Bmw 320d 07 går slött o ryker ur oljepåfyllnslocket.

diese1
16 maj 2022 · 102 Inlägg

Som sagt i rubriken så började min e91a just nu påväg hem från jobbet att gå jääääävligt slött.
Började med att motorn hackade när jag körde på ca 1200 varv, osen när jag väl kom ut på landsväg så händer det knappt ett skit när jag trycker på gasen.
Fan också, nu har turbon gått igen, tänkte jag men det kom ingen vit rök eller dylikt så jag stannade vid vägkanten och öppnade huven, ser då att det smyger sig ut rök från under den övre plastkåpan på motorn, och när jag öppnar oljepåfyllningslocket så kommer skvätter det delvis olja, vilket det har gjort ett tag, men nu kommer det även avgaser därifrån.

Har vevhusventilationen satt igen sig helt nu eller kan det till och med vara så att kolvringarna är dåliga?

Mossan1
16 maj 2022 · 2 793 Inlägg

Tät vevhusventilation är väl nr1 att kolla upp. Ev PCV ventil.

Kan ju också vara kraftigare LeakDown av dåliga kolvringar, repad cyl, dålig toppackning, osv...
Men ventilationen är troligast.

Janneutanb
17 maj 2022 · 7 271 Inlägg

Inte så enkelt som ett trasigt tryckrör eller intercooler?

Mossan1
17 maj 2022 · 2 793 Inlägg

Janneutanb skrev:
Inte så enkelt som ett trasigt tryckrör eller intercooler?

Skulle inte ge övertryck i vevhuset som TS menar.
Men såklart ska det fastställas att det bildas övertryck, för symptomen i övrigt kan absolut vara tex brustet avhoppat turborör, tex.

diese1
20 maj 2022 · 102 Inlägg

Har inte kommit mig för att påbörja felsökningen än, men lär göra det nu i helgen.
Om det nu är igentäppt vevhusventilation, är det bara att köpe en reparationssats o byta ut delarna eller går det att rengöra de gamla om de ej är skadade?

Mossan1
20 maj 2022 · 2 793 Inlägg

Klart man kan rengöra om så är möjlig designmässigt av grejerna.
Det förekommer ibland att även kanaler i motorblocket är igentäppta och måste rengöras med mekanisk rensning.

Bara blåsa med tryckluft duger inte.

Kan sitta någon ventil någonstans som krånglar också.

diese1
1 juni 2022 · 102 Inlägg

Har kollat igenom lite i motorrummet, det visade sig att insugsröret till gasreglaget hade hoppat av pga en dålig lagning jag gjorde när jag tog sönder gamla låsmekanismen. Så nu är bilen iaf pigg igen.
Men det kommer ju som sagt ut en bra mängd rök ur oljepåfyllningshålet samt oljestickans hål, påfyllningslocket dansar på jävligt mycket om man barra lägger det ovanpå smile
Ska försöka leta reda på oljeretursrören o se om det går att avgöra om de är täppta.

diese1
2 juni 2022 · 102 Inlägg

Tror ni att det räcker med ett sådant här?: https://www.skruvat.se/Rep.sats-vevhusv … 12816.aspx

Eller krävs det mer delar, jag verkar inte kunna hitta större "kit"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang