BMW E39 koppla in tryckströmbrytare till tutan?

paddington_540M
10 juni · 63 Inlägg

Behöver lite hjälp hur jag ska göra för att få detta att fungera. Vill montera en tryck knapp fjädrande för tutan då jag härvat lite i slipringen på bilens ratt och bara vill få till en snabb lösning i sommar som fungerar.

Såhär ser det ut i styrstången. Och jag antar att den vita kontakten är för multiknappar på ratten och signalhorn (blå ev?)

https://i.ibb.co/ZSFJq1D/IMG-20220610-005058.jpg


Men om jag klipper av kontaktstycket från slipringen på en ratt jag inte behöver. så är anslutningen ifrån styrstången fortfarande samma. Hur skall jag skarva ihop det för att få ihop detta med en tex:
https://www.amazon.com/Vixen-Horns-VXA7 … B07BGQQ4L8

Kan som sagt noll om el. Läste ellära A i gymnasiet för hundra år sedan.........
Eller finns det reläkabelsatser som man bara kan löda på den vita kontakten på. Behöver lite hjälp i vilken riktning jag skall börja eller om någon befinner sig i Göteborg och kan tänka sig att hjälpa till mot en peng.

BMW E39 540i "Red Devil" (1996)
paddington_540M
11 juni · 63 Inlägg

Har jag tänkt rätt såhär: https://i.ibb.co/bzGGbph/nu.png

Om momentan tryckknappsbrytaren bara har två skruvterminaler så antar jag att jag bara behöver blå och brun för att få tutan att fungera =

Ingen el intresserad person som kan komma till undsättning och förklara så att jag inte knäpper alla säkringar.

BMW E39 540i "Red Devil" (1996)
Stortag
26 juni · 282 Inlägg

Utan kopplingsschema kan man ju inte vara 100% säker men skulle kunna tänka mig att kretsen är gjord på absolut lättaste möjliga sätt. Då du trycker in tutan på ratten så sluter du kretsen så att tutan har både spänningsmatning och jord.

Jag skulle inte börja klippa i kablarna i rattspiralen utan göra en helt ny krets enligt kopplingsschemat. Jag hade ingen tuta eller bilbatteri i programmet så fick improvisera smile Vad det gäller val av säkring så kan du kolla om du hittar vad originalsäkringen är och lägga en lika stor. Annars borde nog en 10A räcka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184528/184528-aaba154547a693ba40947e0c13ee262e.jpg

Nissan Leaf (2014)
BMW 525i (1995)
torsen
27 juni · 5 966 Inlägg

Kolla om det är ström i den ena ledaren till signalhornet.
Om så är fallet, kolla genom att jorda den andra ledarens flatstift.
Fungerar signalhornet så kan du dra en ledning in i bilen och montera en tryckknapp som i sin tur jordar.
Montera tryckknappen i en enkel hållare av plåt, som du fäster med en självgängande skruv, där skruvhålet inte stör.
Det förslag tills du gjort en permanent/slutlig lösning med ordinarie "tuta".
Glöm inte en lien lapp med "Tuta" bredvid knappen.

paddington_540M
13 juli · 63 Inlägg

https://i.postimg.cc/jj7cvJQV/IMG-20220704-202946.jpg

Blev rätt diskret 🤪!
Tack, hittade ett väldigt bra elschema på nätet på någon utländsk sida som jag passade på att ladda hem. Så har man allt i framtiden också till övrig el i bilen.

Satte på en lapp med en tuta på för bess. Man ser knappen när man sitter och kör men eftersom den är svart efter besiktningen så stör den inte.

BMW E39 540i "Red Devil" (1996)
Mossan1
15 juli · 1 319 Inlägg

En polare satt knapp på detta sättet i en Opel Ascona under tidigt 90tal och just texten "Tuta" dög inte.
Blev ombesikning. 
Det skulle stå "Signal" eller, vara en "Horn/trumpet symbol".

Men det är +25år sedan och det kanske var en paragrafryttare med dålig dag...

Senast redigerat av Mossan1 (15 juli )

paddington_540M
23 juli · 63 Inlägg

Min syster fick rita ett signalhorn enligt konstens alla regler på en vit rund klisterlapp. Besiktningsgubben frågade varför tutan inte fungerade, så sa jag "Jo men den sitter här nere" X)
Han provtutade och gick vidare. Så den får duga, använder knappt tuta i trafiken endå som sagt. Anser att alla kan göra fel, och många inser sina fel utan att någon idiot bakom måste ligga på tutan i 5 minuter ^^

BMW E39 540i "Red Devil" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang