Volvo 740 "AWDsome" (Volvo 740 V8 Dubbelturbo Quattro)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 95 Följare
  • 72 479 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 juli
_Shadow_
26 juni · 236 Inlägg

Hejsan

Jag har inte direkt gjort nånting som är värt en uppdatering tycker jag egentligen.
Jag har suttit här med min 17år gamla laptop och försökt klura ut vad detta egentligen är 😅 Eller ja, inte riktigt just de där, snarare hur ja ska få min tomgångsmotor att lira boll 🤔 Ger jag lite gas (1-2%) så startar motorn utan bekymmer och jag kan därefter släppa gasen (0%, helt stängd alltså) och då är tomgångsmotorn öppen så de funkar u.a.

Jag har även ställt iac'n på minsta värde runt 50%, vilket ger 800rpm, jag har ställt önskvärd tomgång på 850rpm.

Men just att starta med endast tomgångsmotorn verkar omöjligt 🤔
Så jag funderar på om det är bäst att öppna spjället 1-2% och köra tändbaserad tomgång istället 🤷‍♂️

Och ja, jag vet att alla värden är rätt off i den första bilden nedan, den tillhör en grundmapp jag köpte (som jag trodde att jag skulle ha nytta av) som ska vara anpassad till Audi V8 motor, men som inte lirar med min setup åtminstone. Men det är välndärför det är en grundmapp, så man har något att utgå ifrån. Lambda tabellen är inställd efter en forumstråd där värdena var rekomenderade att starta med och utgå ifrån, för att sedan ändra, så jag hoppas de stämmer 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-135394612d9acf130518364f85328d09.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2a10b8c5eb731648b42245589fb68959.jpg

Luktar fortfarande mycket bensin trots (vad jag tycker) låg crank enrichment och låg cold start enrichment, åtminstone när man jämför med de man hittar på internet. Vilket även stämmer då jag behöver liten öppning på gasspjället för att motorn ska starta.

Sen vet jag inte heller hur mycket saker egentligen får diffa. Har t.ex stängt av lambda correction men de pendlar ändå mellan typ 0.98-1.02, vilket kanske är en ok felmarginal?

Jag fick iallafall byta ena vattentemperaturgivaren på motorn, för jag hade monterat fel till instrumenthuset, när motorn var runt 90gr så visade instrumentet någonstans runt 45gr, har inte hunnit starta motorn efter det, men att bara ohm mäta så är de hälften så mycket resistans i givaren jag bytte till.

Just ja, jag fick ju improvisera lite. Uppenbarligen så jordade inte mina oljesandwichar/adaptrar till oljefiltret tillräckligt mycket, så jag fick ta ur en plugg, borra och gänga i den, korta av en skruv så den blev lika lång och sedan ta en kabel med kabelsko för att jorda ordentligt 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d2bc6e7e92f4b93d981af1ec75642315.jpg

Någon dag när jag är lite mer ledig blir det nog att kapa upp bakre hjulhus på bägge sidor så bakdäckena går fria, sen se till att bromssystemet är ok (ingen vätska i än) och se till att den där gaspedalen blir klar 🙈 funderar på att göra en egen, för om jag minns rätt nu behöver jag en hävarm som rör sig 4cm (från stängt gasspjäll till 100% öppet) och volvo pedalen är ca 7cm, vilket ger en rätt liten fotrörelse mellan ingen gas och max gas. Ger ju lite mer känsla om jag får till rätt avstånd på hävarmen 🙂

Jag hoppas åtminstone att alla hade en bra midsommar 😊

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (26 juni )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Manick
27 juni · 363 Inlägg

Stänger du av lambdaregleringen och den pendlar mellan 0.98 och 1.02 så är det mer än okej.
Gällande strulet med start och fet tomgång så kan det bero på spridarvalet, vad är det för spridare? Hög ohm modell stora?

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
_Shadow_
27 juni · 236 Inlägg

Manick skrev:
Stänger du av lambdaregleringen och den pendlar mellan 0.98 och 1.02 så är det mer än okej.
Gällande strulet med start och fet tomgång så kan det bero på spridarvalet, vad är det för spridare? Hög ohm modell stora?

Stämmer bra det, den är avstängd för att kunna justera in allt 🙂

Spridarna är hög ohm bosch 1300cc i flödesmatchat set. Skulle vilja plocka 1000hk, hoppas på 800hk och dimensionerade för 1200hk, if that make sens 😅
För problem att det går för snålt när man väl drar på ville jag undvika

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (27 juni )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Manick
27 juni · 363 Inlägg

_Shadow_ skrev:

Manick skrev:
Stänger du av lambdaregleringen och den pendlar mellan 0.98 och 1.02 så är det mer än okej.
Gällande strulet med start och fet tomgång så kan det bero på spridarvalet, vad är det för spridare? Hög ohm modell stora?

Stämmer bra det, den är avstängd för att kunna justera in allt 🙂

Spridarna är hög ohm bosch 1300cc i flödesmatchat set. Skulle vilja plocka 1000hk, hoppas på 800hk och dimensionerade för 1200hk, if that make sens 😅
För problem att det går för snålt när man väl drar på ville jag undvika

Mvh
Timmy

Stora hög ohm spridare har ofta problem på låg last, därav många som håller högre tomgångsvarv än man kanske kan tycka är normalt när spridarna är stora. Låg ohm spridare brukar vara lättare att få bete sig bättre när man inte håller sulan i pannrummet.

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
_Shadow_
27 juni · 236 Inlägg

Manick skrev:

_Shadow_ skrev:

Manick skrev:
Stänger du av lambdaregleringen och den pendlar mellan 0.98 och 1.02 så är det mer än okej.
Gällande strulet med start och fet tomgång så kan det bero på spridarvalet, vad är det för spridare? Hög ohm modell stora?

Stämmer bra det, den är avstängd för att kunna justera in allt 🙂

Spridarna är hög ohm bosch 1300cc i flödesmatchat set. Skulle vilja plocka 1000hk, hoppas på 800hk och dimensionerade för 1200hk, if that make sens 😅
För problem att det går för snålt när man väl drar på ville jag undvika

Mvh
Timmy

Stora hög ohm spridare har ofta problem på låg last, därav många som håller högre tomgångsvarv än man kanske kan tycka är normalt när spridarna är stora. Låg ohm spridare brukar vara lättare att få bete sig bättre när man inte håller sulan i pannrummet.

Tack för din input 🙂

När du frågade om spridarna så hade jag hoppats på att det var något sånt, för det är ju givetvis logiskt sett att det blir svårare för systemet att reglera låga varv när det går åt lite soppa med för stora spridare 🙂

Vill även minnas att jag läste någonstans att Vems uppskattade spridare med högre ohm än spridare med lite ohm, och om man skulle köra på låg ohm så var man tvungen att koppla in motstånd för att lira korrekt 🤔 Åtminstone därför de blev hög ohm spridare direkt 🙂



Jag kan iallafall starta motorn nu (med 1-2% öppet gasspjäll) och därefter släppa pedalen (den är monterad nu 😁) och låta motorn stå och gå på tomgång så att den kommer upp i arbetstemperatur. Fläktar och vattenpump kickar in och ser till att motorn håller sig runt 85-90gr utan bekymmer. Är inte lång stund fläktarna behöver gå för att få ner temp och skillnaden på kylaren före/efter fläktarna är såpass att ena sidan kan jag inte hålla på och den andra kan jag hålla i utan bekymmer, så de känns lovande 🙂

Men, just i startögonblicket på fläktarna så går det fortfarande åt för mycket ström så det blir lite pendling på motorn som oftast slutar i att den stannar, har ej knappat in värden på P I D än till tomgångsmotorns inställningar då jag följer manualen och är inte riktigt där än, så de kommer säkert lösas snart.

Men de blir iallafall iväg till skroten nu någon dag och försöka få tag i 2st fläktmoduler från volvo fläktar (eller audi/annan bil) som gör att jag antingen kan pwm styra dem eller åtminstone få dem att mjukstarta och då dra mindre kräm vid start 🙂


Jag har åtminstone fått dit rätt tempgivare i motorblocket, så nu hänger instrumentets motortempmätare med i svängarna 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c47511dee2705918bc9e8d0dad87a8cc.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
zemet
28 juni · 3 657 Inlägg

Kul att den startar och kyler som den skall:)

_Shadow_
28 juni · 236 Inlägg

zemet skrev:
Kul att den startar och kyler som den skall:)

Jo, det känns riktigt bra, men än så länge har den bara gått på tomgång, lär ju definitivt bli annorlunda när det väl är dags att köra omkring.

Om jag räknar rätt är audi original kylaren teoretiskt 13.56l stor, om man räknar den som en kompakt klump, men nu när det är ribbor/kylflänsar osv i den så blir det givetvis mindre. 72cm bred, 43.8cm hög, 4.3cm tjock.

Kylaren jag har nu är motsvarande 28.8l stor, så förhoppningsvis ger det ju mer kylkapacitet 🙂 80cm bred, 45cm hög, 8cm djup.

Sen är ju placeringen avsevärt sämre än om den vore i fronten, så vi får se när det väl är igång ordentligt 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
29 juni · 236 Inlägg

Jag lyckades ta mig till Västerås lite snabbare än vad jag trott 😅 Med skottkärran fylld av verktyg så fick man många "kompisar" som inte hade egna verktyg 🤯

Alla objekt man spanat lite på innan var ju givetvis rensade från de gottigaste, så blev inte en jättelyckad omgång känner jag, men några grejer på min lista lyckades jag bocka av.

Till exempel dessa volvo fläkt pwm moduler 🙂
Inte för att jag vet hur ja ska få det att funka 🤔 För när jag letar och letar och letar, så den enda pwm funktionen jag hittar i VEMS är på bränslepumpen 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a3ba857e550193bc6c4c52bf6b0b3784.jpg

Sen hittade jag en "JDM Abaca", i den fanns en spolarvätskebehållare i modell liten 😁 Och som bonus så passar volvo spolarpump i den burken 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9fe5ca65bdb72f82ceeb87f5280c9feb.jpg
En annan bil hade nivåsensor och gummipackning 🙂 Efter lite mätande så hade jag gjort hål i burken för den 😊 Men de läcker 🤔 Så måste försöka täta det eller limma igen hålet jag gjorde 🤦‍♂️
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9f7d28ec1240aae853e0c0e36186bbfb.jpg
En annan bil på skroten fick offra sin vänstra framskärm, någon som gissar på modell? 😁😂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-87d1eb0656379ae5c72f1ef32124ecfc.jpg
Väl hemma så fick jag en lätt begagnad 960 framskärm 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ce46b59ed0dd7ea74b416b212867f88b.jpg

Sen så fick jag lite feeling, mätte, kapade och punktade fast den vita skärmen på volvo skärmen med 4-5 punkter.

I princip rakt bakifrån så ser man att skärmen blev lika bred som däcket så de täcker som de ska 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f5d15912c4c8e9192cbb4379679793b8.jpg
Lite snett bakifrån så ser man att den vita skärmen är lägre, enkelt att fixa med en kap, men att den behöver förlängas lite mot dörren och göra ett scoop ut, alternativt skaffa en plåt och göra en rätt aggressiv vinkel in mot bakkant av originalskärmen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-587683ee182ccb0bd9fc4584ae62bdf1.jpg

Jo jag fick stå som en tok för att täcka solen så det blev mer på fotot än bara en sol 😂
Här ser man det något större bekymret, att den vite skärmen inte räcker till hela vägen fram till kofångarens plast. Antingen försöka förlänga den på mitten så det linjerar, eller förlänga kofångaren i övre bakdelen så den kommer mer mot den vite skärmen, eller helt skita i de å köra som de ser ut (tråkigast såklart) och ja, självklart behöver man förlänga den vita något oavsett så den ser mer passande ut jämfört med originallinjerna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4d28d1bbc63e15aa89cfc375f3a19962.jpg
Framifrån så ser man också att skärmen täcker däckets yta fint, så de kommer inte bli några problem att komma förbi här sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e3ff383530a28120af29e310df3b4511.jpg
En bild ovanifrån också mest för att visa att hela däcket är täckt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-dfb716534658ea1fd279b65bfa2b57c6.jpg

Detta kommer ju givetvis att skapa väldigt mycket jobb, om man ska ge sig på att få till detta som är mitt första alternativ (1). Just när det kommer till svets så har jag bara min tig och den slår rekord efter rekord i att förvränga raka och fina plåtbitar 🤦‍♂️ Så jag får se om jag kan låna en väns mig/mag och dra en repa. Jag tänker mig iallafall att en trådspruta ger mindre värme än en tig och borde vara lättare på så sätt?

Nästa alternativ (2) är såklart att lära sig glasfiber, det är väl inte jättesvårt? Och använda detta som en mall och fixa på fogskum å grejer så de blir som jag vill ha det för att sedan gjuta av och skapa skärmar.

Nästa alternativ efter det (3) är dessa skärmar. De känns lite "b" på något sätt, men jag vet att de är rätt populära eftersom de är väldigt lätta att bara köpa och skruva dit
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-49137da6a38b7e902d336a5956fce427.jpg

Just nu känns glasfiber som bästa vägen känner jag själv iallafall, för det borde vara reltivt lätt att få till.

Eller vad tycker ni?

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (30 juni )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
zemet
30 juni · 3 657 Inlägg

Jag har jobbat en del med glasfier och byggt båtar. Det är inte svårt alls att arbeta med.

Men jag personligen hade nog kört på alternativ 3 först iaf. Du har massa annat att lägga tid på för att få igång bilen och resultatet blir bra nog med skruvade skärmbräddare.

Kör med det en säsong, vill du bygga i glasfiber/plåt efter det så är det ju bara sätta igång att bygga. Risken att du stöter på något problem du inte förutsett finns ju också och å är det synd om du lagt massa tid på att bygga skärmar som får kasseras.

Sen om formen är någorlunda bra på skärmbräddarna kan du ju med fördel plasta över dem istället för att försöka forma något i fogskum och ha som bas.

Senast redigerat av zemet (30 juni )

_Shadow_
1 juli · 236 Inlägg

zemet skrev:
Men jag personligen hade nog kört på alternativ 3 först iaf. Du har massa annat att lägga tid på för att få igång bilen och resultatet blir bra nog med skruvade skärmbräddare.

Helt sant, det är inget prio just nu utan jag är lite som jag är, skruvar lite här, sen lite där, sen hamnar jag i den ena änden för att sen hamna i den andra änden 🤦‍♂️😅

Kommer iallafall avvakta med utveckling av skärmarna till åtminstone vintern eller närmare bilens färdigställande 🙂

Men bak behöver jag fixa lite så att de inte skär sönder däckena. Fram är lättare just nu då de är bara att hänga av 🙂

Pillade iallafall på detta igår, grejer till en variant av fläktstyrningen så jag får varsitt relä med egen säkring (har separat säkring nu med, men i ett annat utförande) Får se om jag behåller alla stripes, de känns lite väl plottrigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8cc998cfc6ed97f80434945fac4c29a6.jpg
Någonstans här hade jag tänkt mig att de skulle hamna åtminstone.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-01c2406674172d99729900a35f441dc6.jpg

Klämde givetvis ett stift fel och min grövre kabel tog slut. Så blir till att färdigställa idag/i helgen och sedan fortsätta med ve-tabellen på motorn så den går som den ska 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
1 juli · 236 Inlägg

Fixade de sista kablarna till nya relä/säkringscentralen till spal-fläktarna samt kopplade in kablar med styrstift i VEMS-boxen, testkörde och såg att allt funkade som det var tänkt, och det gör det 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9f51877173f8f8c3c6aa7b424990060e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-49b17c38638fc066835f939e7b2a4811.jpg

Ett bekymmer dock, fläktarna drar 30A styck i startögonblicket, jag har bara 30A säkringar hemma, så det är 50/50 att de håller eller ger sig just nu. Men, en fläkt är just nu satt på 90gr och den andra på 100gr, så de kan iallafall starta en åt gången och blir inte lika stor belastning på elsystemet vilket blev bättre för motorstyrningen 😊

Ska bara förbi mekonomen och kika efter 35A och 40A säkringar, se vad som passar bäst 🙂Jag hade innan denna ombyggnad Volvo 40A säkringar i en Volvo fördelningsbox, så jag vet att 40A räcker till iallafall 😊

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
3 juli · 236 Inlägg

Helgens bestyr har varit att försöka se över frigången på hjulen i bakvagnen kontra skärmkanten. Jag har inte jobbat på skärmbreddning där, utan mer bara hjulens frigång så att karossen kan fjädras och därmed eventuellt provköras inom kort.

Karossen är ju vikt inåt så de bildas en kant för inner/ytter skärm att svetsas fast i samt plastinlägget i hjulhuset att vila emot. Detta skapar ju en kant som är ca 25mm tjock (just här vid knölen ca 35mm tjock) för att sedan ändå sakna 45-50mm för att gå fri för hjulet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-dc2289d38edf7d5f3691ba6844adeb40.jpg
Det är ca 10mm mellan skärmkanten och däcket, men det ska även in en yttre skärmkant så det är alltså mindre än 10mm utryme här (8-9mm kanske?)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8b4cd1957d982b45277baa7da44569c9.jpg
Jag såg även att när jag hoppat omkring i bilen och grejat med alla mina saker, så har karossen tydligen imellanåt fjädrat såpass mycket att det bildats ett skrap/skitmärke i däcket, så det behövs definitivt mer utrymme här 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8a08003904fba621cae591335fae13b5.jpg
Jag kikade var högsta punkten på hjulhuset var, för att det skulle ge så mycket plats som möjligt, vilket är 145-150mm över däckets yta. Blev att markera ut en tillräckligt rak linje på fri hand för att ha något att kontrollera mot
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-92c49bfa6f182e73c70cb987691bf3d9.jpg
Strecket följde mer mot baljan bakom bakhjulet, för att sedan följa med hela vägen ända bak, bättre förklaring längre ner i följande bilder 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-923d3cf7fa9a1c238c1c1f8e3ff4b466.jpg
Sen efter massa velande, massa googlande, ett gäng telefonsamtal å lite sånt så tog jag ändå och satte kapen i karossen och följde linjen jag hade streckat upp. Det kändes lite dumt på något sätt att göra såhär, jag gör säkert fel också, men jag hittar ingenting om hur man "ska" göra, så det blir nog bra ändå 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ed3d61b2e556dda273a724b25c85adf1.jpg
Här ser man förlängningen av kapningen i baljan bakom hjulhuset, vilket behövdes för att kunna dra ut skärmen för att täcka däckets bredd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-774206d68ef79e20fbc5074c7aed1e32.jpg
Popnitade fast det med 5cm breddning, så de inte skulle gunga omkring och bli deformerad på något sätt, så att det även är lika brett som det nya hjulhuset kommer att bli
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-802c2b2e65131d4027205692f5b026c9.jpg
Framifrån, såklart, blir en del att täcka över och försöka få att bli snyggt sen när det är dags.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b63b4a9bac5c8e5d0b208da7908453c9.jpg
Fick kapa lite på C-stolpens infästning och passade på att vecka en ny kant i botten. Blir nog en extra plåt ovanpå hjulhuset där sen för att ha något extra att sätta stolpinfästningen i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9bb30f3f56990892cb18ddbdb99e3469.jpg
En helhetsbild från sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-dd336bb72db663dad37eb0a0d3ae9290.jpg
Amdra sidan gjordes också, men jag tog inte lika mycket bilder där, det är ju exakt samma sak fast spegelvänt 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e4ceebdc48326f4aa48090f8ab37e116.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-99a7dcd6d942fb12c6bc1587737cf3ed.jpg
Här är det fotat så att dörrarna är i en rak linje rätt in i kameran, så att man kan se att däcket kommer bli bredare än dörren 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5733f13f32dafc8cb738a84d998603e2.jpg
Likaså på andra sidan, samma kameravinkel 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fb8f3110f3b381a71cd6de05e16196af.jpg

Så vid tillfälle så blir det att köpa på sig nytt plåtark och forma till ett nytt inre hjulhus till bägge sidor så att det blir som det ska igen. Sen när mer saker är klara så blir det att se över den yttre skärmens form också, antagligen samtidigt som de fram.

Men, jag passade iallafall på att ta fram 100mm flexslangen för att kika lite, dess funktion är för att styra in luft till kylaren via en öppning i skärmkantens framkant
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-173ca86e521e79e981b8f12ed2729a2a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-93ed2f016b29c537c8900b85edb40d22.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d7359eec562ea63e69032401976af661.jpg

Jag vet inte om det är intressant att veta, men spårbredden bak på en 740 är 1520mm med 195/60/15 däck, vilket ger en total yttre däckbredd på 1715mm.

En s8 är 1586mm med 245/45/18, ger en total yttre däckbredd på 1831mm.

Så mina hjulhus bak ska gå från att husera 1715mm bredd till 1831mm, 11.6cm bredare alltså 😅

Samma värden fram är 1470mm på volvo (1665mm total yttre bredd) och 1597mm på audi (1842mm total yttre bredd), alltså 17.7cm bredare än original.

Aja, nog med skitsnack 😁
Om någon har input om skärmbreddning i övrigt så känn er fria att skriva, detta är, lik måmga andra saker i detta bygge, första gången jag gör detta och input är välkommet 😊

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (4 juli )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
MrHyde
3 juli · 140 Inlägg

Är det bara jag, eller har du en rejäl separation i vänster bakdäck?

_Shadow_
3 juli · 236 Inlägg

MrHyde skrev:
Är det bara jag, eller har du en rejäl separation i vänster bakdäck?

Jag är lite osäker på vad du ser just nu, men jag vet att bakdäckena har några år på nacken.

Har du möjlighet att ringa in vad du tänker på?
För jag antar att de bara är lite skit, kladd eller färg 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
MrHyde
3 juli · 140 Inlägg

_Shadow_ skrev:
Likaså på andra sidan, samma kameravinkel 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fb8f3110f3b381a71cd6de05e16196af.jpg

Den bilden tänkte jag på, på övre delen av däcket så är det typ en bula till vänster på slitbanan.

MrHyde
3 juli · 140 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208048/208048-56bd505005de66c2afc54dde9531d8fe.jpg

_Shadow_
3 juli · 236 Inlägg

MrHyde skrev:

_Shadow_ skrev:
Likaså på andra sidan, samma kameravinkel 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fb8f3110f3b381a71cd6de05e16196af.jpg

Den bilden tänkte jag på, på övre delen av däcket så är det typ en bula till vänster på slitbanan.

Du har helt rätt, de ser märkligt ut.

Såpass att jag var nyss ute och kikade igen, det var lite dåligt med luft i däcket (under 2kg), så jag petade i lite till (2.5kg) så då såg det lite bättre ut. Sen kikade jag på mönstret, det är väldigt slitet just i mitten, så jag misstänker att en gång i tiden med förra ägaren så gick däcket (eller alla däck antagligen) med för högt lufttryck 🙂

Med en träbit ovanpå så ser man klart det du såg. I mitten är de knappt något mönster kvar medan i yttre banorna är det enligt markeringarna fortfarande godkänt mönster 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a10614e52167bb758f421c55263f04cd.jpg

Tack för att du är uppmärksam 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
MrHyde
3 juli · 140 Inlägg

_Shadow_ skrev:

MrHyde skrev:

_Shadow_ skrev:
Likaså på andra sidan, samma kameravinkel 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fb8f3110f3b381a71cd6de05e16196af.jpg

Den bilden tänkte jag på, på övre delen av däcket så är det typ en bula till vänster på slitbanan.

Du har helt rätt, de ser märkligt ut.

Såpass att jag var nyss ute och kikade igen, det var lite dåligt med luft i däcket (under 2kg), så jag petade i lite till (2.5kg) så då såg det lite bättre ut. Sen kikade jag på mönstret, det är väldigt slitet just i mitten, så jag misstänker att en gång i tiden med förra ägaren så gick däcket (eller alla däck antagligen) med för högt lufttryck 🙂

Med en träbit ovanpå så ser man klart det du såg. I mitten är de knappt något mönster kvar medan i yttre banorna är det enligt markeringarna fortfarande godkänt mönster 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a10614e52167bb758f421c55263f04cd.jpg

Tack för att du är uppmärksam 🙂

Mvh
Timmy

Inga problem, tänkte bara att det skulle vara tråkigt om du skulle ut och provköra och stöter på ett sådant bekymmer direkt. smile
Måste villigt erkänna att det är en yrkesskada att kolla däcken, fått så många kunder som fått innerskärmar och ibland ytterskärmar bortsprängda eller knöliga av separationer smile

_Shadow_
13 juli · 236 Inlägg

Hejsan allihopa 😊

Nej, bygget har inte stått still, men det är mestadels småsaker som händer, inte jättemycket att visa tycker jag själv 🙂

Det jag iallafall gjort som är lite roligare att se, är att jag tog fram plastkåpan till rattaxeln och bantade ned elhärvan samt kopplade in reglaget som styr rattpositionen, så jag har nu eljusterbar ratt 😂



Det andra jag gjort är att jag lyckades komma iväg till hydroscand med mina styrservoslangar, så jag lyclades få dem fixade med ny fräsch slang i rätt längd 🙂 Trycksida, retur till "kylaren" och en extra slang som blev kapad till rätt längd mellan "kylaren" och oljebehållaren till servot
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ca7ab5436ffe52c529cd6384cd9b521d.jpg
Kapade till plåten som farthållarmodulen sitter fast i och fäste det i vänster fjädertorn, ungerfär på originalplats. Blir till att korta kablaget lite och fixa lite vakuum slangar till detta samt fästen vid broms/kopplingspedal för givarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a15b68183b232fe8c96fd9414fcd8c6c.jpg
Jag fick även låna denna manick som luftar bromssystemet. Fram gick riktigt smidigt, men bak gick sisådär. Kommer behöva lite manuell hjälp bakom ratten för att lufta allt ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-514be3ef1ebc463fa6804d9997c5e93c.jpg

Sen i vanlig ordning, så är det inget positivt utan negativa saker. En av mina nivågivare i behållarna kortsluter någonstans, så behöver hitta vilken och vart, så jag kannfoxa det.. Det andra är att jag tydligen lyckats dra åt mellersta locket för hårt, så jag får inte upp det nu 🤦‍♂️ Men dessa två saker kommer såklart tas tag i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3bab20d3ce92198e90de62e316d0ba8d.jpg
Anledningen är ganska självklar eftersom jag även fick läckage mellan behållarna och huvudbromscylindrarna 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️ De sitter som de ska och är draget som de ska, men åker på lite gängtejp när jag ändå fixar loss locket och kollar vilken givare som jävlas med mig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9511764ae55f83c04e724ffd72f193fa.jpg


Men kan ju avsluta med en något roligare grej.  2015 års V70 elhydrauliskt styrservo i en 1987 års 740 tillsammans med ratt/styrstång från en 1999 års S8 är något man inte ser lira ihop varje dag 😁
Det vinande ljudet är pumpen, och är inte så högt som i videon och de knarrande ljudet är däcken som roterar på plankorna ovanpå stålfälgarna 🙂


Från 2-handsfattnings muskelservo till att nästan kunna svänga med ett finger, känns nästan lite magiskt 😁

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (14 juli )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
14 juli · 236 Inlägg

Fick nyss svar från återförsäljaren av bromscylindrarna/bromsvätskebehållarna.

Dessa två är inte tillverkade för att passa ihop med varandra tydligen.

Så jag kommer få köpa 3st hona/hona skarver och sedan 3st hane/hane förlängningar för att de ska lira ihop.

Detta skapar såpass mycket höjd att jag inte kommer få plats med det pga mina förstärkningar i torpedväggen/fjädertornet (kolla cylindern längst till höger, kopplingspedalen).
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3bab20d3ce92198e90de62e316d0ba8d.jpg

Så nu blir det att hitta nytt ställe för mina behållare, vilket antagligen blir straxt bakom/"rygg mot rygg" med expansionskärlet till kylarsystemet samt att komma överens om vad för kopplingar osv som jag behöver köpa på mig för att få det att lira ihop.

Det positiva är åtminstone att det kommer bli lättare att komma åt och öppna locket till kopplingens behållare.

Så ett tips till er som vill bygga projektbil, var inte rädda för att fråga försäljarna att saker och ting verkligen lirar ihop, för jag antog att grejer som tillhör varandra funkar tillsammans, vilket så inte är fallet.

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (14 juli )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang