Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift GTi-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om litegrann.
  • 112 Följare
  • 210 564 Visningar
  • Uppdaterades senast idag 23:55
Cassius Hobbymekaniker
18 juli · 460 Inlägg

Kul att det går framåt smile

På temat att det jävlas kan jag komplettera med en egen historia igen så du inte känner att det bara jävlas för dig smile

Efter att ha passerat SFRO 1, 2 samt bullerprov och regbesiktning (de tre sistnämnda inom loppet av 15 dar) hade jag bara kontrollbesiktningen kvar på min C Kadett med Alfa sexa för att få köra lagligt i 2 år! smile

Inte ens en timme före kontrollbesiktningen rasar slavcylindern till kopplingen... Då jag inte byggt dit den själv visste jag inte hur den var monterad och väl ute så ser jag att jag kommer behöva hitta någon som kan planfräsa sätet i kopplingssvepet om jag ska kunna få det tätt.  Detta upptäcktes onsdag i vecka 28. Industri och bygg har ju i regel semesterstängt antingen 27-30 eller 28-31..

Där rök den semesteråkningen smile men det är bara att tugga vidare, tänkte passa på å göra en del av de uppgraderingarna som var tänkta att ta efter kontrollbesiktningen under tiden. wink

Kämpa på! Slutresultatet kommer vara värt både mödan och väntan smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
martinhejdesten
29 juli · 445 Inlägg

Såå trist att höra! Men sådant hör väl till och är väl mer regel än undantag när man bygger eget. Men under processens gång håller man ju tummarna många gånger så hårt att blodtillförseln inte är hälsosam, haha!

Ja, tyvärr är det mesta av det bästa stängt under sommaren. Trist att man hamnar i sådana situationer just då.

”Gottisen” här på Garaget.org har gjort ett bygge liknande mitt, men då körde SFRO sönder hans motor vid deras test. Surt.

Jag följer @minicooperswed på Instagram. Han lägger upp trevliga bilder och videos på sin Mini med Martini-tema. Man är så sugen på att cruisa med honom och hans gäng när de träffas. Ska bli ett sant nöje när jag är klar med min hundkoja. Eventuellt blir det en sväng till Köpenhamn inom kort för att se fräsiga kojor i Copenhagen City Race.

Jag har ännu inte hört något från JE Pistons i USA men hoppas de håller vad de lovar - leverans i augusti. Sen hoppas jag att Malmö Motorrenovering inte är alltför uppbokade i augusti-september sett till borrning mm.

Nu är det hyfsat väder så då ska jag nog hinna med att skära klart skärmbreddarna och montera dem. Sen är det bara motorn kvar. Eller hundratalet detaljer till som man i all naivitet glömt bort, haha!

Senast redigerat av martinhejdesten (30 juli )

martinhejdesten
5 augusti · 445 Inlägg

Kortaste inlägget hittills: Kolvarna är på väg från USA! Med båt, oh no! Leverans om två veckor. Den som väntar på något gott…

martinhejdesten
10 augusti · 445 Inlägg

Malmö Motorrenovering har nog hittat felet – packningen till reduceringsventilen satt inte rätt och gjorde med största sannolikhet att funktionen påverkades, dvs stod i öppet läge. Ska bara blicka ut mot Atlanten med kikare och se vart kolvarna är just nu. Hoppas inga isberg ställer till det under sommaren, haha!

Hunted Jackass
11 augusti · 762 Inlägg

martinhejdesten skrev:
Malmö Motorrenovering har nog hittat felet – packningen till reduceringsventilen satt inte rätt och gjorde med största sannolikhet att funktionen påverkades, dvs stod i öppet läge. Ska bara blicka ut mot Atlanten med kikare och se vart kolvarna är just nu. Hoppas inga isberg ställer till det under sommaren, haha!

Tänker att du kanske är glad att få veta vad som orsakade det hela iaf? Slipper du grubblet.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
martinhejdesten
11 augusti · 445 Inlägg

Exakt, Hunted. Sen får man hoppas att de inte hittar mer fel. Vore trist att montera ihop allt nytt igen och så är det fel till som inte upptäcktes. Men känner jag MMR rätt så har de stenkoll. Känns bra!

martinhejdesten
för 157 sekunder sedan · 445 Inlägg

I'm in heaven!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ed8b58a868a4f8464bd6cc42ca1b8523.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ca9d6b488c050424ad11921fe3a1bee8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-33a365050094ffe2aa87eb20722c6a08.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang