Kempomat/Kemppi 163S, får inte fram gas. *Löst*

Hilmer
17 januari 2022 · 1 778 Inlägg

Har en Kempomat 163S som börjat strula, gasen flödar inte i munstycket längre utan det enda som händer är att det "puffar till" när man trycker på knappen på handtaget.
Har kikat under skalet och kan inte se nåt uppenbart fel, gas finns i flaskan och det kommer fram gas till svetsen och så pass att det puffar till i munstycket men sen kommer det inte fram mer gas.
Det lutar väl åt den där elektromagnetiska ventilen som släpper fram gasen, men det kommer ju fram gas precis när man trycker på knappen så helt usel verkar den ju inte vara, men och andra sidan vad kan det annars vara!?
Svetsen används endast sporadiskt numera och står i uppvärmt garage.
Nån som har koll på sånt här?

Senast redigerat av Hilmer (30 april 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2022 · 13 734 Inlägg

Hilmer skrev:
Har en Kempomat 163S som börjat strula, gasen flödar inte i munstycket längre utan det enda som händer är att det "puffar till" när man trycker på knappen på handtaget.
Har kikat under skalet och kan inte se nåt uppenbart fel, gas finns i flaskan och det kommer fram gas till svetsen och så pass att det puffar till i munstycket men sen kommer det inte fram mer gas.
Det lutar väl åt den där elektromagnetiska ventilen som släpper fram gasen, men det kommer ju fram gas precis när man trycker på knappen så helt usel verkar den ju inte vara, men och andra sidan vad kan det annars vara!?
Svetsen används endast sporadiskt numera och står i uppvärmt garage.
Nån som har koll på sånt här?

inte så att du har ett väck på slang paketet som stoppar flödet..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hilmer
17 januari 2022 · 1 778 Inlägg

Growe skrev:
inte så att du har ett väck på slang paketet som stoppar flödet..

Jag misstänkte ju slangpaketet från början eftersom det är originalet som sitter där, men jag har haft av det och får bra flöde med tryckluft (ja även med lågt tryck). Sen har vi det här med att den "puffar till" i startögonblicket vilket jag tycker borde tyda på att det är fritt fram, men jag kan ha fel, det har hänt förr...wink
Sen funderade jag på om det är ett elektriskt fel, att den öppnar ventilen vid startögonblicket men att den sedan inte orkar hålla ventilen öppen, men det är ju inte lätt att börja mäta när man inte vet vad man ska mäta eller hur...

Köpte den begagnad på mitten av 90-talet så den har varit med ett tag men aldrig svikit mig tidigare, så det är kanske inte så konstigt ifall det spökar nu, men retligt om det inte går att fixa!

Hilmer
30 april 2022 · 1 778 Inlägg

Uppdatering, nu fungerar svetsen igen! smile
I dag gick jag på svetsen igen för att försöka luska ut felet med att där inte kom någon gas i munstycket, och till sist hittade jag faktiskt felet. Det var reduceringsventilen som på nåt sätt gett upp, det poffade liksom till när man tryckte på handtaget men sen slutade gasen att komma. Har varit på det mesta vid det här laget men inte trodde jag det var denna som strulade då det kom gas fram till svetsen och att det kom gas när man lättade på slangen från flaskan. Oavsett så fungerade igen efter att jag monterat den gamla ventilen/manometern som jag långt om länge hittade i gömmorna.
Manometern som gett upp köpte/bytte jag för 8-10 år sedan, manometern från hedenhös som jag monterade tillbaka nu fungerar klockrent fortfarande! smile

DennisCA
16 september 2022 · 247 Inlägg

Ja så mycket modernt är av skitkvalié. En gammal svets som den där är värd å hålla vid liv och likaså manometern. Finns ställen som servar dom ifall den blir dålig.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
zzr94092
16 september 2022 · 4 385 Inlägg

Köpte en Esab180,-82 bytt två slangpaket,en reducering, svetsade väldigt mycket -80,-90,-00 talet....funkar perfekt fortfarande! numera blir det mest för husbehov!

Senast redigerat av zzr94092 (16 september 2022)

DennisCA
16 september 2022 · 247 Inlägg

Har tre svetsar, en pinnasvets från 80 talet, en kemppi på 150A, en kemppi tig/pinnsvets från -94 på 300A och en Kempomat 2500 från 2000 talet nånting. Det är ett visst märke som gäller hos mig...

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Hilmer
16 september 2022 · 1 778 Inlägg

Efter att ha fått igång svetsen igen så är ingen gladare än jag, sjukt nöjd med denna! smile
Det svetsat inte så mycket nu som det gjordes förr men det är så otroligt skönt att ha den stående ifall man plötsligt skulle behöva svetsa något.
Vet inte årsmodell, men den var i ett otroligt fint begagnad skick -95 när jag köpte den för 5000:-

torsen
16 september 2022 · 7 233 Inlägg

Tänkte väl att det inte kunde bli fel på MIG-svetsarnas HONDA.
Själv har jag en minst 40 år gammal ESAB, MIG-svetsarnas Mercedes - alltså snäppet under KEMPPI.
Enda gången min ESAB krånglat var när jag körde med BILTEMAs tråd.
Den hade en hal beläggning så att matningshjulen "slirade".
Skitjobbigt!!!!

Hilmer
16 september 2022 · 1 778 Inlägg

Jag kör faktiskt med Biltemas tråd i denna, den är inte helt optimal men till det lilla jag svetsar idag så funkar det.

zzr94092
17 september 2022 · 4 385 Inlägg

Jag har kört både med Biltema och "dyr" tråd,inte märkt någon skillnad!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang