Vilka verktyg för 4000?

Hickan
22 juni 2022 · 373 Inlägg

hej
har brist på verktyg och behöver låna av grannen en gång i månaden. jag har denna verktygssatsen https://www.clasohlson.com/se/Verktygss … gKNdfD_BwE och lite löst krimskrams. jag har brist på magnetiska bits vilket har kostat mig ett kamremsbyte. jag har 2 verktygsvagnar redan, så att köpa en sån med verktyg i känns lite smådumt. tänkte fylla på med lite verktyg för någon tusenlapp. vad hade ni köpt för verktyg och märken? jag saknar tex en del blocknycklar, strl 9,11, 15,16 samt 18 och uppåt tex. och har inte en enda metallborr

Senast redigerat av Hickan (22 juni 2022)

jag hatar bilar
Jesper328
22 juni 2022 · 2 365 Inlägg

Biltema har hyfsade verktyg så länge man inte väljer de billigaste gjutna varianterna.
Jag har själv börjat ta hem verktyg ifrån Tyska Amazon då de är rätt så billiga och håller hyfsad kvalité.

Borrar funkar väl med Biltemas HSS.
Lär du dig att slipa borrar så behöver du ”aldrig” köpa nya.

Gängtappar och snitt i standardstigning är alltid bra att ha, är inte så farligt dyrt heller.

Diverse tänger, snåla inte på såna.

Sen har jag denna som jag ej kan leva utan.
https://www.bauhaus.se/sparrskaft-ryobi … o0QAvD_BwE

Up the RA
Hickan
22 juni 2022 · 373 Inlägg

Jesper328 skrev:
Biltema har hyfsade verktyg så länge man inte väljer de billigaste gjutna varianterna.
Jag har själv börjat ta hem verktyg ifrån Tyska Amazon då de är rätt så billiga och håller hyfsad kvalité.

Borrar funkar väl med Biltemas HSS.
Lär du dig att slipa borrar så behöver du ”aldrig” köpa nya.

Gängtappar och snitt i standardstigning är alltid bra att ha, är inte så farligt dyrt heller.

Diverse tänger, snåla inte på såna.

Sen har jag denna som jag ej kan leva utan.
https://www.bauhaus.se/sparrskaft-ryobi … o0QAvD_BwE

vad för tänger? har inte gjort så mycket tyngre mek men tydligen tillräckligt för att paja polygripen iallafall tongue en svetstång ska jag  också köpa. någon mindre tång och avbitare har jag. håller på en del med trä också, bygger hifi högtalare osv, så ska nog köpa en överhandsfräs också

Senast redigerat av Hickan (22 juni 2022)

jag hatar bilar
Jesper328
22 juni 2022 · 2 365 Inlägg

Hickan skrev:

Jesper328 skrev:
Biltema har hyfsade verktyg så länge man inte väljer de billigaste gjutna varianterna.
Jag har själv börjat ta hem verktyg ifrån Tyska Amazon då de är rätt så billiga och håller hyfsad kvalité.

Borrar funkar väl med Biltemas HSS.
Lär du dig att slipa borrar så behöver du ”aldrig” köpa nya.

Gängtappar och snitt i standardstigning är alltid bra att ha, är inte så farligt dyrt heller.

Diverse tänger, snåla inte på såna.

Sen har jag denna som jag ej kan leva utan.
https://www.bauhaus.se/sparrskaft-ryobi … o0QAvD_BwE

vad för tänger? har inte gjort så mycket tyngre mek men tydligen tillräckligt för att paja polygripen iallafall tongue en svetstång ska jag  också köpa. någon mindre tång och avbitare har jag. håller på en del med trä också, bygger hifi högtalare osv, så ska nog köpa en överhandsfräs också

Ja, det som du är inne på.
Svetstång, näbbtång, en större och en mindre polygrip, sidavbitare (jag föredrar små modeller), och kanske några fina kabeltänger iom att du håller på med högtalare.

Up the RA
torsen
23 juni 2022 · 7 233 Inlägg

Multimeter.
Skjutmått. (mikrometer är överkurs)
Talmeter.
Kabelskotång med kabelskor + diverse elkabel.
Kabelskaltång.
Gängsats med tappar och snitt - behöver inte vara toppklass för att rensa gängor.
Popnittång, sats med popnitar.
Liten 3,6 volt skruvdragare.
Vinkelmagneter, ett par.
Bågfil. (ev sticksåg/tigersåg)
Popmuttertång, sats med popmuttrar.
Mindre bänkborrmaskin för upp till 13 mm borrar.

Nästa steg är tryckluftkompressor med minimum 350 liter vid 6 bar mottryck.
MIG-svets för "riktig" tråd.
Båda ovanstående köpes med fördel något begagnade och för 400v 16A 3-fas.
Köper du "varuhuskompressor" eller "varuhussvets(med fylld tråd)" kommer du snart att ångra dig.

Grattis till en bra grundsats = Kamasa - nog marknadens bästa - även om den inte är helt komplett.(personligen jobbar jag allt mindre med ½" utan föredrar 3/8").

Lucif3r
23 juni 2022 · 2 207 Inlägg

Mutterdragare är guld värt, speciellt om man jobbar på lite äldre bilar med "lagom" rost...
En induktionsvärmare är ett annat verktyg jag inte vet hur jag klarade mig utan i så många år. smile

Hickan
23 juni 2022 · 373 Inlägg

torsen skrev:
Multimeter.
Skjutmått. (mikrometer är överkurs)
Talmeter.
Kabelskotång med kabelskor + diverse elkabel.
Kabelskaltång.
Gängsats med tappar och snitt - behöver inte vara toppklass för att rensa gängor.
Popnittång, sats med popnitar.
Liten 3,6 volt skruvdragare.
Vinkelmagneter, ett par.
Bågfil. (ev sticksåg/tigersåg)
Popmuttertång, sats med popmuttrar.
Mindre bänkborrmaskin för upp till 13 mm borrar.

Nästa steg är tryckluftkompressor med minimum 350 liter vid 6 bar mottryck.
MIG-svets för "riktig" tråd.
Båda ovanstående köpes med fördel något begagnade och för 400v 16A 3-fas.
Köper du "varuhuskompressor" eller "varuhussvets(med fylld tråd)" kommer du snart att ångra dig.

Grattis till en bra grundsats = Kamasa - nog marknadens bästa - även om den inte är helt komplett.(personligen jobbar jag allt mindre med ½" utan föredrar 3/8").

dom markerade har jag, och mindre kompressor. men är riktigt sugen på en sån där självmatande elsvets också. gillar allt med kamasa förutom bits som inte är magnetiska, hur man nu kan komma på något så dumt. de bara ramlar ur tamefan hela tiden

Senast redigerat av Hickan (23 juni 2022)

jag hatar bilar
jaka54
23 juni 2022 · 5 718 Inlägg

Kolla  "Rainman Rays" dagliga meckarvideos på You tube!
Han använder en del verktyg från "Snap-on" som verkar bra.

torsen
23 juni 2022 · 7 233 Inlägg

Hickan skrev:

torsen skrev:
Multimeter.
Skjutmått. (mikrometer är överkurs)
Talmeter.
Kabelskotång med kabelskor + diverse elkabel.
Kabelskaltång.
Gängsats med tappar och snitt - behöver inte vara toppklass för att rensa gängor.
Popnittång, sats med popnitar.
Liten 3,6 volt skruvdragare.
Vinkelmagneter, ett par.
Bågfil. (ev sticksåg/tigersåg)
Popmuttertång, sats med popmuttrar.
Mindre bänkborrmaskin för upp till 13 mm borrar.

Nästa steg är tryckluftkompressor med minimum 350 liter vid 6 bar mottryck.
MIG-svets för "riktig" tråd.
Båda ovanstående köpes med fördel något begagnade och för 400v 16A 3-fas.
Köper du "varuhuskompressor" eller "varuhussvets(med fylld tråd)" kommer du snart att ångra dig.

Grattis till en bra grundsats = Kamasa - nog marknadens bästa - även om den inte är helt komplett.(personligen jobbar jag allt mindre med ½" utan föredrar 3/8").

dom markerade har jag, och mindre kompressor. men är riktigt sugen på en sån där självmatande elsvets också. gillar allt med kamasa förutom bits som inte är magnetiska, hur man nu kan komma på något så dumt. de bara ramlar ur tamefan hela tiden

Håller med om det sista du skriver.
Köpte en sats om 8 långa bits från LIDL som INTE är magnetiska och INTE håller fast skruvarna.
OLIDLIGT enerverande!

EmsAnders
24 juni 2022 · 151 Inlägg

Köp tänger av märket Knipex, dyra , men de håller livet ut.

torsen
24 juni 2022 · 7 233 Inlägg

EmsAnders skrev:
Köp tänger av märket Knipex, dyra , men de håller livet ut.

Eller äldre begagnade, i god kondition, av fabrikat "F E Lindström, Eskilstuna".
Deras muttertång, som var alla cykelreparatörers favorit, har hjälpt mig många gånger.

En annan höjdare är F E Lindströms största tång för spårryttare på axlar = vidgande käftar/spetsar.
En sådan har jag slipat ner till "anknäbb".
Mycket användbar.
T ex att "mjuka upp" skivbromsbelägg som börjat kärva i bromsoken, eller att "vika upp" dubbelvikta plåtar på bilkarosser för
eller före svetsning m m.

Bland de sämre tängerna är BAHCO:s "polygriper".
Nästan omöjliga att enhandsmanövrera i en knivig situation.
Annars högaktar jag BAHCO - men föredrar numera Kamasa.
Hazet är en annan favorit, liksom Gedore.
Den senare har tillverkat de verktygssatser som medföljde tidiga Mercedes G-Wagen.
En parodi på på handverktyg är den sats som medföljde tidiga Lada NIVA - men den var komplett = ingick startvev, fotluftpump, däckjärn, solution och lagningslappar, samt luftrycksmätare. För att nämna några saker. Men att skruva med deras fasta nycklar var inte trevligt.
När jag ändå är inne på o t så måste jag trots allt framhålla LADA NIVA:s instruktionsböcker.
De behandlar bl a ingående hur man justerar spänningen på kamaxelkedjan.
75% i moderna bilars instruktionsböcker handlar om varningar(i alla fall nya HONDA:s böcker) för heta och roterande delar!

Ursäkta o t.

Mossan1
24 juni 2022 · 2 796 Inlägg

För att överhuvudtaget kunna ge råd pm vilka verktyg man ska skaffa så behövs informationen om vad man planerar att pyssla med.

Basservice som tex oljebyten, broms och trilskande gräsklippare ställer inte så stora krav.

Biltemas något dyrare sortiment är oerhört prisvärt tycker jag.
För ovan typ av jobb = fullt tillräckligt och mer.

En bra garagedomkraft OCH pallbockar är ett måste om man ska jobba under eller, ens i hjulhuset.

Mindre kompressor av något slag för däckpumpning och renblåsning,  mm, är bra. Ska man inte köra stora luftmaskiner är en stor modell fullständig overkill.

Hjulmutterdragare är överskattat och 230v modellerna har ofta bara 0 och 1 på elmotorn.  Ingen "gas" (smyg)  Oerhört lätt att dra gängsnett eller rent åt HE för hårt.
Batterimodell som i regel kan "gasas" isf, men då kostar den en slant, alt, bör ingå i samma batteriserie som andra maskiner som används då och då.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang