Gick igenom service men inte besiktningen?

Kimpan90
23 maj 2022 · 78 Inlägg

Tråd från Maj 2022 /Mod

Hej

Gjorde en service på min Hyundai ioniq 2017 för dryga 5 veckor sedan. Inget att anmärka.


Idag gjorde jag min besiktning och då blev bak samt parkeringsbromsen underkända. 1.4 och 1.5 på bak och parkeringsbromsen är "kort".


Jag är inte direkt kunnig inom fordon men det känns spontant udda?

Är det här vanligt eller har något galet skett på servicen?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 maj 2022 · 13 669 Inlägg

Kimpan90 skrev:
Hej

Gjorde en service på min Hyundai ioniq 2017 för dryga 5 veckor sedan. Inget att anmärka.


Idag gjorde jag min besiktning och då blev bak samt parkeringsbromsen underkända. 1.4 och 1.5 på bak och parkeringsbromsen är "kort".


Jag är inte direkt kunnig inom fordon men det känns spontant udda?

Är det här vanligt eller har något galet skett på servicen?

du vill inte lägga upp en bild på protokollet täck reggnummret

det är inte säkert att dom har möjlighet att kolla bromsverkan på servicen.

gissar på att dom inte har en bromsprovare på verkstaden och då är det omöjligt för dom att avgöra.

och just bak är ju standard problem på bilar när man kör lite för lungt med dom. och använder bakbromsarna väldigt lite.   man måste bromsa ur dom rejält en gång i veckan för att bromsarna ska må bra.

kan säga att vi fått anmärkning på bussarna på jobbet redan första bes när bussen är 1år gammal.  och på ny servad buss
då vi servar dom varje år före bes.

men det är relaterat helt till att man bromsar för dåligt..  så är det på våra bussar jag använder istort sätt aldrig fotbromsen  vi har en hjälp broms som kan få ner bussen från 100 till 20km/h så bra att det fakist bromsar för bra för bra komfort

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
uhlin
23 maj 2022 · 2 831 Inlägg

De bromsvärden du fått på färdbroms bak antar jag? är helt okej, ingen anmärkning på den. Men handbromsen tar långt upp om det är kort rörelsereserv. Den ska börja nypa till vid säg tredje hack. Sen skall du kunna dra den nåt hack till innan det låser hjulen.

Ang service så är inte detta nåt som ingår. Det är bara oljebyte, div filterbyte, byte kamrem på stora service om sådan rem finns.  Ev byte bromsvätska beroende på hur länge sen den byttes sist.

Senast redigerat av uhlin (23 maj 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 maj 2022 · 13 669 Inlägg

uhlin skrev:
De bromsvärden du fått på färdbroms bak antar jag? är helt okej, ingen anmärkning på den. Men handbromsen tar långt upp om det är kort rörelsereserv. Den ska börja nypa till vid säg tredje hack. Sen skall du kunna dra den nåt hack till innan det låser hjulen.

Ang service så är inte detta nåt som ingår. Det är bara oljebyte, div filterbyte, byte kamrem på stora service om sådan rem finns.  Ev byte bromsvätska beroende på hur länge sen den byttes sist.

nej dom ska kolla bromsbeläggens tjocklek    skivornas tjocklek osv.  men det är ju endå svårt att avögra om en broms är bra eller ej.

jag skulle vilja se protokollet för att bilda mig en uppfattning av vad som är vad smile
men det är väll elhandbroms på en sån bil ?!

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
23 maj 2022 · 7 198 Inlägg

Ett råd till alla inför besiktning:
Kör en ½-mil och "fisbromsa" på 3:ans växel genom "högergas&vänsterbroms" i runt 50 km/t.
Gör gör även några kraftiga bromsningar till nästan stillastående, så att bakbromsarna aktiveras.
Men se för säkerhets skull till att du inte påverkar eller stör annan trafik.

På köpet värmer du upp katalysatorn, men även motorn så att sura vevhusgaser avgår och inte påverkar mätningen av avgasemissionerna.

Ett annat tips är att alltid byta motorolja före besiktningen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 maj 2022 · 13 669 Inlägg

torsen skrev:
Ett råd till alla inför besiktning:
Kör en ½-mil och "fisbromsa" på 3:ans växel genom "högergas&vänsterbroms" i runt 50 km/t.
Gör gör även några kraftiga bromsningar till nästan stillastående, så att bakbromsarna aktiveras.
Men se för säkerhets skull till att du inte påverkar eller stör annan trafik.

På köpet värmer du upp katalysatorn, men även motorn så att sura vevhusgaser avgår och inte påverkar mätningen av avgasemissionerna.

Ett annat tips är att alltid byta motorolja före besiktningen.

det går sällan på moderna bilar.. gör jag så på mina vag bilar så tar det tvärstopp den släpper gasen direkt ..

då är det bättre att klippa upp i rejäl fart 140-200 och bromsa hårt så det blir rejäl värme i grejerna.
det är ju inte skit bra för körkortet men det löser sånna problem väldigt effektivt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
uhlin
23 maj 2022 · 2 831 Inlägg

Growe skrev:

uhlin skrev:
De bromsvärden du fått på färdbroms bak antar jag? är helt okej, ingen anmärkning på den. Men handbromsen tar långt upp om det är kort rörelsereserv. Den ska börja nypa till vid säg tredje hack. Sen skall du kunna dra den nåt hack till innan det låser hjulen.

Ang service så är inte detta nåt som ingår. Det är bara oljebyte, div filterbyte, byte kamrem på stora service om sådan rem finns.  Ev byte bromsvätska beroende på hur länge sen den byttes sist.

nej dom ska kolla bromsbeläggens tjocklek    skivornas tjocklek osv.  men det är ju endå svårt att avögra om en broms är bra eller ej.

jag skulle vilja se protokollet för att bilda mig en uppfattning av vad som är vad smile
men det är väll elhandbroms på en sån bil ?!

Att dom kollar bromsbelägg och skivor må så vara då, enligt TS så var bromsvärden bak 1,4 1,5 som jag förstår, vilket är helt okej.

Handbroms rörelsereserv, säkert kort rörelsereserv. Vilket dom då missat helt om de nu ska kolla sånt. Behövs ingen bromsprovare till.

Men som sagt, en bild på protokoll vore bra.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 maj 2022 · 13 669 Inlägg

uhlin skrev:

Growe skrev:

uhlin skrev:
De bromsvärden du fått på färdbroms bak antar jag? är helt okej, ingen anmärkning på den. Men handbromsen tar långt upp om det är kort rörelsereserv. Den ska börja nypa till vid säg tredje hack. Sen skall du kunna dra den nåt hack till innan det låser hjulen.

Ang service så är inte detta nåt som ingår. Det är bara oljebyte, div filterbyte, byte kamrem på stora service om sådan rem finns.  Ev byte bromsvätska beroende på hur länge sen den byttes sist.

nej dom ska kolla bromsbeläggens tjocklek    skivornas tjocklek osv.  men det är ju endå svårt att avögra om en broms är bra eller ej.

jag skulle vilja se protokollet för att bilda mig en uppfattning av vad som är vad smile
men det är väll elhandbroms på en sån bil ?!

Att dom kollar bromsbelägg och skivor må så vara då, enligt TS så var bromsvärden bak 1,4 1,5 som jag förstår, vilket är helt okej.

Handbroms rörelsereserv, säkert kort rörelsereserv. Vilket dom då missat helt om de nu ska kolla sånt. Behövs ingen bromsprovare till.

Men som sagt, en bild på protokoll vore bra.

jag tolkade det som att dessa bilar hareleketrisk handbroms.. hur avgör man det då? smile

Senast redigerat av Growe (23 maj 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jaka54
23 maj 2022 · 5 680 Inlägg

Som de andra har sagt så tar din handbroms för högt upp och då måste du justera handbromsen!
Var du gör det ?! -Köp en Haynesbok och kolla själv eller hör med bilmeck var du ska justera.

mb_pucken
23 maj 2022 · 5 083 Inlägg

Bilmekens dilemma utan lösning, slår man ner på något som sedan går igenom besiktningen så vill man bara tjäna pengar och lura kunder. Slår man inte ner på något som besiktningen sedan anmärker på så har man slarvat. I slutändan kan det mycket väl bero på den individuella bedömningen av något.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Kimpan90
23 maj 2022 · 78 Inlägg

Tack för svaren. Broms värdet är vad besiktningen lade anmärkningar på.

Jag antar att det är för att fram låg på 2.8?

jaka54
23 maj 2022 · 5 680 Inlägg

Men du sa ju att "parkeringsbromsen är kort" ...vilket i mina öron betyder att den tar för högt upp!
Vilket betyder att du måste justera handbromsen.

Kimpan90
23 maj 2022 · 78 Inlägg

jaka54 skrev:
Men du sa ju att "parkeringsbromsen är kort" ...vilket i mina öron betyder att den tar för högt upp!
Vilket betyder att du måste justera handbromsen.

Handbromsen och bakbromsarna.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 maj 2022 · 13 669 Inlägg

är det vanlig handbroms eller elektrisk handbroms?

för är det en vanlig så gissar jag på att oket fastnat

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 maj 2022 · 17 379 Inlägg

Fotbroms modell mercedes på dessa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
23 maj 2022 · 3 296 Inlägg

Bak bromsarna har ju bra värden. Har för mig att bromsarna får diffa upp till 30%....

Kimpan90
23 maj 2022 · 78 Inlägg

Growe skrev:

Kimpan90 skrev:
Hej

Gjorde en service på min Hyundai ioniq 2017 för dryga 5 veckor sedan. Inget att anmärka.


Idag gjorde jag min besiktning och då blev bak samt parkeringsbromsen underkända. 1.4 och 1.5 på bak och parkeringsbromsen är "kort".


Jag är inte direkt kunnig inom fordon men det känns spontant udda?

Är det här vanligt eller har något galet skett på servicen?

du vill inte lägga upp en bild på protokollet täck reggnummret

det är inte säkert att dom har möjlighet att kolla bromsverkan på servicen.

gissar på att dom inte har en bromsprovare på verkstaden och då är det omöjligt för dom att avgöra.

och just bak är ju standard problem på bilar när man kör lite för lungt med dom. och använder bakbromsarna väldigt lite.   man måste bromsa ur dom rejält en gång i veckan för att bromsarna ska må bra.

kan säga att vi fått anmärkning på bussarna på jobbet redan första bes när bussen är 1år gammal.  och på ny servad buss
då vi servar dom varje år före bes.

men det är relaterat helt till att man bromsar för dåligt..  så är det på våra bussar jag använder istort sätt aldrig fotbromsen  vi har en hjälp broms som kan få ner bussen från 100 till 20km/h så bra att det fakist bromsar för bra för bra komfort

Protokoll på besk. eller service?


Här är besk. Ser även att det står bak höger, skadad (Vilket jag inte såg i morse. Jag skyller på rättning av nationella prov och tidigt på morgonen).
https://i.imgur.com/rn1g8eM.jpeg

Senast redigerat av Kimpan90 (23 maj 2022)

uhlin
23 maj 2022 · 2 831 Inlägg

Kimpan90 skrev:

Growe skrev:

Kimpan90 skrev:
Hej

Gjorde en service på min Hyundai ioniq 2017 för dryga 5 veckor sedan. Inget att anmärka.


Idag gjorde jag min besiktning och då blev bak samt parkeringsbromsen underkända. 1.4 och 1.5 på bak och parkeringsbromsen är "kort".


Jag är inte direkt kunnig inom fordon men det känns spontant udda?

Är det här vanligt eller har något galet skett på servicen?

du vill inte lägga upp en bild på protokollet täck reggnummret

det är inte säkert att dom har möjlighet att kolla bromsverkan på servicen.

gissar på att dom inte har en bromsprovare på verkstaden och då är det omöjligt för dom att avgöra.

och just bak är ju standard problem på bilar när man kör lite för lungt med dom. och använder bakbromsarna väldigt lite.   man måste bromsa ur dom rejält en gång i veckan för att bromsarna ska må bra.

kan säga att vi fått anmärkning på bussarna på jobbet redan första bes när bussen är 1år gammal.  och på ny servad buss
då vi servar dom varje år före bes.

men det är relaterat helt till att man bromsar för dåligt..  så är det på våra bussar jag använder istort sätt aldrig fotbromsen  vi har en hjälp broms som kan få ner bussen från 100 till 20km/h så bra att det fakist bromsar för bra för bra komfort

Protokoll på besk. eller service?


Här är besk. Ser även att det står bak höger, skadad (Vilket jag inte såg i morse. Jag skyller på rättning av nationella prov och tidigt på morgonen).
https://i.imgur.com/rn1g8eM.jpeg

Som jag skrev från allra första början.
Rörelsereserv kort, sträck upp handbroms. Och byt bromsskivor. Byts parvis

Bromsvärdena är helt ok.

zleepy Trucker
23 maj 2022 · 1 391 Inlägg

angående värdena typ 1.4-1.5 eller 2.8-2.8 är hur hårt dom måste trycka på bromsen för att få bromsarna jämna, därför det ena året kan vara typ 3.5-3.5 för dom fått bromsa hårt för att få diffen mellan dom två minimal, och ena året 1.4-1.5 för bromsarna tar jämt och bra och krävs lite bromsverkan för att få värdena jämna, så man ska inte gå efter siffrorna hur bra/dåligt bromsarna tar, bes bryr sig enbart om jämnhet mellan bromsarna oavsett om dom är helt nya eller slut smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Kimpan90
24 maj 2022 · 78 Inlägg

uhlin skrev:
Som jag skrev från allra första början.
Rörelsereserv kort, sträck upp handbroms. Och byt bromsskivor. Byts parvis

Bromsvärdena är helt ok.

Vad tror du det kan gå på? Dryga 3-4tkr?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang