Jeep Grand Cherokee - Budget-bygget som för länge sedan har spårat ur...

Nu är det nedförsbacke med projektet! Ska bara renovera bakaxeln... o byta fördelningslåda... och AC-kompressor... och höja den... eeeeh.... ja... ?
  • 121 Följare
  • 149 443 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 juni
Mew
10 maj · 1 882 Inlägg

Projektbilar i ett nötskal - två steg framåt och ett steg bak. 😬 Kämpa på!

Och beklagar förlusten - sådant kommer sällan lägligt och är alltid lika tråkigt. Glöm inte att ge dig själv (och närstående) den tid som behövs efter något sådant. smile

Cuefa Kungen av dagspendlande.
17 maj · 4 268 Inlägg

Det har hänt saker!

Joo, på riktigt alltså!

Häng med så ska jag förklara...

Som jag skrev sist så funkade ju startmotorn igen efter omgång 3, men jag vågade inte lita på den och med varm motor var det inte alls särskilt många varv den snurrade med.

Jag iddes inte kosta på en helt ny startmotor, så det fick bli en ny kolbrygga från Start- & Generatorspecialisten för ynka ~430kr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-5647fd7643d346f37d1efc2f7187a0aa.jpg

I lördags hade jag äntligen nog med ork att ta itu med detta. Igen...
Den här gången ramlade startmotorn ur på ca 4 minuter, börjar få bra rutin på't...

Här syns det lite bättre hur enkelt den faktiskt sitter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-71a68f40804d4c38185226d7933f1dd8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-2aec3f83fcbd3bb9366a20d7bf69c0c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a29237afa81d150e13d4863b24cb219d.jpg

En bil som går i skogen e konstigt nog INTE kliniskt ren på undersidan, det märkte jag när jag låg på svärfars grusgång och svor.
ALLT som sitter löst på undersidan av en bil har en målsökande radar som siktar in sig på ögon, öron, näsa och mun.
Så jag gjorde vad jag kunde för att minimera risken att kvävas eller bli blind...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b90569c5ca405e96052271b76dcb9e1c.jpg

Snart satt den i skruvstädet för, förhoppningsvis, sista gången... 😬
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-90d66250de3ec0398ac65c7a6691f347.jpg

Som synes var det lite skillnad på kolen mellan gammalt o nytt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a86249f2ca26f1c7de542b46253372fc.jpg

Slut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-7fcf682e9863ea524f6527ca8c548a15.jpg

Ny!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-8293fd02fcf325d992fc51597493acdf.jpg

Såg lite bättre ut i alla fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-647caa762ea8f4959ff97cf851e3c6c4.jpg

En av magneterna är lite ledsen efter att jag försökte knacka igång startmotorn förra året... 😬
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-727728c3b23beeeaf2e5bc3cd7477195.jpg

Men den kom ihop i alla fall!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ed95caf054d80eac62a2701cd2bb5c7c.jpg

Resultat?
OJ vad mycket snabbare den startar!
Tyckte den blev pigg efter första gången jag tog isär och gjorde rent startmotorn, men nu är det en JÄKLA fart på'n!
Så jag är nöjd tills vidare med den saken, men jag låter verktygen åka med i bilen en stund till för säkerhets skull... 🙈

Sen har det hänt en sak till, faktiskt!
Jojomän, 2 saker i samma uppdatering, det är fan inte illa det!


Jag fick äntligen på mina 31" ! 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ecd7bc50ee8d044b76f710a4f0f71eb7.jpg

Självklart var jag tvungen o ta lite poser-bilder i skogen också lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e32847fcf4ecab20295dd42d74599fc9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-7a5b045533c0403744eafdeb8775da70.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-57d02587f4e03399f813513b0824147f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-437a206bec85f3c034d06084a8dc9a75.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d471f7a8888b746195b1655eb5af5862.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6e65cc2ad425fb2cf8693cc99d692da1.jpg

Än så länge verkar allt gå fritt faktiskt, vilket är konstigt - det borde inte göra det med 31", speciellt inte på originalfälgar.
Men jag klagar inte!
Dessutom blev bilen mer lättrullad, och framför allt (det primära skälet till bytet) så SJUKT mycket tystare inuti!
Visst, nu hörs ju hur usla lagren är i bakaxeln, men det är också det enda som hörs! Allt annat oljud försvann, vilket också betyder att jag kan höra min goa V8 lite bättre nu 😎

Direkt efter bytet blev det en åktur till en polare utanför Hedemora, och på Långshyttevägen, som är ritad av en seismograf under skalvet i San Fransisco 1906, kändes bilen stadig och alert! Märks väl att däcken är bredare än mina Pizza-cutters som satt på innan ^^

Så nu är jag riktigt glad faktiskt!

Bakaxeln är nog nästa sak på agendan, förutom en service och ett sedan länge välbehövligt byte av oljan i växellådan.
Vi får se när det finns tid, ork och lust till den saken...

Tills vidare är det mest sånt här jag kommer ägna mig åt en stund framöver... 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-35e39370f8080a7a1f1d1ec00c8d976f.jpg

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
7 juni · 4 268 Inlägg

Så, har det månne hänt något mer spännande i Jeepens liv?
Well, faktiskt så har det så gjort!

En sak som blev uppenbar efter en liten vända i skogen, var att jag på allvar måste ta itu med mitt avgassystem.
Det tar ju liksom i här och var när det flexas och brottas som bäst i skog o mark.
Inga problem! Förutom att mitt ful-mekade system gärna vill hoppa isär och/eller vrida sig...

Bland annat resulterade det i att bilen väckte lite väl mycket uppmärksamhet när jag åkte upp på byn härom veckan 🙈
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-dfabce837e19b58603db2441a8dbd863.jpg

Nåja, jag har ju verktyg i bilen, såpass att den i familjen går under namnet "servicebilen" vilket e praktiskt.
O med höjden under var det bara o krypa in under på parkeringen o skruva ihop igen.
Men en långsiktig lösning är väl ett par svetsloppor på rätt plats så skiten sitter fast permanent!

Ska väl ta tag i det vilket år som helst...

Sen har jag upplevt ett klonkande i framvagnen, samt att bilen varit lite sådär lagom obehagligt slingrig då o då.

En väldigt snäll kontakt försåg mig med den komponenten jag gissade var felet, och vid en närmare inspektion visade det sig mycket riktigt vara det där högra stabilisatorstaget som gett upp igen.
Förra sommaren körde det staget en egenhändigt komponerad Swaybar Delete, och jag riggade den "tillfälligt" med grejer jag hade liggande hemma.
Men nu var det färdiglekt med detta knarrstag, då bussningen hade vandrat ur staget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6656f7b3e4ee7fa55b957e3ed3a5750e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ad94d5f9965a8e1690345ef142644222.jpg

Tack o lov släppte det väldigt enkelt, så bara att byta ut då!
Viss skillnad mellan gammalt och nytt...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a2d3035885dbc51f308e88d860154082.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-5ba960e08076d5057ae9249ad0dce706.jpg

Själva hylsan i den gamla bussningen var inte längre närvarande, och jag minns faktiskt inte om den satt där sist jag bultade ihop detta.
Den nya komponenten var i alla fall komplett.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6ff6ea044777d758dedef9841ea7cc2c.jpg

Sen såg jag till att hitta på bultar och brickor i rätt storlek denna gång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-63a6695c4ab08be7dba74e100ce6a06c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c28f4b3c0a6a8fcb8c8e3212c085d6f0.jpg

Så nu sitter allt som det ska, och inget mer klonk eller svajjig gång på vägen.
Skönt!

Sen har vi egentligen bara använt bilen till det den är tänkt för, dvs äventyr i skog o mark.

Avslutar med en fin sommarkvällsbild på en Jeep i sin naturliga miljö, dvs bort från vägar och stigar... 🥰
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-562eb5e1b3dd076843898693d0515d5e.jpg

I veckan ska jag försöka mig på att finna orken till o montera de nya bakre fjädrarna och krängningshämmarstagen även där.
Sen...! Sen återstår o se var jag börjar... 🙈

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Marlboroman
7 juni · 8 142 Inlägg

Prova att sätta ett plattjärn eller liknande mellan klämmorna i skarven där det halkar isär. Så har jag gjort när jag haft skarvar som hoppat isär där jag inte velat eller haft möjlighet att sätta en loppa för att hålla ihop det.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
iFerz
7 juni · 235 Inlägg

En swaybar-delete! Mycket bra uppgradering att göra..? smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
8 juni · 4 268 Inlägg

Marlboroman skrev:
Prova att sätta ett plattjärn eller liknande mellan klämmorna i skarven där det halkar isär. Så har jag gjort när jag haft skarvar som hoppat isär där jag inte velat eller haft möjlighet att sätta en loppa för att hålla ihop det.

Intressant! Hur har du gjort då?
Min sömndruckna fantasi förbjuder mig att begripa hur Du gjort 🙈

iFerz skrev:
En swaybar-delete! Mycket bra uppgradering att göra..? smile

Ja om den hade varit höjd några tum hade det varit en bra idé, men nu får den ju dels gå rätt mycket på landsväg, dels är den helt original i fjädringen med 31" på, o då kommer det ta i som SATAN överallt om jag inte har krängningshämmarna.

För den lätta offroadkörning jag hittills har gjort har det funkat utmärkt att köra med dem monterade.
Hade inga krängningshämmare på XJn o den var ju en best i skogen men kändes vidrig på landsväg 🙈

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Marlboroman
8 juni · 8 142 Inlägg

Satt klämmorna där dem ska sitta om du har 2 nära varandra. Annars får man sätta en extra. Sen tar man bara ut en lagom längd och borrar hål så man kan dra fast järnet med ena muttern på var klämma. Så järnet får agera "bro" mellan klämmorna

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
9 juni · 4 268 Inlägg

Marlboroman skrev:
Satt klämmorna där dem ska sitta om du har 2 nära varandra. Annars får man sätta en extra. Sen tar man bara ut en lagom längd och borrar hål så man kan dra fast järnet med ena muttern på var klämma. Så järnet får agera "bro" mellan klämmorna

Nu är jag med på hur du menar! Ja det är ju faktiskt inte alls en dum idé, den tål att utvecklas, helt klart 👍🏼

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
23 juni · 4 268 Inlägg

Idag är en skön dag.
Ty idag är sista dagen innan semestern!

Således firas det med att åka finbil till jobbet 😎
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-926a96bb046ac05d8e623920d3de4072.jpg

Kan säga att bytet till 31" A/T däck har gjort under på flera vis.
Dels ser de fetare ut, dels låter de mycket mycket mindre.
Men dessutom bidrar de till rekordlåga (nåja, för den här bilen iaf...) förbrukningssiffror!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6109451475a8eb3e7b99e7e73ca6a3ee.jpg

Det har faktiskt hänt något annat också, men ingenting avancerat.
Köpte ett sånt där "fyll-själv"-kit till ACn, och se på f*n, än så länge fungerar det faktiskt!
Behöver lite mer gas men det är det enda, systemet verkar vara tätt!

Snart börjar 4 veckor av ingenting-görande, men måhända får Jeepen lite omsorg ändå.
Vi får se 😁

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Low
23 juni · 2 907 Inlägg

Vad är det för däck? Friktionsdäck eller sommardäck?

Cuefa Kungen av dagspendlande.
23 juni · 4 268 Inlägg

Low skrev:
Vad är det för däck? Friktionsdäck eller sommardäck?

Det blev faktiskt "sommardäck" nu, men ändock grovmönstrade.
Mazzini är inget fabrikat jag hört talas om tidigare, men de fungerar faktiskt riktigt bra!
Och 31x10,50R15 ser manligt ut wink

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Low
fredag 13:52 · 2 907 Inlägg

Cuefa skrev:

Low skrev:
Vad är det för däck? Friktionsdäck eller sommardäck?

Det blev faktiskt "sommardäck" nu, men ändock grovmönstrade.
Mazzini är inget fabrikat jag hört talas om tidigare, men de fungerar faktiskt riktigt bra!
Och 31x10,50R15 ser manligt ut wink

Ser riktigt bra ut:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang