Byta från m47 till m90

Emilkinnander
22 maj 2022 · 2 Inlägg

Tjena, funderar på att byta från min gammla sletna m47a som inte mår bra alls till en m90 men vet inte vad som behövs göras. Har aldrig riktigt fattat vad som behövs göras. Varför jag vill byta till m90 är för att jag har runt 200 häst och ska ställa upp laddtrycket och har hört att m90 tål mer häst än vad en m47 gör.

Mvh Emil

Lucif3r
23 maj 2022 · 2 182 Inlägg

Svänghjul, koppling, låda, spakställ, slavcylinder(+huvudcylinder och pedal om du har wire-koppling nu) och främre kardan är vad som behövs. Möjligt att pilotlagret behöver bytas också, det vet jag inte... Ingen dum idé att byta det i vilket fall när allt ändå är nere.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 maj 2022 · 13 669 Inlägg

det går att köra med orginal svänghjul.oxå.

men minns faktist inte riktigt vilken kombo man körde. 

m90 har inget pilotlager!

men ska man göra en 100% ombyggnad är det som sagt svänghjul tryckplatta lamell.    om du har hydralsik koppling nu kan du bara flytta över slavcylinder till din nuvarande låda den passar rätt i
sen kardan.  byt aldrig bara halva utan byt hela den är balanserad som en enhet. 

har du en 240 som du ska bygga om har du betydligt jobbigare jobb framför dig. 

men jag förtustätter att det är en 740/940

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Emilkinnander
25 maj 2022 · 2 Inlägg

Lucif3r skrev:
Svänghjul, koppling, låda, spakställ, slavcylinder(+huvudcylinder och pedal om du har wire-koppling nu) och främre kardan är vad som behövs. Möjligt att pilotlagret behöver bytas också, det vet jag inte... Ingen dum idé att byta det i vilket fall när allt ändå är nere.

Growe skrev:
det går att köra med orginal svänghjul.oxå.

men minns faktist inte riktigt vilken kombo man körde. 

m90 har inget pilotlager!

men ska man göra en 100% ombyggnad är det som sagt svänghjul tryckplatta lamell.    om du har hydralsik koppling nu kan du bara flytta över slavcylinder till din nuvarande låda den passar rätt i
sen kardan.  byt aldrig bara halva utan byt hela den är balanserad som en enhet. 

har du en 240 som du ska bygga om har du betydligt jobbigare jobb framför dig. 

men jag förtustätter att det är en 740/940

Ok tack så mycket för svar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang