Lidls plasmaskärare

redneck-paul
3 juli 2022 · 1 Inlägg

Min trotjänare till kompressor vill inte ge tryck nog hela tiden medan jag jobbar med plasmaskäraren. Ok, bara att köpa en ny då. MEN, hur mycket flöde behöver jag ha på luften. Det är ju bara en liten plasmaskärare., men det är ändå det mest krävande i hela min verkstad. Däckmaskinen är inte alls krävande, utan det är den lille plasman som får styra valet. Å ena sidan är det ju aldrig fel att ha lite extra kapacitet men å andra sidan dyrare i inköp. Vad för kompressor använder ni? Vad är kapaciteten?

Senast redigerat av redneck-paul (3 juli 2022)

OttoM
4 juli 2022 · 321 Inlägg

redneck-paul skrev:
Min trotjänare till kompressor vill inte ge tryck nog hela tiden medan jag jobbar med plasmaskäraren. Ok, bara att köpa en ny då. MEN, hur mycket flöde behöver jag ha på luften. Det är ju bara en liten plasmaskärare., men det är ändå det mest krävande i hela min verkstad. Däckmaskinen är inte alls krävande, utan det är den lille plasman som får styra valet. Å ena sidan är det ju aldrig fel att ha lite extra kapacitet men å andra sidan dyrare i inköp. Vad för kompressor använder ni? Vad är kapaciteten?

Tycker han säger 4,5 bar, det dubblar ju nästan kompressorns volymkapacitet, en extra tank hade kanske funkat?
Verkar vara en rolig maskin som även jag skulle vilja ha, vet bara inte till vad. Har ju gasskärbrännare men gasen är för dyr, 2st 5kg-flaskor kostar mer än en sån där maskin, tur man inte behöver skära i plåt.
Men efter den här filmen https://www.youtube.com/watch?v=ukwc-z0 … kansGarage  blir man lite sugen, helt klart.
Som sagt, leta fram en eller flera tankar att koppla in.

torsen
4 juli 2022 · 7 189 Inlägg

Min LIDL plasmaskärare  "pajade".
Apparaten har vanlig Schuckopropp.
Schuckopropp är avsedd för 1-fas AC 240 v max 10 A.
10 A räcker inte för LIDL plasmaskärare.
Framgår även av instruktionsfilm på fb att "proppen" kan gå.
Vad händer då?
Jo nedkyningen uteblir eftersom fläktmotorn stannar.
Påpekas i manualen på flera ställen hur viktigt det är att inte bryta strömmen innan nedkylningsprocessen är slutförd.
I mitt fall blev resultatet att material brände fast i /på keramikmunstycket.
Vid återstart efter återställning 10 A säkring bolmade det från munstycket.
Men skärningen gick inte att återtända.

Har tillskrivit LIDL en A4-sida med bl a påpekande att 10 A inte räcker.
Vilket även vidimeras i deras film på fb.

Jag har inte hört något från LIDL.
Man borde skriftligt bekräftat mottagandet av min skrivelse - på papper som är inlämnat till en LIDL-butik.
Berättade även att jag endast "körde" 1/3 effektuttag.
Arbetet bestod i att kapa 3 mm tjocka och 200 mm breda "aluminiumplankor".

Dock ska LIDL ha en eloge för att de utan knot gav mig pengarna tillbaka.

Ska man köpa en ny plasmaskärare och göra en "fulkoppling" i 3-fasuttaget så man får 240 v 1-fas 16 A?
Vad tycker ni?

Vanligen är jag MYCKET nöjd med LIDLs produkter och kommer att fortsätta att handla där.

Någon mer som råkat ut för samma sak som jag?

OttoM
4 juli 2022 · 321 Inlägg

torsen skrev:
Min LIDL plasmaskärare  "pajade".
Apparaten har vanlig Schuckopropp.
Schuckopropp är avsedd för 1-fas AC 240 v max 10 A.
10 A räcker inte för LIDL plasmaskärare.
Framgår även av instruktionsfilm på fb att "proppen" kan gå.
Vad händer då?
Jo nedkyningen uteblir eftersom fläktmotorn stannar.
Påpekas i manualen på flera ställen hur viktigt det är att inte bryta strömmen innan nedkylningsprocessen är slutförd.
I mitt fall blev resultatet att material brände fast i /på keramikmunstycket.
Vid återstart efter återställning 10 A säkring bolmade det från munstycket.
Men skärningen gick inte att återtända.

Har tillskrivit LIDL en A4-sida med bl a påpekande att 10 A inte räcker.
Vilket även vidimeras i deras film på fb.

Jag har inte hört något från LIDL.
Man borde skriftligt bekräftat mottagandet av min skrivelse - på papper som är inlämnat till en LIDL-butik.
Berättade även att jag endast "körde" 1/3 effektuttag.
Arbetet bestod i att kapa 3 mm tjocka och 200 mm breda "aluminiumplankor".

Dock ska LIDL ha en eloge för att de utan knot gav mig pengarna tillbaka.

Ska man köpa en ny plasmaskärare och göra en "fulkoppling" i 3-fasuttaget så man får 240 v 1-fas 16 A?
Vad tycker ni?

Vanligen är jag MYCKET nöjd med LIDLs produkter och kommer att fortsätta att handla där.

Någon mer som råkat ut för samma sak som jag?

Inte förvånande att den vill ha 16A säkring, eller åtminstone 13A som de sålde på Jula förr. Jag använder vad du kallar fulkoppling i trefasuttaget, sådana finns att köpa i många varianter och är inte alls fula.
jag köpte en kattskrämma på Lidl, höll ett dygn, pengarna tillbaka utan problem.
Köpa en till? Ja som jag ser det var det ju inte maskinens fel, så varför inte.

Senast redigerat av OttoM (4 juli 2022)

Utmarks-Loke
4 juli 2022 · 5 791 Inlägg

Har ni inte satt upp ett 16A vägguttag i verkstan? Det är ju obligatoriskt att ha smile  Vanliga vägguttag brukar vara godkända för den strömmen men man får ju ha 2,5mm kabel.

torsen
5 juli 2022 · 7 189 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Har ni inte satt upp ett 16A vägguttag i verkstan? Det är ju obligatoriskt att ha smile  Vanliga vägguttag brukar vara godkända för den strömmen men man får ju ha 2,5mm kabel.

Joodå!
Jag har flera 3-fasuttag 400 v 16 A i både förråd och garage.
Och har redan några "fulkopplingar" till: kompostkvarnen, nätanslutna kedjesågen, vedklyven, gearsågen med utsug m fl apparater.
Kompressorn, MIG:en och pinnsvetsen har 3-fas 400 v-handskar.

Men ingenstans i instruktionsboken för LIDLs plasmaskärare  har jag läst att den kräver mer än 10 A.
Och då skulle den inte haft Schucko-propp.

Om de andra uppräknade apparaterna får 10 A-säkringen att lösa ut så händer ju inget annat än att de stannar.
Men med plasmaskäraren är det annorlunda - den nödvändiga efterkylningen uteblir.

En tanke, kan det vara skillnad på 10 A porslinssäkringar och 10 A automatsäkringar om hur snabbt de löser ut?
Hade man klarat sig med 10 A tröga porslinssäkringar?

Någon som bytt röd proppbotten mot grå dito?
Alternativ till fulkoppling för dem som inte har 3-fas.

Någon mer med LIDLs plasmaskärare som haft liknade problem  dem jag har upplevt?

Hur många över huvud taget har LIDLs plasmaskärare?

Utmarks-Loke
5 juli 2022 · 5 791 Inlägg

Vanliga schuko elkontakter är godkända för 16A så det är inget problem. Och det finns tröga dvärgbrytare (automatsäkring) också.

OttoM
5 juli 2022 · 321 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Vanliga schuko elkontakter är godkända för 16A så det är inget problem. Och det finns tröga dvärgbrytare (automatsäkring) också.

Värt att notera är att dvärgbrytare slits, de kan bryta för tidigt. att byta passdel kräver el-behörighet. Att säkra upp kräver även att matarkabeln är dimensionerad därtill. ( från huvudcentral via avsäkring till uttag).
En liten fråga om plasmabrännaren, stängs luftflödet av om strömmen går? Verkar om så är fallet vara en konstruktionsmiss.

Senast redigerat av OttoM (5 juli 2022)

torsen
6 juli 2022 · 7 189 Inlägg

OttoM skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Vanliga schuko elkontakter är godkända för 16A så det är inget problem. Och det finns tröga dvärgbrytare (automatsäkring) också.

Värt att notera är att dvärgbrytare slits, de kan bryta för tidigt. att byta passdel kräver el-behörighet. Att säkra upp kräver även att matarkabeln är dimensionerad därtill. ( från huvudcentral via avsäkring till uttag).
En liten fråga om plasmabrännaren, stängs luftflödet av om strömmen går? Verkar om så är fallet vara en konstruktionsmiss.

Ja.

OttoM
7 juli 2022 · 321 Inlägg

Det borde ju gå att ordna med en mekanisk fördröjning. Minns jag rätt så var det ett efterflöde på tigsvetsen när man släppt knappen, tror för att kyla volframelektroden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang