En elbils-långpendlares dagbok.

zemet
25 januari 2022 · 4 030 Inlägg

Kul att du bytte till Elbil tillslut:)
Det börjar ju bli väldigt billigt med el när man betalar så jävla mycket för dieseln.

Satt och räknade lite för ett tag sedan och det skulle skilja typ 400 kr/mån för mig att gå ifrån min nuvarande Citroen C3 1.6D från 2008 till en splitter ny full utr MG CZ EV.

Den kalkylen föll dock väldigt snabb när man började jobba hemma 2-3 dagar i veckan.
Så jag får köra mitt as till bil ett tag till men behöver inte köra den så ofta längre iaf:)

Berätta gärna vad din elektriker sa om att koppla in laddboxen.
Din egen beskrivning av elsystemet i ditt hus var ju " kopplat av en blind babian" så kanske finns någon kul historia att höra därbig_smile

Cuefa Ain't no place like home...
25 januari 2022 · 4 628 Inlägg

zemet skrev:
Kul att du bytte till Elbil tillslut:)
Det börjar ju bli väldigt billigt med el när man betalar så jävla mycket för dieseln.

Satt och räknade lite för ett tag sedan och det skulle skilja typ 400 kr/mån för mig att gå ifrån min nuvarande Citroen C3 1.6D från 2008 till en splitter ny full utr MG CZ EV.

Den kalkylen föll dock väldigt snabb när man började jobba hemma 2-3 dagar i veckan.
Så jag får köra mitt as till bil ett tag till men behöver inte köra den så ofta längre iaf:)

Berätta gärna vad din elektriker sa om att koppla in laddboxen.
Din egen beskrivning av elsystemet i ditt hus var ju " kopplat av en blind babian" så kanske finns någon kul historia att höra därbig_smile

Ja det gick inte att skjuta på längre... jag tillåter mig själv att le lite inombords varje gång jag åker förbi macken och ser 21kr/l... så skönt att slippa den ångesten...!

Vi får väl se om Du faller till föga o fyndar en MG sen då, dom verkar ha fått förvånansvärt bra kritik!

Ja, vårt elsystem är.... spännande, som elektrikern skulle uttryckt det.

I och med att vi får nytt kök installerat i detta nu, så fick vi även ett tillägg till vår säkringscentral (man ska visst ha jordfelsbrytare nuförtiden... 🙈) och det underlättade tydligen för installationen av elboxen, så det var ju skönt!

Halo'n e ju dessutom uppkopplad så man har koll på förbrukning och status, och i kombination med lastbalansering borde inte propparna poppa som popcorn, hoppas jag i alla fall... 😬

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
25 januari 2022 · 2 971 Inlägg

granadadr skrev:

uhlin skrev:
En elbil är väl långt ifrån billig i inköp och så länge batterierna är nya funkar det väl skapligt kanske.

När batterierna blir några år och kapaciteten i dem blir lägre, räckvidden försämras, nya batterier kostar ju multum, så det var den förtjänsten borta och mer därtill... Bara lite tankar och funderingar.

gäller ej dem som köper/leasar dem nya,, det blir dem senare ägarnas problem,, därför TROR jag att andrahandspriser på lite äldre elbilar blir låg, och glöm ej alla bonusar som vi andra skattebetalare får stå för,, har och kommer alltid säga att köp vad du vill för bil,, men gör det för egna pengar,, inte mina,, jag kommer ALDRIG ha råd med en ny bil,, min nyaste är 12 år å den räknas som ny för mig,, har helt enkelt inte råd sad

har en vän som har en Audi eq4 eller vad den heter,, han skulle pendla 22 mil i Norrland,, gav upp direkt då han var tvungen och ladda på vägen,,  och laddaren gav bara ca 50% av utlovad effekt,  han sa det blir diesel dit,,  elbilen har han bara i stan,,

Tesla gjorde nyligen en liten batteri-degraderings-kontroll. De tog ett gäng bilar som rullat långt och sammanställde. Snitt-svaret blev att efter 320 000km hade bilarna tappat ca 10% av batteri-kapaciteten. Det tycker jag är helt ok. Speciellt som detta är bland Model S och X - i Model 3 och Y sitter nyare batterityper med ännu bättre livslängd.

https://www.world-today-news.com/the-ba … 320000-km/

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
granadadr
25 januari 2022 · 7 268 Inlägg

torpis skrev:

granadadr skrev:

uhlin skrev:
En elbil är väl långt ifrån billig i inköp och så länge batterierna är nya funkar det väl skapligt kanske.

När batterierna blir några år och kapaciteten i dem blir lägre, räckvidden försämras, nya batterier kostar ju multum, så det var den förtjänsten borta och mer därtill... Bara lite tankar och funderingar.

gäller ej dem som köper/leasar dem nya,, det blir dem senare ägarnas problem,, därför TROR jag att andrahandspriser på lite äldre elbilar blir låg, och glöm ej alla bonusar som vi andra skattebetalare får stå för,, har och kommer alltid säga att köp vad du vill för bil,, men gör det för egna pengar,, inte mina,, jag kommer ALDRIG ha råd med en ny bil,, min nyaste är 12 år å den räknas som ny för mig,, har helt enkelt inte råd sad

har en vän som har en Audi eq4 eller vad den heter,, han skulle pendla 22 mil i Norrland,, gav upp direkt då han var tvungen och ladda på vägen,,  och laddaren gav bara ca 50% av utlovad effekt,  han sa det blir diesel dit,,  elbilen har han bara i stan,,

Häst och vagn!

Jag sa precis samma sak när jag började med elbilar 2014. Det finns inte en chans att jag skulle köpa en (Nissan Leaf) för de pengarna, dom är stendöda i andra hand. Men jag hade fel, superfel. Dom har tvärt om stått extremt bra.

Men det spelar ju ingen roll, har man bestämt sig så har man.

kallas att man ej har råd wink  har problem med en bil, har några och dem flesta är INTE dyra,, den billigaste som jag brukar mest kostade 1500,  den som är finast har problem med felkoder på egr mm, och har ej råd att fixa den förrens i vår,  så illa har endel,  så har jag det,, har inte pengar, och staten mm slår på en HELA tiden,,  nerdragningar på jobbet, höga elräkningar ,höga bränslepriser,  plus att aftonblaskan tycker att el är en lyxvara,, gammelbilen är guld värd för den är ju nästan gratis att ÄGA, ingen skatt,, låg försäkring,, låga reperationskostnader iom jag gör 99% själv och har ett lager av delar,, det är sååå vi låginkomsttagare har det,  som sagt har flertalet omkring mig som har elbil,,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Cuefa Ain't no place like home...
25 januari 2022 · 4 628 Inlägg

granadadr skrev:

torpis skrev:

granadadr skrev:

gäller ej dem som köper/leasar dem nya,, det blir dem senare ägarnas problem,, därför TROR jag att andrahandspriser på lite äldre elbilar blir låg, och glöm ej alla bonusar som vi andra skattebetalare får stå för,, har och kommer alltid säga att köp vad du vill för bil,, men gör det för egna pengar,, inte mina,, jag kommer ALDRIG ha råd med en ny bil,, min nyaste är 12 år å den räknas som ny för mig,, har helt enkelt inte råd sad

har en vän som har en Audi eq4 eller vad den heter,, han skulle pendla 22 mil i Norrland,, gav upp direkt då han var tvungen och ladda på vägen,,  och laddaren gav bara ca 50% av utlovad effekt,  han sa det blir diesel dit,,  elbilen har han bara i stan,,

Häst och vagn!

Jag sa precis samma sak när jag började med elbilar 2014. Det finns inte en chans att jag skulle köpa en (Nissan Leaf) för de pengarna, dom är stendöda i andra hand. Men jag hade fel, superfel. Dom har tvärt om stått extremt bra.

Men det spelar ju ingen roll, har man bestämt sig så har man.

kallas att man ej har råd wink  har problem med en bil, har några och dem flesta är INTE dyra,, den billigaste som jag brukar mest kostade 1500,  den som är finast har problem med felkoder på egr mm, och har ej råd att fixa den förrens i vår,  så illa har endel,  så har jag det,, har inte pengar, och staten mm slår på en HELA tiden,,  nerdragningar på jobbet, höga elräkningar ,höga bränslepriser,  plus att aftonblaskan tycker att el är en lyxvara,, gammelbilen är guld värd för den är ju nästan gratis att ÄGA, ingen skatt,, låg försäkring,, låga reperationskostnader iom jag gör 99% själv och har ett lager av delar,, det är sååå vi låginkomsttagare har det,  som sagt har flertalet omkring mig som har elbil,,

You're preaching to the choir, min vän.
Ingen här som vill omvända dig, och charmen i en äldre bil är ju dessutom omöjlig att slå.

För min del handlade det dels om nödvändighet, dels om möjligheter.
En del av oss har "turen" att få så bra erbjudanden eller så bra förmåner att vi har råd att ruinera oss på nyare bilar 😊

Hade jag inte haft det jobb jag har idag, hade jag aldrig kört en ny bil, då hade helt enkelt inte jag heller haft råd!

Och ja, staten fortsätter sparka på de som ligger ner, mest troligt fällda av statens krokben sedan tidigare...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
25 januari 2022 · 2 971 Inlägg

Cuefa skrev:
Halo'n e ju dessutom uppkopplad så man har koll på förbrukning och status, och i kombination med lastbalansering borde inte propparna poppa som popcorn, hoppas jag i alla fall... 😬

Ingen risk - du laddar med 3 faser, så tex 13A ger dig nära 9kW och det motsvarar en laddning på cirka 5 mil i timmen. Du lär väl stå parkerad några timmar iaf, så att du inte skulle hinna ladda fullt varje natt ser jag som orimligt. Har du bara 16A huvudsäkring och värmer huset med el-element och stor pool med värmepump kan det kanske bli svårare. smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 januari 2022 · 17 376 Inlägg

Men det spelar ju ingen roll, har man bestämt sig så har man.

kallas att man ej har råd wink  har problem med en bil, har några och dem flesta är INTE dyra,, den billigaste som jag brukar mest kostade 1500,  den som är finast har problem med felkoder på egr mm, och har ej råd att fixa den förrens i vår,  så illa har endel,  så har jag det,, har inte pengar, och staten mm slår på en HELA tiden,,  nerdragningar på jobbet, höga elräkningar ,höga bränslepriser,  plus att aftonblaskan tycker att el är en lyxvara,, gammelbilen är guld värd för den är ju nästan gratis att ÄGA, ingen skatt,, låg försäkring,, låga reperationskostnader iom jag gör 99% själv och har ett lager av delar,, det är sååå vi låginkomsttagare har det,  som sagt har flertalet omkring mig som har elbil,,

Det är lätt att glömma att det finns många som inte bara kan åka och köpa en ny bil när den gamla börjar ge upp. Hoppas att guldregnet träffar dig så småningom granadadr! Det är dyrt och vara fattig. Och jävligt bökigt. Vet bara när fruns gamla bil hade nått slutet. Tänk om vi inte bara hade kunnat titta på blocket på privata annonser och åka och köpa en nyare. Usch.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cuefa Ain't no place like home...
25 januari 2022 · 4 628 Inlägg

matteeee skrev:

Cuefa skrev:
Halo'n e ju dessutom uppkopplad så man har koll på förbrukning och status, och i kombination med lastbalansering borde inte propparna poppa som popcorn, hoppas jag i alla fall... 😬

Ingen risk - du laddar med 3 faser, så tex 13A ger dig nära 9kW och det motsvarar en laddning på cirka 5 mil i timmen. Du lär väl stå parkerad några timmar iaf, så att du inte skulle hinna ladda fullt varje natt ser jag som orimligt. Har du bara 16A huvudsäkring och värmer huset med el-element och stor pool med värmepump kan det kanske bli svårare. smile

Vi har vattenburen el, men får säkra upp till minst 20A, eventuell 25A, får se vad elektrikern ansåg vara nödvändigt.
Det verkar som om det ska vara klart när jag kommer hem ikväll i alla fall, o det är ju lite mysigt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Myhran
25 januari 2022 · 452 Inlägg

Cuefa skrev:

zemet skrev:
Kul att du bytte till Elbil tillslut:)
Det börjar ju bli väldigt billigt med el när man betalar så jävla mycket för dieseln.

Satt och räknade lite för ett tag sedan och det skulle skilja typ 400 kr/mån för mig att gå ifrån min nuvarande Citroen C3 1.6D från 2008 till en splitter ny full utr MG CZ EV.

Den kalkylen föll dock väldigt snabb när man började jobba hemma 2-3 dagar i veckan.
Så jag får köra mitt as till bil ett tag till men behöver inte köra den så ofta längre iaf:)

Berätta gärna vad din elektriker sa om att koppla in laddboxen.
Din egen beskrivning av elsystemet i ditt hus var ju " kopplat av en blind babian" så kanske finns någon kul historia att höra därbig_smile

Ja det gick inte att skjuta på längre... jag tillåter mig själv att le lite inombords varje gång jag åker förbi macken och ser 21kr/l... så skönt att slippa den ångesten...!

Vi får väl se om Du faller till föga o fyndar en MG sen då, dom verkar ha fått förvånansvärt bra kritik!

Ja, vårt elsystem är.... spännande, som elektrikern skulle uttryckt det.

I och med att vi får nytt kök installerat i detta nu, så fick vi även ett tillägg till vår säkringscentral (man ska visst ha jordfelsbrytare nuförtiden... 🙈) och det underlättade tydligen för installationen av elboxen, så det var ju skönt!

Halo'n e ju dessutom uppkopplad så man har koll på förbrukning och status, och i kombination med lastbalansering borde inte propparna poppa som popcorn, hoppas jag i alla fall... 😬

Hur många ggr kan laddningen lastbalansera innan bilen slutar ladda för den tror det är fel på laddspänningen big_smile

Cuefa Ain't no place like home...
25 januari 2022 · 4 628 Inlägg

Myhran skrev:

Cuefa skrev:

zemet skrev:
Kul att du bytte till Elbil tillslut:)
Det börjar ju bli väldigt billigt med el när man betalar så jävla mycket för dieseln.

Satt och räknade lite för ett tag sedan och det skulle skilja typ 400 kr/mån för mig att gå ifrån min nuvarande Citroen C3 1.6D från 2008 till en splitter ny full utr MG CZ EV.

Den kalkylen föll dock väldigt snabb när man började jobba hemma 2-3 dagar i veckan.
Så jag får köra mitt as till bil ett tag till men behöver inte köra den så ofta längre iaf:)

Berätta gärna vad din elektriker sa om att koppla in laddboxen.
Din egen beskrivning av elsystemet i ditt hus var ju " kopplat av en blind babian" så kanske finns någon kul historia att höra därbig_smile

Ja det gick inte att skjuta på längre... jag tillåter mig själv att le lite inombords varje gång jag åker förbi macken och ser 21kr/l... så skönt att slippa den ångesten...!

Vi får väl se om Du faller till föga o fyndar en MG sen då, dom verkar ha fått förvånansvärt bra kritik!

Ja, vårt elsystem är.... spännande, som elektrikern skulle uttryckt det.

I och med att vi får nytt kök installerat i detta nu, så fick vi även ett tillägg till vår säkringscentral (man ska visst ha jordfelsbrytare nuförtiden... 🙈) och det underlättade tydligen för installationen av elboxen, så det var ju skönt!

Halo'n e ju dessutom uppkopplad så man har koll på förbrukning och status, och i kombination med lastbalansering borde inte propparna poppa som popcorn, hoppas jag i alla fall... 😬

Hur många ggr kan laddningen lastbalansera innan bilen slutar ladda för den tror det är fel på laddspänningen big_smile

Det återstår att se, antar jag 🙈

Jag kom hem och möttes av detta i alla fall!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cc70f755dfffe3f11b1a5bbe0e113ef6.jpg

Naturligtvis måste vi ju testa, och jodå, det laddar 👍🏼
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a64564cd8688a627214f627c33c3d9da.jpg

Det firar vi med en specialare som är lika god varenda gång big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-74bad564996a7c22e4555efc46078185.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-7fda105aafe594dbe363fcb08973edf2.jpg



Dessutom passade jag på att tvätta pärlan inför hemfärden, det var välbehövligt...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c14e7bc797df645d323c259136e090a3.jpg

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
panda666
25 januari 2022 · 4 228 Inlägg

omg,,,(insert homer)grrrhhhhaaa semla...grhrhrhr

Vill också ha! Ska ja köra elbil nån vacker dag blir det iaf nått rwd. blir kul:)

trubbelturbo
25 januari 2022 · 1 442 Inlägg

Cuefa skrev:

panda666 skrev:
Riktigt fint skrivet! Stor applåd till dig! Fyfan milen du kör varje dag ger mig ångest;) kör sj typ 6 mil om dan och kan bli lite segt ibland men annars inga problem. Varför just en sån modell och ingen annan? Är Teslorna inte inom räckhåll? Kört massa tesla 3 och dom är lite mysiga fast långt långt över min budget.

Ja ibland undrar man vad fan man håller på med... 🙈

Haha. jag har under några år pendlat i sammanhanget ganska lindriga 14mil om dagen, dock i kombination med arbetsdagar på upp till 15 timmar. Vissa höjer lite på ögonbrynen big_smile

Senast redigerat av trubbelturbo (25 januari 2022)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
panda666
25 januari 2022 · 4 228 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Cuefa skrev:

panda666 skrev:
Riktigt fint skrivet! Stor applåd till dig! Fyfan milen du kör varje dag ger mig ångest;) kör sj typ 6 mil om dan och kan bli lite segt ibland men annars inga problem. Varför just en sån modell och ingen annan? Är Teslorna inte inom räckhåll? Kört massa tesla 3 och dom är lite mysiga fast långt långt över min budget.

Ja ibland undrar man vad fan man håller på med... 🙈

Haha. jag har under några år pendlat i sammanhanget ganska lindriga 14mil om dagen, dock i kombination med arbetsdagar på upp till 15 timmar. Vissa höjer lite på ögonbrynen big_smile

jesus, kan bli jobbigt med att pendla för långt. visst några mil på motorväg men åka 15mil om dan känns lite mycke^ som sagt har 6mil totalt om dan och folk tycker synd om mig ibland:) har en kollega som körde förr tyresö-åkersberga som var för han typ 8-9 mil till jobbet? han va inte så glad i hans lilla röda c1 som hamnade alltid i trafik lol.

Cuefa Ain't no place like home...
25 januari 2022 · 4 628 Inlägg

panda666 skrev:
omg,,,(insert homer)grrrhhhhaaa semla...grhrhrhr

Vill också ha! Ska ja köra elbil nån vacker dag blir det iaf nått rwd. blir kul:)

Ja rwd är faktiskt mycket trevligare tycker jag med. Enyaqen känns otroligt stabil och trevlig!
Måste komma på ett sätt att koda bort ESPn bara 🙈 Eller kanske inte... ^^
En adderad bonus med rwd är att bilen har en sinnessjukt bra vändcirkel! På allvar kan jag sno runt på vad som känns som en 5-öring!

trubbelturbo skrev:

Cuefa skrev:

panda666 skrev:
Riktigt fint skrivet! Stor applåd till dig! Fyfan milen du kör varje dag ger mig ångest;) kör sj typ 6 mil om dan och kan bli lite segt ibland men annars inga problem. Varför just en sån modell och ingen annan? Är Teslorna inte inom räckhåll? Kört massa tesla 3 och dom är lite mysiga fast långt långt över min budget.

Ja ibland undrar man vad fan man håller på med... 🙈

Haha. jag har under några år pendlat i sammanhanget ganska lindriga 14mil om dagen, dock i kombination med arbetsdagar på upp till 15 timmar. Vissa höjer lite på ögonbrynen big_smile

Mmmmh. Brukar skämtsamt säga att det finns alltid någon som har det värre. Jag har bara inte träffat den personen än... 😆

panda666 skrev:

trubbelturbo skrev:

Cuefa skrev:

Ja ibland undrar man vad fan man håller på med... 🙈

Haha. jag har under några år pendlat i sammanhanget ganska lindriga 14mil om dagen, dock i kombination med arbetsdagar på upp till 15 timmar. Vissa höjer lite på ögonbrynen big_smile

jesus, kan bli jobbigt med att pendla för långt. visst några mil på motorväg men åka 15mil om dan känns lite mycke^ som sagt har 6mil totalt om dan och folk tycker synd om mig ibland:) har en kollega som körde förr tyresö-åkersberga som var för han typ 8-9 mil till jobbet? han va inte så glad i hans lilla röda c1 som hamnade alltid i trafik lol.

Haha, det beror på vad och var man kör.
Jag har som minst haft en Octavia Combi, och som störst Superben och en E-klass W211, och kört uteslutande landsväg förutom den biten jag måste igenom Uppsala, från ena änden till den andra.

Det är lindrigt.
Min före detta kollega i butiken pendlade uppsala-sthlm. Halva sträckan mot mig, men ibland 1 timme längre tid, enkel väg, o sen kriga E4an mellan det.
Näedu, inte en chans...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
26 januari 2022 · 4 628 Inlägg

Status-uppdatering:

Vi har hittat gränsen för vad vårt elsystem klarar, och en laddare till elbil ligger strax norr om den gränsen. Vi sköt en 16A säkring och tappade därmed en fas.
Jag hade velat se en annan inkoppling av boxen, samt att elektrikern hade säkrat upp på en gång till 20A, och sen rapporterat det till elbolaget.

Oh well, en ny säkring och sänka laddaren från 16 till 12A så funkade det utmärkt.
Kostnaden då?
Laddade strax över 42kWh, till en total kostnad om 33kr... 😁

Nu börjar det kännas som om det kan göra skillnad på riktigt, att köra elbil.
Kommer ta max 6 månader att tjäna in kostnaden på boxen med installation!

För er som är nyfikna så loggar jag varje laddning på en alldeles fantastisk hemsida som jag har använt länge, nämligen Spritmonitor.de.
Namnet till trots så handlar det om förbrukning, inte förtäring.
Ger en bra bild av hur förbrukningen ser ut över tid, och dessutom ett bra underlag att skicka till skattmasen när han funderar över mina rese-avdrag på 110000kr/år... 😶

Edit: Länkade till fel bil... 🙈

Senast redigerat av Cuefa (26 januari 2022)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
KenthIJ
26 januari 2022 · 1 429 Inlägg

Cuefa skrev:
Status-uppdatering:

Vi har hittat gränsen för vad vårt elsystem klarar, och en laddare till elbil ligger strax norr om den gränsen. Vi sköt en 16A säkring och tappade därmed en fas.
Jag hade velat se en annan inkoppling av boxen, samt att elektrikern hade säkrat upp på en gång till 20A, och sen rapporterat det till elbolaget.

Oh well, en ny säkring och sänka laddaren från 16 till 12A så funkade det utmärkt.
Kostnaden då?
Laddade strax över 42kWh, till en total kostnad om 33kr... 😁

Nu börjar det kännas som om det kan göra skillnad på riktigt, att köra elbil.
Kommer ta max 6 månader att tjäna in kostnaden på boxen med installation!

För er som är nyfikna så loggar jag varje laddning på en alldeles fantastisk hemsida som jag har använt länge, nämligen Spritmonitor.de.
Namnet till trots så handlar det om förbrukning, inte förtäring.
Ger en bra bild av hur förbrukningen ser ut över tid, och dessutom ett bra underlag att skicka till skattmasen när han funderar över mina rese-avdrag på 110000kr/år... 😶

Edit: Länkade till fel bil... 🙈

Som sagt ... spännande att följa denna tråd och spritmonitor länk.

Har dock inte vågat provköra Enyaq ännu. Rädd för att den kommer att väcka ett osläckligt "villhöver" begär.

Får nog vänta ett par år tills det börjar dyka upp begagnade

Senast redigerat av KenthIJ (26 januari 2022)

torpis Forummoderator
26 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Cuefa skrev:
Laddade strax över 42kWh, till en total kostnad om 33kr... 😁

Man lär sig ganska fort att ladda inte är en tävling till 100% utan att lugnast möjligt fylla på det som man kört upp på dagen under natten.

Kör du 26mil och drar 2kWh/mil så behöver du ju bara 50kWh eller något sådant. 50 dividerat på 8h är ju bara styvt 6kW eller 8Ampere på tre faserna.

Här är det ju då intressant med om man väljer en Audi e-tron som drar 3kWh/mil eller en Ioniq som drar strax över 1kWh/mil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Streetfreak
26 januari 2022 · 693 Inlägg

Jag är dåligt påläst om elbilarna, men dom ger 8 år garanti på batterierna bara. Dags för svindyrt byte utav batteripaket sen och bil som inte går sälja?

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
Cuefa Ain't no place like home...
27 januari 2022 · 4 628 Inlägg

Streetfreak skrev:
Jag är dåligt påläst om elbilarna, men dom ger 8 år garanti på batterierna bara. Dags för svindyrt byte utav batteripaket sen och bil som inte går sälja?

Skulle gissa att om 8 år har batteriteknologin kommit så långt att kostnaden inte kommer vara ett problem.
Gissningsvis kommer kapaciteten på de batterierna också ha ökat med 50% (min gissning).

Men tiden får utvisa! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
torpis Forummoderator
27 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Streetfreak skrev:
Jag är dåligt påläst om elbilarna, men dom ger 8 år garanti på batterierna bara. Dags för svindyrt byte utav batteripaket sen och bil som inte går sälja?

Att köpa bil är ju en stor chansning alltid. Du har ett batteri i en elbil medan du har en otroligt komplex motor/växellåda/avgasrening i en motsvarande bensinbil. Elbilen servar man när någonting går sönder. Bensinbilen måste du serva INNAN någonting går sönder.  Så i slutänden får man ju sätta sig och räkna på vad bilen kommer kosta. Gör man det ut ifrån riktiga siffror och fakta så kommer man ju få en kalkyl som håller. Räknar man utifrån antaganden, vandringssägner och FUD så kommer man ju få en kalkyl som inte stämmer alls. (åt bägge håll givetvis både för bensin eller elbilen)

Det är kraftfullt att veta och i slutänden är det ju sig själv man lurar på pengar om man sitter med felaktiga antaganden. Så det är verkligen bra att ställa frågan som du gör.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang