Clio 2012 automat , motor K4M 800 112HK

tommy35
23 januari · 4 Inlägg

Har en clio och den vill inte starta  på T-knappen , allt fungerar , kortet in, trampa på bromsen , har gjort en buskis , ledning mellan batteri och startmotor med fjädrande brytare, startar perfekt , lika med att stänga , fungerar. Det måste finnas ett relä mellan startknapp och  selinojden ca 2,5 ,m2 kabel till den och knappen har nog en tunnare . Var kan relät sitta, kan vara kontakten i startknappen med , men måste börja på ruta 1 frånstartmotorn och behöver info för ruta 2

Thommy

tommy35
20 februari · 4 Inlägg

Ja ni inget svar, verkar som att jag är ensam om problemet  eller ingen som vet.
NU har jag plockat isär det mesta på elsidan och vad finner man då, jo en liten låda på höger sida framifrån sett.  Finns NADA i  boken om denna, bara dom vanliga säkringarna. I lådan finns det 8 relän och ett helt stim med säkringar ( små insticks )  i två rader varav en döljs bakom en plastflärp som skydd för väta. Kollade in färgerna och en vit till selinojden och finns en i lådan, mätte alla relän ingen felaktig. Kollade upp säkringarna och en 20 A i undre raden trasig , dit med ny och motorn startade med T-knappen. Vad tror ni en felsökning kostat på en märkesverkstad ??? . Troligen ett antal tusenlappar. Det gäller att inte ge sig bara. Allt frid och fröjd nu, och lite info om någon annan får samma problem med att inte startmotorn drar.

zzr94092
20 februari · 3 749 Inlägg

Ha med X-säkring i bilen,en säkring går oftast inte utan orsak..

Robban_F
20 februari · 164 Inlägg

zzr94092 skrev:
Ha med X-säkring i bilen,en säkring går oftast inte utan orsak..

Jo, varje gång den belastas i närheten av sin brytström så slits den. Till slut kan en säkring gå sönder pga att den är sliten,  "ålderdom" utan att det föreligger något fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang