Volvo ställer om helt till elbilar

torpis Forummoderator
16 mars 2021 · 10 572 Inlägg

Ännu en artikel som jag inte riktigt vet vad den säger...   Svårt att avgöra om det är reklam för Volvo eller ej, men det är ju bra att dom kan uppdatera over the air. Känns som det borde varit lag på det senaste 10 åren minst, kanske 20åren med för den delen.

https://www.vibilagare.se/nyheter/poles … over-natet

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
4 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Håkan Samuelsson slutar som VD. Är det nu Volvo vaknar när en gammal bromskloss försvinner? Är det för sent att hänga på i elbilsrejset?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2022 · 13 736 Inlägg

torpis skrev:
Ännu en artikel som jag inte riktigt vet vad den säger...   Svårt att avgöra om det är reklam för Volvo eller ej, men det är ju bra att dom kan uppdatera over the air. Känns som det borde varit lag på det senaste 10 åren minst, kanske 20åren med för den delen.

https://www.vibilagare.se/nyheter/poles … over-natet

borde inte ens behöva uppdateras..  varför släppa halvfärdiga saker till att börja med.. smile

har du någonsin hört någon göra en mjukvaru uppdatering på en Volvo 240 från 1975?   nej exakt den var fulländad redan när den släpptes.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
trubbelturbo
4 januari 2022 · 1 459 Inlägg

Growe skrev:

torpis skrev:
Ännu en artikel som jag inte riktigt vet vad den säger...   Svårt att avgöra om det är reklam för Volvo eller ej, men det är ju bra att dom kan uppdatera over the air. Känns som det borde varit lag på det senaste 10 åren minst, kanske 20åren med för den delen.

https://www.vibilagare.se/nyheter/poles … over-natet

borde inte ens behöva uppdateras..  varför släppa halvfärdiga saker till att börja med.. smile

har du någonsin hört någon göra en mjukvaru uppdatering på en Volvo 240 från 1975?   nej exakt den var fulländad redan när den släpptes.. smile

Finns väl inte så mycket mjukvara att uppdatera i en 240 från '75? smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2022 · 13 736 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Growe skrev:

torpis skrev:
Ännu en artikel som jag inte riktigt vet vad den säger...   Svårt att avgöra om det är reklam för Volvo eller ej, men det är ju bra att dom kan uppdatera over the air. Känns som det borde varit lag på det senaste 10 åren minst, kanske 20åren med för den delen.

https://www.vibilagare.se/nyheter/poles … over-natet

borde inte ens behöva uppdateras..  varför släppa halvfärdiga saker till att börja med.. smile

har du någonsin hört någon göra en mjukvaru uppdatering på en Volvo 240 från 1975?   nej exakt den var fulländad redan när den släpptes.. smile

Finns väl inte så mycket mjukvara att uppdatera i en 240 från '75? smile

nej den är byggd enligt KISS metoden..  den bästa metoden att bygga bilar enligt..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 januari 2022 · 14 041 Inlägg

Growe skrev:

trubbelturbo skrev:

Growe skrev:

borde inte ens behöva uppdateras..  varför släppa halvfärdiga saker till att börja med.. smile

har du någonsin hört någon göra en mjukvaru uppdatering på en Volvo 240 från 1975?   nej exakt den var fulländad redan när den släpptes.. smile

Finns väl inte så mycket mjukvara att uppdatera i en 240 från '75? smile

nej den är byggd enligt KISS metoden..  den bästa metoden att bygga bilar enligt..

Enligt vem/vadå?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2022 · 13 736 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

trubbelturbo skrev:

Finns väl inte så mycket mjukvara att uppdatera i en 240 från '75? smile

nej den är byggd enligt KISS metoden..  den bästa metoden att bygga bilar enligt..

Enligt vem/vadå?

/Benny

all logik...  Kiss    Keep it simpel stupid..  det är ganska bra metod..   ju enklare ju bättre

det är ju inte direkt så man ser några avancerade fordon i fattiga länder...  utan dom kör efter den enkla Kiss metoden för då fungerar grejerna.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 januari 2022 · 14 041 Inlägg

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

nej den är byggd enligt KISS metoden..  den bästa metoden att bygga bilar enligt..

Enligt vem/vadå?

/Benny

all logik...  Kiss    Keep it simpel stupid..  det är ganska bra metod..   ju enklare ju bättre

det är ju inte direkt så man ser några avancerade fordon i fattiga länder...  utan dom kör efter den enkla Kiss metoden för då fungerar grejerna.

Håller fullständigt med dig!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
zemet
4 januari 2022 · 4 037 Inlägg

Jag skulle tro att Volvo klarar leverera en relativt konkurrens kraftig elbil till 2025, iaf om man jämför med vad som finns tillgängligt idag.

Om man tittar på "billigare" elbilar om Model 3 och ID4 så är det inga bilar jag skulle vilja lägga pengar på.

Min kollegas Model 3 för 700k kändes otroligt billig invändigt, massa vägljud och att inte ens få en normal ratt med normala rattknappar eller ens ett normalt instrumentkuster framför sig var verkligen inget som tilltalar mig.

Men jag kanske är fel målgrupp för den bilen.

Polestar 2 verkar ju vara en relativt rimlig bil, även om den förlorar mot Teslan på pappret.

Vare sig man är för eller emot Elbilar så verkar det finnas en otroligt stor optimism kring dem.
Ett bra exempel på detta är Rivian som värderades högre än VW trots att dem bara levererat 10-20 bilar.

Vad som är lite klurigt för mig är vad skillnaden på Volvo och Polestar skall vara?
Skall Polestar vara "racing" elbilar och Volvo sedan det vanliga segmentet med kompis, Suvar mm?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
viccoA
5 januari 2022 · 3 109 Inlägg

zemet skrev:
Jag skulle tro att Volvo klarar leverera en relativt konkurrens kraftig elbil till 2025, iaf om man jämför med vad som finns tillgängligt idag.

Om man tittar på "billigare" elbilar om Model 3 och ID4 så är det inga bilar jag skulle vilja lägga pengar på.

Min kollegas Model 3 för 700k kändes otroligt billig invändigt, massa vägljud och att inte ens få en normal ratt med normala rattknappar eller ens ett normalt instrumentkuster framför sig var verkligen inget som tilltalar mig.

Men jag kanske är fel målgrupp för den bilen.

Polestar 2 verkar ju vara en relativt rimlig bil, även om den förlorar mot Teslan på pappret.

Vare sig man är för eller emot Elbilar så verkar det finnas en otroligt stor optimism kring dem.
Ett bra exempel på detta är Rivian som värderades högre än VW trots att dem bara levererat 10-20 bilar.

Vad som är lite klurigt för mig är vad skillnaden på Volvo och Polestar skall vara?
Skall Polestar vara "racing" elbilar och Volvo sedan det vanliga segmentet med kompis, Suvar mm?

Nu verkar Volvos ingenjörer (och även VW och Ford) titta väldigt mycket på Tesla så förmodligen kommer Volvos nya modeller mer och mer ta bort fysiska knappar och gå mot mer automatiserad förarmiljö som Tesla.

torpis Forummoderator
5 januari 2022 · 10 572 Inlägg

zemet skrev:
Jag skulle tro att Volvo klarar leverera en relativt konkurrens kraftig elbil till 2025, iaf om man jämför med vad som finns tillgängligt idag.

Om man tittar på "billigare" elbilar om Model 3 och ID4 så är det inga bilar jag skulle vilja lägga pengar på.

Min kollegas Model 3 för 700k kändes otroligt billig invändigt, massa vägljud och att inte ens få en normal ratt med normala rattknappar eller ens ett normalt instrumentkuster framför sig var verkligen inget som tilltalar mig.

Men jag kanske är fel målgrupp för den bilen.

Polestar 2 verkar ju vara en relativt rimlig bil, även om den förlorar mot Teslan på pappret.

Vare sig man är för eller emot Elbilar så verkar det finnas en otroligt stor optimism kring dem.
Ett bra exempel på detta är Rivian som värderades högre än VW trots att dem bara levererat 10-20 bilar.

Vad som är lite klurigt för mig är vad skillnaden på Volvo och Polestar skall vara?
Skall Polestar vara "racing" elbilar och Volvo sedan det vanliga segmentet med kompis, Suvar mm?

Ganska bra spaning.

Om man gillar Teslas avskalade approach eller en mer konventionell plottrig bil är ju en smaksak. Sen är det ju ganska uselt att en model 3 har så mycket vägljud som den har, det spelar ju liksom ingen roll vilka ursäkter som finns det är dåligt. Samma sak med att Volvo/Polestar bygger en sportsedan på en SUV plattform bara för att dom är för dåliga på att bygga batteribilar, det är också bara för dåligt. Så mycket batteri och så lite räckvidd är bara fel.

Det behövs nog tyvärr fortfarande några år innan vi kan få bilar med Teslas tekniska försprång i kombination med mer main stream utseende och funktion.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
9 februari 2022 · 10 572 Inlägg

Volvo ligger ju som bekant efter. XC40, PS2 och C40 som elbilar är inget vidare. Det är en första generation som har mer att önska helt klart. Dom har svajig prestanda, är törstiga och dyra. Efter i teknik helt enkelt.

Men Torpis, Android integrationen då?? Tja.... är bilstereon så viktig att man väljer bil efter det så visst... Då är kanske Volvo något för dig.

Nu satar dock Volvo $1.09B på att implementera Volvo mega castings i Torslanda. Man tar alltså efter Tesla och tänker sig gjuta stora delar av chassit i aluminium. Om jag får gissa så är det nog 5år innan en sådan satsning är på plats i bilarna. Det i sig är intressant eftersom Volvo sagt att dom år 2025 skall sälja hälften rena elbilar och bara elbilar 2030. Dessa Mega castings bör då utvecklas till rena elbilsplattformar. Volvo kan alltså om 5år vara där Tesla var för 2år sedan.  Det är ju steg framåt, men är det snabbt nog? Duger det när vi nosar på år 2030?

https://www.teslarati.com/volvo-adopts- … gacasting/

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
zemet
9 februari 2022 · 4 037 Inlägg

Volvo ligger efter i tekniken, det har du helt rätt i.

Men dem ligger väll ganska långt före i design kan jag tycka, så det kanske räddar dem.

Jag skulle inte vilja köpa en model 3 eller ID4 för att jag tycker dem är fula på utsidan och horibla på insidan.

Men på pappret håller jag absolut med dig, Volvo ligger efter.
En produkt med sämre prestanda till ett dyrare pris.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
jaka54
9 februari 2022 · 5 719 Inlägg

de inte dem!...sånt retar mig ibland ,)

Senast redigerat av jaka54 (9 februari 2022)

Xebers76
9 februari 2022 · 2 265 Inlägg

jaka54 skrev:
de inte dem!...sånt retar mig ibland ,)

Då får du passa dig för mina inlägg! wink

Brådhis * Voff voff *
9 februari 2022 · 10 277 Inlägg

jaka54 skrev:
de inte dem!...sånt retar mig ibland ,)

För att inte tala om när folk inte inleder en mening med en versal, inte använder mellanslag eller gör halva smileys...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
11 februari 2022 · 10 572 Inlägg

Wow! Nu händer det grejor. Som synes i denna tråd så är ju min uppfattning att Volvo är sent på bollen och att det som lyckats ta fram inte håller måttet.

Volvo har ju i samma veva börjat sälja sina bilar online och menar att återförsäljare inte skall behövas.

Bilia som mer eller mindre är lika med Volvo har nu valt att ta in Xpeng!

Jag är inte galet påläst om Xpeng, men vid en första titt så ser det ju betydligt mycket mera moget ut än det Volvo erbjuder. Kaxigt av Bilia, vad gör Volvo nu??

https://alltomelbil.se/klart-xpeng-och- … marknaden/


Björn har provat. Det är tidiga modeller som lånats in utan EU spec så se inte för djupt i slutsatserna. xpeng har tex lyssnat på kritiken Björn haft och bytt laddport till CCS.
https://www.youtube.com/results?search_ … and+xpeng+

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
master_lars
2 juni 2022 · 1 159 Inlägg

Nya VD:n har gjort helt om, skippar elbilar, och lägger krutet på plug-in. Polestar är de som kommer kränga Volvos elbilar, skönt att skojaren Samuelsson är borta.

viccoA
2 juni 2022 · 3 109 Inlägg

master_lars skrev:
Nya VD:n har gjort helt om, skippar elbilar, och lägger krutet på plug-in. Polestar är de som kommer kränga Volvos elbilar, skönt att skojaren Samuelsson är borta.

Eh, slutet för Volvo PV alltså..

zemet
3 juni 2022 · 4 037 Inlägg

master_lars skrev:
Nya VD:n har gjort helt om, skippar elbilar, och lägger krutet på plug-in. Polestar är de som kommer kränga Volvos elbilar, skönt att skojaren Samuelsson är borta.

Kollar man Volvos Hemsida så kan det stämma, men dem trycker ju även på att 50% av bilarna skall vara helelektriska 2025

2019
Alla vår modeller finns med laddhybrid-teknik. Vi introducerade mildhybrider och vi lanserar Volvo Recharge - vår ambition för en klimatneutral framtid.

2020
Lansering av en helt elektrifierad modelluppställing med laddhybrider och rena elbilar, med vår första elektriska SUV i spetsen, XC40 Recharge. Vårt mål är att cirka 20% av vår årliga bilförsäljning ska vara laddhybrider.

2025
Vår ambition är att cirka 50% av bilarna vi säljer ska vara helt elektriska till år 2025 och de andra 50% ska vara hybrider.

2040
Vår vision är att hela vår värdekedja ska vara klimatneutral enligt de uppsatta målen i Paris-avtalet.


Vad 2040 visionen innebär för typ av drivlina tycker jag inte riktigt framgår. Men det verkar ju helt klart som att Volvo har backat från sitt mål att bara sälja el bilar 2030

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang