Hejsan! Köpte nyligen en 244 GL '88 som jag tänkte att det hade varit kul att dra igång en tråd om!
Bilen är registrerad och besiktad med en b230fk från en 940 '96. Helt original i motorn förutom öppet filter och en något hårdare wg-fjäder. Någon har även satt dit sinterlamell med hårdare tryckplatta.
Tog tåget från Göteborg ner till Höör och hämtade den. 30 mil hem utan konstigheter!
Har klarat sig bra från rost! Finns lite längst ner på skärmarna samt på insidan av dörrarna på förarsidan, men inget farligt vad jag kan se.
Det jag har gjort hittills: Köpt en uppsättning BBS rc090 i halvtaskigt skick men med bra gummin 👍 17x8" et20 runtom med 165/40/17. Lite väl smalt, men bra stretch blir det.
Sen blev det en tripp till Jula för att köpa sänkningssats:
Beställde spacers från jspec. 30mm bak och 25mm fram. Vid montering så tog spacern emot bromsoken fram, så jag fick svarva ner dom ca 8mm i diameter.
Sen var det bara att rota fram vinkelslipen! (Oljepölen under bilen kommer från min gamla vinterbil som nu är såld 😄)
Monterade även ett jalusi.
Efter 2 kapskivor och en tvätt såg det ut så här. Batteriet i vinkelslipen gav upp och jag orkade inte hålla på mer. Den ska ner mer i fram snarast.
Det som ska fixas i närtid är: Sänka mer fram. Justera huven/byta gångjärn då huven inte sitter helt 100. Putsa upp diverse solblekt plast. Få igång vindrutetorkarna som har lagt av. Byte av bussningar i momentstagen.
Långsiktig plan: Coilovers eller luftfjädring. Renovera och ev bredda fälgarna. Renovera fram och bakvagn. Svart helskinn från en bmw e39 eller liknande. Fixa rosten. Ev lite trim!
La på lite färg på den fula dragkroken. Seriöst värre!
Nya skyltar!
Kapat 1 varv till i fram. Gjorde inte så mycket skillnad då den numera ligger på genomslagen fram. Får se om man orkar få ner den 1-2cm till sen är jag nog nöjd med höjden för denna säsongen! Planen är coils/luft inför 2023.
Idag var det dags för byte av bussningar i momentstagen!
Pga avsaknad av press så borrade jag ur gummit och kapade yttre ringen med tigersåg. Därefter tryckte jag i dom nya bussningarna som hade legat i frysen några dagar med skruvstädet 👍
Sen måste jag tipsa om "Vista concept". Grymt bra medel om ni har solblekt plast!
Före:
Efter:
Ledsen för dåliga bilder. Behöver verkligen ny telefon!
zzr94092 skrev: Byt ut däcken till nått vettigare,ser för j.......gt ut,men det är min personliga tycke...Snygga fälgar/bil förövrigt...
Däcken satt på när jag köpte fälgarna. Hade själv satsat på 195/45, men det får bli efter jag har renoverat fälgarna i vinter.
Inte gjort så mycket med bilen då jag är mitt uppe i en flytt, plus att jag knäckte ett revben nyligen... Har fått bytt torkarmotorn till en bättre begagnad samt städat bilen invändigt iallafall:
När jag körde hem från jobbet sist så började skiten dra åt vänster, och när jag var framme så var fälgen mycket varm. Ok, bara att beställa nytt ok då!
Luftat och klart. Rätt snyggt utan centrumkåporna också, eller vad tycker ni?
Näst på tur var kardanaxeln! Har märkt av lite vibrationer samt missljud vid gaspådrag. Mycket riktigt så var det glapp i bakre korset. Bytte båda två + stödlager och hardyskiva när man ändå har allt nere.
Gammalt vs nytt
Monterat tillbaks. Som ni kanske ser så är avgassystemet näst på tur. Ser bedrövligt ut!
Min växellådsbalk var sönderrostad så nu måste jag hitta en bättre begagnad. Tog loss den när jag bytte kudde.
Här får den stå och skämmas tills jag får fram delar
Inte hänt så mycket mer än att jag har kapat loss den dåliga delen av avgassystemet, samt inhandlat lite prylar. Bland annat en frisk växellådsbalk, avgasdelar samt en ny koppling (orginal) då jag har tröttnat på sinterlamellen 😊
Mycket nu med jobb och diverse men förhoppningsvis kan man få ut den på vägarna igen inom en vecka!
Och så slängde jag upp ett provisoriskt avgassystem. Kapade bort hela biten mellan motor och bakaxel och ersatte med rakt rör. Det ska dit ett flexrör från downpipen samt en slimmad katalysator också, och sen svetsas så man slipper 29 rörklammor.
Lite bilder från provturen:
Idag efter tvätt och gym. Egentid på hög nivå 😁
Blev en helt annan bil! Skönt att slippa kramp i vänsterbenet vid köer👍 Blev även av med väldigt mycket missljud/vibrationer, men det kommer blir ännu bättre när avgassystemet är klart. Har även nya (hårdare) motorkuddar på väg hem.
En tråkig grej jag märkte är att kopplingen slirar när man ger fullt på 4/5an. Förhoppningsvis så är det en justeringsfråga. Ska släppa lite på vajern någon dag och se om det blir bättre!
Marlboroman skrev: Avgassystemet såg ändå bättre ut än det som satt på min när jag köpte den
Haha, det är alltid något! 🤣
Idag har jag roat mig med att byta motorkuddarna.
Nya (hårdare) kuddarna!
Förarsidan. Här gick det som en dans!
Passagerarsidan var inte lika rolig... Skruven närmast styrväxeln/krängningshämmaren var väldigt svår att komma åt. Man fick skruva ett par grader, ta omtag, skruva några grader osv. Hela jobbet tog 3,5h inkl kafferast, och då gick majoriteten av tiden åt på denna sidan😅
Tyckte inte att kuddarna såg så dåliga ut, men jäklar vilken skillnad det blev!👍