Tändning Nissan primera -99

hadoque
1 juli 2022 · 12 Inlägg

Hej
Jag felsöker tändningen på en Nissan primera -99
Eftersom jag inte får gnistor från tändstift har jag steg för steg demonterat tändningen och är nu inne vid tändspolen. Tändspolen ger inga gnistor , men är uppmätt enligt värden i Haynes och verkar funka.
Ett fynd var att det var kortis i kondensatorn, så jag har bytt ut den mot en liknande från mekonomen. Fortfarande ingen gnista.
Kondensatorn är eventuellt av fel värde, jag har en som ska vara kompatibel på väg i posten, ska testa den så snart den är här.
Jag vet inte riktigt hur jag ska fortsätta felsöka ”innanför” tändspolen, Haynes föreslår att man ska lämna in bilen om man kommit så långt.
Jag är amatör vad det gäller bilar, men jobbar proffesionellt med elektronik, så bara jag kan förstå hur styrningen av tändningen funkar , så kan jag antagligen felsöka.
Tändningen är av typen med en optisk läsare med en skiva med skåror i.

Jag har kollat alla säkringar jag har hittat (bredvid batteriet och under ratten) och alla är ok. Finns det något relä i kedjan som kan spöka?
Genereras vågformen till tändspolen i distributorn (heter det så?) , eller behöver den också stimuli från ECU ’n? Det sitter en kontakt med fem pinnar som ska gå till ECU’n , finns det nåt där att undersöka?

Tacksam för en putt åt rätt håll…

Ska försöka få in en bild också

hadoque
1 juli 2022 · 12 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/97/96745/96745-c7b66404b34de0baa9f7cb77cd5443e2.jpg

zzr94092
1 juli 2022 · 4 369 Inlägg

Kondensator? Är väl brytarlöst tändsystem??

Utmarks-Loke
1 juli 2022 · 5 791 Inlägg

Jag har aldrig jobbat med den där typen av tändning men det måste ju finnas någon form av tändmodul som tar emot signalen från det där optiska hjulet och styr tändspolen. Förr satt kondensatorn över brytaren för att skydda brytarspetsarna men jag vet inte vilken funktion den kan tänkas ha i en elektronisk tändning. Men om det nu var kortslutning i den kan den ju ha bränt tändmodulen, eller någon säkring. Men om du har Haynes bok måste det väl finnas elschema över tändningen där?

husseman
2 juli 2022 · 1 563 Inlägg

Hmm, kondensatorn har nog bara nån avstörande funktion. Fast kan ju grillat din tändmodul som antagligen sitter separat- eller inbyggd i Motorstyrdonet.
Här har du nåt att bita i, nissan va inget skoj att skruva med minns ja o numer e´de ju fransk skit i dom. Nissan är enda jappsmärket ja inte gillar. Men klart det måste gå att få liv i denna- fast kan krävas ett "nytt" motorstyrdon om du har otur. Lycka till.
mvh/husse

Mossan1
2 juli 2022 · 2 733 Inlägg

Brytarlös tändning har också en eller flera kondensatorer.
Tändningsmodulen är en slags CDI =Capasitor (kondesator) Discharge System. Som exempel.
Dock ingen fysisk BRYTARE.
Därför termen brytarlöst.

Brytarlösa system är tyvärr inte alla så liknande uppbyggda i grunden som gamla brytarsystemen eller moderna datorstyrda är.
Därför oerhört svårt att ge bra felsökningsstips utan att kunna bilens system.
Vissa ger gnista på två cyl samtidigt tex.
Den ena i onödan.

På snöskoter/ATV osv brukar jag börja med pickupen/hallgivaren.
Ger den signal?

Senast redigerat av Mossan1 (2 juli 2022)

hadoque
2 juli 2022 · 12 Inlägg

Tack för alla kommentarer. Nu tror jag att jag hr lyckats ringa in vilken del det är fel på. Tändningsmodulens positionsindikator ger signal ut (till ECU’n) när axeln roterar. ECU’n ger samtidigt signaler in till ingången på tändningsmodulen. Gissningsvis är det transistorn i tändningsmodulen som har gett sig, eftersom ingenting händer på tändningsmodulens utgång (den som driver tändspolen).

Jag har hittat nytillverkade moduler på eBay, vilket ytterligare stärker min misstanke (att modulerna gärna går sönder?).
Jag har inte plockat bort modulen ännu, så jag vet inte om det är möjligt att öppna och reparera, men ny modul kostar en femhunka, så det kan vara värt att köpa en, så kan man ju laga den gamla och ha som reservdel ifall det behövs…


https://www.ebay.com/itm/162553114909

hadoque
3 juli 2022 · 12 Inlägg

Trasig tändningsmodul. Igenlimmad. Elektroniken ingjuten i epoxy. Vilken tur att det finns nytillverkade, för den här går inte att reparerahttps://www1.garaget.org/gallery/images/97/96745/96745-03280f54fa9f1849368791bcfa70b719.jpg

hadoque
17 juli 2022 · 12 Inlägg

Hej igen. Nu har jag bytt tändmodulen och får gnista hela vägen ut till tändstiften, men bilen vill ändå inte starta:

Jag gjort rent tändstift och kollat att det kommer gnistor ur alla fyra, trots det plus startgas, vill inte motorn starta. Man hör att den ”vill” tända, men räcker inte för att den ska gå igång.
Funderingar: gnistan från tändstiften är gulaktig, är det för dålig gnista då? Hur testar man gnistan? Enklast att bara köpa nya tändstift?
Jag har kört motorn mycket , vid felsökning av tändningen, men glömt att disabla bränslepumpen. Var tar allt bränsle vägen? Kan jag ha flödat motorn så mycket att det inte räcker att göra rent stiften?

uhlin
17 juli 2022 · 2 829 Inlägg

hadoque skrev:
Hej igen. Nu har jag bytt tändmodulen och får gnista hela vägen ut till tändstiften, men bilen vill ändå inte starta:

Jag gjort rent tändstift och kollat att det kommer gnistor ur alla fyra, trots det plus startgas, vill inte motorn starta. Man hör att den ”vill” tända, men räcker inte för att den ska gå igång.
Funderingar: gnistan från tändstiften är gulaktig, är det för dålig gnista då? Hur testar man gnistan? Enklast att bara köpa nya tändstift?
Jag har kört motorn mycket , vid felsökning av tändningen, men glömt att disabla bränslepumpen. Var tar allt bränsle vägen? Kan jag ha flödat motorn så mycket att det inte räcker att göra rent stiften?

Antagligen att den är rå. Pröva och starta och håll gasen nertryckt i botten så kanske den hoppar igång efter en stund.

Håll gasen i botten hela tiden och pumpa inte.

hadoque
17 juli 2022 · 12 Inlägg

Jag har provat att starta med gasen nedtryck och med startgas samt startkablar från en annan bil som är igång, det låter som att den verkligen är på väg att starta, motorn hoppar och varvmätaren flaxar upp och ned, men ändå ingen start…

hadoque
27 juli 2022 · 12 Inlägg

Jag hade satt indikatorplattan till tändmodulen åt fel håll, så medan motorn gick medsols gick timingen motsols. Efter att ha vänt den rätt går bilen som ett spjut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang