Saab og 9-3 Aero, renovering och uppgradering

Skulle bara sänka den... Blev lite mer. Nu 2 år senare är jag långt ifrån klar. Det började med en sänkning, det blev en helrenovering och uppgradering. Planen just nu är en 9-3 OG i toppskick, med delar från en viggen samt andra uppgraderingar av egen smak och slutligen en effekt som ska vara mer än dubbelt från original. Kort och gott ska det vara en fräsch sleeper som både skrämmer och överraskar.
  • 34 Följare
  • 22 053 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 00:44
turbos4
30 april · 344 Inlägg

cars4ever skrev:
Hoppas att det kommer fler bilder på bytet av servoröret, ska ta tag i samma åtgärd på min bil. Lossat anslutningarna på det gamla röret men isnåg att fronten måste bort för att kunna få ut det gamla röret och in med det nya smile

Jag är ledsen men jag behöver flytta fram bytet av servoröret. Men med fronten nere så verkar det rätt så enkelt. Du fixar det smile

Avant för varje slant.
turbos4
30 april · 344 Inlägg

Uppdatering 52

Ja här har det stått still ett tag... Lång historia kort,  annat jobb, privata omständigheter bla bla bla..

Hur som, projektet har faktiskt rullat på, men i sådan långsam takt, att jag samlat all progress istället.

Jag har ju lite platsbrist så har försökt att sälj av mig en del prylar/reservdelar som säkerligen kan göra nytta hos andra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a5ac846aacaaae86a170a100d46c1c60.jpg
Inget fel på dessa fjäderben och bromsar, hoppas de kommer till nytta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c31463dedbd144b41f10e6085abfdfee.jpg
Vet inte hur mycket nytta dessa delar kommer att ha, men även de har hittat en ny ägare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c802b13cce2c440dcdf08d9235424f25.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ca8a0e0d90a06a2c676bda804ba90cd9.jpg
Sålde även speedparts-fjädrarna och dämparna., och likaså GEsport -dämparna. Till ett riktigt bra pris, så hoppas nya ägaren blir nöjd med dem. Inget fel på dem, men detta projekt har ju spårat ut och bara det bästa duger...

Sen har jag köpt på mig en del nya verktyg. Och med "en del" menar jag massor! big_smile Kan man ha för mycket verktyg? (NEJ!)

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d208e6d87da829307e78b3b28158fdb6.jpg
Ett motorbyte kommer att komma, så denna behövs.

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-de2d1869123f9e6cd355d826dc22ac9b.jpg
Denna köpte jag för att kunna förvara en motor på en plattform på hjul, pga platsbristen förstås.

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-91ea238f8335323d3c55e25b15437dfd.jpg
Vet inte hur nödvändigt det är med en motorkork för en så pass liten motor, men när man ändå är i farten. Sedan tillkom några skiftnycklar (är ju ändå ett verktyg man använder oftare än man borde).

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c62c452ba87f6438372c343e243c01ae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-52764614f5ba7e57cb5f3db68d05d1ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-8710c482ca50fbb06d721278e7cf0164.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-23906f1ff1bd9defc7054fd575ac1157.jpg
Samt lite annat godis.

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ea11c6d64c861bf656e820c0bd579ea6.jpg
Det var ett bra pris på denna big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-10989e1e3887fd35414d52990c46cf14.jpg
Jag investerade också i svetsutrustning. Verkligen en instegsmodell från Jula (mig one) men den lär duga till mina ändamål. Men coolt att jag ska lära mig svetsa!

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-21e08896bf2ea5f3309fa63adfa3ecab.jpg
Köpte på mig lite rör, plåt och fyrkantsprofiler. Så att man är redo när det behövs.

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-2c909e25fc262faaecfef674f8a327d4.jpg
Dags att prova svetsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-1a51ca3e593ac08f66a376eb9fc3aa03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-782a355c7cad9f8a14b883e32d7db8a9.jpg
Provar bara lite med dessa tunnplåtar, innan jag reparerar hålet på Saaben.

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-99ddd688fb5030c75c54a5406c23df92.jpg
Det gick inge vidare tongue Jag behöver öva mycket mer! Det var rätt svårt. Brände rätt igenom. Stänkte en del också. Men jag är övertygad att man kan få det att se ok ut även med denna svets.

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ab456d0874eb03e4c677be2f17495e19.jpg
På tal om verktyg.. Jag "investerade" i lite Ryobi-grejer...

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-207b035becd80e0388489a09ad849e54.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-672a76366464e0f316bf4a1165502789.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-869318ec0941da8758561efc9033a439.jpg

Är sjukt nöjd. Ser riktigt bra ut i garaget. Visserligen trångt, men jäklar vilken lyx av verktyg. Jag har äntligen känslan av att jag kan göra allt (med lite övning och tid).

[url=https://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=50663&image=2887467]https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4adac722ff68decc8d3e2313a0ffe05a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-45e8dbf7861a14e2b8d9271bbeed119f.jpg
Kompletterade även mitt rekondförråd med lite medel och en ångtvätt. Återkommer när jag provat på bilen.


Tillbaka till Saaben. Planen är att återställa bilen och besiktiga den. Det innebär tillbaka med fronten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-df83144fb75c52259947030468c137bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c740a28da9abec3e44ee9d9afce40fc5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-cc7bd996e85d58779b454d6ead4471da.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-95f4ff1cf2254cf125c32aeee6cf9158.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4c70c5725aa0a487e50fd8e5462c596a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-2390a7b4d2a6c3352e597b97a41b64e2.jpg
Nya sidoblinkers och strålkastarglas. Riktigt dåligt dubbelhäftande tejp på blinkersen, som håller ihop gummit med plasten. Den låssnade, så använde lite snabblim för att hålla den på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b53b3e55f9ec325755c30f0e7a39d063.jpg
På grund av att frontgrillen hade ett hål för motorvärmaruttaget så köpte jag en ny original grill. Hurvida det är värt det eller ej vet jag inte riktigt, men över 1000kr var ändå lite väl dyrt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a1a9bc9572d3d6623c56620262029c1f.jpg
Tillbaka med grill och dimljusen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-20f1967827fa2c6a69754334f38ea13d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a1f86b7c91bb68dae98f5224fcf8e35a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-5b146e5a5c0a0301d3d8f9551210bf53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-254728b0279cba4d6eba097ac6348faa.jpg
Då var fronten på. Blev riktigt bra, även fast passformen på de nya blinkersen inte var helt 100. Fronten ser ut som ny. Laddar även upp batteriet, inte bra att lämna ett nytt batteri urladdat.

Så vad är planen framåt då? Varför böt jag inte servoröret?

Jag kommer att ta ned fronten igen i framtiden, då kommer jag byta ut alla styrservorör istället. Och laddluftkylare och typ allt. Så just nu är fokus på att få bilen i ett besiktningsskick. Så jag delar in projektet i 3 delar:

Besiktning
Montera tillbaka allt och besikta. Det inkluderar även att byta ECU i bilen mot den jag visat tidigare med 290hk.

Efter besiktningen kommer jag bli tvungen att ta hjälp att gifta in ECU, 4-hjulsmätning, en AC-service och kopiera en extranyckel.

Sedan är planen att ställa på bilen och njuta lite av den.

Invändig renovering
Riva ur all interiör och laga hål i golv.
Byta höger fram och bakdörr.
Byta alla stolar.
Lacka om instrumentpanel.
Bygga om ljudet.
Byta växelspak.
Montera handbromsdamask.
Styrväxelklämma (inte direkt invändigt, men den får vara med här)
Tona rutor

500hk+
Byta motor
byta växellåda, mot en med quaife diff
Nya drivaxlar
Alla nya slangar och rör
Ny IC
Bygga om inloppssystem
Ny turbo och grenrör
Ny Downpipe
Oljekylare
Öppet vevhusvent
Nya mätare
..typ allt nytt som är mekaniskt under huven kan man summera det som...


Motor och växellåda kommer jag få hjälp med. Kommer från en annan bänkad Saab, så finns garantier på att det håller big_smile Allt detta kommer ju ta lång tid, men det är planen. Hur lång tid detta projekt än må ta, så kommer jag inte ge upp.

Senast redigerat av turbos4 (30 april )

Avant för varje slant.
turbos4
30 april · 344 Inlägg

Teoka skrev:
Riktigt intressant tråd!
Skulle man kunna få Excel mallen till det du använder? Skulle va ”kul” att följa kostnaderna på egna bygget

Ja då! den är något stökig, men inte direkt superkomplicerad. Jag skickar via PM.

Avant för varje slant.
turbos4
3 maj · 344 Inlägg

Uppdatering 53

Fortsätter med Sidokjolarna. Först får de sig en välbehövlig tvätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3a4ab36c06864863748d246aeafe8c90.jpg

De är rätt trötta, så dags att prova den där polermaskinen jag köpte något år tillbaka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e06e36237b71e161a73b3f3dfdfef8d9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a85793c60d9cd8dbc3262722fd95925b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7253b3f797e7b285f40665fee712f080.jpg

Efter ca 30-40 minuters masserande så är skillnaden enorm. Jag började med en deep cleaner, sedan ett polermedel och slutligen lite vax. Maskinen är från Biltema (deras lite finare polermaskin med digital display) och alla medel från Hamron.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f3fa7ebf6edeedffd89b8ffcfad859a7.jpg

Maskinen var riktigt bra. Om man inte är ett proffs som använder polermaskin dagligen kan jag inte annat än att rekommendera den. Polermedlet var väl sådär, det tog inte så bra, hade behöver något grövre. Här ser man skillnaden på en polerad mot en som inte är det (väldigt svårt att få det på bild).
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-9413295229c7216d09ac977681c9f259.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-927b1b46466cb1992729fda49ce8f4eb.jpg

Provade för att se hur det blir på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c159f787d64e4d17729eaa17510c84d0.jpg

Blev tvungen att flytta alla pallbockar för att de krockar med sidokjolarna. Jag gillar verkligen sidokjolarna, men de är något opraktiska när man ska palla upp bilen. Tack vare att jag numera har två domkrafter tog jag ena under hjulet och andra på sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4ba590fd9d4e7bb6d6b8e3eea99e23ff.jpg

Innan jag monterar tillbaka sidokjolarna så passar jag på att få bort lite ytrost. MIn teori är att sidokjolen inte suttit fast ordentligt och skavt bort en bit av lacken, som sedan via fukt och smuts, börjat äta lite på ytan. Fick bli rostätare och sedan lite lack. Blev inte supersnyggt men det spelar ingen roll då det ändå täcks av sidokjolen. Viktiga är ju att det inte börjar rosta igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-bb675f56847adac0a2df3c179815ec6f.jpg

Nästa stora fråga som jag funderat på ett tag är hur jag ska sätta fast sidokjolarna underifrån. Innan satt de fast med plastmuttrar direkt i skruvar som var fast i karossen. Men där var det ju så rostigt innan att de lossnade med muttrarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-6b6d881625981c83be741104ad02053a.jpg

Nu är det ju helt igensatt, så jag måste komma på något annat sätt. Det går ju att ta självgängande skruv och bara skruva dit, men det känns inte riktigt rätt. Borra hål och plastmuttrar går ju också, men känns lite klent. Det jag i slutändan kommer att prova är att nita fast dem med aluminium-plastnitar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ff590b8b0b9a16e01ea6d8e14f0acfc0.jpg

Plasten skyddar ju mot galvanisk korrosion (som eventuellt kan uppstå då aluminium och stål möts). Samtidigt så känns en nit mer stabilt än någon plastlösning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a61f383135c3442402dfce16ff9adcd4.jpg

Jag borrade upp hål och sedan använde dessa plast-alunitar med brickor. Blev riktigt bra och stabilt. Fick inte med det på bild, men jag körde lite underredsmassa på dem också, så att det inte tränger in vatten på något sätt i trösklarna (ja, en eventuellt demontering av sidokjolar kan bli mer krånglig i framtiden).
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4f201fc90b3cfc820e78933251c8ddb0.jpg

När jag ändå var i farten så köpte jag lite genomföringsgummi samt gummipluggar i div olika storlekar. Dessa har verkligen kommit till nytta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e7cef7663fb5d43acccb30df37ee8a7b.jpg

Höll på att glömma dessa hål.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-246ea7c68f2723383656729bcc02cb7a.jpg

Pluggat och klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-cbb95510153e6aa20a3c3f6b837cbe05.jpg

Då var kjolarna monterade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-0878c173f9ccd5e8ad6008ae5dcd0a16.jpg

Ett paket har kommit!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-36aa77ccf0e7fa2d8d1831de55cd59d2.jpg

Då det var lite bonusrabatt så passade jag på att köpa något som jag kommer att behöva långt in i framtiden. Dels är det samtliga styrservorör och slangar. Expansionskärlet för kylarvätskan ser lite tråkig ut, så köpte ny sådan ihop med nytt lock. Blev en rejäl bricka för motorfästet (istället för min hemmalösning med massa brickor på på brickor som känns lite sådär..)
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-da808505c8156b2bcebf3d9f6f54c1f7.jpg

Hel ny styrservopump för T5...
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b6620cdfee4c50337dae2a8954c8376a.jpg

Kanske onödigt, men när man ändå var i farten. Nya innerskärmar för framhjulen (finns ett litet hål på ena innerskärmen).
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-5658df86e0a26bb1cca40d10d460d468.jpg

Och slutligen en handbromsdamask i läder. Kändes riktigt premium. Denna kommer att passa perfekt i bilen. Speciellt när jag får in de nya stolarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-8a6958a0d3942803987add7eb21bbf56.jpg

Fortsättning följer....

Avant för varje slant.
Mrsaab99turbo
3 maj · 98 Inlägg

Mycket intressant att följa ditt projekt. Hade samma problem med skruvarna för sidokjolarna till min OG 9-3 aero.
Jag svetsade fast nya skruvar. Din lösning ser ännu bättre ut.
Fortsätt att uppdatera ditt projekt😀!
För mindre så ska nytt ng 9-3 aero 314mm bromspaket monteras snart.

turbos4
5 maj · 344 Inlägg

Mrsaab99turbo skrev:
Mycket intressant att följa ditt projekt. Hade samma problem med skruvarna för sidokjolarna till min OG 9-3 aero.
Jag svetsade fast nya skruvar. Din lösning ser ännu bättre ut.
Fortsätt att uppdatera ditt projekt😀!
För mindre så ska nytt ng 9-3 aero 314mm bromspaket monteras snart.

Tack! Sen vet jag inte om denna metod är bättre i längden, beror väl på hur mycket man ska montera av dem. Jag måste ju borra ut nitarna nu.

Det är ju också en trevlig uppgradering. Får mig att fundera lite på om mina 308mm räcker när det blir mycket mer effekt. Bromsarna nu tar väldigt bra, men om effekten höjs ytterligare, kanske man får köra på ännu större. Du får gärna dela med dig hur pass mycket större skillnad du upplever mot original.

Avant för varje slant.
turbos4
5 maj · 344 Inlägg

Uppdatering 54

Nu kommer en rad av mindre reparationer/uppgraderingar.

Börjar med hjulhuset på höger sida. Dels sitter fronten fast med ett buntband och dels finns ett litet hål i den. Bäst att byta för att förebygga rost och smuts samt skit in i luftfiltret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-df499c1849ea7ce829d4693e9f156f68.jpg

Börjar med att riva ut det gamla, som spricker på flertalet ställen vid demontering. Så något att se upp med om någon demonterar dessa, som sedan tänkt att de ska tillbaka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a2166e452f27f6bfb17ba2cfd9ae8918.jpg

Bakom så ser det faktiskt rätt så bra ut. Jag var något rädd för att hitta mer rost. (Är hemskt trött på att hitta rost, det dödar verkligen motivationen) Men det vara bara två små områden med lite ytrost som jag slipade bort och behandlade med rostomvandlare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-13e66533ec9141c78022aaa708609b54.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-bfe6d5cc8230710152938b392b0d9253.jpg

Den nya, som är en billigare kopia (runt 500kr), köptes på Speedparts men finns hos fler aktörer. Jag måste säga att kvaliteten på dem var väldigt låg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-2ee21c06d10c0d9951225a7742ae86b3.jpg

Hålbilden var helt felaktig, blev spänt på flera ställen så att jag fick klippa upp skärmen. Vissa hål var för stora, så plastskruvarna passade inte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a6cc2df6a8db55d50c9269da03c83ed6.jpg

Jag skar upp en bit av innerskärmen och la på rostskyddsmassa istället. För annars skulle det bli ett hålrum för smuts att samla sig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-6ff11a83a0e96d51b772da724352f290.jpg

Blev några extraskruvar för att få på stänkskärmen. Inte direkt jättesnyggt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-2f0294737540e93b3a6de87322a8acbe.jpg

Men värst var kanten runt skärmen. Jag fick klippa upp små snitt och borra hål för att sätta dit plastskruvar för att det inte skulle bli stora glipor, men blev ändå vågigt och den ligger inte ann mot skärmen. Visst originalskärm skulle ha kostat närmare 1500kr hos speedparts, men tyvärr säljs de inte längre. Jag skulle rekommendera att köpa begagnade via någon skrot, de skyddar troligen bättre än dessa. Eller så hade jag otur. Hur som så skickade jag tillbaka den som jag skulle montera på vänster sida. Som vanligt var det smidigt att skicka tillbaka.  Jag är inte jättenöjd, så kommer nog att byta igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-52e79bbcf62373fa38e786298a34ca27.jpg

Huvgummilisten som tätar mellan huv och motorutrymme i fram, demonterades i samband med lackeringen av huven. Plastclipsen som håller den gick ju sönder. Inte direkt överraskande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f3a8a3eeed03684a0cb5b51dbe703518.jpg

Vad som däremot är överraskande är att nya original (14st) med frakt går på 300kr. Jag försökte att nita fast listen, men hade inte så pass korta nitar. Så beställde dem i alla fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-399b52d2c44ac83b72ec1dcd860c8c55.jpg

Beställde dem från Saabwebshop, gick fort att få hem dem i alla fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-80ac17dbe493882d826b6d731e42c9be.jpg

Listen på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-95f817b331e8ec0b824362f499091ea5.jpg

Fortsätter med lister. Nästa är förardörren som också demonterades pga omlackering. Dumt nog så hade jag klistrat på maskeringstejp över hålen då bilen stod ute i regn ett tag. Det limmet satt otroligt hårt, blev lacknafta och mikrofiber för att få bort det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7bc52225210ed700e0628d980098f23d.jpg

Nu är även den på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-faae2626e11a2a0d7e4a363de6beb590.jpg

Nästa lister är de små korta stumparna som sitter på bakskärmarna. Här fick jag vara lite kreativ. Jag täckte hålen med gummipluggar (så att det inte fylls med vatten i trösklarna, för då kommer rosten tillbaka).
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-077fcc2f95b9dda227ac4b0a150a6044.jpg

På höger sida så är ena "piggen" kvar, så täcker bara ena hålet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7bf7a3c9ff3bb5056c551235def0f5af.jpg

Använder ett starkt dubbelhäftande tejp, som är till för våtutrymmen. Och en gummitätning, för att täta. 
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3cce143448d9b09245d2155178b0db2e.jpg

..och andra sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-704ebbac6e1a2db821829bf0a2a14b6b.jpg

Då var det klart. Blev bra det med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-23c6629eced7438e0b9c8e1e4cf55f6e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-778af8f72ed5f994fc3c9908187174a1.jpg

Blir rätt lång uppdatering, så fortsätter i nästa.

Avant för varje slant.
turbos4
5 maj · 344 Inlägg

Uppdatering 55

Tillbaka till huven. Kopplar tillbaka spolarmunstycken och pluggade även röret som går till framlamporna. Jag vill helt enkelt inte ha huvudstrålkastartorkarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-52803c900b2c3d0c04e7026f14dc45e7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-589fc32e036095ed2e218fb2c21b8a2a.jpg

Jag hittade även verktyget för hjulskruvarna som jag la i verktygslådan i bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-bbe48be99af91ef335ce774fab52561c.jpg

Nu till något jag längtat till. Verkligen en liten reparation, men gör ändå mycket för helhetsintrycket. Emblemerna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e278dd888028aa4a94cc0ac618459e17.jpg

Jag satte tillbaka frontemblemen med hjälp av dubbelhäftande då hålen ändå lackats igen. Finns ingen risk att den ramlar av.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-92ea7ba2ddc7dd6dc687db19a3e1ac6e.jpg

Använde mycket starkt mattejp som finns på bauhaus/hornbach.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-25bad801d01268d93de5c1b95447ae7c.jpg

För ett tag sedan så köpte jag en ersättningsklistermärke som man sätter direkt på sin utmattade emblem. Tycker kvaliteten är väldigt bra och det ser minst lika bra ut som original.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-06624a6b1a92f9b231bacb24ac9af58a.jpg

Nästa bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-50cc89702ecf228b4178dddbc3ef6dfe.jpg

Jag drog av emblemen i bak med och slipade bort en del av limmet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-129f993f592069dd2eb96d9273eb0e23.jpg

Även här fick sig en klisterlapp. Den har dock en form av textur som gör att det ser ut som original, även på nära håll. Blev bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-9141a6f00d1f03cfa77963d209d51dd7.jpg

Dags för nästa moment som jag på väntat länge. Dragkroken. Det stämmer, denna 9-3 ska se ut som en fräsch brukis men gå som en Porsche. En liten detalj som ökar sleeper looken, enligt mig då. Sen är det ju ändå praktiskt att i varje fall ha en bil med dragkork, även om jag högst sannolikt inte kommer använda den som dragbil.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ca18509f6f4a4f98fe02dd407c696dd6.jpg

Skruvarna i baljan har jag nu tätat ordentligt, till skillnad från hur den var monterad från fabrik.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e067cf61191f28e35ed19548cb46ad0a.jpg

Inga konstigheter egentligen. Dragkroksbalken var sedan tidigare sandblästrad och lackad. Jag lyckades montera dit den utan att behöva demontera bakstötfångaren. Sparade en del tid. Kopplade in kontakten och skruvade fast "infobrickan" (typbetäckningen?).
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-feb15a5a14a42264b2c363ba6d652116.jpg

Hur pass snyggt det i slutändan blev är väl en smaksak. Jag är definitivt inte objektiv, har ju lagt ned en del tid på det. Men bakstötfångaren hade ju ett fult uttag för dragkroken, så lika bra att fylla det med en dragkrok big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-0e8dfa3ddea6768d1e31a14f20415d00.jpg

Dåså, ned från pallbockarna! Kontrollera alla hjulskruvar och tryck i däcken och ut från garaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-de70c63d841389c04c4cb904ac04ed5f.jpg

Enda anledningen vara bara för att få ta lite helhetsbilder. Får se till att ta lite bättre bilder när jag är klar med utsidan på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-092628e1d2cd297eb0d2744e6a9ef982.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-2915eaaf36d4d6441721ff401b50e44b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a5c3ad52f97efdadc2a1dcf4ed615273.jpg

Nu får bilen sova ett litet tag i väntan på besiktning. Som kostar närmare 600kr, sen när blev det så pass dyrt att besikta (inte besiktat någon bil på 10 år, så minns att det gick på 200kr tongue)
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b30ba506e47be43815990644e0e40ba5.jpg

Jag var förresten förbi en skrot och köpte på mig innerskärmarna till främre hjulhusen. Vänster sida hade dessvärre en spricka, så den struntar jag i att byta, men höger var i väldigt bra skick. Fick båda samt alla skruvar och muttrar, inklusive stänkskydden för bara 300kr. Kom från en relativt lågmilad cab.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f7eec2753b6c74072e6831c1f8118e18.jpg

Trotts att den lär gå igenom besiktningen så är man ju lite nervös, första gången någon kommer fysiskt kika på bilen under, efter all renovering. Jag återkommer såklart om hur det gick.

Annars är det lite återstående saker på utsidan kvar att göra.  Så som polera upp hela bilen, byta hajfenan (som jag redan köpt), byta baklamporna till ännu nyare, byta dörrarna på höger sida mm. Kommer dröja innan jag hinner klart med allt, men fortsättning följer.

Avant för varje slant.
turbos4
Igår 00:44 · 344 Inlägg

Uppdatering 56

Mot besiktning!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-21f4d3a8281755a7797936c7fa6c27b5.jpg

Jag var till och med lite nervös inför besiktning. Nu blir man ju bedömd på sitt jobb undertill där jag i princip bytt allt. Besiktningspersonalen var riktigt trevlig! Han var både intresserad och förvånad över skicket! Fick kommentarer som "oj denna var fin, här har du lagt ned många timmar på" och "detta var seriöst, kul att se, ska bli kul att följa denna bil". Riktigt motiverande!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-08772d88eb67274ef64a481ed98fa4ca.jpg

Hur gick det då? Väldigt bra ändå (det är klart wink ). Men tyvärr två mindre missar. En parkeringslampa och handbromsen. Just det med handbromsen är jag inte direkt förvånad. Den kändes inte helt 100%. Kravet är 16% bromsverkan av färdbromsarna, bilen fick 10%. Jag tror faktiskt att handbromsvajern är kass, alltså att det är fabriksfel på den, att den blev för spänd på något sätt. Eller så har jag justerat fel, för annars är precis allt bytt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-215af25258284282810a134e1d637aa4.jpg

Men i övrigt så fick bilen ett toppbetyg! Nu är jag riktigt taggad på att piffa upp den mer, så som den fula bucklan på höger sida.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-0bb27c2cfc22475dc0cbb20447466623.jpg

Tillbaka till garaget. Börjar med ett tråkigt backjobb, ut med innerskärmen på höger sida. Bort med den billiga kopian.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ec36fd740a3eba2a18d2c96df0372eea.jpg

Den som kom från en beggad lågmilad cab får sig en rejäl tvätt och liten skvätt "bumper shine". Nästan som ny.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d7591fd6f18044d271ea8ea94862e7cb.jpg

Då var den på plats. Så mycket bättre! En begagnad original var i detta fall bättre en kopian.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-225d63615ba262e585f07120b53ff6af.jpg

Något annat jag stört mig på är min SID. Standardfel, pixelfel. Beror på en dålig kontakt mellan skärm och kretskortet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-5f89d5794d3d4b9eec5fa4909b8d681f.jpg

För något år sedan köpte jag en begagnad SID. Oklart om den är bättre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-eee5de619d52bff22dde4c0c123890cf.jpg

Det var den. Dock något svag ljus på menyn, men något jag kan leva med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-13c29577f7d44766ce2d4db78f726961.jpg

När jag ändå uppgraderar interiören, så passar jag på att byta stereo. Jag är riktigt trött på det dåliga ljudet. Också något jag köpte runt 8 månader sedan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-36722a4beb7fa8a894fce2d472a558ab.jpg

Man vill ju ändå kunna välja låt/ höja/ sänka via ratten, så köpte med en rattstyrningsadapter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f1673d823d538bbcd39a5ff234be2ece.jpg

ut med den gamla.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-64fdb8de1229a58d2910d35a6c8ecca3.jpg

Har inget emot hur den gamla ser ut, den passar i bilen, men för få funktioner och inget vidare inbyggt slutsteg i den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e86ea2cc5ca0e1888cc3d9d676d890bb.jpg

Det var ett litet huvudverk att få in den nya stereon tillsammans med ramen som ska täcka hålet. Ramen passade inte alls, så fick skära till kanterna lite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3c98572aa8ed3d4076cb76df82d65760.jpg

Blev en del sladdar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b8dd171086f0d79d4846233a4eb762c1.jpg

Rattstyrningsadaptern tar sin signal från ett kablage som sitter vid ratten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7d3adc39e242c3395c6bb0cf6583a029.jpg

Tog bort kåporna vid rattstången.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-9db10b1d5fbfdd7b93b87545a6d52478.jpg

Skarvat. Efteråt fick sig allt lite eltejp också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-8ac50c6e0b0a49f0f44c954c1d797c36.jpg

Jag använde originalstereons ram som jag skruvade fast den nya i. Ramen som täcker hålet ovanför hålls fast av stereons plastram. Allt blev rakt och stabilt. Tyvärr passar ju den nya stereon inte in lika bra som original, men jag har en liten framtidsplan på hur man skulle kunna få allt att passa ihop.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7d3adc39e242c3395c6bb0cf6583a029.jpg

Det som sitter i bilen nu är alltså en Pioneer SPH-10BT. Det fiffiga med denna är att man drar ut en mobilhållare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-2b4d3748d8c3d5c60deb002374f39f4b.jpg

Vidare kan man alltså parkoppla mobilen till den och via en app styra stereon. Som en stor skärm. Det medföljde även en liten mikrofon som jag kommer att installera i framtiden, så att kan prata i telefon via bluetooth. Kan också meddela att denna klarar av att driva de nya högtalarna mycket bättre!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-0b3875928dbdabdaf7dfbb31e312c017.jpg

Kanske inte superimponerande ännu, men det är nu som jag tycker det blir riktigt häftigt. Jag köpte till en bluetooth OBD2 läsare från Veepeak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-838710bb8771bc430d5f1c8e2a0c80ba.jpg

Denna har bluetooth 4.0 och en lågströmsfunktion, så att man lämna kvar den i bilen. Den stödjer också både Android och IOS, såväl som Windows.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4b744c9090e3924d27fde4f4b35cadf4.jpg

Inkopplad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-18460f94c7f2cc4e4871990f618d0812.jpg

Det häftiga är att stereon stödjer OBD2 utläsning i realtid och man kan konfigurera hemskärmen hur man vill och få upp vilka värden man vill.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e17806a0579dcd939a1761e974478dff.jpg

..och ja, det är bilen som bakgrund big_smile ..fast vänta nu, kom på en genialisk idé!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-41bb76be7006be7105cee1090a113078.jpg

Typ som original, fast bättre big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f7d1da226f68c4455821cfb9ed01f66c.jpg

När jag ändå var i farten så köpte jag på mig en servobehållare för framtiden, och damasken för styrstången. Men dessa monteras långt in i framtiden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-1b0bef72cdc6af1e0fd86d051b11d072.jpg

Tycker nya stereon blev bra. Dessvärre fungerade inte sänka knappen, så något med adaptern som spökar, så får se om BRL kan hjälpa eller byta ut.

Avant för varje slant.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang