Knackar/vibrerar i ena hjulhuset vid svängning - Volvo V70 2.5T -05

Marginalen83 den smarige
14 maj 2022 · 102 Inlägg

Hej behöver hjälp med ett otroligt störande problem.
Bil volvo v70 -05 momentum 2,5T.
Problem. Styr man med ratten med bara tändningen på så knackar det nånstans vid vänster hjulhus nära inre styrled. Alla motorkuddar är byta kmpletta stötdämpare fjädrar ,fälgar ,däck , yttre styrleder ,

Hjälp



Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

MickeEng
14 maj 2022 · 475 Inlägg

Hallå!
Kan det vara så att övre fjäderbenlagringen behöver bytas, hade detta problem med min Ford ST220 typ när man backade eller gav fullt rattutslag så blev det ett knakande ljud.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
Trackster
14 maj 2022 · 5 Inlägg

Styrväxel, rattaxelknut?

Mossan1
15 maj 2022 · 2 752 Inlägg

Narurligtvis ska man söka efter slitna leder/bussningar.
Det ska man alltid ha koll på oavsett.
Dock, brukar dom låta främst i gupp av olika slag, med olika "klang" för led och bussning.

Det hela är lite luddigt beskrivet, men jag antar att det skulle kunna menas det "donk" som uppstår om man vrider ratten fram och tillbaka med avstängd motor på dom flesta lite slitna V70N, första S60, och säkert även första S80.

Utan att vara 100% säker, tror jag det är hjälpkolven som glappar i längsled i styrväxeln när den inte har oljetryck.
Jag har hört det på åtskilliga.
Försöka fixa är nog att jaga spöken och slutar med att byta ut en fungerande, men sliten styrväxel till en ny/mindre sliten.
Nödvändigt?
Nä, inte om den fungerar fint i övrigt och är tät.
En nojig besiktningsperson utan en massa erfarenhet skulle kansle kunna sätta onödig anmärkning på det, men borde snart se ett mönster....

Marginalen83 den smarige
19 maj 2022 · 102 Inlägg

Uppdatering det var inre styrlederna som gjorde att det glappa så. Böt dom igår och oljudet är borta. Tack ändå

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang