Volvo 940 -1993, Grovt ventil knack!

Volvovilmer
1 mars 2022 · 12 Inlägg

Tja! Har precis varvat gärnet ur min 940 med b230ft (530 topp) och har märkt att den börjat knacka som fan, tog ut hela toppen och bytte varenda packning samt dessa så kallade "gummi knack dämpare". Har också schimsat om toppen och justerat ventilspelet till 0,30 - 0,40 mm. Har vx3 kam i motorn som fungerar excellent, men motorn knackar så grovt så jag funderar på att bara byta hela toppen till en 531:a. Som sagt låter det som ventilknack, låter ej som något annat i motorn.

Är det någon som har några sista tips på vad som kan orsaka dessa grova knackningar? Snälla inge onödigt snack heller! Har video på ljudet också!

simlar
1 mars 2022 · 5 524 Inlägg

Tycker det låter som lagerras.
Hörs ljudet mer om du lyssnar under motorrummet?

Det går ju fort lyfta ventilkåpan och se om du ser några skador där uppe för att utesluta att något lossnat uppe i toppen.
När det låter så där illa så lär det synas om det är ifrån ventildrivingen ljudet kommer.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
zzr94092
1 mars 2022 · 4 385 Inlägg

Vevlager...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 mars 2022 · 14 039 Inlägg

Volvovilmer skrev:
Tja! Har precis varvat gärnet ur min 940 med b230ft (530 topp) och har märkt att den börjat knacka som fan, tog ut hela toppen och bytte varenda packning samt dessa så kallade "gummi knack dämpare". Har också schimsat om toppen och justerat ventilspelet till 0,30 - 0,40 mm. Har vx3 kam i motorn som fungerar excellent, men motorn knackar så grovt så jag funderar på att bara byta hela toppen till en 531:a. Som sagt låter det som ventilknack, låter ej som något annat i motorn.

Är det någon som har några sista tips på vad som kan orsaka dessa grova knackningar? Snälla inge onödigt snack heller! Har video på ljudet också!

Det kan vara vevlager eller kolvbultarna som har rasat.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Volvovilmer
1 mars 2022 · 12 Inlägg

Ska kolla imorn om det låter mer under motorutrymmet, det låter som om det är ifrån topplocket dock

Senast redigerat av Volvovilmer (1 mars 2022)

Volvovilmer
1 mars 2022 · 12 Inlägg

Vettemannen skrev:

Volvovilmer skrev:
Tja! Har precis varvat gärnet ur min 940 med b230ft (530 topp) och har märkt att den börjat knacka som fan, tog ut hela toppen och bytte varenda packning samt dessa så kallade "gummi knack dämpare". Har också schimsat om toppen och justerat ventilspelet till 0,30 - 0,40 mm. Har vx3 kam i motorn som fungerar excellent, men motorn knackar så grovt så jag funderar på att bara byta hela toppen till en 531:a. Som sagt låter det som ventilknack, låter ej som något annat i motorn.

Är det någon som har några sista tips på vad som kan orsaka dessa grova knackningar? Snälla inge onödigt snack heller! Har video på ljudet också!

Det kan vara vevlager eller kolvbultarna som har rasat.

/Benny

Är det värt att plocka bort motorn och gå igenom hela bottendelen?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 mars 2022 · 14 039 Inlägg

Volvovilmer skrev:

Vettemannen skrev:

Volvovilmer skrev:
Tja! Har precis varvat gärnet ur min 940 med b230ft (530 topp) och har märkt att den börjat knacka som fan, tog ut hela toppen och bytte varenda packning samt dessa så kallade "gummi knack dämpare". Har också schimsat om toppen och justerat ventilspelet till 0,30 - 0,40 mm. Har vx3 kam i motorn som fungerar excellent, men motorn knackar så grovt så jag funderar på att bara byta hela toppen till en 531:a. Som sagt låter det som ventilknack, låter ej som något annat i motorn.

Är det någon som har några sista tips på vad som kan orsaka dessa grova knackningar? Snälla inge onödigt snack heller! Har video på ljudet också!

Det kan vara vevlager eller kolvbultarna som har rasat.

/Benny

Är det värt att plocka bort motorn och gå igenom hela bottendelen?

Ingen aning, det beror väl på hur motorn är för övrigt. Det är kanske bättre att skaffa en annan begagnad motor.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 mars 2022 · 13 732 Inlägg

ja det där är en tokslut underdel..   att det låter högt upp är nog bara att kolven klappar i toppen ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Volvovilmer
1 mars 2022 · 12 Inlägg

Growe skrev:
ja det där är en tokslut underdel..   att det låter högt upp är nog bara att kolven klappar i toppen ;-)

Sladdade nämligen runt på 6k varv i 3 dygn...... hehe kanske inte var så bra

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 mars 2022 · 13 732 Inlägg

Volvovilmer skrev:

Growe skrev:
ja det där är en tokslut underdel..   att det låter högt upp är nog bara att kolven klappar i toppen ;-)

Sladdade nämligen runt på 6k varv i 3 dygn...... hehe kanske inte var så bra

har den låtit så i 3dagar?   och inte blivit värre?  då är det nog bara en kolvbult..  hade problem med en gammal b230K som knackade något överjävligt och där glappa kolvbulten som fan..     för den går inte 3dagar med ett dåligt vevlager..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Volvovilmer
1 mars 2022 · 12 Inlägg

Growe skrev:

Volvovilmer skrev:

Growe skrev:
ja det där är en tokslut underdel..   att det låter högt upp är nog bara att kolven klappar i toppen ;-)

Sladdade nämligen runt på 6k varv i 3 dygn...... hehe kanske inte var så bra

har den låtit så i 3dagar?   och inte blivit värre?  då är det nog bara en kolvbult..  hade problem med en gammal b230K som knackade något överjävligt och där glappa kolvbulten som fan..     för den går inte 3dagar med ett dåligt vevlager..

Började knacka lite smått, men sket i det o fortsatt varva ur han, sen så blev knackandet högre och högre men nu är det värre än någonsin, han lever fortfarande! (höll då på o varva ur han i 3 dagar)

Senast redigerat av Volvovilmer (1 mars 2022)

zzr94092
1 mars 2022 · 4 385 Inlägg

Då kommer nästa fråga,varför??

Volvovilmer
1 mars 2022 · 12 Inlägg

zzr94092 skrev:
Då kommer nästa fråga,varför??

Var väl kul att utnyttja vintertiden o sladda på isen haha, har såklart 940:n som busbil så det är inte så farligt

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 mars 2022 · 13 732 Inlägg

Volvovilmer skrev:

zzr94092 skrev:
Då kommer nästa fråga,varför??

Var väl kul att utnyttja vintertiden o sladda på isen haha, har såklart 940:n som busbil så det är inte så farligt

ja det blir lätt jävligt roligt..    hade sjuka problem med spikningar på min 740turbo när jag körde på isen.. men det där är ju lite värre..  hittade faktist felet på min efter mycket om och men..  det var bara en slang som hoppat bort..  tog ju bara 2år innan jag hitta felet ;-)   så 2dagar före jag sålde bilen hittade jag felet ;-)      fast det där är bara att hinka ur spisen och byta maskin alternativet är att bygga ordning underdelen.     så vi andra får veta om det är vevlager eller en kolvbult som är delux glapp smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Volvovilmer
1 mars 2022 · 12 Inlägg

Growe skrev:

Volvovilmer skrev:

zzr94092 skrev:
Då kommer nästa fråga,varför??

Var väl kul att utnyttja vintertiden o sladda på isen haha, har såklart 940:n som busbil så det är inte så farligt

ja det blir lätt jävligt roligt..    hade sjuka problem med spikningar på min 740turbo när jag körde på isen.. men det där är ju lite värre..  hittade faktist felet på min efter mycket om och men..  det var bara en slang som hoppat bort..  tog ju bara 2år innan jag hitta felet ;-)   så 2dagar före jag sålde bilen hittade jag felet ;-)      fast det där är bara att hinka ur spisen och byta maskin alternativet är att bygga ordning underdelen.     så vi andra får veta om det är vevlager eller en kolvbult som är delux glapp smile

Får nog bli ny motor med m90 från facebook

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 mars 2022 · 13 732 Inlägg

Volvovilmer skrev:

Growe skrev:

Volvovilmer skrev:

Var väl kul att utnyttja vintertiden o sladda på isen haha, har såklart 940:n som busbil så det är inte så farligt

ja det blir lätt jävligt roligt..    hade sjuka problem med spikningar på min 740turbo när jag körde på isen.. men det där är ju lite värre..  hittade faktist felet på min efter mycket om och men..  det var bara en slang som hoppat bort..  tog ju bara 2år innan jag hitta felet ;-)   så 2dagar före jag sålde bilen hittade jag felet ;-)      fast det där är bara att hinka ur spisen och byta maskin alternativet är att bygga ordning underdelen.     så vi andra får veta om det är vevlager eller en kolvbult som är delux glapp smile

Får nog bli ny motor med m90 från facebook

m90 är ju inte skitbra.. en halv miss och du dödar 3a:ns växel då är en gammal m46 mycket bättre det kan skrapa och ha sig bäst man vill men dom fungerar endå en skrap på 3ans växel på en m90 så är den död... jag testade det en vinter  hade en 745glt 16v  åkte ut i ett kors på 2:Ans växel på fullt rattuslag slog i 3an och bam så var den borta.. höll på att skrota duktigt kan jag säga ;-)

annars är ju m90 trevliga lådor men 3:An är för jävla klen.       jag gjorde inte ens en riktig miss utan jag bara tröck i växeln  utan att släppa gasen med en snabb stamp på kopplingen sen var det slutkört.   blev en jobbig vinter kan jag säga..   2an till 4an var inte skitspännande med en så slö bil smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Volvovilmer
1 mars 2022 · 12 Inlägg

Growe skrev:

Volvovilmer skrev:

Growe skrev:

ja det blir lätt jävligt roligt..    hade sjuka problem med spikningar på min 740turbo när jag körde på isen.. men det där är ju lite värre..  hittade faktist felet på min efter mycket om och men..  det var bara en slang som hoppat bort..  tog ju bara 2år innan jag hitta felet ;-)   så 2dagar före jag sålde bilen hittade jag felet ;-)      fast det där är bara att hinka ur spisen och byta maskin alternativet är att bygga ordning underdelen.     så vi andra får veta om det är vevlager eller en kolvbult som är delux glapp smile

Får nog bli ny motor med m90 från facebook

m90 är ju inte skitbra.. en halv miss och du dödar 3a:ns växel då är en gammal m46 mycket bättre det kan skrapa och ha sig bäst man vill men dom fungerar endå en skrap på 3ans växel på en m90 så är den död... jag testade det en vinter  hade en 745glt 16v  åkte ut i ett kors på 2:Ans växel på fullt rattuslag slog i 3an och bam så var den borta.. höll på att skrota duktigt kan jag säga ;-)

annars är ju m90 trevliga lådor men 3:An är för jävla klen.       jag gjorde inte ens en riktig miss utan jag bara tröck i växeln  utan att släppa gasen med en snabb stamp på kopplingen sen var det slutkört.   blev en jobbig vinter kan jag säga..   2an till 4an var inte skitspännande med en så slö bil smile

Hur blire med svetsad 3:a då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang