Otillräcklig handbroms

Anden97
2 juli 2022 · 21 Inlägg

Bilen i fråga: audi a4 b6 2002

Halloj min garagetvänner! Jag fick nedslag på besiktningen på grund av otillräcklig handbroms. Vanliga färdbromsen var okej som jag fattade det av besiktningsgubben, 1,5 i värde vänster bak och 1,6 i värde höger bak.

Bytte ok och belägg cirka en vecka innan besiktning för att oken hade kärvat ihop (skivor byttes inte). Handbromsvajrar bytte jag för cirka 3 år sedan. Förstår inte hur den inte kan nypa när det är bytt. Är någon form av självjusterande handbroms på dessa så ser inte hur jag skall kunna spänna handbromsen något.

Handbromsen tar men märker att den inte tar tillräckligt eftersom bilen inte riktigt står still om jag ställer mig i en lätt lutande backe.  Tittar man bak där vajern är infästad i oken ser man att det rör sig fint när man drar i handbromsen.

Tips hur jag får handbromsen att nypa bättre mottages

/ Andreas

Senast redigerat av Anden97 (2 juli 2022)

MrHyde
3 juli 2022 · 630 Inlägg

Anden97 skrev:
Bilen i fråga: audi a4 b6 2002

Halloj min garagetvänner! Jag fick nedslag på besiktningen på grund av otillräcklig handbroms. Vanliga färdbromsen var okej som jag fattade det av besiktningsgubben, 1,5 i värde vänster bak och 1,6 i värde höger bak.

Bytte ok och belägg cirka en vecka innan besiktning för att oken hade kärvat ihop (skivor byttes inte). Handbromsvajrar bytte jag för cirka 3 år sedan. Förstår inte hur den inte kan nypa när det är bytt. Är någon form av självjusterande handbroms på dessa så ser inte hur jag skall kunna spänna handbromsen något.

Handbromsen tar men märker att den inte tar tillräckligt eftersom bilen inte riktigt står still om jag ställer mig i en lätt lutande backe.  Tittar man bak där vajern är infästad i oken ser man att det rör sig fint när man drar i handbromsen.

Tips hur jag får handbromsen att nypa bättre mottages

/ Andreas

Sitter en justeringsmutter bakom spaken på de flesta bilar, där kan man justera spelet på vajrarna. Kanske räcker med det? Dock måste man i vissa fall lyfta mittkonsolen för att komma åt.
Googla "audi a4 2002 parking brake adjustment" så får du upp bilder på hur det ser ut.

Live long, and prosper.
Anden97
3 juli 2022 · 21 Inlägg

Nope, sitter ingen mutter på denna, är en självjusterande mekansim som jag inte ser går att göra något annat med än att frikoppla den. Vilket görs vid byte av vajrar

zzr94092
3 juli 2022 · 4 369 Inlägg

Först så kollar du att hävarmen går HELT tillbaks mot anslaget,om inte så får du ingen bra handbroms,ev, justering på vajern är ENDAST till för att ta bort SLACKET i vajern!
Detta gäller bara om du har handbromsen i oket,har du trummor så glöm detta!

Senast redigerat av zzr94092 (3 juli 2022)

MrHyde
3 juli 2022 · 630 Inlägg

Anden97 skrev:
Nope, sitter ingen mutter på denna, är en självjusterande mekansim som jag inte ser går att göra något annat med än att frikoppla den. Vilket görs vid byte av vajrar

Detta tog mig ca 10 sekunder att hitta när jag googlade det jag rekommenderade dig att göra. Bör inte vara nån skillnad på karosstyper.
https://www.vwaudiforum.co.uk/forum/sho … adjustment

Live long, and prosper.
Anden97
8 augusti 2022 · 21 Inlägg

zzr94092 skrev:
Först så kollar du att hävarmen går HELT tillbaks mot anslaget,om inte så får du ingen bra handbroms,ev, justering på vajern är ENDAST till för att ta bort SLACKET i vajern!
Detta gäller bara om du har handbromsen i oket,har du trummor så glöm detta!

Jag har fortfarande inte fått någon ordning på handbromsen. Har nu bytt skivor samt bromsokshållare. Hävarmen går tillbaka helt mot stoppet/nolläget på båda sidor.
Handbromsen tar något bättre på höger än vänster. Drar man åt så mycket man orkar i handbromsen står bilen i lätt nedförsbacke, men de tycker den skall ta mycket tidigare på besiktningen.  Fler tips mottages tack!

zzr94092
9 augusti 2022 · 4 369 Inlägg

När du bytte oken,  var då kolvarna inskruvade helt ,vilket dom ska vara, pumpade/trampade du ut kolvarna i oken FÖRST, innan du rörde handbromsen? Om inte gör om hela proceduren.

Anden97
9 augusti 2022 · 21 Inlägg

zzr94092 skrev:
När du bytte oken,  var då kolvarna inskruvade helt ,vilket dom ska vara, pumpade/trampade du ut kolvarna i oken FÖRST, innan du rörde handbromsen? Om inte gör om hela proceduren.

Det gjorde jag nog inte. Luftade systemet men kan ha satt på vajrarna först och då har jag ju rört hävarmen på oken innan luftningen

zzr94092
9 augusti 2022 · 4 369 Inlägg

Gör om det hela då som jag skrev så får vi hoppas det blir bra/bättre..Räcker så klart att du bara skruvar in kolvarna nu..

Senast redigerat av zzr94092 (9 augusti 2022)

Anden97
9 augusti 2022 · 21 Inlägg

zzr94092 skrev:
Gör om det hela då som jag skrev så får vi hoppas det blir bra/bättre..Räcker så klart att du bara skruvar in kolvarna nu..

Alltså enligt följande?:

1 lossa oket och vajrarna
2 skruva in kolven.
3 Montera oket och belägg igen
4 starta bilen och trampa på bromsen några gånger för att skjuta ut kolvarna
5 sedan montera vajrarna

Blir osäker nu, skall jag hålla nere bromspedalen när jag sätter på vajrarna? För annars åker de väl tillbaka lite igen när jag släpper bromspedalen?

zzr94092
10 augusti 2022 · 4 369 Inlägg

Du tar bara bort beläggen,ev får du lossa på oken för att skruva tillbaka  kolven,inget annat ändrar du på,se bara till att hävarmen ligger MOT ÄNDLÄGET när kolven är tillbakaskruvad,, sen monterar du oket/beläggen,sen pumpar/trampar du ut beläggen ..

Mossan1
10 augusti 2022 · 2 733 Inlägg

Detta är inte korrekt, men jag har någon gång fått lov att manuellt skruva UT kolven 1/4 varv för att få handbromsen ok.

Dvs
Först, hela korrekta proceduren enl tidigare. Naturligtvis.
Om otillräckligt, trots inkörda belägg och allt annat ok, har jag klämt tillbaka kolven så långt det går (utan att skruva) och sen skruvat UT kolven så den precis går över beläggen.
Ofta är en pigg i beläggen för kolven var 1/4 varv att ta hänsyn till.

Jag har gjort detta med framgång (även långsiktigt) på Hyundai Elantra Volvo S40 och Passat (2005) 

Ingen Audi A4.
Tar inget ansvar för om det inte funkar på A4 2002.

Edit:
Jag har också varit med om kärvande virar, som endast kärvar vid belastning. Dvs löper lätt obelastad och luras men med motstånd nypt och gått tungt. Troligen slitet och/eller rost i en böj.  Detta på släp, förvisso, men varför inte också en handbromsvire...

Senast redigerat av Mossan1 (10 augusti 2022)

Anden97
11 augusti 2022 · 21 Inlägg

Alright ny är grymma boys! Hade inne den på verkstad idag och de sa den tar nog bra så provar att besikta imorn. Om den inte går igenom får jag prova det ni skriver!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang