Volvo 740 "AWDsome" (Volvo 740 V8 Dubbelturbo Quattro)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 95 Följare
  • 66 788 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 juli
znabb
14 juni · 60 Inlägg

_Shadow_ skrev:
Det här är ju adapterplattan jag köpt från usa som är tillverkad för att ersätta oem oljekylare/oljefilterhållare. Plaströret till vattenkanalen var trasigt och jag fick inte plats med denna enhet inannför volvons ramben.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2025a4a725f09ef6b145ef8c0f1f51b5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3e3e6e9bee084e7468ea9bff10062aee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-413d456d7371583a1c22fa4fd6ca159d.jpg
Här ser man själva oljefilterdelen ligger dikt an rambenet, så var lite väl tight.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-06ea5282f8387facf0c89f1d5448919a.jpg

Här är mitt problem..
Själva AN-kopplingen har jag gängtejp på och en aluminiumbricka, läcker.. Så den kommer jag att svetsa fast så de blir tätt.
Men, även aluminiumbiten mot motorblocket läcker (syns till höger), den vill jag inte svetsa fast.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e83d3598901f3d210d81c3b14ab2fe4c.jpg

Vad rekommenderas för packning/flytande packning/lim/klister nästan what ever för att få detta tätt?

Plan A är att svetsa an-anslutningarna och sedan se över gummipackningen och använda lite längre skruvar, sätta tillbaka igen och hoppas på de bästa.

Plan B är att limma fast adaptern på motorblocket med någon oljebeständig flytande packning så de blir tätt.

Mvh Timmy

Är du säker på att det läckt mellan ytorna? Det är inte så att det runnit den vägen från AN kopplingen som är otät?

Senast redigerat av znabb (14 juni )

_Shadow_
14 juni · 233 Inlägg

znabb skrev:
Är du säker på att det läckt mellan ytorna? Det är inte så att det runnit den vägen från AN kopplingen som är otät?

Självklart kan det vara så, men det går ju lite uppåt i en båge just där. Men självklart kan ju kapilärkraften göra sitt så att oljan kommer runt dit, för det sprutar inte ut olja, så det är inte tillräckligt med tryck för att skjuta ut det i sidled 🙂
(Gammal bild)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-527ce77fb527b8ef94d704a76ebafb96.jpg

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (14 juni )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
14 juni · 233 Inlägg

Tog mig lite tid till att plocka isär farthållarspaken 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8c44b9926f100e75ac23949d9543508b.jpg
Ett antal mindre fjädrar och plastbitar att hålla reda på 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-792d51d246730b86c5df368d0c197e56.jpg
Både kretskortet och glidytorna hade lite missfärgningar/beläggningar/skit
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6bba22663505968fc69da1faf5c164b4.jpg
Så jag plockade fram en tuss svinto och en burk 2-26 och började gnugga försiktigt över kontaktytorna, skillnad blev det 🙂 Man kan även se vart på kretskortet jag inte gnuggade 😅 (närmst lödningarna)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ac0f95bb179a19667dcfab1788703f8b.jpg
Här är kontaktytan till "Set" knappen
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8645a0d8cd11e6fd43f5a2d67804383b.jpg
Svinto och 2-26 är grejer det 👍
Monterade ihop allt och har nu mycket bättre kontakt i spaken mellan kablaget, det glappar ej längre som det gjorde förut för mig 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b3ff3a7aceb659c75f9d0b6670149d74.jpg
Efter jag var klar så hängde jag på ratten och gjorde iordning lite och satte mig ner och kände efter lite, längtar lite till det är dags att köra 😁 Men det är lite fix kvar till dess 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-51947c5114d31b693b4fdd0d37af719e.jpg
Kablaget till rattspakarna sitter nu monterat i avsett fäste, det ska givetvis på mer kablagetejp på de oskyddade kablarna och tändlåset ska kopplas in. Annars är den elhärvan avklarad 👍
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-693d4ca68d269b6e55c0feed1981dd2d.jpg

Så jag kommer återgå till instrumenteringens el snart igen och koppla in de sista kablarna till det jag behöver, sen förhoppningsvis får jag tillbaka min adapterplatta till motorn innan helgen så den går att montera. Sen är det nära, igen *tar i trä* 😅

Murphy, håll dig borta nu 😅

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Hunted Jackass
14 juni · 760 Inlägg

Känner riktigt peppen bara av att se bilderna och läsa inläggen så kan tänka mig din känsla när du pressar ner dubbla julskinkor i stolen och nyper tag i lädret!

_Shadow_ skrev:
Murphy, håll dig borta nu 😅

Du gav mig just en affärsidé.

Anti-murphy spray, hade fan sålt som smööööre.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Volkswagen Transporter "T5 2.5 TDI 4M" (2005)
_Shadow_
14 juni · 233 Inlägg

Hunted skrev:
Känner riktigt peppen bara av att se bilderna och läsa inläggen så kan tänka mig din känsla när du pressar ner dubbla julskinkor i stolen och nyper tag i lädret!

_Shadow_ skrev:
Murphy, håll dig borta nu 😅

Du gav mig just en affärsidé.

Anti-murphy spray, hade fan sålt som smööööre.

Haha ja, det är en riktigt bra beskrivning de, nästan så man har lust att ställa ett spillfat på golvet och starta motorn ändå en liten stund imellanåt 😅

Den där sprayen, hade ju lätt haft ett par flaskor ståendes på hyllan för de hade nog sprayats hej vilt på allt möjligt i förebyggande syfte 😁 Se till att den är bland annat flammsäker så man även kan svetsa, kapa, skära osv utan att den ger sig 😁

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Lucif3r
15 juni · 1 346 Inlägg

Vad omtänksamt av audi att skriva "Fix" med en pil mot området du behövde pilla på wink big_smile

_Shadow_
15 juni · 233 Inlägg

Lucif3r skrev:
Vad omtänksamt av audi att skriva "Fix" med en pil mot området du behövde pilla på wink big_smile

Haha den tanken har inte ens slagit mig 😂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
16 juni · 233 Inlägg

Har lyckats fixat de sista kablarna i rattstånges elsystem 🙂 För nu åtminstone😅
De ska in nån kabel till så jag kan justera rattstången, den är ju elektrisk såklart, men det blir en lätt fix sen 🙂 en plus och en jord till den lille spaken 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6270e96ef74a7a05a18b804a35957b10.jpg
Elen till tändlåset är inte helt klart dock, jag har fortfarande kvar volvons tändlås men kablarna är färdigdragna, så ska "bara" vara att klippa och skarva ihop 🙂
Ska även klämma in en "IGN" när jag är i farten till VEMS-boxen 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bc39c5e7933840de4af8904f5c9abf32.jpg
Sen började jag rota lite i audins elsystem. Batteriet sitter ju bak på dem, samma som för mig nu, VEMS vill ju gärna ha en separat matning av ström så jag tänkte att nånting borde ju finnas i audins elsystem som går att använda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a600178e015a71cb45440eb656d0a142.jpg
Och det gjorde det 🙂 6mm2 kabel i ordentligt tilltagen längd hittade jag 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-470c5dc42c2eabc821a73f2b924c49ab.jpg
En säkring satt det också, men den känns lite väl saftig 😅 I audin är detta kabeln som egentligen går till abs styrenheten, så blir antingen att skrota säkringshållaren och skaffa en ny/egen eller om de finns någon säkring i lägre Amp antal att köpa någonstans tro?

Edit: jag kikade nyss i VEMS elsystemet och den är avsäkrad med 50A, så de kanske inte jättedumt att behålla denna säkring.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4b8003309d84e93166f0c17afdeca7bf.jpg

Lite fix med tändlåset bara sen ger jag nog mig på VEMS boxens placering och inkoppling 🙂 Koppla in/göra om kablaget till backlamporna, se över hur jag ska få till bromsljuskontakten och farthållargivarna till pedalerna, gaspedalen måste ju fixas också! 🙂

Ja, grejer som är kvar att göra är långt från att ta slut 😅

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (16 juni )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
17 juni · 233 Inlägg

Gurra, Martin, Manick, eller någon annan såklart som har tillgång till mer VAG dokumentation än mig, du/ni råkar inte veta vad för signal instrumenteringen förväntar sig till att visa korrekt yttertemp? 😁

När jag krokar på min yttertempgivare (G17) direkt i instrumenteringen får jag -45gr C och det ändras inte 😅 Stänger jag av IGN och vrider på igen så kommer inget upp, tar jag bort givarens ena kabel och stoppar på igen så blir det -45gr C igen.

I elschemat ska givetvis G17 givaren vara kopplad via E87 ("Control And Display Unit For Air Conditioner") in i instrumenteringen via T26B-14, men jag har ju ingen E87 i min bil längre 🙈 så skulle vilja komma förbi det 🙂

De äldre A8 med ABZ motor har sin G17 kopplad direkt i instrumenteringen via T26B-14 och T26B-25 (testar jag likadant i mitt instrument så får jag -45gr C), så jag tänkte att det kanske är en annan givare med annan resistans som isåfall skulle passa min setup bättre? Ifall man på något sätt kan jaga artikelnummer och kolla skillnaden på mätvärdena?
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-65a317f50ef5f7101a691b3dad8ba915.jpg

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (17 juni )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Bmsone Reservdelsnisse
17 juni · 156 Inlägg

På Audi 100 -90 med ac fanns det en givare vid torpeden också som den hämtade temperatur ifrån också, inte bara den fram i stötfångaren. Kanske båda måste sitta där?

_Shadow_
17 juni · 233 Inlägg

Bmsone skrev:
På Audi 100 -90 med ac fanns det en givare vid torpeden också som den hämtade temperatur ifrån också, inte bara den fram i stötfångaren. Kanske båda måste sitta där?

Jo, det kan vara möjligt, men de känns som att det skulle vara onödigt komplicerat för en yttertempmätare? 🤔

Detta är en A8 med ABZ motor, första generationen (1997 års modell enligt schemat). Där sitter G17 mellan T12B-14 och T12B-25, men grenar iväg till E87* med signal (på bilar med ac) easy peasy 🙈😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f24ebd430a804665cb1445b4d42ebe00.jpg
På min donator med AHC motor (modellår 1998 enligt schemat) så finns endast T26B-14 med en röd/brun kabel (samma som föregående schema) som går rakt till E87 kontakt/stift D12.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-47123940dd35a41d7aee62acabb56d23.jpg
Här är E87 med placering D12, så här ser man att kabeln går rakt från instrumenteringen (T26B-14 på J218) till E87 utan krimskrams längs med vägen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-587aa0350ab78050d99ff399a4e0ed87.jpg
Här ser man E87 med yttertempgivaren G17. Från kontakt/stift C11 -> G17 -> jord.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bf665ba9f9cf19ff89b2bc33c6611a7d.jpg
Här är den andra givaren jag antar du nämnde (G89), om jag inte minns fel så är den för att kontrollera insugstemperaturen till fläktpaketet för kupén, Martin som skruvat fläktpaket kan säkert verifiera detta? 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2c6bde032c3b4719965436b6d1421e3a.jpg

Så, stift T26B-25 är tom i mitt elsystem (men det går att ansluta G17 där pch få -45gr C).

Så jag hoppades på att G17 skiljer i utförande mellan en tidig A8 som har ABZ motor i förhållande mot en S8 med AHC, och att det inte är själva instrumenteringen själv som är skillnaden 🙈

Det ligger 5.05V ut på T26B-14, har testat med olika motstånd (allt från 1K ohm till 40K ohm) utan att lyckas få ett korrekt mätvärde 🤔 Så hoppet är väl inte jättestort, men det är ju heller inte hela världen med avsaknad yttertemp med dagens mobiltelefoner, även om de vart kul om den funkar 😊

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
18 juni · 233 Inlägg

Sent igår kväll fick jag tillbaka denna del 😁 färdigsvetsad och tät, oerhört mycket bättre jobb än vad jag lyckades med 🙂 Ska borra upp/slipa lite inuti kopplingarna, göra rent den, montera packningen och sedan på med lite sånt där packningsklister/lim och låta det härda en stund 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b82bd1ee129548481c26e2bd057e86d3.jpg

Under tiden det härdar blir det att fortsätta med detta hyss 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-aeeafb0e12a27fd6771f4d3b452d4132.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
18 juni · 233 Inlägg

Fästet blev en hållare för reläerna och säkringarna som tillhör VEMS 🙂 Fixade även till separat 12v matning från batteriet hela vägen fram och en 12v IGN kabel. Sålänge inte passageraren sparkar på det så är de lugnt 😂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1c4c50cd2a2fd16830c74752f83f342e.jpg
Plockade även fram 940 ac-panelen och kopplade in den, fläkten fungerar i alla lägen förutom Auto (och off), men riktigt allt är inte inkopplat så kan bero på det. Annars får jag kolla elschemat vad de kan bero på 😅
Jag kopplade även in ewp-datorn ordentligt i elcentralen med jord, 12v och IGN, så den startar nu med nyckeln.
Just ja, tändlåset är även fixat, så nu går allt via audi tändlåset, volvo tåndlåset ligger i en kartong vid sidan av nu 🥳
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-108d2a0bd7de3f20179f87b75e13b4c0.jpg
Nästa grej som åkte fram var en oerhört skitig mittkonsoll 🙈 får göra rent den ordentligt någon dag för det har gått och blivit biologisk mångfald på den 🙈 Även sparkskyddet ovanför pedalerna är på plats, så såhär ser de ut nu 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-75a4f768dafde2a532374998f23932ea.jpg
Jag fixade även 2st 40A reläer i skuffen och kopplade in Spal fläktarna på dem, signal tog jag från ewp'n för tillfället, får se hur jag löser det sen men just nu funkar de å de suger oerhört när de väl är igång 😅 Är ju lite inne på någon fläktmodul från en modern bil så att de går att få till pwm eller åtminstone mjukstarta dem för att slippa få strömrusning 🙂

Adaptern med an-anslutningar är på plats, limmet skulle härda 1-3 dygn, så imorgon skruvar jag på mina slangar igen tänkte jag.
Ska även koppla in bränslepumparna via relä så att de fungerar (nästan) som de ska, är inne på pwm här också, åtminstone huvudpumparna. Gaspedalen måste ju fortfarande tillbaka 😁

Dagen avslutades på en strand i närheten, lite blåsigt så fick vara för oss själva 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e366aab08eff2356b11f2047b9315e56.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-01fad7076ce9019fa50b77e8a8578ddd.jpg

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (19 juni )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
19 juni · 233 Inlägg

Jag var tvungen att göra rent interiören 🙈
Kändes inte bra att den var så skitig 🙈
Övre halvan av brädan är kvar, men de var så mycket grejer där 🙈😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-67e582123aa6d747b76887f5a4c84e07.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-01f739c3413fa14cdcdadcbdfaf4bc4f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-db1a00caa8dda1d49d076db052792e11.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-389cf8d856007e0b65a28aa87546e453.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9069e1db7d616f791920c7de599f3c3f.jpg

Men nu är de dags att krypa under bilen, för laptopen är redan framtagen och väntar 😁😁

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
19 juni · 233 Inlägg

Hunted skrev:
Anti-murphy spray, hade fan sålt som smööööre.

Jag måste ha fått fel spray 🤦‍♂️🤦‍♂️

Eller så har jag en gremling som gömmer sig någonstans i mitt elsystem 🤦‍♂️

Kopplade in allt, smög igång VEMS boxen (med massa säkringar urdragna) kopplade in säkringen för reläet till soppapump och kollade så de klickade/pumparna startade.
Kopplade in säkring för bredbandslambdan, funkade fint.
Kopplade in säkringen för elfläkt (används dock ej just nu) men det reläet funkade ändå vid testfunktionen.
I med säkringen för spridarna, tipp topp.
I med vänster cylindertopps IGN säkring, i med höger cylindertopps säkring *poff*...

Skickade i nästa säkring *poff*...

Stängde av allt och skickade ner fluken i säkringshållaren med 0ohm mot karossjord 🤦‍♂️

Drog isär första kontakten och då försvann felet. Så gick vidare och letade reda på rätt kabel i kontakten och mätte mot jord med 0ohm..

Ut i motorutrymmet och drog isär kontakten där och då försvann felet igen..

Så letade ännu en gång fram rätt stift ibden kontakten och har 0ohm mot jord.  Felet är alltså i motorhärvan..

Samtliga 8 tändspolar är urdragna, alla 8 spridare är urdragna. Gasspjället, iac, tonggångsmotor och bägge vattentempgivarna är ur, fortfarande jordfel..

Så de blir givetvis att ta ur hela motorns elsystem och börja linda upp och följa höger sidans +12v kabel till tändspolarna och försöka hitta banditen.. 🤦‍♂️ Någonstans är den iallafall..

Nu blir de grillat käk och ladda lite batteri innan jag tar tag i detta.

En bild kan jag bjuda på åtminstone, placeringen av VEMS-boxen, kanske svårt att se vart deta är, men om man tittar på mina andra bilder på instrumentbrädan så står det "airbag" på ett ställe, där bakom har jag lyckats få in boxen 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a8becc860f39846d08710be87df096aa.jpg


Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
19 juni · 233 Inlägg

Givetvis är de ju jag som gjort en fulskarv i elsystemet så de sticker ut en liten rackare som går in i jordslingan 🤦‍♂️🤦‍♂️

Blir till att åtgärda det här och se om man kan få till en start ändå 🙂🙂

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-13fae20f96eba47c8aafffc8fc6654b1.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
20 juni · 4 269 Inlägg

_Shadow_ skrev:
Gurra, Martin, Manick, eller någon annan såklart som har tillgång till mer VAG dokumentation än mig, du/ni råkar inte veta vad för signal instrumenteringen förväntar sig till att visa korrekt yttertemp? 😁

När jag krokar på min yttertempgivare (G17) direkt i instrumenteringen får jag -45gr C och det ändras inte 😅 Stänger jag av IGN och vrider på igen så kommer inget upp, tar jag bort givarens ena kabel och stoppar på igen så blir det -45gr C igen.

I elschemat ska givetvis G17 givaren vara kopplad via E87 ("Control And Display Unit For Air Conditioner") in i instrumenteringen via T26B-14, men jag har ju ingen E87 i min bil längre 🙈 så skulle vilja komma förbi det 🙂

De äldre A8 med ABZ motor har sin G17 kopplad direkt i instrumenteringen via T26B-14 och T26B-25 (testar jag likadant i mitt instrument så får jag -45gr C), så jag tänkte att det kanske är en annan givare med annan resistans som isåfall skulle passa min setup bättre? Ifall man på något sätt kan jaga artikelnummer och kolla skillnaden på mätvärdena?
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-65a317f50ef5f7101a691b3dad8ba915.jpg

Mvh
Timmy

Samtliga A8/S8 D2 hade samma typ av givare, art-nr 4A0820535.
Den har utgått utan ersättning dessvärre, men satt i varenda Audi från 90-talet som hade ACC, så du borde kunna hitta en beggad att mäta på rätt enkelt 👍🏼

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
_Shadow_
20 juni · 233 Inlägg

Cuefa skrev:
Samtliga A8/S8 D2 hade samma typ av givare, art-nr 4A0820535.
Den har utgått utan ersättning dessvärre, men satt i varenda Audi från 90-talet som hade ACC, så du borde kunna hitta en beggad att mäta på rätt enkelt 👍🏼

Ah, typiskt 😕 Jag tror inte min är felaktig alls, värmer man på den med varmluftpickan så ändras ohm-värdet vilket indikerar på att den gör det den ska. Då känns det alltså som att instrumenteringen förväntar sig en mer digital signal från klimatanläggningen för att visa korrekt värde på instrumenteringen.

Jag tänkte att jag ska koppla på den och låta den vara ett tag, se om det kanske är någon självkalibrering som ska till

Men, hur som helst 🙂


Är fortfarande finlir kvar, de känns som att den inte går på alla cylindrar (är ryckig) så ska pilla ur tändstiften och kolla dem tänkte jag.
Ska även fixa till så varvräknaren får rätt signal 😅 Försöka få den att bli mer lättstartad, behöver ge lite gas för att få igång just nu och diverse annat pill 🙂

Inga oljeläckor än iallafall 😁😁

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
UniCross
21 juni · 453 Inlägg

Jäklar va häftigt! men nu ser man hur trångt du har de, fy tusan! big_smile

Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
_Shadow_
22 juni · 233 Inlägg

UniCross skrev:
Jäklar va häftigt! men nu ser man hur trångt du har de, fy tusan! big_smile

Flest grejer när man dör, vinner? 😅
Kan kanske ta någon bild, om jag inte skäms alldeles för mycket över hur stökigt jag har det, det är fruktansvärt stökigt och o-organiserat 😂

Men ja, det var ett tag sedan man växte ur denna carport 🙂

S8 donator karossen kommer inte få följa med till nya garaget, den tänkte jag göra mig av med på något sätt. Likaså så har jag en 740 till ståendes under pressening som är rostlagad som inte kommer få följa med.

Så i nya garaget blir det detta projekt och en GT40 som kommer få komma in i värmen 🙂
(Den kommer bli mitt nästa projekt när jag känner mig färdig med 740'n 😊)

Så hoppas jag iallafall på att få en plats över till att greja med något annat fordon lite tillfälligt när de behövs, byta däck, om någon vän behöver någon hjälp osv 😊

Men men, de får man ta då, för de finns massor av planer med huset också 😅

Tur att bilar inte är så dyrt att greja med 😁😂

Men, jag ryckte iallafall tändstiftena och bilen verkar gå på alla cylindrar vilket känns bra ändå, dock väldigt fett, är en "fin" blöt/sot hinna på dom 😅 så blir att börja komma iordning med mappningen så de blir bättre 😊 är ju trots allt en helt ny värld de där för mig 🙂 och just detta är anledningen till att jag har tomma rör efter downpipe istället för katalysatorerna monterade för tillfället, vill inte riskera att de dör i förtid pga att jag inte har koll på alla grejer riktigt än 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5c992cece1153ed270ab9dc177d17a9c.jpg

Efter att jag kollade stiften så gjorde jag rent dem och startade upp motorn igen och lät den gå på tomgång en längre stund. Jag fick lite tid att justera in BTR så att den verkligen hamnade på 3 bar, låg något över förut. Knappade lite på värdena till tomgångsmotorn och fick till den något bättre och började kika lite på ve-tabellen, fick sänka en del värden runt tomgången så jag kunde få till rätt inställningar på spridarna. Har korrekt deadtime osv, men det var (är säkert fortfarande) några andra parametrar som var lite felaktiga.

Som sagt, en helt ny värld, så blir en del att plugga på så att de blir bra, så man kan provrulla här hemma lite och känna efter innan man får skicka iväg på en ordentlig mappning 🙂

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (23 juni )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang