Vad händer om man byter tändstift mot glödstift. (Dieselkonvertera)

Eleeb90
14 januari 2022 · 345 Inlägg

Hej! Jag undrar bara en sak vad som skulle hända om man tar bortfördelare tändkablar m.m. Sedan sätter man dit glödstift istället och tankar diesel? Skulle man kunna uppnå rätt kompression eller m.m.. Så enkelt är det ju inte att bygga en dieselmotor av bensin kanske. Jag har inte så mycket kunskap om det. Hade vart kul att hitta ett enkelt sätt att bygga om en bensinmotor till diesel. Någon som vet om hur man enklast skulle kunna bygga en dieselmotor av bensinmotor? Jag vet att dieselpacko på youtube gjorde det av en b230 motor. smile Mvh smile

simlar
14 januari 2022 · 5 516 Inlägg

Höja kompressionen ordentligt.
En diesel har ofta ett förhållande på ca 17:1 upp till 25:1

Glödstiften på en diesel är enbart för kallstart.
Det är värmen som skapas av den höga kompressionen som gör att diesel tänder.

Man måste även bygga dit insprutningsventiler och pump som klarar att spruta in bränsle i cylindrarna vid högt tryck.
Förkammardiesel har 130-160bar öppningstryck på spridarna.
Direktinsprutad har 190-2000bar beroende på teknik.


Går inte att bara tanka diesel och köra.

Enklaste sättet att dieselkonvertera är att ta ut bensinmotorn och montera en dieselmotor.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Utmarks-Loke
14 januari 2022 · 5 813 Inlägg

Det finns några exempel ur bilhistorian där de konverterade en bensinmotor till diesel, redan på utvecklingsstadiet. En hel del fick göras om och det blev ju ändå aldrig lika bra som motorer som var gjorde för diesel redan från början. Då är det enklare att göra om en dieselmotor till bensin, men den kommer bli lågvarvig och tråkig.

Munkis
14 januari 2022 · 1 635 Inlägg

Dieselpacko på Youtube har ju byggt en B230F Diesel, där kan du säkert få lite tips smile


https://www.youtube.com/watch?v=GyUx-jj3qdc

torpis Forummoderator
14 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Hej! Jag undrar bara en sak vad som skulle hända om man tar bortfördelare tändkablar m.m. Sedan sätter man dit glödstift istället och tankar diesel? Skulle man kunna uppnå rätt kompression eller m.m.. Så enkelt är det ju inte att bygga en dieselmotor av bensin kanske. Jag har inte så mycket kunskap om det. Hade vart kul att hitta ett enkelt sätt att bygga om en bensinmotor till diesel. Någon som vet om hur man enklast skulle kunna bygga en dieselmotor av bensinmotor? Jag vet att dieselpacko på youtube gjorde det av en b230 motor. smile Mvh smile

Nej, det går inte. Det är ljusår enklare att byta hela motorn rakt av inkl växellåda och koppling.  Det du frågar om är som att be en kock laga spagetti och köttfärssås med en BigMc som ingrediens. Visst ALLA enskilda ingredienser du behöver finns med i en BigMc! Tomas, mjöl, köttfärs, olja osv...  fast det kommer ju ändå inte gå att få till någon köttfärssås av det.

Bara för att någon på youtube gjort det så betyder inte det att det blir speciellt praktiskt användbart.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
krambriw
19 januari 2022 · 424 Inlägg

Glödstiften på en diesel är enbart för kallstart.

Inte bara, dom hjälper oxå till tills motorn nått tillräcklig arbetstemperatur

torsen
19 januari 2022 · 7 198 Inlägg

krambriw skrev:

Glödstiften på en diesel är enbart för kallstart.

Inte bara, dom hjälper oxå till tills motorn nått tillräcklig arbetstemperatur

Är det sant?

I alla fall på äldre dieslar, där man förglödde, så slutade man aktivera glödstiften så fort motorn statat - i alla fall på Mercedes, Peugeot och Opel 2100.

Nyare commonrail-motorer, bl a Storm och Puma i Land Rover, samt VM Motori i Jeep behöver man ju inte glöda alls.

Rätta mig om tror fel, tack.

Brådhis * Voff voff *
19 januari 2022 · 10 244 Inlägg

torpis skrev:

Eleeb90 skrev:
Hej! Jag undrar bara en sak vad som skulle hända om man tar bortfördelare tändkablar m.m. Sedan sätter man dit glödstift istället och tankar diesel? Skulle man kunna uppnå rätt kompression eller m.m.. Så enkelt är det ju inte att bygga en dieselmotor av bensin kanske. Jag har inte så mycket kunskap om det. Hade vart kul att hitta ett enkelt sätt att bygga om en bensinmotor till diesel. Någon som vet om hur man enklast skulle kunna bygga en dieselmotor av bensinmotor? Jag vet att dieselpacko på youtube gjorde det av en b230 motor. smile Mvh smile

Nej, det går inte. Det är ljusår enklare att byta hela motorn rakt av inkl växellåda och koppling.  Det du frågar om är som att be en kock laga spagetti och köttfärssås med en BigMc som ingrediens. Visst ALLA enskilda ingredienser du behöver finns med i en BigMc! Tomas, mjöl, köttfärs, olja osv...  fast det kommer ju ändå inte gå att få till någon köttfärssås av det.

Bara för att någon på youtube gjort det så betyder inte det att det blir speciellt praktiskt användbart.

Kalla handen där...? tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
19 januari 2022 · 10 244 Inlägg

krambriw skrev:

Glödstiften på en diesel är enbart för kallstart.

Inte bara, dom hjälper oxå till tills motorn nått tillräcklig arbetstemperatur

Nej, det gör dom inte. Dom värmer förbränningsrummen tills bilen startar (enkelt uttryckt) men efter det stängs dom av.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
19 januari 2022 · 2 183 Inlägg

Här har du några galna ryssar som bensin-konverterade en diesel-motor big_smile https://www.youtube.com/watch?v=juKgobwmH3M
https://www.youtube.com/watch?v=FFhUh_UhLFU

Det är minst lika invecklat att diesel-konvertera en bensin-motor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang