Varifrån kan jag ha ett oljeläckage? Opel Astra H -08

Opel7777
14 maj · 15 Inlägg

Hej,
Har märkt att bilen har börjat droppa lite olja, inga stora mängder men ändå. Lyfte upp bilen och tog lite bilder på hur det ser ut. Ser ut som att oljan har spridit sig på flera ställen men får inte ihop hur det kan vara så när det är ett sådan litet läckage(ungefär en droppe/dag när bilen står). Har ni några aningar vad som skulle kunna vara källan till läckan?
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240643/240643-24ef9f414a8b2307ab774e276fa3f4ef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240643/240643-854b8d5bfb229b52db8d427b764d8d5c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240643/240643-2290be013bb8db7a07551ce30d6feb69.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240643/240643-e7b868bc0fee4c6ddd6f05233c0984fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240643/240643-0f34973ff003740ccafe1be4f8597dca.jpg


Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

uhlin
14 maj · 2 320 Inlägg

Svårt och säga. Men gör en ordentlig tvätt på motorn, sen borde du kunna se vart det kommer från.

P.S. Vad är det får bil det handlar om?

Senast redigerat av uhlin (14 maj )

Opel7777
14 maj · 15 Inlägg

uhlin skrev:
Svårt och säga. Men gör en ordentlig tvätt på motorn, sen borde du kunna se vart det kommer från.

P.S. Vad är det får bil det handlar om?

Får nog bli en tvätt. Opel Astra H(2008).

Oreggad
14 maj · 53 Inlägg

Nybytt olja? Ser väldigt ljust ut.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
granadadr
14 maj · 6 779 Inlägg

själva blocket ser oljigt ut,, så kolla ventilkåpspackning smile och saker runt toppen smile

MickeEng
14 maj · 371 Inlägg

Hallå!
Gör en ordentlig motortvätt, kör några mil och kolla sedan borde du se var det kommer ifrån smile)

Volvo V60 T5 R-Design "Lille Fjun" (2011)
Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Opel7777
14 maj · 15 Inlägg

Oreggad skrev:
Nybytt olja? Ser väldigt ljust ut.

Ja den hade precis blivit bytt innan jag köpte bilen i augusti förra året.

Opel7777
14 maj · 15 Inlägg

MickeEng skrev:
Hallå!
Gör en ordentlig motortvätt, kör några mil och kolla sedan borde du se var det kommer ifrån smile)

Får göra det, tack för tipset! smile

Opel7777
14 maj · 15 Inlägg

granadadr skrev:
själva blocket ser oljigt ut,, så kolla ventilkåpspackning smile och saker runt toppen smile

Ska kika på det, tack så mycket för tipset! smile

torsen
15 maj · 5 829 Inlägg

Opel7777 skrev:

Oreggad skrev:
Nybytt olja? Ser väldigt ljust ut.

Ja den hade precis blivit bytt innan jag köpte bilen i augusti förra året.

Om det verkar vara färsk/klar motorolja kan man misstänka att "oljebytaren" slarvat och spillt på motorn och sedan torkat av ventilkåpan men inte längre ner.
Som andra skrivit gör en motortvätt eller torka bort oljan så gott det går och kolla om det fortfarande kommer olja droppande.
Förslagsvis motorvätt genom medel i pumpflaska och en massa trasor eller hushållspapper.
Bred ut dagstidningar under motorn, på marken, så du kan ta hand om spillet/slabbet!

Opel7777
15 maj · 15 Inlägg

torsen skrev:

Opel7777 skrev:

Oreggad skrev:
Nybytt olja? Ser väldigt ljust ut.

Ja den hade precis blivit bytt innan jag köpte bilen i augusti förra året.

Om det verkar vara färsk/klar motorolja kan man misstänka att "oljebytaren" slarvat och spillt på motorn och sedan torkat av ventilkåpan men inte längre ner.
Som andra skrivit gör en motortvätt eller torka bort oljan så gott det går och kolla om det fortfarande kommer olja droppande.
Förslagsvis motorvätt genom medel i pumpflaska och en massa trasor eller hushållspapper.
Bred ut dagstidningar under motorn, på marken, så du kan ta hand om spillet/slabbet!

Men det konstiga är att det har aldrig droppat något innan(vad jag har märkt) utan det är nu på senare tid som jag reagerade på det. Har kört bilen i 9 månader nu sedan oljebytet gjordes. Men en motortvätt får det bli, så får jag kika om jag kan lokalisera källan, alternativt får det bli en runda in till verkstaden.
Tack för tipset! smile

Opel7777
15 maj · 15 Inlägg

Det skulle inte kunna vara oljetrågspackningen som har börjat ge upp då? Just att det ser ut som att oljan har runnit ner och framförallt spridit sig så mycket som den har gjort?

torsen
15 maj · 5 829 Inlägg

Opel7777 skrev:
Det skulle inte kunna vara oljetrågspackningen som har börjat ge upp då? Just att det ser ut som att oljan har runnit ner och framförallt spridit sig så mycket som den har gjort?

Visst kan det vara som du skriver.
Vanligast är då att det läcker endera framme vid remskivan, eller bakom svänghjulet, på motorns baksida.
Låt oss då hoppas på att det inte är bakom svänghjulet!

Opel7777
15 maj · 15 Inlägg

torsen skrev:

Opel7777 skrev:
Det skulle inte kunna vara oljetrågspackningen som har börjat ge upp då? Just att det ser ut som att oljan har runnit ner och framförallt spridit sig så mycket som den har gjort?

Visst kan det vara som du skriver.
Vanligast är då att det läcker endera framme vid remskivan, eller bakom svänghjulet, på motorns baksida.
Låt oss då hoppas på att det inte är bakom svänghjulet!

Ah okej. Dyrt att fixa om det är bakom svänghjulet?

Mew
15 maj · 1 877 Inlägg

Opel7777 skrev:

torsen skrev:

Opel7777 skrev:
Det skulle inte kunna vara oljetrågspackningen som har börjat ge upp då? Just att det ser ut som att oljan har runnit ner och framförallt spridit sig så mycket som den har gjort?

Visst kan det vara som du skriver.
Vanligast är då att det läcker endera framme vid remskivan, eller bakom svänghjulet, på motorns baksida.
Låt oss då hoppas på att det inte är bakom svänghjulet!

Ah okej. Dyrt att fixa om det är bakom svänghjulet?

Ja, det är mellan motor och växellåda så packboxen i sig brukar inte vara dyr eller svår att byta, men man behöver dela på motor och växellåda för att komma åt den, oftast genom att ta ner växellådan, så tidsåtgången, och därmed priset, skenar iväg.
(I så fall hade jag f.ö. rekommenderat att byta koppling samtidigt om det är en manuell låda, eftersom man ändå har loss den.)

Dock onödigt att anta det värsta direkt, t ex läckande ventilkåpspackning är inte precis ovanligt, då brukar det även ofta lukta bränd olja i kupén på tomgång med varm motor, t ex vid rödljus. Det är betydligt snabbare och enklare att byta. Allt detta är dock gissningar, så gör som sagt en ordentlig motortvätt, kör några dagar och se var det kommer från. smile

Senast redigerat av Mew (15 maj )

Opel7777
15 maj · 15 Inlägg

Mew skrev:

Opel7777 skrev:

torsen skrev:

Visst kan det vara som du skriver.
Vanligast är då att det läcker endera framme vid remskivan, eller bakom svänghjulet, på motorns baksida.
Låt oss då hoppas på att det inte är bakom svänghjulet!

Ah okej. Dyrt att fixa om det är bakom svänghjulet?

Ja, det är mellan motor och växellåda så packboxen i sig brukar inte vara dyr eller svår att byta, men man behöver dela på motor och växellåda för att komma åt den, oftast genom att ta ner växellådan, så tidsåtgången, och därmed priset, skenar iväg.
(I så fall hade jag f.ö. rekommenderat att byta koppling samtidigt om det är en manuell låda, eftersom man ändå har loss den.)

Dock onödigt att anta det värsta direkt, t ex läckande ventilkåpspackning är inte precis ovanligt, då brukar det även ofta lukta bränd olja i kupén på tomgång med varm motor, t ex vid rödljus. Det är betydligt snabbare och enklare att byta. Allt detta är dock gissningar, så gör som sagt en ordentlig motortvätt, kör några dagar och se var det kommer från. smile

Då förstår jag, får hoppas att det inte är där det läcker ifrån då! Ska göra en motortvätt och försöka hitta mer exakt vart det kan komma ifrån.
Tack så mycket för alla inputs och hjälp! smile

Opel7777
15 maj · 15 Inlägg

Men om det skulle vara ett läckage mellan motorn och växellådan, hade oljan då spridit sig som den har gjort?

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240643/240643-ce449573505e4cf7868c71dfe11a168d.jpg

Som man ser i bilden så finns det flytande olja precis bredvid drivremmen. Är det möjligt att oljan kan sprida sig så långt om det skulle vara ett läckage mellan växellådan och motorn, antar att växellådan sitter på andra sidan av oljetråget(mittemot drivremmen)? smile

Oreggad
15 maj · 53 Inlägg

Opel7777 skrev:
Men om det skulle vara ett läckage mellan motorn och växellådan, hade oljan då spridit sig som den har gjort?

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240643/240643-ce449573505e4cf7868c71dfe11a168d.jpg

Som man ser i bilden så finns det flytande olja precis bredvid drivremmen. Är det möjligt att oljan kan sprida sig så långt om det skulle vara ett läckage mellan växellådan och motorn, antar att växellådan sitter på andra sidan av oljetråget(mittemot drivremmen)? smile

Hade lite dropp från där vxllåda & motor möts, blev slafsigt efter ett tag.

Som andra skrivit gissa inte vart det kan komma. Tjänar inget till om man kan veta istället.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 maj · 11 931 Inlägg

tvätta rent och häll i spårmedel för motorolja ta en uv lampa och lys runt och se var ursprungskällan är.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jaka54
16 maj · 4 847 Inlägg

Hej!
Oljan kommer framifrån /uppifrån vilket betyder att den kommer antingen från ventilkåpspackningen , Kamaxelns packbox bakpm kamdrevet om du har enkelkam eller oljepumpem om den sitter framtill på motorn. Det kan inte vara mellan motorblock och växellådan om växellådan sitter bakom motorn då olja alltid rinner bakåt, aldrig framåt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang