Volvo V70 2.5TDI -97 Startar inte, Får inge diesel fram till spridarna

Rodatdin
12 mars 2022 · 2 Inlägg

Hej! Har en v70 2.5tdi 1997
motor: D5252T
Dieselpump: bosch vp37
Jag köpte bilen för ca 3 veckor sedan men som nu har problem med att starta.

Jag var ut imorse med bilen när jag kom hem så ställde jag den i garaget, men senare någon timme efter när jag skulle starta bilen så vägrade den starta men startmotorn gick runt, började kika lite under huven. öppnade upp alla spridarrören men inge diesel kom fram till spridarna, kollade in genom springa på dieselpumpens remkåpa att alla rullar och remen gick runt.
Jag mätte strömmen till avstängningsventilen på pumpen och det kommer 0,8 volt fram till ventilen när tändningen är på i bilen.
Så vet någon hur mycket volt det ska till avstängningsventilen?

Tänkte kolla om det kommer diesel genom inkommande till pumpen från tanken men vet inte var den slangen går in på pumpen.

Kan det ha något med startspärren att göra att dieselpumpen inte går om startspärren går i?

Kan vara bra att nämna: Har bytt olja, alla filter och glödstift för två veckor sen. kopplade evrymod på knapp i bilen, men när jag kör gaspådrag med evrymod på så börjar motorelektronik lampan lysa ibland och bilen börjar gå lite ryckigt ibland men bruka slockna efter en stund, men nu så har den lyst sen igår kväll.

Tacksam för all hjälp

Brådhis * Voff voff *
12 mars 2022 · 10 279 Inlägg

Har du provat att koppla bort evrymod?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 mars 2022 · 17 478 Inlägg

Hm. Om startspärren går i så hinner bilen tända till först. Varför byttes glödstiften? Har du ställt in Evrymod ordentligt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rodatdin
12 mars 2022 · 2 Inlägg

Testade även koppla bort evrymod igår men ingen skillnad.
Bilen var ganska svårstartad när det var kallt därför bytte jag glödstiften.
Då är det inte startspärren.
Ska läsa felkoder i bilen idag och se om det hjälper.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 mars 2022 · 17 478 Inlägg

Rodatdin skrev:
Testade även koppla bort evrymod igår men ingen skillnad.
Bilen var ganska svårstartad när det var kallt därför bytte jag glödstiften.
Då är det inte startspärren.
Ska läsa felkoder i bilen idag och se om det hjälper.

Om en TDi är svårstartad i utetemp på över -10 grader så mår inte maskin bra. Normalt sett ska den starta direkt (1-3 sekunder på startmotorn) då men låta som en stenkross.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
runess0n
27 juni 2023 · 6 Inlägg

Löste du problemet? Isåfall hur? Har samma problem

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang