Hybrid_
Forum- och sitemoderator
28 januari 2022
· 17 465 Inlägg
torpis skrev:
Sen undrar jag hur ofta någon verkligen bytt celler eller modul med framgång.
Batteriet är ju ett samarbete mellan massa moduler och celler. Dessa övervakas av BMS som har sjukt små möjligheter att justera. På Leaf är det i häraden 60Ah celler och balansering med 100mA.
Lite som att byta ett bromsbelägg eller byta ena gympaskon.
Jag vet helt säkert att Nissan gjort detta i Sverige, jag vet även att denna nya begagnade modul avvek rejält från övriga när man kollade data via CAN bus
Jag har bytt ut några cellpaket på Optima PHEV när dessa kom. Någon robot som inte var riktigt inställd när förproduktionen började. Byta är inga problem även om man får tänka sig för med alla pilotslingor och microkontakter. Men sen när grejerna ska giftas in bromsar det upp. Hybridpaketet fick kopplas in till en batteriladdare i storlek med ett vanligt skrivbord. Sen fick batteriet stå på kalibrering i 14 timmar. Avvikelse max 0,05v, Det kasserade cellpaketet lades i saltvattenbad i 24h.
Som du nämner torpis så klarar inte bilens BMS av detta själv.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!