Ingen ac i volvo 740 1987

Myranxd
19 januari 2022 · 20 Inlägg

Hej, Håller på att felsöka tjejens 740 från 1987 och problemet är att det inte kommer någon luft/ac och undrar vad som kan vara felet. Har aldrig get mig in på att felsöka ac systemet och funderar på om det kan vara fläkten som är felet, om någon har bild på hur det ska se ut vid fläktmotstånd så jag får en bild av hur det ska se ut för föra ägaren har petat runt här och det ser som ett råttbo, tack på förhand

Händer inget när man försöker ändra läge på hur mycket luft det ska komma ut.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 januari 2022 · 17 376 Inlägg

Har den AC? Är det manuell med rattar i kupé? Eller fanns den med ACC? Låter fläkt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
19 januari 2022 · 7 268 Inlägg

till å börja med så måste man kolla om det finns gas,, sen kollar man om kopplingen kopplar in kompressor,, å sen kollar man givare,  och finns ingen gas kan det vara läckage,, TROLIGTVIS kondensorn,, men har varit med om läckage i kompressorn med smile sen finns det ju många andra ställen som det kan läcka,, å el som kan jävlas,, dock ej lika vanligt

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 januari 2022 · 13 669 Inlägg

87:a då är det väll nästan gamla gasen..    en ac håller inte kvar gasen speciellt många år innan den lägger av..  efter 10år brukar dom normalt sätt vara tomma..

men det är otroligt enkla system på en gammal 740   det sitter lite givare för hög och lågtryck och ett fläkt tillslag för en extra fläkt som sitter på kondensorn..   jag skulle börja med att kolla hur bra/dåligt tryck det är.   man kan testa att bara göra en vanligt ac servrice. me på¨din bil behöver du mest troligen konvertera till en modernare gas.  då r12 är förbjuden idag    men vad det är för gas står i närheten av ac påfyllningen i motorutrymmet.   jag skulle inte lägga ner en sec på att kolla något annat än trycket först.  mest troligen har du en läcka någonstans    som tur är så kostar inte delar speciellt mycket idag...   jag byggde om min 91:ans 740 från ac till Ecc istället det var inte alls så farligt jobb. jag tog hela värmepaketet från en 940 98:a  inkl alla rör kondesor osv.  klippte ut ecc härvan från en komplettt 940 härva och hängde i  min bil.   tog 2dagar att fixa allt.  mest för att jag använde bilen till och från jobbet under tiden.. vilket var rätt spännande. tur inte polisen stoppa mig när mätarhuset stog löst på rattstången smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 januari 2022 · 13 669 Inlägg

granadadr skrev:
till å börja med så måste man kolla om det finns gas,, sen kollar man om kopplingen kopplar in kompressor,, å sen kollar man givare,  och finns ingen gas kan det vara läckage,, TROLIGTVIS kondensorn,, men har varit med om läckage i kompressorn med smile sen finns det ju många andra ställen som det kan läcka,, å el som kan jävlas,, dock ej lika vanligt

det är rätt rubusta grejer på en gammal volvo.. tillskillnad mot det här moderna skräpet som används idag. 

det är rejäla kopplingar och rör.. men klart den är gammal och oxid ställer till det även om det är välbyggt..   smile

men allt från en 940 passar bult on i motorutrymmet smile anslutningarna sitter på samma ställe så inga problem att beställa allt inkl rör från en 940 och montera.. det underbara med gamla volvosar ... smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
19 januari 2022 · 10 244 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har den AC? Är det manuell med rattar i kupé? Eller fanns den med ACC? Låter fläkt?

Så vitt jag vet jag gäller följande:

740 84-89 finns bara med manuell AC.
760 82-87 finns med en variant på ECC (gamla med rullhjulet för temperatur).
740 90-92 finns med ECC.
760 88-90 finns med ECC.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
20 januari 2022 · 2 751 Inlägg

undrar om inte trådskaparen menar ventilationen bara, och inte "AC".

"Kommer ingen luft"  "fläkten" "fläktmotstånd" är saker som nämns.
Inget som har med ett AC system att göra utan bara ventilationen.

"Händer inget när man försöker ändra läge på hur mycket luft det ska komma ut."

@myranxd: 
Menar du reglaget för fläkthastigheten?
Eller temperaturinställningen?

Låter kupefläkten alls?

Steff240
20 januari 2022 · 1 005 Inlägg

Jag håller nog med Mossan1 här. Men ts kanske kan ta en bild på sin fläktpanel så vi ser vilken variant det är?

Fungerar inte fläkten överhuvudtaget? Då är fläktmotorn kass, alternativt fläktvredet eller så är det kabelbrott nånstans.

Går fläkten enbart på högsta läget? Då är det motståndet som är kass. Sitter bakom handskfacket.

Myranxd
5 februari 2022 · 20 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235739/235739-d3209e8ca1bd79148aabec64c26dd2eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235739/235739-b6f7596c807517b65656497b38327e50.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235739/235739-ea2a92ae20b59e681446c26899500062.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235739/235739-f3b453b8bc3dae471b273faf42f8d968.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235739/235739-d4e4843e14fcc286cdfea3bc52f89e74.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235739/235739-d584178cfcafdd291fd580e079b62a87.jpg
Tjena, lite långsamt svar har varit mycket på senaste men här är lite bilder och har noll koll på vad jag kollar på och fick med en kabel härva för grabben tjejen köpte bilen av sa att ac/ värmen inte var inkopplad och just nu händer det ingenting när man vrider på rattarna

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 februari 2022 · 17 376 Inlägg

Tja, AC har den uppenbarligen men vilka jävla råttbon av kablar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 februari 2022 · 13 669 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tja, AC har den uppenbarligen men vilka jävla råttbon av kablar!

mycket är nog orginal. men någon har rivit runt duktigt där..  sen är det ju inte utan att man undrar varför det sitter en miljon skarver smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 februari 2022 · 17 376 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Tja, AC har den uppenbarligen men vilka jävla råttbon av kablar!

mycket är nog orginal. men någon har rivit runt duktigt där..  sen är det ju inte utan att man undrar varför det sitter en miljon skarver smile

TS kan ju börja med och lyfta på huven och se om det sitter kompressor och kondensor i bilen... Någon kanske bara bytt reglagen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Myranxd
5 februari 2022 · 20 Inlägg

Vart sitter dom? Har noll koll på det

Mossan1
5 februari 2022 · 2 751 Inlägg

Kompressorn drivs av fläktremmarna.
Grova slangar till den.  Ett par dm lång.
Skall inte förväxlas med styrsevopumpen som också har också slangar. Men är avsevärt mindre.
Enkelt sagt:
EN grej med slangar = ingen AC

Mig veterligen var väl styrservo standard på 700serien och jag tror inte Volvo hade någon remdriven luftpump till avgasreningen någonsin.

Men kablaget alltså.
En klantskalle med avbitare, presshylsor och eltejp som går bananas i ett elsystem. Det är värre än någon hollywoodrysare.
Där blir det oerhört svårt att ge någon distanshjälp.

Senast redigerat av Mossan1 (5 februari 2022)

Steff240
5 februari 2022 · 1 005 Inlägg

Blir nog till att leta fram ett kopplingsschema och ta en eftermiddag med multimetern...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 februari 2022 · 13 669 Inlägg

alltså hänger inte med för 5öre först fungerade inte ac.. nu pratas det om elkablar och trams..



följande undra jag nu.


fungera fläkten?  alltså blåser luften i bilen om du vrider fläkt reglagaet
finns det värme om fläkten fungerar?
går det att reglera mellan defroster och tex fötterna?

det är inte något avancerat system utan väldigt enkelt. 

fläkten drivs av ström.    resten drivs av vacuum.

snurrar inte fläkten är säkringen hel?     är ens fläkten hel om man tvångskör den med ström direkt på fläkten?

sitter vacummet kopplat på insuget som kommer från torpedväggen?

är något ombyggt i övrigt på bilen?
sitter värmeslangarna mellan motorn och torpedväggen?


det är mer frågor än svar eftersom man igentligen inte fått reda på vad trådskaparen har problem med.   

att kablar är skarvade och så vidare tror jag ärligt är det minsta problemet.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Myranxd
6 februari 2022 · 20 Inlägg

Elfläkten drivs ej gissar på att den inte får el, säkringen är hel. Så nej det kommer ingen luft i kabinen alls

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang