Gick igenom service men inte besiktningen?

uhlin
24 maj 2022 · 2 831 Inlägg

Kimpan90 skrev:

uhlin skrev:
Som jag skrev från allra första början.
Rörelsereserv kort, sträck upp handbroms. Och byt bromsskivor. Byts parvis

Bromsvärdena är helt ok.

Vad tror du det kan gå på? Dryga 3-4tkr?

Skulle tippa på nånstans 4-5000:- allt inräknat med jobb och delar.
Nya skivor och klossar. Ev handbromsbackar om nu såna finns?

Få offerter på flera verkstäder och inte första bästa. Kan skilja avsevärt mellan verkstäder.

Kimpan90
25 maj 2022 · 78 Inlägg

uhlin skrev:

Kimpan90 skrev:

uhlin skrev:
Som jag skrev från allra första början.
Rörelsereserv kort, sträck upp handbroms. Och byt bromsskivor. Byts parvis

Bromsvärdena är helt ok.

Vad tror du det kan gå på? Dryga 3-4tkr?

Skulle tippa på nånstans 4-5000:- allt inräknat med jobb och delar.
Nya skivor och klossar. Ev handbromsbackar om nu såna finns?

Få offerter på flera verkstäder och inte första bästa. Kan skilja avsevärt mellan verkstäder.

Tack för rådet.
Det är dock en verkstad jag har ganska stor tillit för. En gång skulle de fixa en grej med min gamla bil, berättade att det skulle bli cirka 4tkr. Kommer dit och de berättade att det gick snabbare och enklare då det var ett annat problem, 600kr.

uhlin
25 maj 2022 · 2 831 Inlägg

Kimpan90 skrev:

uhlin skrev:

Kimpan90 skrev:

Vad tror du det kan gå på? Dryga 3-4tkr?

Skulle tippa på nånstans 4-5000:- allt inräknat med jobb och delar.
Nya skivor och klossar. Ev handbromsbackar om nu såna finns?

Få offerter på flera verkstäder och inte första bästa. Kan skilja avsevärt mellan verkstäder.

Tack för rådet.
Det är dock en verkstad jag har ganska stor tillit för. En gång skulle de fixa en grej med min gamla bil, berättade att det skulle bli cirka 4tkr. Kommer dit och de berättade att det gick snabbare och enklare då det var ett annat problem, 600kr.

Ja, men då det ju lugnt. Känner du förtroende för den verkstan och det var på det viset så..... Kör i vind.

Men råder ändå och få ett kostnadsförslag först.

husseman
26 maj 2022 · 1 577 Inlägg

Huu, så vi som ska meka..får lägga ännu mer energi på att räkna på "billigaste prisetkompis" o sånt skit. Fan, vissa som ringer kan ju för fan inte läsa upp sitt Reg.nr utan tolk. O tolken kan ju inte översätta nåt mer än ett Reg. nr. Tro fan att det kostar att ha personal som håller på med detta skit.
Sök på Autobutler, meko eller nåt, om du vill ha fast pris. Ring inte småverkstäder om du bara vill jämföra 500 mot varann, vi har inte tiden att sitta o räkna på icke jobb..vi har fullt upp att hinna med de jobb vi bokat.

mvh/husse

uhlin
26 maj 2022 · 2 831 Inlägg

husseman skrev:
Huu, så vi som ska meka..får lägga ännu mer energi på att räkna på "billigaste prisetkompis" o sånt skit. Fan, vissa som ringer kan ju för fan inte läsa upp sitt Reg.nr utan tolk. O tolken kan ju inte översätta nåt mer än ett Reg. nr. Tro fan att det kostar att ha personal som håller på med detta skit.
Sök på Autobutler, meko eller nåt, om du vill ha fast pris. Ring inte småverkstäder om du bara vill jämföra 500 mot varann, vi har inte tiden att sitta o räkna på icke jobb..vi har fujllt upp att hinna med de jobb vi bokat.

mvh/husse

Men ett kostnadsförslag hör väl till att verkstäder gör? Små eller stora? Eller.....? Ett skriftligt sånt?

Om jag som kund ska lämna in en bil på verkstad vill jag ha ett kostnadsförslag på felsökning, eller säg att det ska bytas spindelled/bromsar eller koppling eller vad det nu må vara. Och det skriftligt.

Muntligt är inget, om de nu säger dat kommer kosta 2.500 kr ungefär sen kommer jag för att hämta bilen och de vill ha 10.000. Har inget papper på det.

Nej, skriftligt, sen vet jag att det får diffa lite uppåt på det kostnadsförslag som är gett. Vissa %, sen måste dom ringa kunden och fråga om det är okej att de fortsätter då det kommer bli dyrare.

granadadr
26 maj 2022 · 7 269 Inlägg

jo i slutändan borde det hamna där någonstans

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
torsen
26 maj 2022 · 7 202 Inlägg

Så vitt jag känner till är alla MRF- och Grön Punkten-anslutna bilverkstäder skyldiga att lämna ett skriftligt kostnadsförslag.
Får endast överskridas med 10 %.
Större avvikelser från lämnat kostnadsförslag ska förhandlas med kund innan merarbete påbörjas.

husseman
26 maj 2022 · 1 577 Inlägg

Hmm, man e´inte skyldig att lämna kostnadsförslag, känner man att detta e´ingen kund man vill ha så hoppar man Muhammed. Fast lämnar man ett kostnadsförslag, så ska det vara på papper o tror du har rätt med 10% max- annars ska kunden kontaktas.

mvh/Husse

Dalmar552
12 december 2023 · 1 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248093/248093-eb8c17d3c14b6a4ed30ac7c23f7c4e3c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248093/248093-8a4b7820e7884fd6d59de3b8b5ef387d.jpg


Jag gjorde just bilBesiktning, brister på fordonet kan du se bilder färdbroms hjulbroms, första axeln fordonet höger ur funktion. andra axeln, fordonet vänster ur funktion. Kan du ge mig råd om hur jag löser problemen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 december 2023 · 17 386 Inlägg

Dalmar552 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248093/248093-eb8c17d3c14b6a4ed30ac7c23f7c4e3c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248093/248093-8a4b7820e7884fd6d59de3b8b5ef387d.jpg


Jag gjorde just bilBesiktning, brister på fordonet kan du se bilder färdbroms hjulbroms, första axeln fordonet höger ur funktion. andra axeln, fordonet vänster ur funktion. Kan du ge mig råd om hur jag löser problemen.

Vad är det för bil... Tråden handlar om en Ioniq

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 december 2023 · 13 674 Inlägg

Dalmar552 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248093/248093-eb8c17d3c14b6a4ed30ac7c23f7c4e3c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248093/248093-8a4b7820e7884fd6d59de3b8b5ef387d.jpg


Jag gjorde just bilBesiktning, brister på fordonet kan du se bilder färdbroms hjulbroms, första axeln fordonet höger ur funktion. andra axeln, fordonet vänster ur funktion. Kan du ge mig råd om hur jag löser problemen.

men hur fan kunde du missa det innan bes.. det är ju inte direkt så att man inte känner att 2 av 4 bromsar är helt ur funktion....

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jesper328
12 december 2023 · 2 333 Inlägg

Av tvårna att döma så har du ett kretsbrott, troligen sönderrostat bromsrör eller brusten slang.
Finns ingen här som kan berätta hur du skall fixa det innan du lokaliserat felet.

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 december 2023 · 13 674 Inlägg

Jesper328 skrev:
Av tvårna att döma så har du ett kretsbrott, troligen sönderrostat bromsrör eller brusten slang.
Finns ingen här som kan berätta hur du skall fixa det innan du lokaliserat felet.

dom brukar dock leta på det bromsröret och sätta en 2a på det oxå..  det känns som den bilen inte är så speciellt bra skick.  har aldrig sätt så dåliga bromsvärden på en bil.  jag har endå rullat in med bilar som stått stilla i 2år och bara kört till bes och rullat igenom med perfekta bromsvärden smile

inte heller sätt någon skriva förorening i bromsvätskan den var ny för mig..

men antar att dom blev lite trött på att den ens rullade till bilprovningen från första början.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MrHyde
12 december 2023 · 635 Inlägg

Growe skrev:

Jesper328 skrev:
Av tvårna att döma så har du ett kretsbrott, troligen sönderrostat bromsrör eller brusten slang.
Finns ingen här som kan berätta hur du skall fixa det innan du lokaliserat felet.

dom brukar dock leta på det bromsröret och sätta en 2a på det oxå..  det känns som den bilen inte är så speciellt bra skick.  har aldrig sätt så dåliga bromsvärden på en bil.  jag har endå rullat in med bilar som stått stilla i 2år och bara kört till bes och rullat igenom med perfekta bromsvärden smile

inte heller sätt någon skriva förorening i bromsvätskan den var ny för mig..

men antar att dom blev lite trött på att den ens rullade till bilprovningen från första början.

Det är inte så ovanligt faktiskt, bromsvätskan är ju hygroskopisk och det fattar inte många. Att dom benämner som förorenad är nog för att den är brun/svart och full av annan skit förutom vatten.
Vänta bara tills alla elbilsmuppar som tror att dom aldrig behöver serva en bil ska besikta bilar med 10 år på nacken och lika gammal bromsvätska. roll

Live long, and prosper.
Jesper328
12 december 2023 · 2 333 Inlägg

Growe skrev:

Jesper328 skrev:
Av tvårna att döma så har du ett kretsbrott, troligen sönderrostat bromsrör eller brusten slang.
Finns ingen här som kan berätta hur du skall fixa det innan du lokaliserat felet.

dom brukar dock leta på det bromsröret och sätta en 2a på det oxå..  det känns som den bilen inte är så speciellt bra skick.  har aldrig sätt så dåliga bromsvärden på en bil.  jag har endå rullat in med bilar som stått stilla i 2år och bara kört till bes och rullat igenom med perfekta bromsvärden smile

inte heller sätt någon skriva förorening i bromsvätskan den var ny för mig..

men antar att dom blev lite trött på att den ens rullade till bilprovningen från första början.

Absolut, sen tål det ju att nämnas att kassören på ICA som knappt vet vad en bil är kan sadla om till besiktningsman på några veckor om chansen ges. lol

Men det är som med allt - det kan vara precis vad som helst mellan regplåtarna.

Up the RA
granadadr
13 december 2023 · 7 269 Inlägg

Growe skrev:

torsen skrev:
Ett råd till alla inför besiktning:
Kör en ½-mil och "fisbromsa" på 3:ans växel genom "högergas&vänsterbroms" i runt 50 km/t.
Gör gör även några kraftiga bromsningar till nästan stillastående, så att bakbromsarna aktiveras.
Men se för säkerhets skull till att du inte påverkar eller stör annan trafik.

På köpet värmer du upp katalysatorn, men även motorn så att sura vevhusgaser avgår och inte påverkar mätningen av avgasemissionerna.

Ett annat tips är att alltid byta motorolja före besiktningen.

det går sällan på moderna bilar.. gör jag så på mina vag bilar så tar det tvärstopp den släpper gasen direkt ..

då är det bättre att klippa upp i rejäl fart 140-200 och bromsa hårt så det blir rejäl värme i grejerna.
det är ju inte skit bra för körkortet men det löser sånna problem väldigt effektivt

en av nackdelar med elektrisk handbroms,

torsen
13 december 2023 · 7 202 Inlägg

Dalmar552 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248093/248093-eb8c17d3c14b6a4ed30ac7c23f7c4e3c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248093/248093-8a4b7820e7884fd6d59de3b8b5ef387d.jpg


Jag gjorde just bilBesiktning, brister på fordonet kan du se bilder färdbroms hjulbroms, första axeln fordonet höger ur funktion. andra axeln, fordonet vänster ur funktion. Kan du ge mig råd om hur jag löser problemen.

Förvånad och skrämd över att någon kan och törs köra med en bil med dessa defekter.
Måste ju kännas i ratten, vid bromsning, att något allvarligt är fel.
Bra att bilprovning finns så att dessa rötägg kommer bort från våra vägar och man slipper möta dom.

Kan det vara så att en av bromskretsarna, om det är diagonalindelat system, har läckage?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 december 2023 · 17 386 Inlägg

Vid bortfall av en krets ska bägge framhjulen och ett bakhjul bromsa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang