Är det värt att lägga ner mer på en Audi A4 Avant Quattro 2008

krambriw
2 juli 2022 · 423 Inlägg

Som rubriken säger. Min dotter har en sådan, gått drygt 20k mil, manuell. Den går fint, går också genom besiktningen utan problem varje år hittills

Men,,,det finns vissa saker som dom på verkstaden rekommenderar att göra

- börja bli torrsprickor på damasker
- nån mojäng som har med vevhusventilationen att göra, ser ut som en svart puck, har någon gång "öppnats" och sedan limmats tillbaka, tänker att det är lika bra att byta
- litet oljeläckage inunder, packbox eller så, växellåda/motor??
- jag tycker jag kan få kopplingen att slira runt 3000 varv om jag stampar på gasen ordentligt så om man river allt skulle jag också byta kopplingen
- kanske dags för partikelfiltret snart, ingen varning ännu men finns nog en hel del aska i det
- lite rost på kanten, vänster framskärm

Är det värt att lägga ner mer? Årsskatten är ju rätt hög, 4,5 k ungefär? Men det är ju samtidigt en trygg bill med fantastisk väghållning, särskilt bra på vintern också

Inget en pappa handgripligen kan hjälpa till med själv, förutom ekonomiskt stödpaket

Tacksam för era synpunkter

Utmarks-Loke
2 juli 2022 · 5 791 Inlägg

Med tanke på dagens priser på begagnade bilar är det ju ändå en ganska värdefull bil och dieselmotorerna var det inget fel på. Så länge den inte dricker en massa olja skulle jag nog kosta på den en del.

krambriw
2 juli 2022 · 423 Inlägg

Tack för ditt svar, den dricker ingen olja alls, hon behöver inte fylla på nått alls mellan service besöken

Mossan1
2 juli 2022 · 2 733 Inlägg

Damaskerna i förebyggande och rosten är ju inget snack.

oljeläckan beror ju på.
Svett = OK. Droppande = ej ok.

Partikelfiltret finns ingen anlednimg i förebyggande, såvida det inte är en utsatt intervall på det. Självrensande filter kan vara med Läääänge om man kör mycket långa sträckor så regenereringen fungerar korrekt.

Inget av ovan har demonterat något som direkt underlättar koppllingsbyte.
Möjligen då om det är bakre vevaxeltätning som droppar.
DÅ, är det klokt med kopplingsbyte i förebyggande.

Slirande koppling redan vid 20k mil så har den levt ett tufft liv. 40k mil med orginalkopplingar är vanligt. Hydrualiken eller DMF svänghjul brukar ge sig först. (Eller packboxen i fråga)

Slirande koppling blir annars snabbt sämre.
Var säker på att den slirar, för kopplingsbyte är dyrt, och ganska liten vinst i att byta i förebyggande eftersom dom håller så länge numera.
(Om man då inte ändå river ner lådan av annan anledning, givetvis.)

Superb-linkan
8 juli 2022 · 275 Inlägg

Är en bra fråga faktiskt.
Få tag i bilar går ju såklart, handlar bara om budget. Hur mycket kör hon? Har hon barn?
Finns en uppsjö med mindre bränslesnåla bensinare.
Men till dina punkter.
Först och främst vart kommer oljan ifrån?
Håller med föregående talare om rost, damask och partikelfilter.
Ganska lätt att kolla kopplingen. Ligg på 2an i 30, tryck ner kopplingen, hoppa av kopplingspedalen. Blir det ett ryck och sen motorbromsar så är det bra, går den mjukt in i motorbroms så slirar det en aning.
Får säga åt dottern att ge fan i att ligge på dragläge i motlut wink

Hur är skicket i övrigt? Tänker bromsar, stötdämpare och fjädring. Så inte det kommer som ett brev på posten också

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang