Gick igenom service men inte besiktningen?

uhlin
24 maj · 2 345 Inlägg

Kimpan90 skrev:

uhlin skrev:
Som jag skrev från allra första början.
Rörelsereserv kort, sträck upp handbroms. Och byt bromsskivor. Byts parvis

Bromsvärdena är helt ok.

Vad tror du det kan gå på? Dryga 3-4tkr?

Skulle tippa på nånstans 4-5000:- allt inräknat med jobb och delar.
Nya skivor och klossar. Ev handbromsbackar om nu såna finns?

Få offerter på flera verkstäder och inte första bästa. Kan skilja avsevärt mellan verkstäder.

Kimpan90
25 maj · 50 Inlägg

uhlin skrev:

Kimpan90 skrev:

uhlin skrev:
Som jag skrev från allra första början.
Rörelsereserv kort, sträck upp handbroms. Och byt bromsskivor. Byts parvis

Bromsvärdena är helt ok.

Få offerter på flera verkstäder och inte första bästa. Kan skilja avsevärt mellan verkstäder.

Tack för rådet.
Det är dock en verkstad jag har ganska stor tillit för. En gång skulle de fixa en grej med min gamla bil, berättade att det skulle bli cirka 4tkr. Kommer dit och de berättade att det gick snabbare och enklare då det var ett annat problem, 600kr.

uhlin
25 maj · 2 345 Inlägg

Kimpan90 skrev:

uhlin skrev:

Kimpan90 skrev:

Tack för rådet.
Det är dock en verkstad jag har ganska stor tillit för. En gång skulle de fixa en grej med min gamla bil, berättade att det skulle bli cirka 4tkr. Kommer dit och de berättade att det gick snabbare och enklare då det var ett annat problem, 600kr.

Ja, men då det ju lugnt. Känner du förtroende för den verkstan och det var på det viset så..... Kör i vind.

Men råder ändå och få ett kostnadsförslag först.

husseman
26 maj · 1 394 Inlägg

Huu, så vi som ska meka..får lägga ännu mer energi på att räkna på "billigaste prisetkompis" o sånt skit. Fan, vissa som ringer kan ju för fan inte läsa upp sitt Reg.nr utan tolk. O tolken kan ju inte översätta nåt mer än ett Reg. nr. Tro fan att det kostar att ha personal som håller på med detta skit.
Sök på Autobutler, meko eller nåt, om du vill ha fast pris. Ring inte småverkstäder om du bara vill jämföra 500 mot varann, vi har inte tiden att sitta o räkna på icke jobb..vi har fullt upp att hinna med de jobb vi bokat.

mvh/husse

uhlin
26 maj · 2 345 Inlägg

husseman skrev:
Huu, så vi som ska meka..får lägga ännu mer energi på att räkna på "billigaste prisetkompis" o sånt skit. Fan, vissa som ringer kan ju för fan inte läsa upp sitt Reg.nr utan tolk. O tolken kan ju inte översätta nåt mer än ett Reg. nr. Tro fan att det kostar att ha personal som håller på med detta skit.
Sök på Autobutler, meko eller nåt, om du vill ha fast pris. Ring inte småverkstäder om du bara vill jämföra 500 mot varann, vi har inte tiden att sitta o räkna på icke jobb..vi har fujllt upp att hinna med de jobb vi bokat.

mvh/husse

Men ett kostnadsförslag hör väl till att verkstäder gör? Små eller stora? Eller.....? Ett skriftligt sånt?

Om jag som kund ska lämna in en bil på verkstad vill jag ha ett kostnadsförslag på felsökning, eller säg att det ska bytas spindelled/bromsar eller koppling eller vad det nu må vara. Och det skriftligt.

Muntligt är inget, om de nu säger dat kommer kosta 2.500 kr ungefär sen kommer jag för att hämta bilen och de vill ha 10.000. Har inget papper på det.

Nej, skriftligt, sen vet jag att det får diffa lite uppåt på det kostnadsförslag som är gett. Vissa %, sen måste dom ringa kunden och fråga om det är okej att de fortsätter då det kommer bli dyrare.

granadadr
26 maj · 6 813 Inlägg

jo i slutändan borde det hamna där någonstans

torsen
26 maj · 5 888 Inlägg

Så vitt jag känner till är alla MRF- och Grön Punkten-anslutna bilverkstäder skyldiga att lämna ett skriftligt kostnadsförslag.
Får endast överskridas med 10 %.
Större avvikelser från lämnat kostnadsförslag ska förhandlas med kund innan merarbete påbörjas.

husseman
26 maj · 1 394 Inlägg

Hmm, man e´inte skyldig att lämna kostnadsförslag, känner man att detta e´ingen kund man vill ha så hoppar man Muhammed. Fast lämnar man ett kostnadsförslag, så ska det vara på papper o tror du har rätt med 10% max- annars ska kunden kontaktas.

mvh/Husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang