Volvo 245 classic -93

Bilen i fråga är en volvo 245 classic från 1993, nummererad med nummer 180. Tanken är att bilen till en början ska förbli sommarbruksbil och underhållas och renoveras utifrån detta men i framtiden är tanken att det ska bli en större renovering med rostlagning och omlackering. Classic bilarna är utrustningsmässigt på samma nivå som en vanlig GL vilket är lite halvtråkigt. Denna bil har dock varvräknare med 52mm klocka och yttertemperaturmätare. Mer extrautrustning kommer det dock att bli, allt i original anda, och även en liten uppgradering av ljudsystem.
  • 12 Följare
  • 1 038 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 juni
Oskar245
26 maj · 3 Inlägg

Hej! Sedan ett år tillbaka är jag lycklig ägare av en metallicblå Volvo 245 classic. Nu börjar det hända lite grejer med bilen så tänker att det är dax för en forumtråd.

Bilen är som sagt en blå 245 classic, dessutom en av de sista 240st classic bilarna som nummererades med en silverplakett på mittkonsollen, denna har nummer 180. Bilen har b230fd motor och m47 låda och har gått 26000 mil. Ägaren innan mig var en granne som haft bilen sedan 1995 och innan dess ägdes bilen av en bilfirma. När jag köpte bilen hade den inte varit i bruk på över tio år utan bara stått, tyvärr utomhus men på ordentligt underlag. Tidigare ägare va väldigt ordentlig med bilen och alltid haft överdragsklädse så på insidan är bilen i närmare nyskick.  Värre är det med rosten. Alla dörrar är kexiga i nederkant och likaså bakluckan, bakskärnarna är som vanligt rostiga men inte så farligt mycket. Som tur är så är den fin under, och i trösklarna m.m. alltså ändas rost i löstagbara luckor och bakskärmarna.

Det jag gjort med bilen sedan jag köpte den är att byta kylare och vattenpump som båda läckte. Ny motorolja, filter och tändstift.
Även luftfiltret byttes ut och i och med detta upptäckte jag att det var lite oljigt i kanalerna till insuget, så jag plockade ned allt mellan luftfiltret och motorn och gjorde rent + nya packningar.
Orsaken till oljan i insuget var vevhusventilationen som va igensatt. Denna byttes tillsammans med flamfälla och alla tillhörande slangar. I samma veva byte jag även egr-ventil du jag hade en låg. Kablarna till bakluckan byte jag även då de var helt av. Den digitala yttertemperaturmätaren som satt i bilen fick sig även en liten uppgradering i form utav knapp och givare för innertemperatur.
Inför besiktningen motionerade jag även upp bromsarna och satte i nya belägg.
Besiktning gick bra förutom lite rost på dragkroken.

Angående rosten på bilen så nöjer jag mig i nuläget med att se till att den inte sprider sig men tanken är att i framtiden fixa all rost på bilen, och kanske ge den en ny lack, men det ligger långt långt fram i tiden.

Härnäst blir det till att stoppa i ac i bilen och även lite annan kul extrautrustning när jag ändå håller på.
Sedan blir det även till att fixa dragkroken inför besiktningen i sommar.
Till vinter när jag inte kommer köra med bilen kanske det även blir en lite större bromsrenovering, nya fjädrar och dämpare och byte av alla bussningar i fram och bakvangnen.

Jag har två stycken ac-anläggningar liggandes som jag tidigare plockat från skroten. Båda från 93or så allt bör passa rakt av. Detta innebär även att det är det nyare och effektivare ac-systemet med knapp istället för termostatvred. Det nya systemet kom 1991 och av någon anledning så bestämde sig Volvo för att 1993 byta från tummgängor i ac-systemet till metriska gängor vilket gör att det är lite knepigt att hitta delar. Dock så hade alla 93or R134a som köldmedium vilket gör att man slipper hålla på med konvertering och använda speciella oljor. Utöver att byta torkfilter och alla O-ringar så kommer det även behövas en ny kondensor, detta finns som tur är fortfarande att köpa från Volvo. Vissa av ledningarna till ACn är lite rostiga men det är förhoppningsvis så pass lite att det fortfarande håller tätt.
Bilen har i nuläget det vanliga värmepaketet så det blir en hel del grejer att byta ut även i bilen.

Fler uppdateringar kommer inom kort då jag börjar montera in ACn.

Senast redigerat av Oskar245 (26 maj )

Oskar245
26 maj · 3 Inlägg

I dag började jag riva i bilen och tog bort så mycket som gick framtill i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243289/243289-1e3eabee7b12d824af508af8b733e82c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243289/243289-c69627f2aeaa78b9e2763204f779651e.jpg
På 1993 årsmodell är tydligen den plåt som ratten sitter bultad i punktsvetsatas i instrumentpanelen istället för skruvad, detta medför att ratten måste plockas av. Ratten har airbag day det var en del pyssel med att få av pluss att släpkobtakten till airbag och tuta behövde plockas av. Tydligen är det viktigt att den är i exakt samma position och får inte snurra upp sig så mycket som ett varv åt något håll så den buntade jag ihop med buntband.
Sedan var det bara att lossa instrumentbrädan och de två bultar som rattstången sitter med. https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243289/243289-c6936b9ab27dd328398e35b5cf1462e0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243289/243289-ccaa03fcbfc7a5556348c2e24149c8ac.jpg
Det gamla värmepaketet plockades ur och det nya ac-paketet plockade jag isär och gjorde rent noggrant. I med ny fläkt och tätade allt med nytt packningssilikon och butyl.

Tyvärr så skiljer sig genomföringen genom torpedväggen för värmeslangarn mellan de olika värmepaketen.
För det vanliga värmepaketet så är det övre röret böjt uppåt inne i kupén och för ac-paketet är det böjt nedåt. Tanken var först att bygga om genomföringen med det fanns ny genomföring att köpa för ac-paket så den beställdes.

Då jag inte kunde göra så mycket mer med ACn så monterade jag in elspegel och elhiss i passagerardörren. Jag passade även på att smörja allt i dörren och olja in ordentligt i botten på dörren för att förhindra ytterligare rost.

Blev rätt så stor skillnad.https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243289/243289-8ef24b2cb63e680dcb9aceb734dc14f0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243289/243289-c91184f23b66cbf7a13b6e1885e30776.jpg

Några dörrsidor utan vevhål har jag inte så det fick bli en annan lösning som jag faktiskt är riktigt nöjd med. Jag har nämligen en dörrsida över med samma klädsel som är riktigt ful och har varit på väg att kastas många gånger, från denna klippte jag ut en tygbit som monterades på en knapp av den typen man använder för  knappstoppning. Denna fästes sedan med ståltråd över vevhålet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243289/243289-c35b5a0e63a40eec8867522053a9762c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243289/243289-262c52a66440572434e3563ab1182af0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243289/243289-d411355f672464c89027eb037da7079b.jpg

Nu gäller det bara att vänta på att genomföringen dyker upp i posten och sedan kan monteringen av ACn fortsätta. Medans fortsätter jag med att montera in elhissar och speglar i övriga dörrar.

Senast redigerat av Oskar245 (26 maj )

stingray-ragge
28 maj · 1 432 Inlägg

Mycket pyssel för att få in ac! Men skönt sen när du fått igång den.
Blev bra med ”knapp” lösningen 👍

Oskar245
8 juni · 3 Inlägg

Nu har det inte uppdaterats här på ett tag men det betyder inte att det inte hänt något mer med bilen, snarare tvärt om. Jag har haft fullt upp att meka.

Häromdagen kom lite delar, bland annat genomföringen för värmepaketet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243289/243289-45299bc19606c4efeb9211e0f607b73f.jpg

Även lite olika delar till värmereglage-panelen. Lika bra att det blir nytt och fint när man håller på.

Gamla värmepaketet plockades ur och sedan var det dax att byta genomföringen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243289/243289-353fd1594925121999592e2f9fc71b98.jpg

Genomföringen var faktiskt lättare att byta än vad jag hade trott. Den lossas från torpedväggen med två skruv i motorutrymmet och sedan är det bara att ta av slangarna så kommer den loss. Slangarna var lite svåra att få av från genomföringen med det gick efter lite lirkande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243289/243289-e11dabcf124872a8ac895e77dd346d7a.jpg

Värmepaketet plockade jag isär helt och gjorde rent inuti. Likaså alla luftkanaler. Det var fullt med dam och smuts i så tur var det att de gjordes rent.
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243289/243289-f28ba5fd409d4b8ff7c1293cc30e94f4.jpg

Sedan vad det bara att sätta ihop paketet och stoppa i en ny fläkt, från proparts. Kass passform och den viner och låter lite illa när man kör den. Vad jag vet var det inget fel på originalfläkten som satt i paketet innan så jag kommer nog ge den en översyn och byta tillbaka vid senare tillfälle.

Att få i paketet i bilen var rätt så bökigt men efter en stund kom det på plats. Ännu svårare var det nästan att få ditt alla kanaler mellan alla kablar som går kors och tvärs under instrumentbrädan men efter lite pill var de också på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243289/243289-61c5027391576659ce50a15925420c12.jpg

Vid det här laget var det inte mycket kvar att göra innan instrumentbrädan skulle stoppas i igen. Dels skulle kabelstam för elhissar och elspeglarna stoppas på plats (elhiss och elspegel var vid det här laget även monterad i framdörren). Sedan så var det bara det här med fästena för luftkanalerna under instrumentbrädan. Under brädan sitter på varje sida ett fäste popmitat med två nitar i brädan. Dessa fästen är olika på bilar med och utan ac. Fästen för bil med ac har jag plockat från en bräda på skroten. Poppnitarna i brädan måste alltså borras ut för att få låss de gamla fästena. Borrar man någon millimeter för långt så kommer man ut på ovansidan av brädan. Detta får inte hända då instrumentbrädan i bilen är helt sprickfri och jättefin. Jag kom inte på någon bättre lösning än att borra försiktigt och det funkade faktiskt bra. Alla poppnitarna borrades ur utan att skada brädan. Sedan var det bara att poppa fast de andra fästena på samma ställe så var det klart.

Sedan in med brädan i bilen och lirka den på plats. Betydligt svårare än förut då det var massa mer kablar och större luftkanaler och värmepaket men det gick efter ett tag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243289/243289-e4d6a5f36280e77175ad78c8abfbcb38.jpg

Efter brädan var på plats var det bara att montera resten och det gick fort och enkelt i förhållande till allt annat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243289/243289-9d2199922408968bd680542918ea8e58.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243289/243289-3d840ab01f22438932604dae83996dcc.jpg

Efter ett tag stötte jag på nya problem. Bilen jag plockade ACn ur på skroten hade ingen instrumentbräda och inte heller luftkanalen mellan värmepaketet och mittenutblåset. Denna del plockades från en annan bil på skroten i samma veva. Dock så verkar den inte passa. Det är alldeles för kort mellan hålen för värmepaketet. Som tur är har jag en annan bil med ac, dock en 90a med gamla systemet. Jag plockade kanalen mellan värmepaketet och mittenutblåset från den då den ändå bara står i väntan på reparation. Blir att leta upp en att stoppa i för sedan. Kanalen från 90an passade utan problem och hade längre mellan hålen till värmepaketet. Finns det alltså olika breda värmepaket för 240 med ac?
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243289/243289-0ab65d61f597a047c86ac39e26f4721c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243289/243289-67d11f330fed891f78b82f8cd4e2c12d.jpg

Dragkroken har även bytts ut mot en bättre begagnad då jag fick anmärkning om rost på kroken på senaste besiktningen. När allt i kupén är ihopplockat bär det av till besiktning och förhoppningsvis så kommer den gå inegon. Var bara dragkroken som anmärktes på sist.

Jag har även lite kul ljud grejer på gång som det kommer mer uppdateringar om inom kort.

Senast redigerat av Oskar245 (8 juni )

vEight Baronen
8 juni · 1 317 Inlägg

Snyggt jobbat! Detta måste följas 👍

Elbilar kan dra åt helvete.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang