Volvo 940 Lambdasond sönder?

Engvers
19 maj 2022 · 43 Inlägg

Hej som titeln lyder så lyser min lambda lampa på min 940 b230fd. Och det har den gjort länge men för nån vecka sen så började det komma svart rök från avgasröret när man kommer upp mot 3000rpm. Ifall man står o varvar en stund upp mot ca 2000 3000 rpm
Så går den dåligt ett tag efter men om man kör den nån halvtimma så går den bra igen.
Jag läste av felkoder jag hade idag och dem visade 113   232   231  och jag stoppade i stiftet i uttag 2. Alla felkoder visade sig att det var något med lambdasonden. Då till den stora frågan borde jag köpa ny lambdasond eller kan det vara något annat som spökar? Tack i förhand

Mossan1
20 maj 2022 · 2 752 Inlägg

Du har ingen lampa för lamdasonden, utan en varningslampa för fel i bränsleregleringen.
Viktigt att komma ihåg.
Lampan har dock (lite missledande), en Lamdasymbol. Man gick ifrån det sen, eftersom det så ofta missförstods.

Jag har inget facit för flashkoder, så det hjälper stort om du skriver deras textöversättning.

Dom flesta felkoder som nämner syresensorer är bara varningar att gränslägen uppstått i regleringen.
Dvs annat fel och sonden ifråga gör sitt jobb.
Men, det finns felkoder för trasig sond också eller koder som antyder just det.

undrar hur många sonder som byts i onödan av dom okunskaperna.

Senast redigerat av Mossan1 (20 maj 2022)

Engvers
20 maj 2022 · 43 Inlägg

Mossan1 skrev:
Du har ingen lampa för lamdasonden, utan en varningslampa för fel i bränsleregleringen.
Viktigt att komma ihåg.

Jag har inget facit för flashkoder, så det hjälper stort om du skriver deras textöversättning.

Dom flesta felkoder som nämner syresensorer är bara varningar att gränslägen uppstått i regleringen.
Dvs annat fel och sonden ifråga gör sitt jobb.
Men, det finns felkoder för trasig sond också eller koder som antyder just det.

undrar hur många sonder som byts i onödan av dom okunskaperna.

Okej felkoderna är
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)

2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång

2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast


Det var dom jag fick fram sen vet jag att man kan se om man har fler felkoder men kom inte ihåg hur man raderade dom gamla kan kolla det efter jobbet.

Brådhis * Voff voff *
20 maj 2022 · 10 244 Inlägg

Engvers skrev:

Mossan1 skrev:
Du har ingen lampa för lamdasonden, utan en varningslampa för fel i bränsleregleringen.
Viktigt att komma ihåg.

Jag har inget facit för flashkoder, så det hjälper stort om du skriver deras textöversättning.

Dom flesta felkoder som nämner syresensorer är bara varningar att gränslägen uppstått i regleringen.
Dvs annat fel och sonden ifråga gör sitt jobb.
Men, det finns felkoder för trasig sond också eller koder som antyder just det.

undrar hur många sonder som byts i onödan av dom okunskaperna.

Okej felkoderna är
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)

2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång

2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast


Det var dom jag fick fram sen vet jag att man kan se om man har fler felkoder men kom inte ihåg hur man raderade dom gamla kan kolla det efter jobbet.

Alla dom koderna betyder ju på ett eller annat sätt att om något så mäter iaf Lambdasonden det den ska mäta. Ingen av koderna tyder på att signalen skulle vara felaktig...

Det första jag hade kollat är luftläckage, det ger felaktig blandning.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
20 maj 2022 · 2 752 Inlägg

Håller med "Brådhis".
Inget verkar vara fel på den sonden, utan den har nått sina maxparametrar.
Visst, sotig så den mäter fel är möjligt, men så sotig blir den ändå inte utan annat fel.

Insugsluftläckage, avgasläckage före sond, Tätt/fel luftfilter, ev MAPsensor, eller Luftmassemätaren är sannolika fel.
Med inoljat öppet luftfilter ligger kvaddad LMM högt på misstänktlistan.
Riktigt filter i orginal burk så är den långt ner på den listan.

Samma med ev vedbod-modifieringar av hårdvara, som tattarändrat turbotryck, tex... =Högt på listan.

Engvers
20 maj 2022 · 43 Inlägg

Mossan1 skrev:
Håller med "Brådhis".
Inget verkar vara fel på den sonden, utan den har nått sina maxparametrar.
Visst, sotig så den mäter fel är möjligt, men så sotig blir den ändå inte utan annat fel.

Insugsluftläckage, avgasläckage före sond, Tätt/fel luftfilter, ev MAPsensor, eller Luftmassemätaren är sannolika fel.
Med inoljat öppet luftfilter ligger kvaddad LMM högt på misstänktlistan.
Riktigt filter i orginal burk så är den långt ner på den listan.

Samma med ev vedbod-modifieringar av hårdvara, som tattarändrat turbotryck, tex... =Högt på listan.

Okej så sonden verkar funka då och ja jag har öppet luftfilter.
Så det jag ska kolla efter är lmm?
Eller om det drar tjuvluft nånstans har möjligheten att köpa en lambda på en skrot för 250kr i eftermiddag men som jag förstår det så är det onödigt.
Går det mäta lambdan på nått sätt o se om den funkar?

Brådhis * Voff voff *
20 maj 2022 · 10 244 Inlägg

Engvers skrev:

Mossan1 skrev:
Håller med "Brådhis".
Inget verkar vara fel på den sonden, utan den har nått sina maxparametrar.
Visst, sotig så den mäter fel är möjligt, men så sotig blir den ändå inte utan annat fel.

Insugsluftläckage, avgasläckage före sond, Tätt/fel luftfilter, ev MAPsensor, eller Luftmassemätaren är sannolika fel.
Med inoljat öppet luftfilter ligger kvaddad LMM högt på misstänktlistan.
Riktigt filter i orginal burk så är den långt ner på den listan.

Samma med ev vedbod-modifieringar av hårdvara, som tattarändrat turbotryck, tex... =Högt på listan.

Okej så sonden verkar funka då och ja jag har öppet luftfilter.
Så det jag ska kolla efter är lmm?
Eller om det drar tjuvluft nånstans har möjligheten att köpa en lambda på en skrot för 250kr i eftermiddag men som jag förstår det så är det onödigt.
Går det mäta lambdan på nått sätt o se om den funkar?

Lambdasondes jobb är att mäta och säga till när värdena hamnar utanför dom satta gränsvärdena genom att tända "lambdalampan". Det är exakt detta din sond gjort och därför den här tråden skapats. Att då byta ut sonden, som egentligen är det enda du verkligen vet fungerar, är lite bakvänt. smile

Leta luftläckage och kolla skicket på din LMM, skulle jag säga iaf är ditt nästa steg.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Engvers
20 maj 2022 · 43 Inlägg

Brådhis skrev:

Engvers skrev:

Mossan1 skrev:
Håller med "Brådhis".
Inget verkar vara fel på den sonden, utan den har nått sina maxparametrar.
Visst, sotig så den mäter fel är möjligt, men så sotig blir den ändå inte utan annat fel.

Insugsluftläckage, avgasläckage före sond, Tätt/fel luftfilter, ev MAPsensor, eller Luftmassemätaren är sannolika fel.
Med inoljat öppet luftfilter ligger kvaddad LMM högt på misstänktlistan.
Riktigt filter i orginal burk så är den långt ner på den listan.

Samma med ev vedbod-modifieringar av hårdvara, som tattarändrat turbotryck, tex... =Högt på listan.

Okej så sonden verkar funka då och ja jag har öppet luftfilter.
Så det jag ska kolla efter är lmm?
Eller om det drar tjuvluft nånstans har möjligheten att köpa en lambda på en skrot för 250kr i eftermiddag men som jag förstår det så är det onödigt.
Går det mäta lambdan på nått sätt o se om den funkar?

Lambdasondes jobb är att mäta och säga till när värdena hamnar utanför dom satta gränsvärdena genom att tända "lambdalampan". Det är exakt detta din sond gjort och därför den här tråden skapats. Att då byta ut sonden, som egentligen är det enda du verkligen vet fungerar, är lite bakvänt. smile

Leta luftläckage och kolla skicket på din LMM, skulle jag säga iaf är ditt nästa steg.

Okej fixar det när jag kommer hem tack för svaret återkommer senare om jag hittar felet

Engvers
21 maj 2022 · 43 Inlägg

Brådhis skrev:

Engvers skrev:

Mossan1 skrev:
Håller med "Brådhis".
Inget verkar vara fel på den sonden, utan den har nått sina maxparametrar.
Visst, sotig så den mäter fel är möjligt, men så sotig blir den ändå inte utan annat fel.

Insugsluftläckage, avgasläckage före sond, Tätt/fel luftfilter, ev MAPsensor, eller Luftmassemätaren är sannolika fel.
Med inoljat öppet luftfilter ligger kvaddad LMM högt på misstänktlistan.
Riktigt filter i orginal burk så är den långt ner på den listan.

Samma med ev vedbod-modifieringar av hårdvara, som tattarändrat turbotryck, tex... =Högt på listan.

Okej så sonden verkar funka då och ja jag har öppet luftfilter.
Så det jag ska kolla efter är lmm?
Eller om det drar tjuvluft nånstans har möjligheten att köpa en lambda på en skrot för 250kr i eftermiddag men som jag förstår det så är det onödigt.
Går det mäta lambdan på nått sätt o se om den funkar?

Lambdasondes jobb är att mäta och säga till när värdena hamnar utanför dom satta gränsvärdena genom att tända "lambdalampan". Det är exakt detta din sond gjort och därför den här tråden skapats. Att då byta ut sonden, som egentligen är det enda du verkligen vet fungerar, är lite bakvänt. smile

Leta luftläckage och kolla skicket på din LMM, skulle jag säga iaf är ditt nästa steg.

Okej idag har jag vart ute o testat lite olika grejer som lmm men när man drar ut kontakten till lmm så går den mycket sämre.
Jag bytte också tillbaka till original luftburk och luftfilter och redan då gick den mycket bättre.
Jag har för mig att man kan nollställa lambda lampan med att ta ur säkring 1 och sedan sätta in den igen när jag sedan starta bilen så lös inte lambdan ar felet löst eller kommer det komma tillbaka som när man tar bort batterit.

Mossan1
21 maj 2022 · 2 752 Inlägg

Styrdonet har glömt felkoderna, men är felet kvar kommer den igen.
Hur lång tid, beror på vad felet är.
Men just blandningsfelkoder kräver säkert flera körcykler för att återkomma.

Öppna inoljade luftfilter är nog en av dom sämsta mod man kan göra.
Låter högre, förstör LMM'er och ger ingen effektvinst alls.
Tex förvärmningen är inget Volvo satt dit för att göra bilen dyrare och ta extra plats i motorrummet och mjukvaran är noga anpassad till Orginal. Åratal av kalibrering/utveckling.
Något eftetmonterat som ej motsvarar orginal försöker mjukvaran anpassa sig som om allt vore orginal.  Bättre? Knappast.....

Engvers
21 maj 2022 · 43 Inlägg

Mossan1 skrev:
Styrdonet har glömt felkoderna, men är felet kvar kommer den igen.
Hur lång tid, beror på vad felet är.
Men just blandningsfelkoder kräver säkert flera körcykler för att återkomma.

Öppna inoljade luftfilter är nog en av dom sämsta mod man kan göra.
Låter högre, förstör LMM'er och ger ingen effektvinst alls.
Tex förvärmningen är inget Volvo satt dit för att göra bilen dyrare och ta extra plats i motorrummet och mjukvaran är noga anpassad till Orginal. Åratal av kalibrering/utveckling.
Något eftetmonterat som ej motsvarar orginal försöker mjukvaran anpassa sig som om allt vore orginal.  Bättre? Knappast.....

Exakt som du sa så kom lambdan tillbaka men visar bara felkod 113 som ska betyda kortsluten lambda sond eller fel i styrenhet .den gick mycket bättre nu och inte lika mycket avgaser kommer ut och inte lika mycket svart rök.
Men lambdan lyser ju fortfarande och jag märker att den fortfarande går fett.
Något mer man kan göra/kolla?

Mack855
21 maj 2022 · 1 354 Inlägg

Inte läst alla andras inlägg men spontant med tanke på felkoderna känns det som att den går för magert, med andra ord om inte jag är ute och cyklar så borde den få i sig för mycket luft.

Börja med att byta tillbaka till org luftfilter om du har det kvar, kostar enbart tid så det är billigast.

Absolut luftmassamätaren kan vara boven. Men byt inte den i första hand, köp riktigt cleaner som är avsedd för att tvätta lmm så som föreskrivet, finns säkert utube video om hur du ska göra för att inte riskera att sabba den. Det är näst billigast att göra.

Sen hade nog jag personligen gjort ett röktest om felet är kvar för att leta luftläckage. Det finns att köpa rökmaskin på till exempel teknikmagasinet och in jag inte minns fel Kjell & co. om du inte vill lämna bort bilen för ett sådant test.

Lycka till!

Engvers
21 maj 2022 · 43 Inlägg

Mack855 skrev:
Inte läst alla andras inlägg men spontant med tanke på felkoderna känns det som att den går för magert, med andra ord om inte jag är ute och cyklar så borde den få i sig för mycket luft.

Börja med att byta tillbaka till org luftfilter om du har det kvar, kostar enbart tid så det är billigast.

Absolut luftmassamätaren kan vara boven. Men byt inte den i första hand, köp riktigt cleaner som är avsedd för att tvätta lmm så som föreskrivet, finns säkert utube video om hur du ska göra för att inte riskera att sabba den. Det är näst billigast att göra.

Sen hade nog jag personligen gjort ett röktest om felet är kvar för att leta luftläckage. Det finns att köpa rökmaskin på till exempel teknikmagasinet och in jag inte minns fel Kjell & co. om du inte vill lämna bort bilen för ett sådant test.

Lycka till!

Ja jag bytte till original luftfilter innan idag och det blev mycket bättre o visar nu bara felkoden 113. Lmm verkar det inte heller vara vad jag har märkt. Ska ta reda på om jag kan göra ett sånt röktest som du beskrev.

Mossan1
22 maj 2022 · 2 752 Inlägg

Engvers skrev:
Exakt som du sa så kom lambdan tillbaka men visar bara felkod 113 som ska betyda kortsluten lambda sond eller fel i styrenhet .

Med den felnoden, kan det absolut vara sonden som felar.
Eller kablaget
Eventuellt säkring.

Märk väl att jag går på vad som skrivits.
Jag har ingen översättning för flashkoder i så tidiga Volvo.

Det är är en orginalsond eller i alla fall motsvarande orginal?
Och nu menar jag ANPASSAD och inte nått universell dynga som råkar ha rätt elkontakt.....  (= "anpassad" i bästa fall)

Mycket kan vara dålig pirat och utan annat än livslängden som påverkan, men inte hjärtat i hela bränslesystemt.
Sätta i fel tändstift fattar alla är fel, men inte om lamdasonder som har än fler krav att fylla.
Så kolla så ingen tidigare tattarägare satt i nått skräp.
Sånt får man nästan alltid på köpet med gamla RWD Volvo med okunniga men ivriga hempulare som ägare.
(Rätt) lamdasond är dyr, så man kastbyter inte "för att se".

Engvers
22 maj 2022 · 43 Inlägg

Mossan1 skrev:

Engvers skrev:
Exakt som du sa så kom lambdan tillbaka men visar bara felkod 113 som ska betyda kortsluten lambda sond eller fel i styrenhet .

Med den felnoden, kan det absolut vara sonden som felar.
Eller kablaget
Eventuellt säkring.

Märk väl att jag går på vad som skrivits.
Jag har ingen översättning för flashkoder i så tidiga Volvo.

Det är är en orginalsond eller i alla fall motsvarande orginal?
Och nu menar jag ANPASSAD och inte nått universell dynga som råkar ha rätt elkontakt.....  (= "anpassad" i bästa fall)

Mycket kan vara dålig pirat och utan annat än livslängden som påverkan, men inte hjärtat i hela bränslesystemt.
Sätta i fel tändstift fattar alla är fel, men inte om lamdasonder som har än fler krav att fylla.
Så kolla så ingen tidigare tattarägare satt i nått skräp.
Sånt får man nästan alltid på köpet med gamla RWD Volvo med okunniga men ivriga hempulare som ägare.
(Rätt) lamdasond är dyr, så man kastbyter inte "för att se".

Går ut nu direkt o kollar lambdan kontaktstycket och säkringen återkommer senare om jag hittar något.

Engvers
22 maj 2022 · 43 Inlägg

Mossan1 skrev:

Engvers skrev:
Exakt som du sa så kom lambdan tillbaka men visar bara felkod 113 som ska betyda kortsluten lambda sond eller fel i styrenhet .

Med den felnoden, kan det absolut vara sonden som felar.
Eller kablaget
Eventuellt säkring.

Märk väl att jag går på vad som skrivits.
Jag har ingen översättning för flashkoder i så tidiga Volvo.

Det är är en orginalsond eller i alla fall motsvarande orginal?
Och nu menar jag ANPASSAD och inte nått universell dynga som råkar ha rätt elkontakt.....  (= "anpassad" i bästa fall)

Mycket kan vara dålig pirat och utan annat än livslängden som påverkan, men inte hjärtat i hela bränslesystemt.
Sätta i fel tändstift fattar alla är fel, men inte om lamdasonder som har än fler krav att fylla.
Så kolla så ingen tidigare tattarägare satt i nått skräp.
Sånt får man nästan alltid på köpet med gamla RWD Volvo med okunniga men ivriga hempulare som ägare.
(Rätt) lamdasond är dyr, så man kastbyter inte "för att se".

Varit ute och tittat nu o kontaktstycket ser ut som det ska och säkringen var hel. Kom inte under bilen tillräckligt för att kolla på lambdasonden ordentligt vad jag kan se så ser den ungefär ut som en som ska va där alltså ingen kina kopia. Vet du om det går att mäta o se om lambdan e trasig på nått sätt. Eller hur ska man göra för att ta reda på problemet?

Mossan1
22 maj 2022 · 2 752 Inlägg

Det är svårt att mäta en lamda och se om den har rimliga värden med bara en multimeter.
Skulle vilja säga omöjligt.
Den jobbar med låga spänningar.

Normalt så loggar man den i grafer under färd, men då med utrustning i OBD uttaget.  Det går inte med en så tidig.
"Kortsluten" kan ju antyda just det, eller, att den inte varierar alls =orimlig signal.
Skulle ju kanske kunna handla om förvärmningen i sonden också.

Svårt med så tidig modell.
Felkoderna blir väldigt grova.

Kan nog inte hjälpa längre än så.

Om någon har en begagnad sond billigt, kanske det kan vara värt chansen....

Engvers
22 maj 2022 · 43 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det är svårt att mäta en lamda och se om den har rimliga värden med bara en multimeter.
Skulle vilja säga omöjligt.
Den jobbar med låga spänningar.

Normalt så loggar man den i grafer under färd, men då med utrustning i OBD uttaget.  Det går inte med en så tidig.
"Kortsluten" kan ju antyda just det, eller, att den inte varierar alls =orimlig signal.
Skulle ju kanske kunna handla om förvärmningen i sonden också.

Svårt med så tidig modell.
Felkoderna blir väldigt grova.

Kan nog inte hjälpa längre än så.

Om någon har en begagnad sond billigt, kanske det kan vara värt chansen....

Okej blir nog att köpa ny sond begagnat tack för all hjälp

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang