Chevrolet 4l60e växellåda till din raggarbil/hotrod.

Lundgren-No7
6 maj 2022 · 17 Inlägg

4l60e är en elektronisk 4-steg växellåda som passar bolt on på alla cheva v8. Den tål 600nm och har även TCC. Problemet: den är elektronisk.

Chevrolet midsize bilar 1995-2005 är vanligt i Sverige, oftast rostiga, fula och närmast värdelösa. Många av dessa bilar har en 4,3l v6 med en 4l60e bakom. En modernare version av Th700 med elektronisk växling. En växellåda som det kryllar av, och fullkomligt oanvändbar utan en styrenhet som kostar 400-700 dollar i USA. + frakt, moms och gud vet vad.

Jag testade att överlista och utesluta denna styrenhet, och ja, det går!

Fördelaktigt är det att hitta en 2wd låda, men jag gjorde det ännu mer besvärligt och tog en 4wd låda och tog bort fördelningslådan.

På utgående axel passar en vanlig Yoke från tex en Van. Jag byggde en egen "tailhousing" med en fläns och ett svarvat lagerläge.

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151719/151719-8d51ac8e6c488a2da1189a3e4892f8ed.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151719/151719-6aeffd75673f817740bb5509f5fe0051.jpg

Växellådan styrs sedan med hjälp av att koppla in konstant + och sedan Jorda solenoid A och/eller B med strömbrytare kopplade på önskad växelspak. System trycket i växellådan kontrolleras med en LED-dimmer för att inte få för ryckiga växlingar.  Tcc (lockup) styr du också valfritt med att Jorda dess kabel via en strömbrytare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151719/151719-2f2c723e67ed2675f1d1639543a96730.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151719/151719-336356660d851e9e14fbc30ccae4efe9.jpg

Så här har du i slutändan en optimal växellåda för din raggarbil /busbil för dig som gillar att växla manuellt men samtidigt vill slippa en kopplingspedal när man åker cruising.

Liknar en gammaldags växellåda med shift kit (möjlighet att växla manuellt)
Men till en bråkdel av kostnaden.

Fler borde göra detta, och få användning av alla 100tals 4l60e lådor som sitter i gamla rostiga "skit bilar" och dammar.
Hoppas detta kan inspirera någon.

Mvh

Chevrolet Impala Sport "California barn find" (1965)
Chevrolet Impala Sport "Total restoration" (1966)
Rostens-garage
26 juli 2022 · 543 Inlägg

_Det här verkade intressant. Har en rostig cheva S10 på gården som är från 1994 och är 2wd

Ford T-23 "Lillebror" (2002)
Ford Tudor "Shorty" (1927)
Volkswagen 1200 "Lilla grodan" (1960)
Lucif3r
26 juli 2022 · 2 183 Inlägg

Det fina med solenoid-drivna lådor är att man kan göra mycket skoj med dom. Då allt är så simpelt kan man plättlätt göra egen "styrbox" till den med några rader kod på t ex en arduino. Med en simpel microkontroller kan man även, med lite mer kodning, fortsätta ha ett "drive"-läge där den växlar själv.
Man kan även göra paddel/sekventiell-växling om man känner för det, en display som visar vilken växel som är i, (beroende på låda) temperaturdisplay, osv osv. smile

Denna princip fungerar på alla automatlådor som enbart drivs av solenoider, t ex den TS hänvisar till, men även till många volvo lådor såsom lådorna i 960, 850, S/V70, S80/V70N...(nej, 740/940 styrs inte elektroniskt, så dom funkar det inte på, sorry epa-raggare)

Cuefa Ain't no place like home...
27 juli 2022 · 4 628 Inlägg

Häftigt!
4L6X finns ju lite varstans som Du skriver, så det här kan säkert komma till användning för folk ute i vårt avlånga land 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
nalle0033
17 oktober 2023 · 2 Inlägg

hej någon som vet vart man köper pulsgivaren till hastighetsmätaren med både wire och signal så att det går att använda gammal hastighetsmätare å  lådan ändå fungerar

Lundgren-No7
17 oktober 2023 · 17 Inlägg

Från vajer till puls signal finns det gott om lösningar, både modellanpassat och universal.
Men från puls givare till gammeldags vajer är besvärligt.

Då behövs en ställbar 12v motor som anpassar hastighet efter puls per minut som den får från bilens/växellådans originala pulsgivare.

Hade det varit enkelt så hade jag absolut haft original mätare i min 66a! Men tyvärr.

Chevrolet Impala Sport "Total restoration" (1966)
Chevrolet Impala Sport "California barn find" (1965)
Lundgren-No7
17 oktober 2023 · 17 Inlägg

Speedbox från JEGS, verkar vara den "enkla" lösningen. Men för ca $350, motsvarande ca 6000kr med frakt, moms, tull, innan den är hemma i brevlådan. Nej tack smile

Chevrolet Impala Sport "Total restoration" (1966)
Chevrolet Impala Sport "California barn find" (1965)
doktorduett
17 oktober 2023 · 341 Inlägg

har du en länk / nr till denna speedbox

Lundgren-No7
17 oktober 2023 · 17 Inlägg
Chevrolet Impala Sport "Total restoration" (1966)
Chevrolet Impala Sport "California barn find" (1965)
Lundgren-No7
17 oktober 2023 · 17 Inlägg

Där är en motsvarighet, som finns i Sverige, för "bara" 5 tusen smile

Chevrolet Impala Sport "California barn find" (1965)
Chevrolet Impala Sport "Total restoration" (1966)
doktorduett
17 oktober 2023 · 341 Inlägg

fattar jag rätt.. man måste ha odb II i bilen annars fungerar det inte.
det ju inte ofta man har det i en ombyggt jänke  eller rod
o då är vi tillbaka på ruta 1

Lundgren-No7
17 oktober 2023 · 17 Inlägg

Jag tolkar det som att OM bilen har obd så kan man göra någon enkel inkoppling. Men att den huvudsakligen ska vara till för bilar med obd vore ju idiotiskt. Men fråga kundservice innan du beställer!

Chevrolet Impala Sport "California barn find" (1965)
Chevrolet Impala Sport "Total restoration" (1966)
nalle0033
17 oktober 2023 · 2 Inlägg

skulle tro att det är delar för minst en hundring i den lådan får kolla med grannen han brukar fixa sånt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang