Hej! Min ECU krånglar och jag kan inte dra koder från den, men innan ECU började krångla gick det heller inte att släcka denna motorlampan med obd2-läsare. Jag har för länge sen fått upp P0015 som försvann av sig självt, så det kan vara den koden som håller på än. Jag skulle säga att det är rätt stor chans. Det är iallafall en kod som lagras kvar på nåt vis, även om jag kopplar loss batteriet.
Det känns som inte värt på min gamla bil att lägga pengar på att fixa styrenheten så att det går att dra koder ur den, vilket jag får för mig kan vara olustigt dyrt, så jag tänkte försöka mig på att felsöka manuellt.
Jag får alltså upp motorlampa endast när jag kör långt, efter ca 20-30 min. Efter 3-4 korta turer slocknar den igen. Lampan går lättare på om bilen är varmkörd. Om jag åker en mil, stannar en stund och sen kör vidare kan den tändas även vid kortare körning. Det verkar alltså som att den tänds om jag kör länge. Första gången detta hände var snart ett år sedan. Och nu händer det var gång jag kör långt.
Motorn går annars kanon, bra drag, allt låter ok. Nyservad, nytt bränslefilter.
Jag fick en 2a på för hög CO-halt på 2500 varv. Jag fick 0,4, gränsvärde 0,2. Det kan ju vara en bra ledtråd tänker jag. Efter det har jag bytt luftfilter, men lampan tänds fortfarande vid lång körning.
Saker jag testat:
Gjort rent och kontrollerat solenoiden.
Gjort rent gasspjäll.
Ny termostat.
Nya tändstift.
Kört med startgas och letat vakuumläckor.
Någon som får feeling på vad det kan vara för problem eller saker jag kan ge mig på att byta ut? Vad hade ni testat?
Senast redigerat av superkolven (13 maj )