Vad har vi för rättigheter vid bilköp!

YZGUCCI
22 januari 2022 · 50 Inlägg

Hej alla!

Jag startar den här tråden för jag undrar vad vi som motor entusiaster har för rättigheter. Kan berätta anledningen varför jag startar denna tråd.

Köpte en bil den 10 januari av en oseriös bilfirma. Tvekade till en början men sen fick jag garanti och billigare försäkring i några månader. I kontraktet fick jag 1 månads garanti på motor och Växellåda. Står även i kontraktet inga fel på bilen. Direkt när jag körde hem bilen började bilen göra konstiga motorljud knackande ljud troligen kamkedja eller svänghjul. Bilfirman svarade ej i telefon och lade på när jag ringde. Jag åkte dit istället den 13de januari och lämnade in bilen för ”felsökning och lagning”. Jag åkte dit och de säger det är inte fel med bilen. De tror att jag är dum i huvudet och att jag inte vet hur en motor ska låta. Här bifogar jag en video på ljudet: https://youtu.be/9P1dZmTfPis . Jag hämtade bilen från firman den 17 januari då VD sa att den låter perfekt och bilen hade tomtank när jag hämta den och jag hade halvtank när jag lämnade in den. Jag tanka och bessade den med det dära ljudet. Den gick igenom. Ljudet kommer och går ljudet är kvar och jag kräver att de ska felsöka och laga pga min garanti. Lämnade in bilen igen den 17 januari och de krävde att jag skulle tanka för de skulle köra bilen och ”felsöka ljudet” och behövde bensin för att köra runt. Jag har en GPS i bilen och jag ser att bilfirmans VD använder min bil till att köra hem och till jobbet och de kör bilen i 150 på en 70 väg och kör extremt vårdslöst för att vara en kunds bil. Vad bör jag göra vad har vi för rättigheter. Arn är endast en rekommendation och bilfirmor är inte tvungna att följa deras råd. Vad bör jag göra? Om bilfirman vägrar fixa eller åtgärda felet på bilen vad bör jag göra. All hjälp uppskattas tack för eran tid ni som lästa denna bibel som text. Detta är bara en sammanfattning på detta. Bilen är en V6 Bensin ingen diesel.

Senast redigerat av YZGUCCI (22 januari 2022)

Hamilton
22 januari 2022 · 8 864 Inlägg

Själv skulle jag nog försöka häva köpet eller be om en oberoende som går igenom bilen. Självklart ska bilfirman ersätta dig för att dom använt bilen privat, bara det att dom använder kundbilar som sina egna är förjävligt och så oseriöst som det bara kan bli.

Fotograf på tierpidag.se
EmsAnders
22 januari 2022 · 151 Inlägg

Låter väll helt normalt för en diesel?

,

Presidento Of World
22 januari 2022 · 3 306 Inlägg

EmsAnders skrev:
Låter väll helt normalt för en diesel?

,

Är väl ingen diesel? Låter som en kolv snart tittar upp...

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Utmarks-Loke
22 januari 2022 · 5 813 Inlägg

Det beror väl på hur mycket energi man har att strida för sin sak. Till slut kanske man ändå hamnar på att man får lämna in bilen någonstans och få den fixad på egen bekostnad. Ta det som en dyr lektion i konsten att välja vem man skall göra affärer med.

Men jag får säga att det var ganska fräckt att kräva tankning för att de skall vilja provköra bilen, som de gör till och från jobbet.

YZGUCCI
22 januari 2022 · 50 Inlägg

Presidento skrev:

EmsAnders skrev:
Låter väll helt normalt för en diesel?

,

Är väl ingen diesel? Låter som en kolv snart tittar upp...

Bensinare FSI, om kamkedjan hoppar så kommer kolven gå in toppen. Hoppas detta inte slutar som en dyr historia.

Senast redigerat av YZGUCCI (22 januari 2022)

YZGUCCI
22 januari 2022 · 50 Inlägg

EmsAnders skrev:
Låter väll helt normalt för en diesel?

,

Ingen diesel de är en bensinare du ser väll tändkablarna sitta där på videon.

Senast redigerat av YZGUCCI (22 januari 2022)

YZGUCCI
22 januari 2022 · 50 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det beror väl på hur mycket energi man har att strida för sin sak. Till slut kanske man ändå hamnar på att man får lämna in bilen någonstans och få den fixad på egen bekostnad. Ta det som en dyr lektion i konsten att välja vem man skall göra affärer med.

Men jag får säga att det var ganska fräckt att kräva tankning för att de skall vilja provköra bilen, som de gör till och från jobbet.

Man kan inte lita på någon längre. Jag har ju 1 månads garanti på motor och växellåda och de skiter i de. De vill bara gå vinst. De skiter i felet eftersom de vet att det är mycket jobb och är dyrt. Valde köpa bil av en firma istället för privatperson eftersom jag trodde de följde Sveriges konsumentköplagar men så är inte fallet. Känner inte liksom att jag gjort något fel när de följer inte sitt avtal.

Senast redigerat av YZGUCCI (22 januari 2022)

Oreggad Ruter Knekt
23 januari 2022 · 625 Inlägg

YZGUCCI skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det beror väl på hur mycket energi man har att strida för sin sak. Till slut kanske man ändå hamnar på att man får lämna in bilen någonstans och få den fixad på egen bekostnad. Ta det som en dyr lektion i konsten att välja vem man skall göra affärer med.

Men jag får säga att det var ganska fräckt att kräva tankning för att de skall vilja provköra bilen, som de gör till och från jobbet.

Man kan inte lita på någon längre. Jag har ju 1 månads garanti på motor och växellåda och de skiter i de. De vill bara gå vinst. De skiter i felet eftersom de vet att det är mycket jobb och är dyrt. Valde köpa bil av en firma istället för privatperson eftersom jag trodde de följde Sveriges konsumentköplagar men så är inte fallet. Känner inte liksom att jag gjort något fel när de följer inte sitt avtal.

Stäm dem smile
Civil process kontraktsbrott. Kostar 800kronor och kräver inget speciellt ombud, bara du har dina bevis på det torra. (Bifoga kontraktet+all er korrespondens+andra (& tredje) firmas bedömning)
Hämta ut bilen nu och gör felsökning+kostnadsförslag hos mekonomen eller annat skitdyrt företag. Bara för att ha underlag inom garanti. Står det garanti (den låter åt h-vete) i samband med köp, så är det gällande.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/garanti/

Ta inte in den till dem igen utan kör extern tjänst, hota att stämma i första hand. När allt är sammanställt. De bör ta tillbaks bilen med ersättning för din bensin i den bästa av världar. Skithuvuden...

Senast redigerat av oreggad_240 (23 januari 2022)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
torsen
23 januari 2022 · 7 198 Inlägg

Fabrikat?
Modell?
Motor?
Ålder/årsmodell?
Miltal?
Pris?
MRF-ansluten bilfirma?
F-skattesedel?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 januari 2022 · 17 379 Inlägg

YZGUCCI skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det beror väl på hur mycket energi man har att strida för sin sak. Till slut kanske man ändå hamnar på att man får lämna in bilen någonstans och få den fixad på egen bekostnad. Ta det som en dyr lektion i konsten att välja vem man skall göra affärer med.

Men jag får säga att det var ganska fräckt att kräva tankning för att de skall vilja provköra bilen, som de gör till och från jobbet.

Man kan inte lita på någon längre. Jag har ju 1 månads garanti på motor och växellåda och de skiter i de. De vill bara gå vinst. De skiter i felet eftersom de vet att det är mycket jobb och är dyrt. Valde köpa bil av en firma istället för privatperson eftersom jag trodde de följde Sveriges konsumentköplagar men så är inte fallet. Känner inte liksom att jag gjort något fel när de följer inte sitt avtal.

Har du? Fick du papper på det? Externt bolag? Bilfirmor ger inte garanti på en 3,2 FSi...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
YZGUCCI
23 januari 2022 · 50 Inlägg

torsen skrev:
Fabrikat?
Modell?
Motor?
Ålder/årsmodell?
Miltal?
Pris?
MRF-ansluten bilfirma?
F-skattesedel?

Bilen är en Volkswagen Passat GT Sport V6 3,2 FSI

2008 med B6 kaross

Miltal är runt 17k

Köpte den för 60 000kr

Bilfirman är ej ansluten till MRF. Därför kan de försätta blåsa folk och ej behöver följa ARN råd.

YZGUCCI
23 januari 2022 · 50 Inlägg

Ja jag har det på papper. Står såhär i kontraktet: Säljer en passat med Regnr: ****** Bilen är godkänd av köpare. Bilen är påställd from idag den 2022.01.10. Bilen säljes i visat skick med inga fel med bilen följer det med en MÅNADS GARANTI PÅ SJÄLVA V-LÅDA OCH MOTOR.

Oreggad Ruter Knekt
23 januari 2022 · 625 Inlägg

YZGUCCI skrev:
Ja jag har det på papper. Står såhär i kontraktet: Säljer en passat med Regnr: ****** Bilen är godkänd av köpare. Bilen är påställd from idag den 2022.01.10. Bilen säljes i visat skick med inga fel med bilen följer det med en MÅNADS GARANTI PÅ SJÄLVA V-LÅDA OCH MOTOR.

Typisk formulering för att gå vilse i text. De kommer repetera det fetade ända upp till rätten. De kommer dock inte vinna om du nu kan påvisa precist fel.  Som sagt dokumentera och spara allt. Dra det som bilaga när du öppnar ärende till TR. Tror det bara är att köra som så med bolag, privatpersoner är samma process men KFM måste dras in först. Hade en som vägrade betala när vi skrivit över en bil då.

Senast redigerat av oreggad_240 (23 januari 2022)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 januari 2022 · 17 379 Inlägg

YZGUCCI skrev:
Ja jag har det på papper. Står såhär i kontraktet: Säljer en passat med Regnr: ****** Bilen är godkänd av köpare. Bilen är påställd from idag den 2022.01.10. Bilen säljes i visat skick med inga fel med bilen följer det med en MÅNADS GARANTI PÅ SJÄLVA V-LÅDA OCH MOTOR.

Aj fan. En hitte-på-garanti. Blir det fel på den så är det ditt problem. De ville väl få sålt bilen snarast. MRF-anslutna handlare säljer inte en 3,2 FSi till kund för det är stora problem med dessa så de byter in bilen från kund och säljer den till en Burkhandlare som skiter i vilket. Hoppas du köpte den kontant.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Oreggad Ruter Knekt
23 januari 2022 · 625 Inlägg

Hybrid_ skrev:

YZGUCCI skrev:
Ja jag har det på papper. Står såhär i kontraktet: Säljer en passat med Regnr: ****** Bilen är godkänd av köpare. Bilen är påställd from idag den 2022.01.10. Bilen säljes i visat skick med inga fel med bilen följer det med en MÅNADS GARANTI PÅ SJÄLVA V-LÅDA OCH MOTOR.

Aj fan. En hitte-på-garanti. Blir det fel på den så är det ditt problem. De ville väl få sålt bilen snarast. MRF-anslutna handlare säljer inte en 3,2 FSi till kund för det är stora problem med dessa så de byter in bilen från kund och säljer den till en Burkhandlare som skiter i vilket. Hoppas du köpte den kontant.

Nja, riktigt så är det inte. De har dock formulerat sig som så för att ha ryggen fri när de slår ifrån sig allt ansvar mot kund. Att dra till med att precisera felet och låta en tingsrätt bedöma om det ska åtgärdas under garanti enligt kontrakt eller inte. Detta gör man efter att den ansvariga part motsätter sig att felen faller under garanti.

Står det garanti så gäller garanti, hur ruttet formulerat det än är.
Det hela är en förhållandevis smärtfri process för kund och mot företaget är det desto tyngre. Speciellt om de fälls.

Senast redigerat av oreggad_240 (23 januari 2022)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 januari 2022 · 17 379 Inlägg

oreggad_240 skrev:

Hybrid_ skrev:

YZGUCCI skrev:
Ja jag har det på papper. Står såhär i kontraktet: Säljer en passat med Regnr: ****** Bilen är godkänd av köpare. Bilen är påställd from idag den 2022.01.10. Bilen säljes i visat skick med inga fel med bilen följer det med en MÅNADS GARANTI PÅ SJÄLVA V-LÅDA OCH MOTOR.

Aj fan. En hitte-på-garanti. Blir det fel på den så är det ditt problem. De ville väl få sålt bilen snarast. MRF-anslutna handlare säljer inte en 3,2 FSi till kund för det är stora problem med dessa så de byter in bilen från kund och säljer den till en Burkhandlare som skiter i vilket. Hoppas du köpte den kontant.

Nja, riktigt så är det inte. De har dock formulerat sig som så för att ha ryggen fri när de slår ifrån sig allt ansvar mot kund. Att dra till med att precisera felet och låta en tingsrätt bedöma om det ska åtgärdas under garanti enligt kontrakt eller inte. Detta gör man efter att den ansvariga part motsätter sig att felen faller under garanti.

Står det garanti så gäller garanti, hur ruttet formulerat det än är.
Det hela är en förhållandevis smärtfri process för kund och mot företaget är det desto tyngre. Speciellt om de fälls.

Visst. Och garantin visar sig avse lamellerna i lådan & motorns vevlager lol

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lasse62
23 januari 2022 · 292 Inlägg

Nu är det ju så här pojkar... 3,2 liters maskinen i en Passat är en helt annan konstruktion än den ökända 3,2:an i Audi A6 mfl. Tror jag skrev det i en annan tråd :-)

Detta är en VR6 maskin och ingen simpel V6, helt andra fördelar och nackdelar.

Samma maskin som i Golf R32 och förutom volymen i Passat R36

Palman Jurist
25 januari 2022 · 9 Inlägg

Det går absolut att stämma bilfirman och i din bilförsäkring har du (förutsatt att du har halvförsäkring eller högre) rättsskydd som täcker 75-80% av kostnaderna för juridiskt ombud. En dom i domstol leder, till skillnad från processen i ARN, till ett verkställbart beslut som du kan driva igenom med hjälp av Kronofogden (t.ex. att få igen köpeskillingen).

Står mer här: https://d-jur.se/rattsomraden/tvist/bil … ta-jurist/

Det som du bör tänka på vid rättslig prövning är att du måste styrka att fel föreligger, dvs. till exempel genom att inhämta utlåtande från annan verkstad eller bilbesiktare.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 januari 2022 · 17 379 Inlägg

Palman skrev:
Det går absolut att stämma bilfirman och i din bilförsäkring har du (förutsatt att du har halvförsäkring eller högre) rättsskydd som täcker 75-80% av kostnaderna för juridiskt ombud. En dom i domstol leder, till skillnad från processen i ARN, till ett verkställbart beslut som du kan driva igenom med hjälp av Kronofogden (t.ex. att få igen köpeskillingen).

Står mer här: https://d-jur.se/rattsomraden/tvist/bil … ta-jurist/

Det som du bör tänka på vid rättslig prövning är att du måste styrka att fel föreligger, dvs. till exempel genom att inhämta utlåtande från annan verkstad eller bilbesiktare.

Men om TS inte har en spec på exakt vad garantin omfattar så är det ju rätt kört.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang