Bilen startar inte och skakar till

Engvers
11 januari 2022 · 43 Inlägg

så som rubriken lyder så startade inte bilen/ epan när jag skulle till skolan på morgonen. Jag kunde starta den och köra typ 2 meter sen stannade den trodde jag fick kärringstopp sedan vägra han starta. Körde den kvällen innan och då gick den hur fint som helst. När jag drar om nyckeln så går startmotorn igång men ca var 2 sekund hoppar  bilen till. Lät som att det var soppatorsk först men det var det inte för jag har tankat 5 liter nu. Det jag har gjort är kollat att det kom fram bensin och det gör det kollat gnista och det kommer gnista. mätt på vevaxelgivaren med multimedier och det såg bra ut.

Någon som vet vad det är som pågår med bilen?

Brådhis * Voff voff *
11 januari 2022 · 10 244 Inlägg

Min kristallkula är på service, så har du lust att berätta vad det är för bil?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Engvers
11 januari 2022 · 43 Inlägg

Juste glömde det det är en 944-93 (b230fd)

torsen
12 januari 2022 · 7 198 Inlägg

Hur kallt har du?
Ispropp i bränsleledningen?

Engvers
12 januari 2022 · 43 Inlägg

torsen skrev:
Hur kallt har du?
Ispropp i bränsleledningen?

Ja när det hände var det Ksk -2 nu är det -5 men den har ju liksom startat i -10 för nån vecka sen och det kommer fram bränsle till motorn så tror inte det.

Engvers
17 januari 2022 · 43 Inlägg

Kollat tändstiften nu åckså och dom är helt blöta

uhlin
18 januari 2022 · 2 831 Inlägg

Kollat så inte kamrem kuggat?

granadadr
18 januari 2022 · 7 268 Inlägg

gissar på remmen iom den vill hoppa till någon gång,,  vart med om det flertal ggr

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Engvers
19 januari 2022 · 43 Inlägg

granadadr skrev:
gissar på remmen iom den vill hoppa till någon gång,,  vart med om det flertal ggr

Tror inte det eftersom jag var presis ute och tittade lite på fördelaren när jag glömde sätta tillbaks sladden mellan tändspole och fördelare och då när jag starta så hackade det inte så det är bara när den får gnista motorn hackar.

granadadr
20 januari 2022 · 7 268 Inlägg

nu är jag ej med ?? startar den ?? eller vill den bara hacka till när du försöker starta?? isåfall  bör du kolla remmen,, för om den hoppar ex 2 kugg så vill den starta men orkar ej,, för tändning mm blir fel,,

uhlin
20 januari 2022 · 2 831 Inlägg

Ja, som jag skrev och även granadadr.... Kolla kamremmen, den har troligen kuggat och då ska det dit en ny isåfall, med tillhörande löp/spännhjulet och i de fall även vattenpump om de drivs av kamremmen.

Steff240
20 januari 2022 · 1 005 Inlägg

På min 740 brast låskilen i kamaxel drevet, så drevet flyttade sig några grader.
Tillräckligt fel för att motorn inte skulle gå men tillräckligt nära för att det skulle hosta lite.

Engvers
20 januari 2022 · 43 Inlägg

Steff240 skrev:
På min 740 brast låskilen i kamaxel drevet, så drevet flyttade sig några grader.
Tillräckligt fel för att motorn inte skulle gå men tillräckligt nära för att det skulle hosta lite.

Ok något som man kan kolla själv eller lämna in på service

Steff240
20 januari 2022 · 1 005 Inlägg

Engvers skrev:

Steff240 skrev:
På min 740 brast låskilen i kamaxel drevet, så drevet flyttade sig några grader.
Tillräckligt fel för att motorn inte skulle gå men tillräckligt nära för att det skulle hosta lite.

Ok något som man kan kolla själv eller lämna in på service

Vrid runt motorn så att kolven i 1a cylindern är i topp. Kolla sen på kamaxeln över 1a cylindern. Nockarna ska stå rakt upp som ett V. Pekar dom neråt så dra runt vevaxeln 1 varv tills 1a kolven är i topp igen, då ska kamnockarna stå som ett V ungefär rakt uppåt.

Du kan ju annars hänga av remmen och lossa drevet. Då ser du om kilen/stiftet är helt.
Samtidigt kan du undersöka remmen så att den är ordentligt spänd och inte tappat några tänder så att den kuggat över.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang