Tvätta under bilen

Cupra_
19 april 2010 ·

te_wik skrev:

Quadrablast skrev:
Nej det var inte så, men det är ju trots allt en budgetlösning..

Ja och? Förstår inte varför dessa fördomar att norrlänningar och bönder bara kör med budgetvarianter (va som nu skulle vara fel med det?, men spillolja är ju inte att rekomendera). Förklara gärna vad som är så norrländskt med tex det ovan nämnda förslaget, vill gärna höra det då jag tror inte du har en aning om hur största delen av befolkningen här tar hand om sina bilar.



Mvh Tommy

Nu råkar det vara så att jag kommer från Norrland. Bott i Järvsö, Sorsele och har halva släkten i Ume.. Väldigt många jag träffat där har rekommenderat denna metod. Även en kollega från Vilhelmina snackar om att det är så bra. Därifrån kommer min uppfattning av att många norrlänningar kör med det. Och ja, det är en budgetlösning. Jag sa dock aldrig att det var något fel med det eller att "bara norrlänningar och bönder kör med budgetvarianter". Har själv kört denna metod på en gammal Volvo jag hade och det funkade bra.

decib3L Körv
19 april 2010 · 3 535 Inlägg

te_wik skrev:

Quadrablast skrev:
Nej det var inte så, men det är ju trots allt en budgetlösning..

Ja och? Förstår inte varför dessa fördomar att norrlänningar och bönder bara kör med budgetvarianter (va som nu skulle vara fel med det?, men spillolja är ju inte att rekomendera). Förklara gärna vad som är så norrländskt med tex det ovan nämnda förslaget, vill gärna höra det då jag tror inte du har en aning om hur största delen av befolkningen här tar hand om sina bilar.



Mvh Tommy

Snacka om att ta åt sig tongue

Truckdriving Man
te_wik Forummoderator
19 april 2010 · 12 813 Inlägg

Quadrablast skrev:

te_wik skrev:

Quadrablast skrev:
Nej det var inte så, men det är ju trots allt en budgetlösning..

Ja och? Förstår inte varför dessa fördomar att norrlänningar och bönder bara kör med budgetvarianter (va som nu skulle vara fel med det?, men spillolja är ju inte att rekomendera). Förklara gärna vad som är så norrländskt med tex det ovan nämnda förslaget, vill gärna höra det då jag tror inte du har en aning om hur största delen av befolkningen här tar hand om sina bilar.



Mvh Tommy

Nu råkar det vara så att jag kommer från Norrland. Bott i Järvsö, Sorsele och har halva släkten i Ume.. Väldigt många jag träffat där har rekommenderat denna metod. Även en kollega från Vilhelmina snackar om att det är så bra. Därifrån kommer min uppfattning av att många norrlänningar kör med det. Och ja, det är en budgetlösning. Jag sa dock aldrig att det var något fel med det eller att "bara norrlänningar och bönder kör med budgetvarianter". Har själv kört denna metod på en gammal Volvo jag hade och det funkade bra.

Ok. Jag är bara så less på att folk benämner vissa "fulmetoder" som norrlandslösningar eller bonnemeck. Första gången jag fick höra om att använda spillolja som rostskydd fick jag höra det av en skåning, så jag tror verkligen inte att geografin har något med detta att göra, vill folk hitta på billiga alternativa lösningar så tror jag inte att adressen har betydelse med andra ord.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
19 april 2010 · 12 813 Inlägg

decib3L skrev:

te_wik skrev:

Quadrablast skrev:
Nej det var inte så, men det är ju trots allt en budgetlösning..

Ja och? Förstår inte varför dessa fördomar att norrlänningar och bönder bara kör med budgetvarianter (va som nu skulle vara fel med det?, men spillolja är ju inte att rekomendera). Förklara gärna vad som är så norrländskt med tex det ovan nämnda förslaget, vill gärna höra det då jag tror inte du har en aning om hur största delen av befolkningen här tar hand om sina bilar.



Mvh Tommy

Snacka om att ta åt sig tongue

Nä inte det men det är dags att spränga dessa fördomar mot bönder och norrlänningar. Iofs har dom flesta här uppe samma fördomar mot stadsbor och andra "08-or" och även det är väl helt fel.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Cupra_
19 april 2010 ·

te_wik skrev:

Quadrablast skrev:

te_wik skrev:

Ja och? Förstår inte varför dessa fördomar att norrlänningar och bönder bara kör med budgetvarianter (va som nu skulle vara fel med det?, men spillolja är ju inte att rekomendera). Förklara gärna vad som är så norrländskt med tex det ovan nämnda förslaget, vill gärna höra det då jag tror inte du har en aning om hur största delen av befolkningen här tar hand om sina bilar.



Mvh Tommy

Nu råkar det vara så att jag kommer från Norrland. Bott i Järvsö, Sorsele och har halva släkten i Ume.. Väldigt många jag träffat där har rekommenderat denna metod. Även en kollega från Vilhelmina snackar om att det är så bra. Därifrån kommer min uppfattning av att många norrlänningar kör med det. Och ja, det är en budgetlösning. Jag sa dock aldrig att det var något fel med det eller att "bara norrlänningar och bönder kör med budgetvarianter". Har själv kört denna metod på en gammal Volvo jag hade och det funkade bra.

Ok. Jag är bara så less på att folk benämner vissa "fulmetoder" som norrlandslösningar eller bonnemeck. Första gången jag fick höra om att använda spillolja som rostskydd fick jag höra det av en skåning, så jag tror verkligen inte att geografin har något med detta att göra, vill folk hitta på billiga alternativa lösningar så tror jag inte att adressen har betydelse med andra ord.



Mvh Tommy

Haha, hur omtyckt tror du man är som sthlmare i övriga landet då? Vi är ju fan hatade överallt...
ONTOPIC så kan vi enas om att det är en billig lösning som funkar bra.

te_wik Forummoderator
19 april 2010 · 12 813 Inlägg

Quadrablast skrev:
Haha, hur omtyckt tror du man är som sthlmare i övriga landet då? Vi är ju fan hatade överallt...
ONTOPIC så kan vi enas om att det är en billig lösning som funkar bra.

Nej förvisso.. det är nog sant.

Jaa ontopic, det fungerar säkert jättebra men inget som är sådär överdrivet miljövänligt tongue




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
decib3L Körv
19 april 2010 · 3 535 Inlägg

te_wik skrev:

decib3L skrev:

te_wik skrev:

Ja och? Förstår inte varför dessa fördomar att norrlänningar och bönder bara kör med budgetvarianter (va som nu skulle vara fel med det?, men spillolja är ju inte att rekomendera). Förklara gärna vad som är så norrländskt med tex det ovan nämnda förslaget, vill gärna höra det då jag tror inte du har en aning om hur största delen av befolkningen här tar hand om sina bilar.



Mvh Tommy

Snacka om att ta åt sig tongue

Nä inte det men det är dags att spränga dessa fördomar mot bönder och norrlänningar. Iofs har dom flesta här uppe samma fördomar mot stadsbor och andra "08-or" och även det är väl helt fel.



Mvh Tommy

Tänk dig hur det är för oss i Värmland då. Sen Smala Susie och Bröllopsfotografen tror alla att det är så här i värmland..

Men vänta nu, det är ju så här i värmland. Haha fan!

Truckdriving Man
mandalindb
12 mars 2022 · 6 Inlägg

Nu är våren kommen och bilen har stått halva vintern. Min fråga nu är vad jag kan göra själv för att förebygga att rosten blir värre? Som inte kräver dyra inköp. Bilen är tvättad i tvätthall nu.

jaka54
12 mars 2022 · 5 719 Inlägg

Att inte köra den alls!

torsen
13 mars 2022 · 7 234 Inlägg

skoga skrev:
Jag skulle alldrig köpa massa krimskrams vetskor på biltema för att skydda bilen undertill. Ta olja och spruta under bilen och gör sedan på en grusväg så dammet fäster så har du det besta rostskyddet du kan få-

Om du menar att spruta underredet med gammal spillolja så har du FEL FEL FEL!
Gammal spillolja innehåller mikroskopiska metallpartiklar.
Sprutar du på gammal spillolja på underredet så främjar du i stället rost.

Som ett varnande exempel vill jag berätta att det inte är ovanligt att man preparerar sin winschwire av stål(inte syntet) genom att låta den bada ett tag i olja.
En polare lade sin stållina i spillolja.
När han efter en vecka eller så tog upp slållinan ur spilloljan var den alldeles rostig.
Något som aldrig tidigare inträffat, då han använt "färsk" motorolja.

Härutöver vill jag även varna för att med högtryck spruta mot gummidetaljer såsom dammskydd på styrstagaändar och drivaxelknutar etc eller mot elektriska ledningars kopplingsstycken.

Ett medel jag har använt, och sprutat en hel SAAB 97 med under, är kuggväxelfett på sprejburk.
Alldeles utmärkt medel att ta till om man avlägsnat den hårda "massan" så att metallen blivit bar.

I ärlighetens namn så hade jag nog inte sprutat en hel bil under om jag inte fått en kartong med 24 sprejburkar gratis av en granne som är i byggsvängen och som hade "hittat" kartongen och "av misstag" fått med sig den hem.
När han fick klart för sig vad det var han "hittat" erbjöd han mig kartongen.
Jag insåg direkt ett användningsområde.
Kuggväxelfettet är tunt och lättflytande då det lämnar munstycket = penetrerar in i/under plåtskarvar - men stelnar efter en kort stund - blir dock ingen hård massa utan förblir "segt".

caromania Forummoderator
13 mars 2022 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:

skoga skrev:
Jag skulle alldrig köpa massa krimskrams vetskor på biltema för att skydda bilen undertill. Ta olja och spruta under bilen och gör sedan på en grusväg så dammet fäster så har du det besta rostskyddet du kan få-

Om du menar att spruta underredet med gammal spillolja så har du FEL FEL FEL!
Gammal spillolja innehåller mikroskopiska metallpartiklar.
Sprutar du på gammal spillolja på underredet så främjar du i stället rost.


Som ett varnande exempel vill jag berätta att det inte är ovanligt att man preparerar sin winschwire av stål(inte syntet) genom att låta den bada ett tag i olja.
En polare lade sin stållina i spillolja.
När han efter en vecka eller så tog upp slållinan ur spilloljan var den alldeles rostig.
Något som aldrig tidigare inträffat, då han använt "färsk" motorolja.

Härutöver vill jag även varna för att med högtryck spruta mot gummidetaljer såsom dammskydd på styrstagaändar och drivaxelknutar etc eller mot elektriska ledningars kopplingsstycken.

Ett medel jag har använt, och sprutat en hel SAAB 97 med under, är kuggväxelfett på sprejburk.
Alldeles utmärkt medel att ta till om man avlägsnat den hårda "massan" så att metallen blivit bar.

I ärlighetens namn så hade jag nog inte sprutat en hel bil under om jag inte fått en kartong med 24 sprejburkar gratis av en granne som är i byggsvängen och som hade "hittat" kartongen och "av misstag" fått med sig den hem.
När han fick klart för sig vad det var han "hittat" erbjöd han mig kartongen.
Jag insåg direkt ett användningsområde.
Kuggväxelfettet är tunt och lättflytande då det lämnar munstycket = penetrerar in i/under plåtskarvar - men stelnar efter en kort stund - blir dock ingen hård massa utan förblir "segt".

Inlägget du svarar på är 12 år gammalt, men du har rätt i sak.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
13 mars 2022 · 7 234 Inlägg

Mitt användningsområde för spillolja, inte den trevlig debattören här på forumet, är att "kasta den" på staketet.
Då behöver man inte åka till återvinningen med spilloljan.

DennisCA
4 juni 2022 · 247 Inlägg

Glidarn_Eller skrev:
Klart du ska tvätta under! Tvätta underredet helt kliniskt rent från oljeprodukter och underredsmassa på våren när allt vägsalt har försvunnit från vägarna! Har man lite ordning på grejerna under bilen så blir den som ny... sen när hösten närmar sig tvättar du igen och sprutar på ett transparent genomskinligt rostskydd. Sitter hela vintern och skyddar mot saltet.... sen när våren kommer igen är det bara att göra om samma procedur igen och tvätta rent... på sommaren kör du alltså utan något tjafs under bilen.

Denna transparenta "oljemassan" är superlätt att tvätta bort och kräver inte alls samma tidsåtgång som den underredsmassa som normalt sitter under bilar...
Blir kanon! big_smile

Såhär lite som jag tänker, fast med dinitrol ML istället. Och vore det inte säkrast att lägga det då det är som varmast på sommaren och inte vänta tills det blir kallare och fuktigare.

Oj, visst en gammal tråd!

Senast redigerat av DennisCA (4 juni 2022)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
torsen
4 juni 2022 · 7 234 Inlägg

skoga skrev:
Jag skulle alldrig köpa massa krimskrams vetskor på biltema för att skydda bilen undertill. Ta olja och spruta under bilen och gör sedan på en grusväg så dammet fäster så har du det besta rostskyddet du kan få-

Och man ska naturligtvis inte spruta på rostskyddsolja utan gammal svart väl begagnad motorolja - eller hur?

Då kan jag berätta en sannsaga för dig.
Vissa som förr hade stålvajer/-lina i sina vinschar brukade lägga dem i olja för att smörja in dem.
De som lade sina stålvajrar i spillolja kunde med förundran och skräck konstatera att deras vajrar rostat.
Medans de som lagt sina i färsk olja inte upplevde detta otäcka fenomen på sina vajrar.
Vad tror du det beror på?
Jo på alla mikroskopiska metallpartiklar som finns i spillolja.
Vad ror du händer med bilens underrede?
Jo samma sak = rost med spillolja!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang