Volvo 740 "AWDsome" (Volvo 740 V8 Dubbelturbo Quattro)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 95 Följare
  • 63 986 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 11:15
_Shadow_
17 maj · 222 Inlägg

När bakvagnen ändå var nere så passade jag på att ge mig an fjädersätet där bak, bakvagnen var något högre än vad framvagnen är, så bilen liksom lutade framåt på ett sätt den inte skulle göra. Så jag kapade ner fästet och tog bort 15-17mm längst ner och svetsade ihop det igen på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bca6924c3f2b8c3fa46cb6baec355bab.jpg
Efteråt så gav jag mig på kardanstödet. Jag hittade nämligen ett schysst 2.5mm rör liggandes i garaget som aldrig blev använt när jag tillverkade grenrörena. Kapade av rätt längd, delade det i hälften och plattade till det något så att det blev lite bredare än högt och svetsade fast det på plattan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-16d07f87ca14bbddc23d5cf3d60c6344.jpg
Som synes så tog ju givetvis avgassystemet nu i dessa halvbågar 🤦 så jag fick mäta upp och sedan ta ner avgassystemet och göra om det (det är redan omgjort på denna bild, men man ser färgskrapet på halvbågen)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0faee269864343780a5b3f2e5e5e330b.jpg
Här syns det bättre vad jag gjorde med avgassystemet. Vid balken där karossen är anpassad för avgassystemet så fick jag kapa av det vänstra röret med 15cm och lägga på vinkeln direkt, för att sedan förlänga röret 15cm i framkant så de stämmer med V-band infästningen där fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-71893154f83a16e3c4977015f5d73166.jpg
Såhär såg det ut förut, då låg bägge rören mer intill varandra från passagen under baksätet.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9d71c8d8dc312d1fea5760fd8c0bb24d.jpg
Hur som helst, nu finns det mer utrymme för rörelser i kardanaxeln 🙂 Kanske inte är lika mycket utrymme hela vägen runt (mer rakt ner än diagonalt nedåt t.ex) men det är såpass mycket att det inte kommer att kunna ta i 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4794690b2df358e3cdd3c0fed615d01f.jpg
Även avgasupphängningarna är nu omgjorda och svetsade i plattan
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ddf4c5498e3f28bd1874d8105f61e69d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f370e282d89334201aa97c16e08e5baf.jpg

Sen drullade jag min mobil i garagegolvet, så glaset framför kameralinserna sprack, så de blev inte jättemycket mer foton efter detta. Men jag beställde hem 2 nya pushrods till broms huvudcylindrarna som är 24mm längre så att jag har mer utrymme att fixa bromspedalen på rätt position, jag kom även fram till med firman att jag skulle testa aluminium ringar till kopplingarna mot fuelrailsen så dessa är beställda och påväg. Jag tänkte att det är en marginell kostnad och mycket mindre jobb att testa så det är värt en chans istället för att gå loss och byta alla felande kopplingar + ersätta slang och ett antal oliver på en gång.

Men, bilen står på hjul igen, det blev riktigt bra med sänkingen bak och den är "fabrikshög" bak just nu som vilken 740 som helst. Fram är den 4mm för hög eller så, men det är lite för lite för att ge sig på och kapa sönder hela framvagnen känner jag, det är ändå lite mer jobb än ingreppet jag gjorde där bak.

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (17 maj )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
RS8
17 maj · 57 Inlägg

Jag provade alla sorters brickor även med gummi i, men tror att gäng hålet inte var rakt i förhållande till tätningsytan så därför det aldrig blev tätt och det var nya Nuke fuel rails.
Så nu raka hane-hane adapters med tätnings medel på så blev det tätt och sedan ptfe slang med AN hona på det till aluminium rören.

Audi S8/RS8
S8-97 med RS6 biturbo motor med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
17 maj · 222 Inlägg

Jo, jag har som dig, flång nya nuke rails, jag fick nyss ut paketet med packningarna, så tänkte ge mig på det och hoppas på det bästa.

Som jag skrev, brickorna är ju bara en bråkdel av vad två nya kopplingar, några nya oliver samt 1m slang kostar, så jag hoppas på det bästa 😊

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (17 maj )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
17 maj · 222 Inlägg

Jo, som du sa Martin, aluminiumringarna var ingen jättehitt. Jag har dock ej testat att värma ringarna, tanken slog mig att om ringarna är lite varma/mjuka kanske man kan klämma ihop dem lite mer än när de är kalla/hårda.

Så imorgon åker jag iväg och får köpa på mig 2 nya kopplingar, 2 nya oliver, 1m slang och en adapter.


Så, om någon läser det här och funderar på något likvärdigt, gör det inte 😅

Jag fick dock nyss höra att Nuke håller på att ta fram rails som är gjorda för "orb" kopplingar med vanlig o-ring, men tyvärr var inte mina rails av den typen 🙈

För den som undrar, såhär blev det med sänkningen i bakvagnen:https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5a833a08fc8c8a27bb94baeccb6ad1f9.jpg
Så nu är bilen som tidigare nämnt "fabrikshög" bak och fram är den 3mm högre än från fabrik. (Måtten är tagna från mätningar på ett antal "orörda" 740/940/960 och där ett medelvärde tagits så givetvis kan det skilja sig något)

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (17 maj )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
18 maj · 222 Inlägg

Ja, såhär kul är det just nu medans man väntar på de nya kopplingarna och slang 😁 Det som ryker är original motorhärvan, högtalare/radio, diverse extrakablar som aldrig använts, elantenn och liknande. Ac-kablaget är urtaget just nu, men har sparat det vid sidan av så att jag har möjligheten att bara stoppa tillbaka det om jag skulle vilja koppla in det igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-dd2731888da224b0c10433cf97360b5b.jpg
Sen blir det snart dags att kika på instrumenteringen, volvons system fick plats på 1 A4 medan audins var på 3. Så de blir att jämföra vad som går vart och sen se vad som händer när man slår på strömmen igen 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-079f6611da202c3b1b919c1284fdc89b.jpg

Men det blir nog bil av det här med någon gång, behöver lite mer kablagetejp och någon timme till så bör elen vara rätt färdig 😊

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
20 maj · 222 Inlägg

Börjar med det enkla då 😊
Fick idag hem nya "pushrods" via posten 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-883bad66cf5b3baa5ef9bcbe7773133a.jpg
De är ca 24mm längre än de som satt i mina huvudcylindrar, har en (syns ganska klart) mindre annorlunda form på "huvudet" men i verkligheten är det storleksmässigt minimal skillnad, de nya ligger fortfarande riktigt bra i huvudcylindrarna, så slipper jag även skarva eller svetsa dessa pinnar 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-880e0242dab800d17041d9f7c6198a01.jpg
Här de är monterade i sina säten i varsin cylinder och gängade i bromspedalens bromsvåg, känns redan mycket bättre 😁 (man t.om ser sprickan i kameralinsen på mobilen i  detta foto sedan jag tappade den häromdagen 🙈)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ac0414e0ebe45af58626592130338bc4.jpg
Sen, nästa tråkiga del... Den övre presshylsan är från en av mina an8 kopplingar som har blivit till övers, den undre är min nya 45gr (och 90gr).. Innerdiametern är 1mm mindre på de nya oliverna, så jag kan trä den "nya" oliven in i den "gamla" om jag vänder på dem.. Detta gör att jag får inte på dem på min ptfe-slang.. Alltså blir de ingen motorstart denna helgen heller 😔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2fa75cd204346baf57f5ddd1add1d02f.jpg

Jaja, jag fick tag i tre rullar kablagetejp åtminstone, så blir att fortsätta med elen istället
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a74e05e29eb11f22b8fa3e8c9c2d7529.jpg

Kan man via vems sätta fler triggers på motortemp? Eftersom jag har 2 fläktar så funderar jag på 4 tillslag, en låg/hög per fläkt (med maxxecu funderar jag på pwm, men är osäker om vems klarar detta), liksom att en fläkt startar på halvfart, sen går den till hel, om motorn fortfarande ökar i temp startar den andra på halvfart och sedan går upp på helfart liksom. Jag har nämligen 2st fläktmoduler från 940 liggandes med halv/helfart på. Eller är de bättre att bara ha en "ON" via vems till ena fläkten och en "ON" från ewp'ns styrmodul istället och sätta deras triggers på olika temp?


Edit, lång arbetsdag, tänkte givetvis fel när de kommer till 940'ns fläktstyrning, de fungerar ju inte riktigt på de sättet jag hade tänkt mig, 2-stegen sitter ju i själva fläkten inte i reläerna 🤦 Så de lär nog bli on/off på fläkten 😊

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (20 maj )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
21 maj · 222 Inlägg

Nu tänker jag lite högt såhär mitt i natten.

Men suttit och klurat lite på de här med kylfläktarna.

Jag har ju dubbla spal med förbrukning på 25A styck. I startögonblicket lär de ju bli lite mer givetvis. Det jag tänker mig är någon form av mjukstart i det hela, därför jag i förra inlägget skrev lite om pwm och sådant.

Det jag hittat nu är att vems stödjer pwm via audi (vag) J293 enheter. Om de finns stöd för fler enheter vet jag inte just nu. Men dessa enheter verkar vara inbyggda i fläktarna (även om elscheman visar något annat) så för att få tag i dem så behöver man få tag i fläktar för att sedan demontera isär detta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-429188decdbd37e59e999770a1c5231f.jpg

Det jag även lyckats hitta är att min donator S8 uppenbarligen ska ha 3 olika fläktlägen, låg medium och hög, där strömmen går via 2 spolar/resistorer, en spole/resistor eller direktmatning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-47a673f823fffe8a94a98716f9f9b159.jpg

Hade vart nice att få åtminstone 2 hastigheter på fläktarna, så man kan få en låg/start hastighet och inte rivstartar dem typ, för att sedan gå upp i fart med ökad kylvätsketemp 🤔

Någon med erfarenhet som skulle funka med ett vems? För annars börjar jag rota i min audis elsystem efter dessa reläer/spolar eller drar iväg till någon audi tät skrot i närheten någon ledig dag och riva ur en fläkt eller två, riva bort j293 enheterna och börja laborera med så de passar mina fläktar 😅

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
RS8
21 maj · 57 Inlägg

Du nämner både MaxxEcu och Vems ? vad är det du har?
Hade Vems för 10-15år sedan, men minns ej hur det fungerade då.

Jag kör original pwm på fläktarna med mitt MaxxEcu och har gjort 2 separata tabeller för mina 2 fläktar, dom startar i låg fart vid olika temp och farten stegar sakta uppåt med tempen.
Har även gjort så att y-axeln går på motortemp givaren och x-axeln går på tempgivaren efter kylaren, på så sätt går inte fläkten när termostaten är stängd = när det är kallt på givaren efter kylaren.
Men blir tempen för hög på någon givare fast den andra visar kallt så startar fläktar ändå för säkerhets skull.

Har även en 4d axel så det är olika tabeller beroende på motorvarvet.
Så överarbetat som bara den smile
Men med MaxxEcu har man ju möjligheten att göra det mesta.

Har testat en Volvo S60 -2003 fläkt styrning och den var det långsam start på, hade tänkt ha den att styra bränslepumpar med men det gick inte för att den var så långsam, men den är bra för fläktar. https://youtu.be/0EI0sh_K_2M

Audi S8/RS8
S8-97 med RS6 biturbo motor med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
21 maj · 222 Inlägg

Jo jag var lite trött igår kväll, så ser att det är taskigt formulerat. Men jag har vems 3.7 nu, i framtiden vill jag byta till maxxecu eller om det kommit något bättre tills dess. Just nu fokuserar jag på att få bilen att fungera och då kör jag med vems så får jag byta styrsystemet sen när jag uppgraderar till motor #2. Behöver de få slantar jag kan få tag i för att fortsätta bygga bilen och då är inte ca 30k motorstyrsystem högt upp på listan 🙈😅

Så just nu skulle jag vilja få någon likvärdig mjukstart att fungerar med vems, därav tilläggsposten med att vems hade en variant av pwm med vag delar 🙂

Jo jag minns de där med volvo pwm delen till soppan, för det var väl då du fick tag i maxxecus egna pwm modul istället för att styra pumparna?

Men, s60'ns box, är de integrerade i fläktarna eller är de såpass lösa att de går att mecka dit på en egen fläkt? 😊 om dem ser ut som på den första bilden i din video så ser de ju enkelt ut att ta den enheten 🙂

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (21 maj )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
RS8
21 maj · 57 Inlägg

Ja som du ser i filmen i inlägget ovan, så ser du stillbilder i början hur den sitter fast på fläkten och att jag sedan klippte av kablarna och skruvade loss den för att använda modulen löst.
Men kanske hela fläkten går att använda på din bil?

Men börja läsa på om ditt Vems om du har pwm utgångar.

Audi S8/RS8
S8-97 med RS6 biturbo motor med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
24 maj · 222 Inlägg

Skrev ett jättebra inlägg och kom åt fel knapp 🤦‍♂️ Jaja vi försöker väl igen då med lite bilder big_smile
Börjar med lite bilder från prövningen av olika vinklar för att ersätta banjo skruvarna på fuelrailen, först ut var 90gr då jag ville ha slangen på samma sätt som innan, men de tar ju i både gasspjället och farthållaren. Banjon är där för att visa hur slangen låg förut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ac5c0e2f0adae9c38823d4f6f0f16aec.jpg
En annan vinkel på samma elände.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-36923c46695bcc62168adeca3d6dee26.jpg
Sen blev en 120gr testad
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b554849243dcfa099f82286ea8b086ad.jpg
Därefter en 150gr. 180gr kände jag inte var värt att ens testa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-259dde65299f81251112cf1523576e26.jpg
Men det enklaste sättet att gå är nog en 45a över silikonslangen till gasspjället och att skifta plats på pluggen och 90grader vinkeln på min btr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f1671e7408630590ce1d155917b8c02f.jpg
Övrig tid i helgen som jag fick i garaget gick till att grotta ner sig i Volvons elsystem och plocka bort saker jag hoppas att jag inte längre behöver


Men, så fick det iallafall bli igår när jag väl fått tag i en slang som lirade med oliverna som inte passade på slangarna jag hade hemma sedan innan. Så tänk på det, handla kopplingar och slang på samma ställe så de passar, för det kan tydligen skilja från fabrikatör till fabrikatör även fast det borde vara en fastställd standard? hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e9ccfefd3d28b69648f7829d8fc67499.jpg
Här är framkant av motorn där två 90gr vinklar fick ta plats. Lite mindre rakt än innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a6d79dec980b26771e6b8cc561c646c2.jpg
Jag fick även tag i en kopplingsplint som även är en genomföring. Så på ovansidan kommer matningen från bilbatterier, Volvons elsystem och även matningen till det elektriska styrservot (kommer att bli avsäkrad). Den andra kopplingen är till spolen för startmotorn (röd) och "D+" från generatorn (blå).
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bf6256b2f3fe79f78c71166bab4853d1.jpg
På undersidan av samma plint blir det anslutning av generator och startmotorn, det kommer att bli en gummihätta här som skydd mot väta/snö och liknande. Får se om jag kommer korta av kabeln lite i längd eller om jag hittat någonstans att göra av med resten, lite att röra sig i är alltid bra dock smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-24596d9b527bc71e93caee04881c86c4.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
25 maj · 222 Inlägg

Det är nästan så man kan se att det snart är klart ju 🙈 Eller inte 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-049d76d30cb31096b244d9f5d1e1d7cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a5845a186313f6a41fa8a3be9362f00d.jpg

Men en bit åt gången så ska det väl bli klart någon gång åtminstone smile

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
eastmotorsport -sommar ska de va....
26 maj · 4 456 Inlägg

Elsystem är inte min starka sida. Hoppas du har lättare för det smile

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
_Shadow_
26 maj · 222 Inlägg

Jag har inga problem med att läsa elscheman, gjort en del olika elektriska installationer tidigare inom yrkeslivet smile

Enda problemet är att schemat jag fått tag i inte är helt komplett (alla kontakter osv är inte med, ecc systemet är inte med t.ex) och jag vet inte vart jag lagt min haynes bok heller 🤔

Så vissa får man gissa sig lite fram till 😊 multimeter och ringa sig fram till ändra änden liksom 😅

Sen har jag märkt att jag vart lite för ivrig, har lyckats tagit bort några för många kablar, så får stifta tillbaka lite 😅 än så länge är de dock bara signalen till startmotorns solenoid, D+ från generatorn och signalen från oljetryckskontakten jag fått stoppat tillbaka 😊

Men får se om någon dag hur väl jag lyckats, för tanken är ju att få audins instrumenthus att fungera med Volvons elsystem, det enda som kan sätta stopp är ifall de behlbs någon canbusliknande signal för att få igång det. Annars är de ju bara samma signaler men i olika stift 😊

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
30 maj · 222 Inlägg

Har inte hänt jättemycket i garaget. Har fortsatt att se över elsystemet i bilen, har lagt tillbaka lite kablar så det har blivit en del tejpande/öppnande/tejpande 😊 Men det ser bättre ut än häromdagen åtminstone 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e5ea5c089d1a94d3facf99227a1ff259.jpg
Sen passade jag på att slänga in brädan igen 😎 Mest för att se om det ens var möjligt att få plats med den och Volvons fläktpaket. Det passar rätt bra, bara att handskfacket behöver sig en liten bearbetning om jag ska få dit det 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3a93efa4e95a04c770fc783fdfb3fa84.jpg
Men det blir nog kul de där i slutet 😁




Vette tusan om de här Youtube taggarna funkar, men det är på gång åtminstone 😊

Edit: Lyckades få till en fungerande ruta för videon tillslut 😊

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (30 maj )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
1 juni · 222 Inlägg

Efter att ha kört på startmotorn bara några varv, för att kolla att funktionen finns där, så har jag inte rört den. Kikade under bilen igår och såg att min liggbräda var täckt i motorolja 🤦‍♂️ När jag rullade fram den fanns dessa två schysst oljefläckar kvar. Så nu har jag gått från bränsleläckage till oljeläckage. Jaja, flickvännen får väl hoppa in bakom ratten och vrida på nyckeln så jag får ligga under och kika varifrån det kommer. Just nu verkar de som att de kommer från min 034motorsport oljefilter förflyttare.  Så de är förhoppningsvis en quickfix med skruvåtdragning eller lite flytande packning (kleta på lite klister/fog eller nånting sånt).
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8f3dab5831d07098f0d1cccf31d160ef.jpg
Annars så har jag petat vidare i elhärvan.
+12V, Gnd och Ign så hoppade instrumentet igång 😁 inte jättenöjd med avsaknande av alla möjliga signaler så de pep en hel del 😅 uppenbarligen tycker den att mitt abs system behöver service 😂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-aa723bb2e2b30139775505a58f21c1af.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Hunted Jackass
1 juni · 758 Inlägg

Surt med läckage men det där fixar du!

_Shadow_ skrev:
Annars så har jag petat vidare i elhärvan.
+12V, Gnd och Ign så hoppade instrumentet igång 😁 inte jättenöjd med avsaknande av alla möjliga signaler så de pep en hel del 😅 uppenbarligen tycker den att mitt abs system behöver service 😂

Mvh
Timmy

Menar att dom gamla VAG instrumenthusen ska vara ganska lätta att programera om så du slipper varning för slitage på bromsklossar och linkande senare om du önskar det :-)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Volkswagen Transporter "T5 2.5 TDI 4M" (2005)
_Shadow_
2 juni · 222 Inlägg

Hunted skrev:
Menar att dom gamla VAG instrumenthusen ska vara ganska lätta att programera om så du slipper varning för slitage på bromsklossar och linkande senare om du önskar det :-)

Jag antar att du menar omprogrammering via en dator?
För att för närvarande sitter jag och "klipper/klistrar" in Audin instrument med Volvons elhärva med hjälp av avbitartång, lödkolv och krympslang. Tar kabel för kabel med signal och kopplar ihop liksom.

Så jag tror inte att jag har kvar möjligheten att programmera om det just nu 🙈 Jag har heller ingen audi programvara att lösa det med. Så det vore isåfall om någon i närheten med en likadan bil kan ta mitt instrument i sin bil och programmera om? För mitt är på italienska nu och vore väl kul att åtminstone ha engelska 😅

Men läste någonstans på internet om hur man kunde koppla om så att de inte blev varning för dåliga bromsbelägg t.ex. Så de borde gå att kolla igenom elschemat över vad instrumentet räknar med att få för signal och lura det.

Bekymret är canbus och andra liknande kablar som jag inte kikat på än. Jag vet att det finns en "K" tråd också som är rätt viktig i originalformat, utan den så skulle en originalbil inte starta va? (Inget problem i mitt fall dock)

En annan grej jag upptäckte dock. Jag har kopplat in 12v konstant, T6f/1
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-61e67031e5d151bea3fd9a4b9f7e0f16.jpg
12v Ign, T6f/6
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-655fa302a2ba6813ee6c6f9ab0424796.jpg
och gnd, som jag nämnde, T6f/2
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-05d189dd0dcaffe7d94341f730f17f71.jpg
Men varje gång jag vrider av/på nyckeln så nollas klockan i instrumentet. De känns som att jag antingen saknar en 12v konstant till minnet någonstans eller att en säkring i instrumentet inte är hel 🤔

Någon med mer audi erfarenhet än mig som har en idé? 😊


Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
7 juni · 222 Inlägg

Ser inte ut som att det händer speciellt mycket när man sitter och klipper kabel, löder ihop dom, sätter krympslang och tejpar ihop härvan, därav lite längre tid sedan sista inlägget.
Håller iallafall fortfarande på att leta kabel efter kabel till alla funktioner så att jag får ihop volvons el med audins instrument, rattspakar osv osv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ee53eb83dc0a52ee7cb457b5d8983451.jpg
Nu fungerar minnet i instrumenteringen, mig veterligen har jag inte gjort något speciellt men klockminnet håller sig över natten åtminstone 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f5623c6615ea4dbd5175b59fb4e0f502.jpg

För tillfället har jag även lyckats koppla in audins ljusreglage/spak. Så jag kan slå på positionsljus och halvljus via den lilla spaken.

Så funktion efter funktion är påväg 😁

Martin (eller någon annan med a8/s8), du/ni råkar inte veta hur mycket ohm det är vid tom respektive full tank i a8/s8? 🙂 Tror min nivåmätare i min fuelcell spelar mitt instrument ett spratt nämligen så vill bara dubbelkolla 😁

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
7 juni · 4 268 Inlägg

_Shadow_ skrev:
Ser inte ut som att det händer speciellt mycket när man sitter och klipper kabel, löder ihop dom, sätter krympslang och tejpar ihop härvan, därav lite längre tid sedan sista inlägget.
Håller iallafall fortfarande på att leta kabel efter kabel till alla funktioner så att jag får ihop volvons el med audins instrument, rattspakar osv osv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ee53eb83dc0a52ee7cb457b5d8983451.jpg
Nu fungerar minnet i instrumenteringen, mig veterligen har jag inte gjort något speciellt men klockminnet håller sig över natten åtminstone 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f5623c6615ea4dbd5175b59fb4e0f502.jpg

För tillfället har jag även lyckats koppla in audins ljusreglage/spak. Så jag kan slå på positionsljus och halvljus via den lilla spaken.

Så funktion efter funktion är påväg 😁

Martin (eller någon annan med a8/s8), du/ni råkar inte veta hur mycket ohm det är vid tom respektive full tank i a8/s8? 🙂 Tror min nivåmätare i min fuelcell spelar mitt instrument ett spratt nämligen så vill bara dubbelkolla 😁

Mvh
Timmy

Kanske detta kan vara till hjälp? smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-03bd4b29bdccb798920195ca300b52cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-2a735812057de064b30d7e878cc369cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-74b608d2736518275cddf4da5a333f2d.jpg

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang