Bromskolvsverktyg

fakey
20 maj 2022 · 4 Inlägg

Lokala verkstaden skulle ha 3000 för att byta bromsbelägg bak så tänkte fixa det själv. Behöver dock införskaffa ett bromskolvsverktyg.

Letar man upp det på random verktygssajt så finns ju allt från enstaka verktyg till kompletta lådor med massor av delar. Hur vet jag vad som passar just min bil?

Bil: Open Astra 2018

Mossan1
20 maj 2022 · 2 752 Inlägg

Har du mekansikt aktiverad handbroms med spak eler pedal?
Om ja, kam du byta själv och vrida tillbaka kolven.  (Inte mer än nödvändigt)

Har du elektriskt aktiverad handbroms måste den köras tillbaka elektriskt.
Antingen via OBDuttaget med rätt utrustning (rekomenderas) eller med direkt ström på motorerna från annan 12v strömkälla.
Men det sista kräver försiktighet. Inte i ändläge, tex...

fakey
20 maj 2022 · 4 Inlägg

Tack för svar! Jag har mekanisk (spak). Och som frågan antydde, vilket bromskolvsverktyg funkar? Är det så std att man kan köpa eller måste man veta exakt mtp att det finns satser med 30+ delar.

spillolja
20 maj 2022 · 4 014 Inlägg

Mossan1 skrev:
eller med direkt ström på motorerna från annan 12v strömkälla.
Men det sista kräver försiktighet. Inte i ändläge, tex...

man skulle kunna lägga ett motstånd med något lämpligt värde i serie med spänningsmatningen som skonar oket om den nu når något ändlägre
så pass stort så att det åtminstånde snurrar, ett PTC motstånd skull kunna användas

fakey skrev:
Tack för svar! Jag har mekanisk (spak). Och som frågan antydde, vilket bromskolvsverktyg funkar? Är det så std att man kan köpa eller måste man veta exakt mtp att det finns satser med 30+ delar.

biltemas verktyg Artnr. 19-234  https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000016991
fungerar med måånga OK

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang