Marlboroman's 240 -90 GL Turbo

En -90 240 som är reggad med B230FK. M47'an byts till en M90 och arbetet med att göra den i lite bättre skick fortsätter sakta men säkert.
  • 91 Följare
  • 73 642 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 juni
Cuefa Kungen av dagspendlande.
6 juni · 4 269 Inlägg

E du o härjar på självplocks-skrotarna runt Sandviken tro?
Ett tips för värmen, justera upp huven i bakkant o lämna en glipa där så luften kan komma ut.

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Marlboroman
6 juni · 8 142 Inlägg

Finns väl inte så många skrotar kvar i området? I alla fall inte där man kan gå runt på egen hand..?

Justera upp huven är jag lite emot. Dels så ser det lite illa ut och dels så kan man hamna i ett läge där högtryckszonen framför vindrutan ställa till det mes luftflödet. Det senare torde väl dock vara en mer teoretisk risk i mitt fall.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
7 juni · 4 269 Inlägg

Marlboroman skrev:
Finns väl inte så många skrotar kvar i området? I alla fall inte där man kan gå runt på egen hand..?

Justera upp huven är jag lite emot. Dels så ser det lite illa ut och dels så kan man hamna i ett läge där högtryckszonen framför vindrutan ställa till det mes luftflödet. Det senare torde väl dock vara en mer teoretisk risk i mitt fall.

Det är väl Hammarskrot, och Erikssons i Kungsgården, samt Ponderosa i Valbo.
Framför allt Ponderosa är ju väldigt välorganiserat.

Ja det ser lite "raggare" ut men beroende på hur mycket luft som kan komma in under huven kan det ventilera väldigt bra, och en 240 har ju en rejäl grill...
Annars är det väl NACA-scoops i framskärmarna kanske wink

Kollat lite på bilder på Grp.A 240s men ser ingenting märkvärdigt där, så de måste styra luften genom nosen o ut under antar jag? 🤔

Jag har liknande bekymmer med Jeepen, det blir SYNDIGT varmt under huven, speciellt med ACn på och vid kryp-(läs: Skogs-)körning.
5.9orna hade ju galler i huven för att avhjälpa detta, jag är lite inne på samma sak faktiskt.

Kanske inte passar på en 240 dock ^^

Marlboroman
7 juni · 8 142 Inlägg

Cuefa skrev:

Hammarskrot trodde jag var nedlagd? Och dem andra 2 har jag nog inte varit till på många år. Var skillnad förr när man åkte runt mer aktivt på skrotar och kollade innan dem började bli så uppstyrda och man inte kunde kika runt på samma sätt.

https://www1.garaget.org/archive/6/5834/4853/large_4853-1090454.jpg

Cuefa skrev:
Jag har liknande bekymmer med Jeepen, det blir SYNDIGT varmt under huven, speciellt med ACn på och vid kryp-(läs: Skogs-)körning.
5.9orna hade ju galler i huven för att avhjälpa detta, jag är lite inne på samma sak faktiskt.

Vet inte hur grupp A gjorde i den frågan, men jag är mer inne på nåt i stil med vad Stina gjort på sin. Gäller att hitta en vettig avvägning mellan funktion ändå inte synas allt för mycket. Märktes ju bra när jag hade 850'n att det gick ut bra med värme genom hålen i huven jag hade på den trots att jag tog bort tätningen mellan huv och plasten under torkararmarna för att få flöde även där.

7 juni · 4 269 Inlägg

Marlboroman skrev:

Cuefa skrev:

Hammarskrot trodde jag var nedlagd? Och dem andra 2 har jag nog inte varit till på många år. Var skillnad förr när man åkte runt mer aktivt på skrotar och kollade innan dem började bli så uppstyrda och man inte kunde kika runt på samma sätt.

https://www1.garaget.org/archive/6/5834/4853/large_4853-1090454.jpg

Cuefa skrev:

Vet inte hur grupp A gjorde i den frågan, men jag är mer inne på nåt i stil med vad Stina gjort på sin. Gäller att hitta en vettig avvägning mellan funktion ändå inte synas allt för mycket. Märktes ju bra när jag hade 850'n att det gick ut bra med värme genom hålen i huven jag hade på den trots att jag tog bort tätningen mellan huv och plasten under torkararmarna för att få flöde även där.

Ja det där var ju ganska diskret ändå faktiskt 👌🏼
Min lösning blir nog typ ta upp hål o sen sätta nät över med självborrande, typ 🤣

Jodå, Hammarskrot borde finnas kvar, jag har iaf inte hört att de har lagt ner än.
Erikssons har ju lite udda öppet-tider o Ponderosa är som det alltid har varit, ägarinnan styr med järnhand och håller bra ordning på grejerna 💪🏼

Dessvärre är det väldigt lite Jeep som kommer in till någon av dem nuförtiden, vilket e synd för jag hade behövt lite grejer till min...

Marlboroman
7 juni · 8 142 Inlägg

Cuefa skrev:
Min lösning blir nog typ ta upp hål o sen sätta nät över med självborrande, typ 🤣

Dessvärre är det väldigt lite Jeep som kommer in till någon av dem nuförtiden, vilket e synd för jag hade behövt lite grejer till min...

Är väl bara att kapa upp ett hål och popnita fast ett par: https://www.jemfix.se/jalusigaller-flat … 4/9054519/ cool

Det är väl lite samma när man jagar delar till äldre modeller generellt skulle jag säga.

Putteliten
7 juni · 8 934 Inlägg

Angående värmen i motorrummet, har väl aldrig hört om någon Volvo som har problem med värme över lag, det brukar ju vara väldigt överdimensionerat annars.
Hur är det med bukplasten, vet att en del 240 har luftintag där och andra inte.

Volvo V40 2.0T Greyline Fas 2 "Flygande Holländaren" (2002)
Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge" (1986)
Chevrolet Bel Air 4-Door Sport Sedan "Farsans Classic Chevy" (1956)
8 juni · 4 269 Inlägg

Marlboroman skrev:

Cuefa skrev:

Är väl bara att kapa upp ett hål och popnita fast ett par: https://www.jemfix.se/jalusigaller-flat … 4/9054519/ cool

Det är väl lite samma när man jagar delar till äldre modeller generellt skulle jag säga.

Det där var fan ingen dum idé...!

Marlboroman
8 juni · 8 142 Inlägg

Putteliten skrev:
Angående värmen i motorrummet, har väl aldrig hört om någon Volvo som har problem med värme över lag, det brukar ju vara väldigt överdimensionerat annars.
Hur är det med bukplasten, vet att en del 240 har luftintag där och andra inte.

Det är inte att det går varm eller nåt sånt. Utan det är mer att jag tror det hade varit bra för livslängden på diverse saker under huven om man kunde göra sig av med en del av värmen på ett enkelt sätt. Det blir väldigt varmt på avgassidan av motorn och värmen lär ju gå ner under bilen för att komma ut.

Marlboroman
17 juni · 8 142 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-f19b086dcedef065c5a54660b1835296.jpg
Ny kontakt i ratten till tutan gör att den nu låter. Knappt... Har ett påtagligt spänningsfall fram till tutorna. Så kopplar man ur den ena så låter det något i alla fall när själva kretsen till slut fungerar så sett. Ska gå igenom lite mer och se om jag hittar något. Annars får jag dra om lite kabel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-a2cb2eb0a1b6d9bac8d3e88ca372c831.jpg
Ääääh, dem går väl ett tag till..?

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-c1aad461d099b00b0a0d6479e5ecb3f9.jpg
Nya skivor och belägg bak har stått på listan ett tag nu, och med besiktning om nån vecka så är det dags att agera! I vinter så får det bli nya sköldar och renovera oken bak om inget oförutsett inträffar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang