Hur får bort tripodknut?

lovealska
29 maj 2022 · 31 Inlägg

Hur får man bort tripodknut(på en sharan) på drivaxeln?
Kan man använda avdragare från jula?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … lsrc=aw.ds


https://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/033177.jpg?width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white

Mossan1
29 maj 2022 · 2 752 Inlägg

Nu har jag inte gjort detta på jus en Sharan, men normalt brukar det vara en låsring och sen bara att dra av sådana knutar.

Annars kanske man kan "övertyga" med avdragare en bild.

lovealska
30 maj 2022 · 31 Inlägg

Mossan1 skrev:
Nu har jag inte gjort detta på jus en Sharan, men normalt brukar det vara en låsring och sen bara att dra av sådana knutar.

Annars kanske man kan "övertyga" med avdragare en bild.

Som jag förstått så sitter den med en låsring. Sitter den så löst att man kan dra loss den förhand?

Xebers76
30 maj 2022 · 2 250 Inlägg

lovealska skrev:

Mossan1 skrev:
Nu har jag inte gjort detta på jus en Sharan, men normalt brukar det vara en låsring och sen bara att dra av sådana knutar.

Annars kanske man kan "övertyga" med avdragare en bild.

Som jag förstått så sitter den med en låsring. Sitter den så löst att man kan dra loss den förhand?

Det är specifikt vertyg som gäller för att få bort sådana. Finns på biltema.

lovealska
30 maj 2022 · 31 Inlägg

Xebers76 skrev:

lovealska skrev:

Mossan1 skrev:
Nu har jag inte gjort detta på jus en Sharan, men normalt brukar det vara en låsring och sen bara att dra av sådana knutar.

Annars kanske man kan "övertyga" med avdragare en bild.

Som jag förstått så sitter den med en låsring. Sitter den så löst att man kan dra loss den förhand?

Det är specifikt vertyg som gäller för att få bort sådana. Finns på biltema.

Vad är det för verktyg?
Kan du länka?

Xebers76
30 maj 2022 · 2 250 Inlägg

lovealska skrev:

Xebers76 skrev:

lovealska skrev:

Som jag förstått så sitter den med en låsring. Sitter den så löst att man kan dra loss den förhand?

Det är specifikt vertyg som gäller för att få bort sådana. Finns på biltema.

Vad är det för verktyg?
Kan du länka?

https://www.biltema.se/verktyg/handverk … 2000036813

Notera att det finns två olika varianter. En för låsringar som ska vidgas för att komma loss och en för låsringar som ska komprimeras för att komma loss.

Med detta sagt hade det varit bra om du kunde skicka en bild på din drivaxel/låsring så det inte blir en jättemiss och vi tror något annat än vad verkligheten är. smile

jaka54
30 maj 2022 · 5 682 Inlägg

Hej!
På min Audi 100  Avant 2,0E från -89 så ska låsringen tryckas ut för att man ska få loss yttre drivknuten.
Antar att det är likadant på alla Audi och VW bilar.
Någon avdragare behövs inte/kan inte användas  som på första bilden men en ordentlig kopparhammare rekommenderas då det krävs ordentlig kraft för att få bort drivknuten...åtminstone på min gamla Audi.

Senast redigerat av jaka54 (30 maj 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 maj 2022 · 13 674 Inlägg

är det den yttre du pratar om eller inre?

den yttre finns det en life hack på   om du har en skruv och inte mutter som håller drivaxeln mot navet.

ta loss drivaxeln från navet på bilen   ta skruven skruva in den i drivaxeln dra den i botten och vips så är den lös smile

hittade denna filmen som visar hur man gör
https://www.youtube.com/watch?v=jOI5pdD … orServices

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
31 maj 2022 · 7 202 Inlägg

Min erfarenhet av att sära på yttre drivaxelknut och drivaxel, där den senare har ett utvändigt spår, i vilket det ligger en spårryttare, som även passar in i motsvarande invändiga spår i drivknuten, är som följer.
Stöd drivaxelknuten i ett stort skruvstycke, med drivaxeln hängande neråt, något eller några kraftiga slag med en stor kopparklubba på axelstumpen brukar få axeln att passera ut ur drivaxelknuten.
Har lyckats för mig i alla fall.

Mossan1
31 maj 2022 · 2 752 Inlägg

Tripodtypen som YTTRE knut har vi väl inte haft alls i modern tid.
70talet kanske på enklare modeller möjligen....

Som INRE knut lever tripoden kvar än.
Även om det snarare är vanligare med CVknut med kulor även som inre knut numera.

lovealska skrev:
Som jag förstått så sitter den med en låsring. Sitter den så löst att man kan dra loss den förhand?

Nu är det ett tag sedan jag handskades med Tripod-knut, men jag vill allt minnas att dom flesta kom av utan större övertalning efter att låsringen längst upp på axeln demonterats.  Kanske nån knack med plastklubban...

jaka54
31 maj 2022 · 5 682 Inlägg

Som filmen visar så har tydligen alla VW /Audi samma typ av låsring som håller yttre drivknuten.
Men att göra som killen på videon visar skulle jag inte göra. På det viset har jag spräckt en drivknut!
Ett mycket säkrare sätt är att trycka isär låsringen samtidigt som man slår till drivknuten med en kopparhammare, inte med en stålhammare!
Så har gjort  vid ett flertal gånger när jag bytt yttre drivknut. Däremot  gör man som killen visar när man sätter dit drivknuten!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 maj 2022 · 13 674 Inlägg

jaka54 skrev:
Som filmen visar så har tydligen alla VW /Audi samma typ av låsring som håller yttre drivknuten.
Men att göra som killen på videon visar skulle jag inte göra. På det viset har jag spräckt en drivknut!
Ett mycket säkrare sätt är att trycka isär låsringen samtidigt som man slår till drivknuten med en kopparhammare, inte med en stålhammare!
Så har gjort  vid ett flertal gånger när jag bytt yttre drivknut. Däremot  gör man som killen visar när man sätter dit drivknuten!

har gjort sådär på minst 10st bilar aldrig dödat någon ännu smile

dock skulle jag aldrig hållas så där på min egna bil.  jag skulle kasta dit en ny axel direkt istället inte värt besväret smile  uch kladdig och äckligt

Senast redigerat av Growe (31 maj 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang