Däck: byte dimensioner

Flaskhalsvafan
13 maj 2022 · 24 Inlägg

Har en ny bil, men skulle vilja ha mina däck som är på den gamla bilen, på den nya, pga. att de är finare/nyare.

När jag kollar på fordonsuppgifter på Transportstyrelsen så är den nyköpta bilen registrerad med 195/65/ R15.
Däcken jag har på min gamla som jag vill byta med är 215/50/ R17

Däcken som sitter på den nya bilen är dock 205 någonting..

Min fråga: Är det något problem att sätta på mina däck med dimension 215/50/R17 på min nya bil som idag har annan dimension på däcken och som enligt Transportstyrelsen hade 195/65/R15 på registreringen.

Vänligen, Flaskhalsvafan

Stream Statstjänsteman
13 maj 2022 · 125 Inlägg

Du har alltså köpt en nyare modell av samma bil du redan har? Om så är fallet är det väl ok att byta.
Info på transportstyrelsens sida avser standarddimensioner och ej tillbehörspaket som kan välja när man specificerar t ex större fälgar och bredare däck som tillval

Audi A6 Avant 3.0T quattro "Daytonagrey" (2009)
Utmarks-Loke
13 maj 2022 · 5 814 Inlägg

Passar fälgarna på den nya bilen? Annars får du ju skaffa 17" fälgar och då blir det så dyrt att det knappast lönar sig. Sedan är de däcken lite större än de gamla så hastighetsmätaren kommer visa mindre när du kör i samma fart. Och så får du förstås kolla så inte hjulen tar i någonting i hjulhusen men de är ju bara lite större så det borde inte vara någon fara

Flaskhalsvafan
13 maj 2022 · 24 Inlägg

Stream skrev:
Du har alltså köpt en nyare modell av samma bil du redan har? Om så är fallet är det väl ok att byta.
Info på transportstyrelsens sida avser standarddimensioner och ej tillbehörspaket som kan välja när man specificerar t ex större fälgar och bredare däck som tillval

Ja precis. Min gamla bild har nya däck. Min nya bil har lite äldre däck.

Tänkte jag skulle ta de fräscha däcken från den gamla bilen, till den nya bilen med äldre däck.

Fälgarna passar på båda bilar, samma bultmönster osv.

Brådhis * Voff voff *
13 maj 2022 · 10 245 Inlägg

Flaskhalsvafan skrev:
Har en ny bil, men skulle vilja ha mina däck som är på den gamla bilen, på den nya, pga. att de är finare/nyare.

När jag kollar på fordonsuppgifter på Transportstyrelsen så är den nyköpta bilen registrerad med 195/65/ R15.
Däcken jag har på min gamla som jag vill byta med är 215/50/ R17

Däcken som sitter på den nya bilen är dock 205 någonting..

Min fråga: Är det något problem att sätta på mina däck med dimension 215/50/R17 på min nya bil som idag har annan dimension på däcken och som enligt Transportstyrelsen hade 195/65/R15 på registreringen.

Vänligen, Flaskhalsvafan

195/65-15" och 205/50-17" är ju i princip identiska vad det gäller rullomkrets så passa lär dom ju göra. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Svenska_bil
14 maj 2022 · 218 Inlägg

Däck = Bara själva däcket (det svarta gummit)
Fälg = Det som däcket sitter monterat på.
Hjul = kombinationen av de bägge ovan.

Du vill alltså flytta hjulen från din gamla bil till din nya.

torsen
14 maj 2022 · 7 202 Inlägg

Svenska_bil skrev:
Däck = Bara själva däcket (det svarta gummit)
Fälg = Det som däcket sitter monterat på.
Hjul = kombinationen av de bägge ovan.

Du vill alltså flytta hjulen från din gamla bil till din nya.

Håller med - rätt ska vara rätt!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 maj 2022 · 13 674 Inlägg

Brådhis skrev:

Flaskhalsvafan skrev:
Har en ny bil, men skulle vilja ha mina däck som är på den gamla bilen, på den nya, pga. att de är finare/nyare.

När jag kollar på fordonsuppgifter på Transportstyrelsen så är den nyköpta bilen registrerad med 195/65/ R15.
Däcken jag har på min gamla som jag vill byta med är 215/50/ R17

Däcken som sitter på den nya bilen är dock 205 någonting..

Min fråga: Är det något problem att sätta på mina däck med dimension 215/50/R17 på min nya bil som idag har annan dimension på däcken och som enligt Transportstyrelsen hade 195/65/R15 på registreringen.

Vänligen, Flaskhalsvafan

195/65-15" och 205/50-17" är ju i princip identiska vad det gäller rullomkrets så passa lär dom ju göra. smile

mm oxå det som är mest avgörande.  får inte skilja mer än 5% annars blir det underkänt på bes. om dom nu skulle få försig att kolla..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
15 maj 2022 · 10 245 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Flaskhalsvafan skrev:
Har en ny bil, men skulle vilja ha mina däck som är på den gamla bilen, på den nya, pga. att de är finare/nyare.

När jag kollar på fordonsuppgifter på Transportstyrelsen så är den nyköpta bilen registrerad med 195/65/ R15.
Däcken jag har på min gamla som jag vill byta med är 215/50/ R17

Däcken som sitter på den nya bilen är dock 205 någonting..

Min fråga: Är det något problem att sätta på mina däck med dimension 215/50/R17 på min nya bil som idag har annan dimension på däcken och som enligt Transportstyrelsen hade 195/65/R15 på registreringen.

Vänligen, Flaskhalsvafan

195/65-15" och 205/50-17" är ju i princip identiska vad det gäller rullomkrets så passa lär dom ju göra. smile

mm oxå det som är mest avgörande. får inte skilja mer än 5% annars blir det underkänt på bes. om dom nu skulle få försig att kolla..

Nej, detta togs bort 2011, men lever kvar som en myt...

Från Transportstyrelsen:

Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.


Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 maj 2022 · 13 674 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:

Brådhis skrev:
195/65-15" och 205/50-17" är ju i princip identiska vad det gäller rullomkrets så passa lär dom ju göra. smile

mm oxå det som är mest avgörande. får inte skilja mer än 5% annars blir det underkänt på bes. om dom nu skulle få försig att kolla..

Nej, detta togs bort 2011, men lever kvar som en myt...

Från Transportstyrelsen:

Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.


Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/

Felvisning på hastighetsmätaren.    Hur löser man det utan att hålla sig inom 5%  redan vid den gränsen börjar ju mätaren skilja ganska ordentligt trotts allt  tanke på att dom siffra redan 3-5km/h från fabrik

Senast redigerat av Growe (15 maj 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
16 maj 2022 · 10 245 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Growe skrev:

mm oxå det som är mest avgörande. får inte skilja mer än 5% annars blir det underkänt på bes. om dom nu skulle få försig att kolla..

Nej, detta togs bort 2011, men lever kvar som en myt...

Från Transportstyrelsen:

Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.


Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/

Felvisning på hastighetsmätaren.    Hur löser man det utan att hålla sig inom 5%  redan vid den gränsen börjar ju mätaren skilja ganska ordentligt trotts allt  tanke på att dom siffra redan 3-5km/h från fabrik

Iaf på Volvo kan man med VIDA kalibrera om den... Hur det görs på andra märken vet jag inte. Men gör man rätt och väljer däck med snarlik rullomkrets, och inte smackar dit pyttehjul för att få stretch tex, så går det ju fint utan att ändra något. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang