Renault Clio 2005 stannade under färd och startar inte

Lenne123
18 januari 2022 · 8 Inlägg

Köpte min Clio för ett par dagar sedan. Nybesiktigad och funkar bra. Har startat utan problem. Idag när jag körde bilen så stannade den helt plötsligt under färden, mitt i en rondell. Den bara dog och gick inte att starta efteråt. Startmotorn gick inte runt. Alla lampor lyste som det skulle dock. Vi fick bogsera hem bilen. Och den startar fortfarande inte. Inte heller med annat batteri. Nu går dock startmotorn runt men den tänder inte.
Provat med nytt batteri. Inga lösa kablar. Ingen gnista. Startspärr ok. Full tank. Luktar bränsle. Kamrem relativt nybytt.
Nånting med spjällhuset åtgärdades innan besiktningen strax innan jag köpte bilen. Please nån som har nån idé?

Mossan1
19 januari 2022 · 2 733 Inlägg

Låter startmotorn som vanligt, eller går den konstigt lätt?

Lenne123
19 januari 2022 · 8 Inlägg

Den låter som vanligt .

Mossan1
19 januari 2022 · 2 733 Inlägg

Tanlen var om kamremmen hoppat av.
Då går motorn runt kompressionslöst, och därmed för lätt. Inte det sär rytmiska motståndet som det är annars med varje kompression.

Då återstår bara en felkodsutläsning innan man kan gissa så myclet mera.
Vissr kan man ju felsöka lite ändå med att leta lösa kablar osv.
Man kanske har bökat lite med kamaxelsensorn eller vevaxelsensorn vid kamremsbytet och inte fått ihop kontakten riktigt tex.

Lenne123
19 januari 2022 · 8 Inlägg

Jag ska prova att byta vevaxelsensorn. Felkoderna säger ingenting..tyvärr. Tack för dina tips.

Brådhis * Voff voff *
20 januari 2022 · 10 205 Inlägg

Och du har provat att larma på och av? Renault slår ju i startspärren om man väntar för länge med att starta.

Iofs svarar det inte på varför den stannade, men du kanske får igång den iaf... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
22 januari 2022 · 1 563 Inlägg

Hmm, byt vevaxellägesgivare. Dessa är en evig sjuka på dessa.  Fast det förklarar inte varför startmotorn inte gick runt. Hjälper inte det, så koppla upp o se om ECM vill prata överhuvudtaget. Säkringsdosan har en tendens att bli sönderärgad oxå o slå ut funktioner. Kabelbrott är vanliga osv. Tänk dig för innan du lämnar in denna för felsökning på verkstad- kan bli hur dyrt som helst, o den e´inte värd många spänn. Åker en sån själv, o kan skruva.. men lägg inte en massa pengar på en bil som inte har nåt andrahandsvärde överhuvudtaget.-

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (22 januari 2022)

panda666
22 januari 2022 · 4 228 Inlägg

Säger också att det kanske är kamremmen som strular, har en kompis som fick exakt samma symptom där bilen bara plötsligt dog på motorvägen och gick inte att starta mer, visade sig att kamremmen blev shit.

Lenne123
24 januari 2022 · 8 Inlägg

Brådhis skrev:
Och du har provat att larma på och av? Renault slår ju i startspärren om man väntar för länge med att starta.

Iofs svarar det inte på varför den stannade, men du kanske får igång den iaf... wink

´
Startspärren beter sig precis som den ska. Lampan blinkar fast sken när tändningen vrids om och slocknar efter några sekunder. Men tack ändå...

Lenne123
24 januari 2022 · 8 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, byt vevaxellägesgivare. Dessa är en evig sjuka på dessa.  Fast det förklarar inte varför startmotorn inte gick runt. Hjälper inte det, så koppla upp o se om ECM vill prata överhuvudtaget. Säkringsdosan har en tendens att bli sönderärgad oxå o slå ut funktioner. Kabelbrott är vanliga osv. Tänk dig för innan du lämnar in denna för felsökning på verkstad- kan bli hur dyrt som helst, o den e´inte värd många spänn. Åker en sån själv, o kan skruva.. men lägg inte en massa pengar på en bil som inte har nåt andrahandsvärde överhuvudtaget.-

mvh/husse

Tack jag ska prova att byta vevaxelgivaren. Jag har en sambo som är bra på att skruva tack och lov. Så förhoppningsvis går det att åtgärda billigt om bara felet hittas... Tack så mycket för dina tips att kika på

Lenne123
24 januari 2022 · 8 Inlägg

panda666 skrev:
Säger också att det kanske är kamremmen som strular, har en kompis som fick exakt samma symptom där bilen bara plötsligt dog på motorvägen och gick inte att starta mer, visade sig att kamremmen blev shit.

Ska kolla det om det inte hjälper med givaren som vi ska prova byta. Det finns ingen gnista på bilen så nåt förhindrar det...Tack

panda666
24 januari 2022 · 4 228 Inlägg

Lenne123 skrev:

panda666 skrev:
Säger också att det kanske är kamremmen som strular, har en kompis som fick exakt samma symptom där bilen bara plötsligt dog på motorvägen och gick inte att starta mer, visade sig att kamremmen blev shit.

Ska kolla det om det inte hjälper med givaren som vi ska prova byta. Det finns ingen gnista på bilen så nåt förhindrar det...Tack

Håller tummarna och hoppas på att det är nått enkelt, lycka till!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang