Slirande koppling Volvo V70 D3 2011

Nickeboii
2 maj · 724 Inlägg

Tjena,

Kopplingen i min V70 D3 2011 tyckte i helgen att det var en bra idé att börja slira.

Det som hände var att när jag körde på på motorväg och accelererade från 90-110km/h med farthållaren så började motorn varva mer än vad hastigheten ökade och farthållaren slog ifrån. Testade igen med samma resultat. Så jag gasade upp försiktigt på egen hand istället.
Ska tillägga att jag legat och kört på motorväg utan att växla ner/använt kopplingen i säkert 30 minuter innan det hände.

Det som är skumt är att kopplingen fungerade som den skulle igen resterande bit, även när jag försökte att få den att slira gick det inte. Inte ens när jag försökte provocera fram det. Dvs. Sexans växel  full gas och trycka in kopplingen snabbt.

Körde ytterligare 20 mil och när jag skulle köra på motorvägen igen började den slira igen.

Vad tror ni, är det dags för ett kopplingsbyte eller är det en krånglande slavcylinder?

Mvh
Niklas

Senast redigerat av Nickeboii (2 maj )

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Dr_snuggels
2 maj · 2 983 Inlägg

enklast är nog att lufta slaven och hoppas på det smile

vw bubbla beetle barndoor splitbuss
uhlin
3 maj · 2 304 Inlägg

Dr_snuggels skrev:

Tror knappast luft i systemet gör så att kopplingen slirar.

Inget oljeläckage som gör att kopplingen slirar? Om inte skulle jag tippa på huvudcylinder eller slavcylinder som trilskas.

Nickeboii
3 maj · 724 Inlägg

uhlin skrev:

Dr_snuggels skrev:

Tror knappast luft i systemet gör så att kopplingen slirar.

Inget oljeläckage som gör att kopplingen slirar? Om inte skulle jag tippa på huvudcylinder eller slavcylinder som trilskas.

Inget oljeläckage vad jag vet, men ska kolla det när jag får tillfälle. (Hade den inne för service nyligen, så de kan ju ha slarvat med något)

Ska testa att lufta systemet, är ju enklare och billigare än att ta ner växellådan. smile

Men jag får känslan av att slavcylindern inte går tillbaka helt och trycker på tryckplattan. Med tanke på att jag kunde köra med fullgas och kicka koppling på sexans växel utan att den slirade så är jag osäker på om kopplingen faktiskt är dålig.

Men ska man byta slavcylindern kan man lika gärna byta koppling. Lådan ska ju ner oavsett. smile

Nickeboii
3 maj · 724 Inlägg

Dr_snuggels skrev:

Bra början i alla fall. Enklare än att ta isär halva bilen 😅

Dr_snuggels
3 maj · 2 983 Inlägg

bytte slavcylinder på min polo n9 och den satt lätt åtkomligt under batteriet.hoppas volvo inte är så korkade att den sitter i vlådan.även bytt på bmw e30 och dom sitter utan på vlådan dom med

Nickeboii
4 maj · 724 Inlägg

Dr_snuggels skrev:
bytte slavcylinder på min polo n9 och den satt lätt åtkomligt under batteriet.hoppas volvo inte är så korkade att den sitter i vlådan.även bytt på bmw e30 och dom sitter utan på vlådan dom med

Den sitter i lådan... smile

Dr_snuggels
4 maj · 2 983 Inlägg

Nickeboii skrev:

Dr_snuggels skrev:

Den sitter i lådan... smile

Fann va jobbigt

zzr94092
4 maj · 3 745 Inlägg

Det har den gjort i många år!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang