Volvo S60 2.5T - Min resa!

Min resa med min Volvo S60 2.5T från 2005! Allt ifrån små till stora saker under tiden jag har denna bil! :)
  • 17 Följare
  • 13 374 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 september 2022
JRMoto
1 april 2022 · 60 Inlägg

Idag hände det som jag alltid varit rädd att det skulle hända.... Idag så skadade jag fronten på bilen...

Men tur att det ska lagas och lackeras oavsett då stötfångaren ändå var i dåligt skick. Men iallafall råkade köra på ett lite högre trotarkant och vek fronten så sprickan den redan hade. Som tur fick jag tillbaka fronten så det ej syns lika väl, dock så får jag behålla bilen smutsig för att man ej ska notera det.

Tog några bilder men syns ej väl. Inte mer med det så lyckades jag nog ta sönder dimljuset också smile Iallafall hållaren på något vänster och inte glaset. Men som sagt gjort är gjort. Gör bara lite ont i hjärtat då jag inte riktigt har budgeten till att fixa det just nu och är också jobbigt att köra runt när man vet hur det ser ut. Aja, inget jag kan göra åt nu då det är helg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240025/240025-865079f79fcc488c46f45e353fc6b7a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240025/240025-8d6b33f6f134ab5f979ee9ef27a7c7a2.jpg

Svårt att se men väldigt stor spricka. Kan ta bättre kort när bilen är ren.

Brådhis * Voff voff *
1 april 2022 · 10 203 Inlägg

Trist, men shit happens. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
amazinjoey
2 april 2022 · 1 138 Inlägg

Läge för R front då big_smile

JRMoto
4 april 2022 · 60 Inlägg

amazinjoey skrev:
Läge för R front då big_smile

Hade varit fränt! Men känner att jag hellre försöker laga och lacka om denna front! R-Front känns lite vanligare än denna så blir mer speciellt att behålla den jag har. Däremot så hade jag sparat tid och kraft med att köpa R-front men tycker om challenger fronten smile

Rikard_Persson NISMO <3
5 april 2022 · 1 060 Inlägg

JRMoto skrev:

amazinjoey skrev:
Läge för R front då big_smile

Hade varit fränt! Men känner att jag hellre försöker laga och lacka om denna front! R-Front känns lite vanligare än denna så blir mer speciellt att behålla den jag har. Däremot så hade jag sparat tid och kraft med att köpa R-front men tycker om challenger fronten smile

Tycker helt klart du ska laga denna istället. R-frontar har man sett på allt snart men denna fronten är mer speciell tycker jag.

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Volvo V50 Classic "ERST" (2012)
Toyota A90 Supra "Supran" (2020)
JRMoto
6 april 2022 · 60 Inlägg

Rikard_Persson skrev:

JRMoto skrev:

amazinjoey skrev:
Läge för R front då big_smile

Hade varit fränt! Men känner att jag hellre försöker laga och lacka om denna front! R-Front känns lite vanligare än denna så blir mer speciellt att behålla den jag har. Däremot så hade jag sparat tid och kraft med att köpa R-front men tycker om challenger fronten smile

Tycker helt klart du ska laga denna istället. R-frontar har man sett på allt snart men denna fronten är mer speciell tycker jag.

Ja jag kände lite samma sak! Vad tror du det kan kosta att lämna in den för plast lagning samt lackering? Vill inte lackera denna stötfångare själv lol

Rikard_Persson NISMO <3
6 april 2022 · 1 060 Inlägg

JRMoto skrev:

Rikard_Persson skrev:

JRMoto skrev:
Hade varit fränt! Men känner att jag hellre försöker laga och lacka om denna front! R-Front känns lite vanligare än denna så blir mer speciellt att behålla den jag har. Däremot så hade jag sparat tid och kraft med att köpa R-front men tycker om challenger fronten smile

Tycker helt klart du ska laga denna istället. R-frontar har man sett på allt snart men denna fronten är mer speciell tycker jag.

Ja jag kände lite samma sak! Vad tror du det kan kosta att lämna in den för plast lagning samt lackering? Vill inte lackera denna stötfångare själv lol

Jag körde sönder fronten på min förra Skyline en gång. Den exploderade i ett moln av glasfiber.
Jag lämnade den på en firma för lagning och lackering och jag vill minnas att de kostade 3500kr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-7b6de867d773eb8cf32b406ab5af0434.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-4558867ada6a4ccf3dfe797180029b51.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-9fcde4b4df8d9254295c9ae98374446a.jpg

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Volvo V50 Classic "ERST" (2012)
Toyota A90 Supra "Supran" (2020)
Brådhis * Voff voff *
6 april 2022 · 10 203 Inlägg

Rikard_Persson skrev:

JRMoto skrev:

amazinjoey skrev:
Läge för R front då big_smile

Hade varit fränt! Men känner att jag hellre försöker laga och lacka om denna front! R-Front känns lite vanligare än denna så blir mer speciellt att behålla den jag har. Däremot så hade jag sparat tid och kraft med att köpa R-front men tycker om challenger fronten smile

Tycker helt klart du ska laga denna istället. R-frontar har man sett på allt snart men denna fronten är mer speciell tycker jag.

Instämmer helt! Denna är både snyggare och mer ovanlig. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
JRMoto
7 april 2022 · 60 Inlägg

Brådhis skrev:

Rikard_Persson skrev:

JRMoto skrev:

Hade varit fränt! Men känner att jag hellre försöker laga och lacka om denna front! R-Front känns lite vanligare än denna så blir mer speciellt att behålla den jag har. Däremot så hade jag sparat tid och kraft med att köpa R-front men tycker om challenger fronten smile

Tycker helt klart du ska laga denna istället. R-frontar har man sett på allt snart men denna fronten är mer speciell tycker jag.

Instämmer helt! Denna är både snyggare och mer ovanlig. smile

Då blir det som tänkt, när pengarna finns blir det att laga denna jag har big_smile

JRMoto
24 april 2022 · 60 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240025/240025-6e2bb19bd47c3373ed549e37c627c41b.jpg

Håller på att fixa lite små saker i bilen, men insåg att bakre högtalarna ej fungerar! Båda i bakdörrarna låter ej men alla andra låter. Känns lite skumt! Kan båda ha gått sönder eller varför kan båda ha slutit låta? Har ej märkt förens nu då systemet är bilen är väldigt bra utan det också 😅

JRMoto
9 maj 2022 · 60 Inlägg

Snabb uppdatering!

Kommunen bestämde sig för att inte fylla i vägen efter vintern så kommer i ynka 40km/h och så säger det smäll. Så skrapar hela fronten i och ligger sedan bakom bilen. Rolig start på veckan som var! Så nu är läppen sprucken och stygg och ett dimljus fäste gick av så nu fick jag ta bort den med. Lagomt roligt! Nu är fronten ännu styggare. Mailade kommunen och det har ej svarat på någon vecka dock dagen EFTER åkte det och fyllde i vägen.... Hörde flertalet mer än jag skrapade i där.

Men aja sånt händer. Ska nog in på skadebesiktning och hoppas att försäkring löser det! Helförsäkring trotsallt!

Men nu till min fråga, kan man fakea ett purge system på en bil utan Lust gas / n2o?? Så att det sprutar luft upp som i Fast filmerna? Hade varit lite små coolt bara! smile

Rikard_Persson NISMO <3
9 maj 2022 · 1 060 Inlägg

JRMoto skrev:
Snabb uppdatering!

Kommunen bestämde sig för att inte fylla i vägen efter vintern så kommer i ynka 40km/h och så säger det smäll. Så skrapar hela fronten i och ligger sedan bakom bilen. Rolig start på veckan som var! Så nu är läppen sprucken och stygg och ett dimljus fäste gick av så nu fick jag ta bort den med. Lagomt roligt! Nu är fronten ännu styggare. Mailade kommunen och det har ej svarat på någon vecka dock dagen EFTER åkte det och fyllde i vägen.... Hörde flertalet mer än jag skrapade i där.

Men aja sånt händer. Ska nog in på skadebesiktning och hoppas att försäkring löser det! Helförsäkring trotsallt!

Men nu till min fråga, kan man fakea ett purge system på en bil utan Lust gas / n2o?? Så att det sprutar luft upp som i Fast filmerna? Hade varit lite små coolt bara! smile

Tråkigt med bilen. Jag var med om ett liknande potthål men min V50 och fick kommunen att betala en ny fälg. Så stå på dig!
Angående purge så finns det rena purge system för en relativr billig peng.
Dessa behöver du inte fylla med lustgas utan de kan vara kolsyra eller vad som.
https://japtuning.se/p/simulator-full-s … -hardware/

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Volvo V50 Classic "ERST" (2012)
Toyota A90 Supra "Supran" (2020)
JRMoto
16 maj 2022 · 60 Inlägg

Rikard_Persson skrev:

JRMoto skrev:
Snabb uppdatering!

Kommunen bestämde sig för att inte fylla i vägen efter vintern så kommer i ynka 40km/h och så säger det smäll. Så skrapar hela fronten i och ligger sedan bakom bilen. Rolig start på veckan som var! Så nu är läppen sprucken och stygg och ett dimljus fäste gick av så nu fick jag ta bort den med. Lagomt roligt! Nu är fronten ännu styggare. Mailade kommunen och det har ej svarat på någon vecka dock dagen EFTER åkte det och fyllde i vägen.... Hörde flertalet mer än jag skrapade i där.

Men aja sånt händer. Ska nog in på skadebesiktning och hoppas att försäkring löser det! Helförsäkring trotsallt!

Men nu till min fråga, kan man fakea ett purge system på en bil utan Lust gas / n2o?? Så att det sprutar luft upp som i Fast filmerna? Hade varit lite små coolt bara! smile

Tråkigt med bilen. Jag var med om ett liknande potthål men min V50 och fick kommunen att betala en ny fälg. Så stå på dig!
Angående purge så finns det rena purge system för en relativr billig peng.
Dessa behöver du inte fylla med lustgas utan de kan vara kolsyra eller vad som.
https://japtuning.se/p/simulator-full-s … -hardware/

Jo väldigt tråkigt. Finns en ganska stor träff här i Östersund som heter Springmeet. Hade tänkt ha bilen så fin man kunde inför det men nu får S60in vila istället den dagen. Försöker kontakta kommunen men tyvärr ingen återkoppling, det är som att det inte vill svara wink

Men har iallafall bokat lagning på fronten nu. 13 juni så åker den in och ska bli lagad, frågan om det hittar spoilern eller inte är en bra fråga men annars blir det mycket plast reparation! Sen slipning och omlackering. Så det ska bli kul! Helförsäkring som tur är men självrisk på 5000kr så om inte jag får tag i kommunen så får jag bita i det sura äpplet. Så får jag ersättning för allt över 5000kr vilket det kommer bli. Dimljus och annat trasigt! Men har som mål att bilen ska vara "klar" inför nästa springmeet. Eller iallafall vara så fin som möjligt i mitten av sommaren i år. Som sagt fronten var det värsta men en polering och det så blir det grett!

Sen får vi se angående Purge Systemet. Hade varit sjukt coolt! Kanske lite onödigt precis nu hahah. Men ska defintivt skriva upp det på listan.

JRMoto
30 juni 2022 · 60 Inlägg

Nu blir det stort inlägg! Massa info kommer här angående bilen.

Kan börja med att kommunen som vanligt är super seg och tro inte att det grusa igen det där hålet igen, samt nu asfalterat det. Men fortfarande inte fått ett svar sen man skicka in bilder…
Aja, men fronten är lagad! Lämna in den hos Volvo och som tur har jag helförsäkring så behövde bara betala 5000kr för allt med omlackad, lagad, nytt dimljus osv.


Sen så är allt bra och fri och fröjd. Från ingenstans när jag är ute med ett par kompisar och vi bestämmer för att dra på lite på motorvägen. Så jag drar på bilen går jätte bra men tyckte den börja tappa lite på toppen. Tänkte inte mer med det, parkerade bilen på Ica och gick in. Gick ut igen startar och motorlampa.

Bilen smäller lite mer än vanligt tycker jag först. Testkör, inte alls lika pigg. Laddar ej som den ska och fortsätter köra. Sen så vart allt jätte konstigt men sen börja den gå ”bra” igen när man körde normalt. Kikade och hade felkod på luftmassemätaren. Men efter mycket test och funderingar uteslöt jag att den inte alls var sönder. Rök testade och visar sig intercoolern har börjat läcka på något sett. Kanske pågrund av ökat laddtryck? Vad vet jag. Men nu kommer vi till mitt dilemma som jag behöver mycket hjälp med.

Det är egentligen inte bara det jag behöver fixa. Bilen är från 2005 så allt är ej perfekt. Över fjäderbenslagringarna är dåliga, övre motorfästet måste bytas, belägg bak ska bytas snarast och sen är det massa massa andra kostnader som
Fälgar och annat för att få den som jag vill och är så petig så vet aldrig om jag blir nöjd. Skulle vilja ha lite mer effekt och lacken är inte helt perfekt heller, mycket stenskott och annat på huv och liknande. Måste byta lyktglas med osv.

Nu till mitt dilemma. Jag är otroligt fäst vid bilen, får något fel eller kliar i fingrarna när jag inte kört den på typ två dagar. Älskar bilen mer än allt, men börjar inse hur mycket jag lagt på den och vad jag behöver lägga för den ska bli exakt som jag vill. Ska jag lyssna på hjärtat eller huvudet?😂 Skulle man ha sålt och investerat i typ en R? Eller liknande? Och haft allt man saknar? Och förlora bilen man älskar? Fast få alla fördelar med att byta? Eller ska man forsätta modifiera och pilla med denna bil? I slutändan kommer jag lagt som en R på den om man ska göra precis allt.

Så nu behöver jag eran hjälp, hur gör jag? Super ångest över detta 😅

Brådhis * Voff voff *
30 juni 2022 · 10 203 Inlägg

Hur mycket pengar du än lägger ner är det ingen förlust förrän du säljer... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
amazinjoey
1 juli 2022 · 1 138 Inlägg

Inte för vara sån men alla de kostnaderna är inga större. Så det är bara fixa, men rekommenderar starkt lägga extra pengar och köpa DO88 IC big_smile

SportPilot Ubåtsingenjör
2 juli 2022 · 7 210 Inlägg

JRMoto skrev:
Nu blir det stort inlägg! Massa info kommer här angående bilen.

Kan börja med att kommunen som vanligt är super seg och tro inte att det grusa igen det där hålet igen, samt nu asfalterat det. Men fortfarande inte fått ett svar sen man skicka in bilder…
Aja, men fronten är lagad! Lämna in den hos Volvo och som tur har jag helförsäkring så behövde bara betala 5000kr för allt med omlackad, lagad, nytt dimljus osv.


Sen så är allt bra och fri och fröjd. Från ingenstans när jag är ute med ett par kompisar och vi bestämmer för att dra på lite på motorvägen. Så jag drar på bilen går jätte bra men tyckte den börja tappa lite på toppen. Tänkte inte mer med det, parkerade bilen på Ica och gick in. Gick ut igen startar och motorlampa.

Bilen smäller lite mer än vanligt tycker jag först. Testkör, inte alls lika pigg. Laddar ej som den ska och fortsätter köra. Sen så vart allt jätte konstigt men sen börja den gå ”bra” igen när man körde normalt. Kikade och hade felkod på luftmassemätaren. Men efter mycket test och funderingar uteslöt jag att den inte alls var sönder. Rök testade och visar sig intercoolern har börjat läcka på något sett. Kanske pågrund av ökat laddtryck? Vad vet jag. Men nu kommer vi till mitt dilemma som jag behöver mycket hjälp med.

Det är egentligen inte bara det jag behöver fixa. Bilen är från 2005 så allt är ej perfekt. Över fjäderbenslagringarna är dåliga, övre motorfästet måste bytas, belägg bak ska bytas snarast och sen är det massa massa andra kostnader som
Fälgar och annat för att få den som jag vill och är så petig så vet aldrig om jag blir nöjd. Skulle vilja ha lite mer effekt och lacken är inte helt perfekt heller, mycket stenskott och annat på huv och liknande. Måste byta lyktglas med osv.

Nu till mitt dilemma. Jag är otroligt fäst vid bilen, får något fel eller kliar i fingrarna när jag inte kört den på typ två dagar. Älskar bilen mer än allt, men börjar inse hur mycket jag lagt på den och vad jag behöver lägga för den ska bli exakt som jag vill. Ska jag lyssna på hjärtat eller huvudet?😂 Skulle man ha sålt och investerat i typ en R? Eller liknande? Och haft allt man saknar? Och förlora bilen man älskar? Fast få alla fördelar med att byta? Eller ska man forsätta modifiera och pilla med denna bil? I slutändan kommer jag lagt som en R på den om man ska göra precis allt.

Så nu behöver jag eran hjälp, hur gör jag? Super ångest över detta 😅

Är det en R du drömmer om så köp en R... Har man möjligheten att uppfylla en dröm så ska man göra det, och då fullt ut

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
zzr94092
2 juli 2022 · 4 369 Inlägg

Ja,och dom växer inte på träden precis! Så köp, snart blir det hus,ungar,kärring,om du inte redan har skägget i brevlådan!!!!

SportPilot Ubåtsingenjör
2 juli 2022 · 7 210 Inlägg

zzr94092 skrev:
Ja,och dom växer inte på träden precis! Så köp, snart blir det hus,ungar,kärring,om du inte redan har skägget i brevlådan!!!!

Helt korrekt! En annan får väl lägga Ferrari drömmen i malpåse 😅

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
JRMoto
11 september 2022 · 60 Inlägg

Liten uppdatering! Bilen går bra nu, allt som hände var att intercoolern hade gått sönder. Läckte ungefär i mitten på den. Fixat nu men finns en hel del kvar att göra. Precis börjat nytt jobb så väntar bara på att månaden ska ta slut så man får in lite pengar big_smile

Men blir en nytt tillskott till bil familjen då jag har valt att ej köra S60in denna vinter igen. Är ärrad av förra vintern hahah. Däremot vet jag ej vad det ska bli för bil än smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang