Vilka VW-motorer vågar man köpa?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 januari 2022 · 13 644 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Spontant hade jag varit rätt fundersam över att köpa en bil som ser ut som ny av en lackerare. Jag skulle tänkt att det var en upplagad bil, och hade takluckan fastnat och/eller läckt hade jag tänkt det ännu mer... wink Men jag kanske överanalyserar...

bara att den i huvudtaget har en taklucka oavsätt om den fungerar eller ej hade fått mig att springa åt andra hållet smile    totalt meingslöst funktion på ett fordon som har ac...   vem vill sitta och få solen rätt i trynet när det är soligt.  och vem vill ha taklucka när det regnar och det blir stopp i avrinngingen och man får allt vatten över sig..   näe uch för takluckor

#luckapålut är ju svårslaget! big_smile

så säger bara folk som inte fått sig ett iskallt uppvagnande när man stannar någonstans och dräneringen fryst till is..   jag lovar att du förstått mig om det hänt dig någon gång..    min 91:Asn 740turbo hade taklucka och fy fan vilket skräp..  den fungerande fint att öppna och stänga eldriven dessutom..  men den frös varje jävla vinter   gick fint att spola vatten genom i övrigt men den frös hur lätt som helst.. det där isvattenbadet är inte skit skoj klockan 6 på morognen på väg till jobbet jag lovar..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
22 januari 2022 · 10 203 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Growe skrev:

bara att den i huvudtaget har en taklucka oavsätt om den fungerar eller ej hade fått mig att springa åt andra hållet smile    totalt meingslöst funktion på ett fordon som har ac...   vem vill sitta och få solen rätt i trynet när det är soligt.  och vem vill ha taklucka när det regnar och det blir stopp i avrinngingen och man får allt vatten över sig..   näe uch för takluckor

#luckapålut är ju svårslaget! big_smile

så säger bara folk som inte fått sig ett iskallt uppvagnande när man stannar någonstans och dräneringen fryst till is..   jag lovar att du förstått mig om det hänt dig någon gång..    min 91:Asn 740turbo hade taklucka och fy fan vilket skräp..  den fungerande fint att öppna och stänga eldriven dessutom..  men den frös varje jävla vinter   gick fint att spola vatten genom i övrigt men den frös hur lätt som helst.. det där isvattenbadet är inte skit skoj klockan 6 på morognen på väg till jobbet jag lovar..

Jag vet precis! big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Low
22 januari 2022 · 3 295 Inlägg

Vi hade en Skoda Octavia -12 med 1.2tsi? Var inne på kamkedje byte två gånger på 8000 mil. Tre gånger för dsg lådan
..


Rent skräp..

zemet
22 januari 2022 · 4 014 Inlägg

Brådhis skrev:

zemet skrev:
Tidigare ägare var lackerare och hade verkligen tagit hand om bilen, den ser ny ut.

Har haft problem med den hela tiden.
Takluckan går inte öppna om det är varmt, tror den expanderar i värmen och låser sig.

Spontant hade jag varit rätt fundersam över att köpa en bil som ser ut som ny av en lackerare. Jag skulle tänkt att det var en upplagad bil, och hade takluckan fastnat och/eller läckt hade jag tänkt det ännu mer... wink Men jag kanske överanalyserar...

Den tanken har också slagit mig, Men det verkar vara ett standardfel på Tiguan så beror nog inte på att bilen skulle vara ramsne eller nåt.

zemet
22 januari 2022 · 4 014 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

zemet skrev:
Tidigare ägare var lackerare och hade verkligen tagit hand om bilen, den ser ny ut.

Har haft problem med den hela tiden.
Takluckan går inte öppna om det är varmt, tror den expanderar i värmen och låser sig.

Spontant hade jag varit rätt fundersam över att köpa en bil som ser ut som ny av en lackerare. Jag skulle tänkt att det var en upplagad bil, och hade takluckan fastnat och/eller läckt hade jag tänkt det ännu mer... wink Men jag kanske överanalyserar...

bara att den i huvudtaget har en taklucka oavsätt om den fungerar eller ej hade fått mig att springa åt andra hållet smile    totalt meingslöst funktion på ett fordon som har ac...   vem vill sitta och få solen rätt i trynet när det är soligt.  och vem vill ha taklucka när det regnar och det blir stopp i avrinngingen och man får allt vatten över sig..   näe uch för takluckor

Du har helt klart en poäng.

Jag tycker dock att panoramataket gör att bilen känns betydligt luftigare och lyxigare.

Skönt på sommaren att kunna ha taklucka öppen när man parkerat så bilen inte blir så varm.

Men eftersom det inte går att öppna den när det är varmt och den dessutom läcker så är det ju ganska meningslöst på denna bilen:P

Senast redigerat av zemet (22 januari 2022)

Superb-linkan
29 januari 2022 · 275 Inlägg

Har haft 1.8tsi med DSG, (Skoda Superb) där hade jag kopplingstrubbel. Samt att den började dra lite olja efter 7000mil då inte i min ägo.
2.0tsi med IS20 turbon och manuell låda. (Octavia RS) Inga konstigheter, lite påställd var hon också.
3.0TDI med tiptronic. (Amarok) Byte av kamaxlar (avgassidan) samt vacumpump på den maskinen. Pga missljud.
4.2 bensin med manuell låda (Audi S4) inga konstigheter.
2.0tsi Is38 turbo DSG (GTI) inget som hänt där ännu så länge.
2.0tsi gen3.b eller vad den heter med partikelfilter med DSG (Skoda Kodiaq) motorn och låda funkar fint, men lite elfel finns det allt. Den kommer bytas inom snar framtid

Med tanke på hur många bilar VAG säljer så är det väll många som anser att dom är dåliga..
Men då kan man väll åka nån japan som alla säger är fantastiska och få det lite plastigare och lite tråkigare..
För min och många av mina polares del så är vi överens om att 2.0tsi är en rätt hygglig maskin.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang