Avgasvärden

Lohman123
2 juli 2022 · 5 Inlägg

Jag skulle behöva lite tips o trix när det gäller avgasvärden inför besiktning

Jag har fått en 2a på avgasvärderna på min bil (Volvo s80 2,5 Flexfuel) jag tankade bilen med E85 och körde den fleskevarm med ändå ville inte värdet gå ner till godkänd nivå, hamnade på 0,4 och den behöver vara 0,3 hur ska jag göra för att få ner den ytterligare.

Den är trimmad av förra ägaren så det sitter ett välbyggt avgassystem och lite småsaker i motorn och den är även mappad.

Detta problemet har funnits tidigare och då har tidigare ägaren löst det med att sätta på en extra cat.

Gjorde även en fullständig service på bilen med tändstift,olja o filter, luftfilter och bränsle filter o kamrämm mm.

Skulle uppskattas om man fick lite tips

simlar
2 juli 2022 · 5 508 Inlägg

Mest troligt katalysatorn som inte renar tillräckligt.
Antar det är en sport katalysator?

Skulle då rekommendera att göra om avgassystemet så du kan enkelt byta till org katalysatorn vid bes.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Lohman123
2 juli 2022 · 5 Inlägg

Ja förmodligen det sitter en sportcat på o bakom den sitter en vanlig kan det vara så enkelt att bara byta plats på dom för att den som är orginal inte kommer upp i temperatur?

Lohman123
2 juli 2022 · 5 Inlägg

simlar skrev:
Mest troligt katalysatorn som inte renar tillräckligt.
Antar det är en sport katalysator?

Skulle då rekommendera att göra om avgassystemet så du kan enkelt byta till org katalysatorn vid bes.

Ja förmodligen det sitter en sportcat på o bakom den sitter en vanlig kan det vara så enkelt att bara byta plats på dom för att den som är orginal inte kommer upp i temperatur?

simlar
2 juli 2022 · 5 508 Inlägg

Tveksamt om det gör någon skillnad.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Lohman123
2 juli 2022 · 5 Inlägg

simlar skrev:
Tveksamt om det gör någon skillnad.

Det är inget man kan hälla i bränslet för att få ner värdet jag kör ju redan på E85 och körde E85 när jag besikta bilen och är inte super sugen på att lägga ut för en ny cat

simlar
2 juli 2022 · 5 508 Inlägg

Börja med att läsa mätvärden med diagnosutrustning, kan ju vara nån givare (t.ex lambdasond) som visar marginellt felaktiga värden och orsakar problemet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lohman123
3 juli 2022 · 5 Inlägg

simlar skrev:
Börja med att läsa mätvärden med diagnosutrustning, kan ju vara nån givare (t.ex lambdasond) som visar marginellt felaktiga värden och orsakar problemet.

Yes!

Annars har du några tips på fulingar man kan göra

husseman
4 juli 2022 · 1 563 Inlägg

Hmm, värm upp katten som fan med en gassvets...åk direkt till Besikta o håll bilen varm. Varva som fan tills du kommer in- kan gå..ca 60/40. Annars är det Kattbyte som gäller..
mvh/husse

Mack855
6 juli 2022 · 1 354 Inlägg

Vem har mappat åt dig? Vad säger dem?

Superb-linkan
8 juli 2022 · 275 Inlägg

Sportcat och 3tumssystem behöver mer än "fleskevarm" ha ännu tyngre högerfot. Kör skiten ur bilen och sen rulla in..
Grillkorven ska bli bränd på utblåset, då har du kommit upp i lagom temp

Low
8 juli 2022 · 3 295 Inlägg

Varför har man original katt och sportkatt på samtidigt?.... låter helt idiotiskt i mina öron? Någon som kan förklara?

zzr94092
8 juli 2022 · 4 369 Inlägg

Ja,det skulle jag åxxå vilja veta!

husseman
9 juli 2022 · 1 563 Inlägg

Hehe, bra fråga- har faktiskt inte nåt svar på den heller..man har väl sett nåt på YT o eftersom man varken kan stava, räkna eller skriva(inte ens på sitt eget språk)...så kan det ju försvåra saker..huu

mvh/husse

Mossan1
10 juli 2022 · 2 733 Inlägg

Low skrev:
Varför har man original katt och sportkatt på samtidigt?.... låter helt idiotiskt i mina öron? Någon som kan förklara?

En vild gissning är att orginal kat är kass och någon "löste" det hela med en kat till för att få dem igenom besiktningen.
Kansle lyckades några gånger men eftersom det är långt ifrån idealiska förhållanden på detta sättet så blir den inte långlivad.
Men det är ett gissat scenario.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang