Är startmotorn sönder?

D24td
25 januari 2022 · 19 Inlägg

Tjenare, skulle ut och köra min King CAB 2001, men när jag skulle starta den så gick inte startmotorn runt utan det klickade bara, laddade batteriet så det var fulladdat och försökte igen men hände samma sak, testade sedan att ta en blocknyckel mellan två skruvar på solenoiden vilket gav gnistor när jag körde blocknyckeln så den nuddade båda samtidigt, är det startmotorn som är sönder eller annat fel, tacksam för tips

torsen
26 januari 2022 · 7 230 Inlägg

Prova med att knacka på startmotorn med en större skiftnyckel eller liknande samtidigt som någon kompis vrider tändningsnyckeln till startläge.
Fenomenet, som jag råkat ut för, är att endera startmotorn dränkts i lervattendike, eller att startmotorkolen är starkt slitna.
I det senare fallet kan kolen råka ut för "byrålådeeffekt" i kombination med att fjädrarna som trycker kolen mot kollektorn blivit för svaga, som följd att att de "förlängts" emedan kolen "förkortats".

Själv hade jag ett "bilprovarkoben" som hjälpmedel på en bil i närmare 3 år innan jag fick tummen ur.............

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang