Underkänd bes. CO och HC

Mr_Bean
27 maj · 10 Inlägg

Besiktigade bilen  En VW Golf 1.6 FSI -04

Följande fel.
1. CO-halt (8.2.1.2) för hög
2. HC-halt (8.2.1.2) för hög
3. CO-halt förhöjd tomgång (8.2.1.2) för hög

Någon som vet vad detta kan bero på?
Behöver man byta en massa saker? Eller är det justeringar som gäller?
Kommer det att bli en dyr historia?

Mossan1
27 maj · 1 208 Inlägg

Går bilen bra?
Lyser någon motorlampa?
Är den väl servad?

Bränner den mycket olja?
Appropå HC....

Har den scannats eftet felkoder?
En 2004 har ganska bra koll på sig själv.

Senast redigerat av Mossan1 (27 maj )

Mr_Bean
27 maj · 10 Inlägg

Mossan1 skrev:
Går bilen bra?
Lyser någon motorlampa?
Är den väl servad?

Bränner den mycket olja?
Appropå HC....

Har den scannats eftet felkoder?
En 2004 har ganska bra koll på sig själv.

Bilen går bra.
Ingen motorlampa nu. Hade tidigare motorlampa....bytte nox-sensor 50mil sedan.
Service vet jag ej. Jag har bytt olja o filter för 50 mil sedan.
Vet inte hur mycket olja den tar.

spillolja
27 maj · 3 319 Inlägg

Hur lyder alla 4 värderna ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mack855
28 maj · 1 351 Inlägg

Som spillolja skriver, vad var lambdavärdet?

Mr_Bean
28 maj · 10 Inlägg

spillolja skrev:
Hur lyder alla 4 värderna ?

CO  0,6 (0,3)
CO 2500  0,9 (0,2)
HC  266 (200)
Lambda  0,99 (0,97 - 1,03)

Mr_Bean
28 maj · 10 Inlägg

Mack855 skrev:
Som spillolja skriver, vad var lambdavärdet?

CO  0,6 (0,3)
CO 2500  0,9 (0,2)
HC  266 (200)
Lambda  0,99 (0,97 - 1,03)

spillolja
28 maj · 3 319 Inlägg

Evt. lambdasonden som är på G.
prova annars E85 för 100:- resten bensin för att putsa värderna
har bilen gått låångt ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mr_Bean
28 maj · 10 Inlägg

spillolja skrev:
Evt. lambdasonden som är på G.
prova annars E85 för 100:- resten bensin för att putsa värderna
har bilen gått låångt ?

Den har gått 22000
Har hört att man inte ska ha E85 i den motorn, men en gång kanske inte skadar.
Kör nu på 98 oktan som det ska vara i bilen.
Förra ägaren körde bara korta sträckor och 95 oktan, troligen det som fick nox-sensorn att ge upp. Ett känt fel på den motorn.

spillolja
28 maj · 3 319 Inlägg

Oftas bättre med lite sprit i soppan då en direktinsprutare vill ha ett bränsle med låg svavelhalt       (E85 har av naturliga skäl låg halt av svavel)  motorn klarar ca 20% innan LTFT slår i taket

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
28 maj · 1 208 Inlägg

Jag skulle bara försiktig med Etanol i direktinsprutad bensinmotor.

Tyvärr, pekar det mot utbränd katalysator, då troligen för den är så mycket småkörd.
Eller, partikelfiltret som.är fullt.
(Ja, vissa bensinare har partikelfilter)

Nya stift, luftfilter och rejäl varmkörning samt, en rejäl dos tur, så kan den gå igenom och kör man bilen varm varje gång kan den hålla sig även om platinabeläggningen i kat är skadad av överhettning. (Pga för mycket småkörningar).
Eller nått med filtret.

Svårt fel att avståndsdiagnostisera detta.
Blir bara gissningar.

Senast redigerat av Mossan1 (28 maj )

Mack855
28 maj · 1 351 Inlägg

Jag hade personligen gjort en fullservice med ny olja, tändstift och luftfilter. Därefter kört 1-2 mil och legat på 3-3500 rpm konstant för att verkligen sota ur katten och provat igen.
Fungerar det inte är nog katten påväg att ge sig, lambda är ju rätt bra så borde inte vara att den drar luft eller dylikt.

spillolja
28 maj · 3 319 Inlägg

med tanke på lambda 0,99 så går motorn relativt fett, HC värdet är relativt bra nivå
bilen har dubbla kattar, det sitter en knytnäverstor katt vid grenröret och huvdudmisse i avgasrörstunneln
mer om denna spis i dessa puplikationer:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_296_d1.pdf
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_296_d2.pdf
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_252.pdf

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
amazinjoey
28 maj · 1 090 Inlägg

Lycka till köpa en ny sån!  De går loss för runt 15 000kr

Mr_Bean
28 maj · 10 Inlägg

Det kan nog inte vara katalysatorn, den är bytt på den.
Ett försäkringsärende då den blev stulen.
Byttes 2021-11-15 då 221165 km nu 223973 km

Finns det två kattar så kan det ju vara den andra.

Mack855
28 maj · 1 351 Inlägg

Då tror jag verkligen på en service och ordentlig varmkörning.

Mossan1
29 maj · 1 208 Inlägg

Mr_Bean skrev:
Det kan nog inte vara katalysatorn, den är bytt på den.
Ett försäkringsärende då den blev stulen.
Byttes 2021-11-15 då 221165 km nu 223973 km

Ok, ja då är det knappast den, såvida en NY monterades.

Mr_Bean skrev:
Finns det två kattar så kan det ju vara den andra.

Är det inte så att den har ett partikelfilter? Där kan nog "goja" samlas och ställa till avgasvärden.
Kanske av oljebrännande motor, med lite otur. Det är ju en VAG trots allt.
Men kan vara av kortkörande också så det kanske kommer rätt av sig själv bara den får gå så som den designats för och inte idel start/stopp.

Har den körts riktigt varm?
Alltså rejält. Långkörning om en timme + eller, dragit tungt släp, typ husvagn...

Förövrigt är Lamda 0.99 väldigt nära idealet 1 och betyder inte "väldigt fett".
Men smått åt feta hållet, men det säger övriga värden också.

amazinjoey
29 maj · 1 090 Inlägg

Fast det kan det visst vara, om de monterade en eftermarknads katalysator så klarar den inte av avgas avgasvärderna.

Det finns sjukt många eftermarknadskatalysatorer just nu som inte gör det längre, även de som var FIA certifierade . Tex alla de som de säljer på mekonomen klarar inte av besiktningen

spillolja
29 maj · 3 319 Inlägg

En liten sup är som balsam för en direktinsprutare sedan resten BF98 (evt. BF95)  och en ordentlig urvarvning av spisen kan putsa till värderna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mr_Bean
30 maj · 10 Inlägg

Eftersom jag är ganska novis med att meka med motorer, så får jag väl lämna in den och höra vad de säger.
Ska bara hitta en verkstad i Malmö som är billig men ändå bra. Tyvärr är de flesta sådana som bara byter den ena delen (till ny) efter den andra till de hittar problemet. Kan ju kosta mycket pengar som man egentligen inte hade behövt betala.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang