Val av startbatteri till Volvo V70, 2st länkar finns!

Hilmer
28 juni · 1 697 Inlägg

Har nu ett 12V 100Ah 860A batteri i min Volvo V70 som börjar mattas rejält, anledningen till att det sitter ett sådant batteri är bl a för att det finns bensinvärmare monterad osv, exakt vad originalbatteriet hade för spec har jag dock inga uppgifter kring men det bör vara snarlikt.
Eftersom det handlar om garanti så är jag knuten till en specifik återförsäljare, just det batteriet som jag har nu finns dessvärre inte i sortimentet längre så jag har hittat två andra batteri som på pappret verkar vara väldigt nära befintligt men uppbyggda med olika tekniker.

Vilket batteri av följande är att föredra?

1. Startbatteri EFB, 12 V, 95 Ah
Högpresterande EFB (Enhanced Flooded Battery) startbatteri med dubbelt så hög cyklingstålighet som vanliga startbatterier. Lämpligt för bilar med stopp/startsystem och strömslukande fordon. Speciell separator med polyesterväv. Lång livslängd. Snabb energiåtervinning under körning. Helt underhållsfritt.

https://www.biltema.se/bil---mc/fordons … 2000036161


2. Startbatteri Tenn, 12 V, 95 Ah
Tätt och underhållsfritt batteri för bil. Bygger på tenn/kalcium-teknologin. Batteriet har lång livslängd och är verkligen underhållsfritt. Laddningen håller längre än i ett konventionellt batteri.

    En laddningsindikator visar batteriets status.
    Speciell ventilation som minimerar risken för att ångor kan tränga ut.
    Tål lutning (max. 45° monterings-/lutningsvinkel), vilket minskar risken för syraläckage.
    Integrerat flamskydd.
    Mycket stor hållbarhet mot vibrationer och slag.
    Höljet är tillverkat av förstärkt polypropylen och är dessutom flamskyddat.
    Ett inbyggt handtag gör batteriet lätt att hantera.

https://www.biltema.se/bil---mc/fordons … 2000047876

Senast redigerat av Hilmer (28 juni )

Hilmer
30 juni · 1 697 Inlägg

Är jag otydlig på något sätt så säg gärna till, bland allt kunnigt folk här inne så bör väl någon sitta inne med svar hoppas jag!smile
Det jag vill veta är ju främst vilken typ av batteri man bör välja, ett batteri är ju inte bara ett startbatteri idag och när det nu finns flertalet olika tekniker att utgå ifrån så vet jag inte vilket som är bäst i längden.

Mossan1
30 juni · 1 319 Inlägg

Är V70'n bilen på avatarbilden, dvs en tidig V70N så är inte batterivalet så himla noga. Jag tror du övertänker det hela en smula.
Du har ingen start/stopp, BMS eller någonting egentligen i den bilen.
Vanligt CAN system.

Naturligtvis drar en bränslevärmare extra ström när den används, och därav satt ett batteri med mer Ah än en dito V70 utan. För att kunna starta i kyla säkert trots en timme värmning

Så amvänder du bränslevärmaren flitigt så skaffa ett batteri med så många Ah som du finner på batteri som fysiskt får plats. 
Är bränslevärmaren ur funktion eller används sparsamt kan du skaffa mindre Ah batteri och spara en slant.
Svårare är det inte.

Oavsett så måste det laddas upp det som dras ur.
Dvs mycket bränslevärmare och korta körsträckor går inte ihop oavsett batterival.

Vilken återförsäljare batteriet skaffas hos har mindre betydelse ön många vill göra gällande.

Senast redigerat av Mossan1 (30 juni )

Brådhis * Voff voff *
30 juni · 8 687 Inlägg

Av dom två hade jag tagit nr 1, detta eftersom den har nästan 100A mer och det är bra att ha...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Hilmer
1 juli · 1 697 Inlägg

Tack för svaren! smile

Bränslevärmaren används flitigt när det är säsong för det, så det krävs ju att batteriet klarar av detta. Bilen står alltid i varmgarage hemma, batteriet underhållsladdas med c-tec nån gång i veckan.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juli · 12 011 Inlägg

Brådhis skrev:
Av dom två hade jag tagit nr 1, detta eftersom den har nästan 100A mer och det är bra att ha...

exakt 850 mot 760 typ smile

hade ju valt ett agm batteri direkt dock. 
och betalat lite extra bara.. 
biltemas agm är väligt poppis inom bilstereo världen. 
så tror inte dom är skit dåliga.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
husseman
2 juli · 1 413 Inlägg

Hmm- inte mkt. till alternativ att välja på. Feltema är inte den ultimata leverantören av bildelar.
Titta på ett yuasa batteri- alla seriösa bildelsbutiker säljer dessa. Då har du nåt som klarar det mesta o nåt man plockar ur innan man skrotar bilen....-ett feltema är nåt man inte orkar plocka med.

mvh/husse

jaka54
2 juli · 4 868 Inlägg

Skulle välja biltemas "silverbatterier " alla gånger.  Har haft två av deras silverbatterier under de senaste 20 åren i min 33 år gamla Audi 100 Avant, det senaste batteriet höll i 18år.https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-1307a29b1f09b376f6dbf3417df19a37.jpg

Senast redigerat av jaka54 (2 juli )

mb_pucken
2 juli · 4 942 Inlägg

Inga fel på Biltemas batterier, har det i allt utom husvagnen och inga startproblem här inte :-) har ett agm batteri i mercan och full snurr trots 3L diesel maskin som ska runt, börjar närma sig 6-7år gammalt nu :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Mossan1
3 juli · 1 319 Inlägg

Slår också ett slag för Biltemas "silverbatterier".

Ett i var fyrhjuling som får kämpa
Flera större som flyttas runt bland jordbruksmaskinerna som verkligen får storstryk.
Kan inte se att UASA, Tudor eller annat märke av samma batterityp skulle vara så mycket bättre.

Hilmer
3 juli · 1 697 Inlägg

Det är just ett silverbatteri som sitter i bilen nu, vet sen tidigare att dessa är bra men i detta fallet så börjar det redan efter 3 år tappa kraft. Det är inga problem att starta bilen och använda det så, men om man t ex försöker använda bränslevärmaren så startar det en stund för att sedan varna i displayen om att batteriet gått ner sig och så stänger bilen av värmaren, så innan garantin går ut så bör det ju bytas ut. Kruxet är bara att det batteriet har utgått och man får se sig om efter ett annat likvärdigt, därav frågorna.

MammDiin
3 juli · 1 896 Inlägg

Hilmer skrev:
Det är just ett silverbatteri som sitter i bilen nu, vet sen tidigare att dessa är bra men i detta fallet så börjar det redan efter 3 år tappa kraft. Det är inga problem att starta bilen och använda det så, men om man t ex försöker använda bränslevärmaren så startar det en stund för att sedan varna i displayen om att batteriet gått ner sig och så stänger bilen av värmaren, så innan garantin går ut så bör det ju bytas ut. Kruxet är bara att det batteriet har utgått och man får se sig om efter ett annat likvärdigt, därav frågorna.

Om du inte redan gjort det så kolla spänningen vid batteriet med motorn igång så du inte har problem med laddningen/spänningsfall.

Hilmer
3 juli · 1 697 Inlägg

MammDiin skrev:

Hilmer skrev:
Det är just ett silverbatteri som sitter i bilen nu, vet sen tidigare att dessa är bra men i detta fallet så börjar det redan efter 3 år tappa kraft. Det är inga problem att starta bilen och använda det så, men om man t ex försöker använda bränslevärmaren så startar det en stund för att sedan varna i displayen om att batteriet gått ner sig och så stänger bilen av värmaren, så innan garantin går ut så bör det ju bytas ut. Kruxet är bara att det batteriet har utgått och man får se sig om efter ett annat likvärdigt, därav frågorna.

Om du inte redan gjort det så kolla spänningen vid batteriet med motorn igång så du inte har problem med laddningen/spänningsfall.

Jag har mätt upp allt för att veta säkert, annars tack!smile
Min batteritestare var också nöjd med laddningen bak vid batteriet, men inte så imponerad över själva batteriets status så det är dags för ett byte. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang