Min drömprojekt Pontiac firebird 1968.

Min drömbil ska blir verklighet. Utsidan och interiören ska blir i orginialutförande. Drivlinan är Pontiac RA III 400 och Automatik TH400. Välkomna till min projekttråd och detta roliga projekt!
  • 69 Följare
  • 189 504 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 augusti
blazerturbo
30 juni · 631 Inlägg

Liten uppdatering

Idag har jag provat nya slipmaskinen och dammsugaren.
Det överträffade förväntningarna på dem.
Inget damm eller dimma av spackel när jag slipade.
Dammsugaren är mycket effektiv och lätt att använda.
Slipmaskinen var galet bra och 150mm.
Iallafall mycket bättre än att handslipa långsamt.
Jag har köpte massor med slippapper, slippa vara orolig att det kan slut😂
Varje kartong med slippapper innerhåller 100st🤣

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-1b2825f847a1eca486d6a4a1308fe5ed.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-fa94ca180827ea8bfc4145fe52a5004b.jpg

Fortsättning följer.

☆Firebird 68 RAIII 400☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
blazerturbo
2 juli · 631 Inlägg

Dagens uppdatering.

Jag har jobbat lite med bakluckan.
Det varit lite motstånd på vissa platser mellan bakluckan och ytan på höger bakskärm
Jag  upptäckte några millimetrar lägre nivå.
Jag fick spackla lite och det blev lite bättre .
Det kommer bli mycket slipningar.
Jag har prova min nya slipmaskin på motorhuven nu.
Fick bort massor av färglager bestående av olika färger😂.
Underbart att svarta bilen har gått bra och jag har kört mycket med den.
Inget läckage på nya styrsnäckan och den var mycket bättre styrning än innan.
Jag är lite förvånad att Quadra-jet förgasaren i svarta bilen inte ens gjort motstånd.
Nöjd med det.
Jag hoppas att min nyinköpta Quadra- jet till 68:a ska bli lika bra som på svarta bilen.
Det kan det bli förstås, spännande.
Vi får se hur det blir sedan med den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-d34db5b54ae3205b2e66510216a9819a.jpg

Fortsättning följer.

☆Firebird 68 RAIII 400☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
blazerturbo
5 juli · 631 Inlägg

Liten uppdatering.

Det är bara fel med allting på bakaxeln 🤡😂
Bakaxeln har fäste till bladfjädring och det finns två olika fördjupningar i fästet.
På min bakaxel är det gjort för en enda bladfjädring.
Förra ägaren har tryckt dit flertalet bladfjädrar i fästet som är gjort för en bladfjäder..
Vilket bara blir lite dumt som att trycka en triangel i en cirkel.
Jag har bestämt mig att för att inte använda den bakaxeln.
Jag är inte nöjd eller annat med den..
Jag har bestämt mig för att leta/”jaga” efter en 12 bultad bakaxel med diffen ifrån camaro 1968/67/69.
Det är inte lätt att hitta sådan men med lite tid så ska jag kunna hitta det😎
Gamla bakaxeln ska sitta kvar tillfälligt och för att bilen ska kunna rulla för inför lackering osv.

Fortsättning följer.

☆Firebird 68 RAIII 400☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
blazerturbo
9 juli · 631 Inlägg

Liten  uppdatering.

Äntligen bakluckan är närmare till färdig.
Jag har lagt finare spackel på den.
Hade svårt att spackla pga varmt idag.
Klarade bra ändå.
Snart ska jag packa upp mitt Ram air luft set och måste modifiera lite under motorhuven.
Därför det ska förbredas för min RAIII Pontiac 400 motor när den är färdigrenoverad (i framtiden). 
Jag vill inte skära i motorhuven när den är lackad🤣.
Det ska blir spännande att få titta i lådan snart🤩

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-dc405800a761f26cc60d231a18de662d.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-e5461eabef3e09dabe217bbf2d0e3e4e.jpg

Fortsättning följer.

☆Firebird 68 RAIII 400☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
blazerturbo
12 juli · 631 Inlägg

Liten uppdatering.

Äntligen!

Bakluckan är färdig men ska slipa med finare korn innan det ska målas med grundfärg på den.
Det är inget lätt jobb😅
Bakluckan och karossen är i perfekt nivå.
Jag ska slipa lite mer på sidan som är inte färdig.
Så kan jag snart fixa lite med framdelen.
Jag tror att när framdelen och andra småsaker är klara så är den redo för lackering osv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-4f1b85b86ca4709b8622dc0b7e539fe9.jpg

Fortsättning följer.

☆Firebird 68 RAIII 400☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
blazerturbo
22 juli · 631 Inlägg

Dagens uppdatering.

Jag har jobbat med bakluckan och hela tiden bara slipat..
Men äntligen kunde jag måla den med epoxi primer.
Finns några platser på bakluckan som behöver fixas till.
Idag åkte jag till camaroskroten och hämtade lite grejer.
Det var 4st centrumkåpor och hjulmuttrar till mina rally wheels II.
Jag pratade med Björn om 12 bult bakaxel.
Jag hade hittat en 12 bult på annons i Staterna.
Men han tycker den var lite utanför prismässigt.
Jag fick ett tips som är mycket intressant.
Han berättade om en specifikt modell som kan passa och bolt on på min bird 1968.
Det är från en Oldsmobile omega 1973 och den har lite speciellt bakaxel.
Den är 10 bult 8.5 och lika stark som hos en bakaxel 12 bultad.
Även den har samma bladfjäderfäste, samma bromssystem och lika bred som på en camaro 1967-1969
Han har sagt att det kan behöva modifieras/korta ner kardanen lite osv.
Men det är ett problem att det kan vara svårt att hitta sådan bakaxel😂
Jag får leta efter en sådan men det kommer inte bli lätt😅


https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-24b193a8d53e85a77216e819c501d7d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-71d6c5eb4f6d41916405302ecb5d4327.jpg

Fortsättning följer.

☆Firebird 68 RAIII 400☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
blazerturbo
27 juli · 631 Inlägg

Dagens uppdatering.


Jag har bytt fokusa till taket istället för hålla på med bakluckan.
Det är inget kul att slipa och slipa… återigen. Varför håller jag på att slipa😝😂
Blir bara för mycket förvirrad pga många  gamla lager färg på taket.. 🤣 🤣 🤣
Jag har upptäckt på nya framskärmen har lite ojämnhet och små bucklor.
Fixade med lite spackel och blev bra.
Jag har läst lite på olika forum och där fanns jättebra tips om bakaxel.
Det var intressant att flesta har sagt att en bakaxel 8.2 10 bult kan hantera ca 500hk om den har rätt grejer i. Inga problem med vanliga däck på gatan och passar bra med automatlåda.
Däremot drag-slicks däck är väl inte så bra med sådan bakaxel.
Särkilt svårt att få tag i lämplig bakaxel. 
Finns en sådan som heter moser engineering som säljer nya 12 bult bakaxlar men tyvärr den var lite utanför prismässigt.
Jag ska kolla med min bakaxel och öppna upp den.
Det är viktigt med rätt utväxling osv.
Jag ska fundera om ska renovera min bakaxel 8.2 med bästa möjliga grejer i.
Har fått tips att det finns en konverteringsats för att göra mono leaf till multi leaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-5024ed4acc915a39fe860e9627235e2b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-0acd3ba269d671f8e3a930d76e5f512c.jpg

Fortsättning följer

Senast redigerat av blazerturbo (27 juli )

☆Firebird 68 RAIII 400☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
Cuefa Kungen av dagspendlande.
28 juli · 4 335 Inlägg

Ja knepigt med bakaxlar.
Kan man svetsa om å grejer finns det ju hur mycket som helst, men annars blir det tufft.
Och ska det vara period correct och stämma överens med resten av bilen dessutom?
Då har man att göra...

Jag väljer ju den enkla vägen att byta min slutkörda bakaxel till en begagnad likadan, förhoppningsvis lite mindre slutkörd, bakaxel på Jeepen...

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Bob-Miller
28 juli · 1 280 Inlägg

Blir riktigt kul o se bilen lackerad sen o vilken du valt..blir toppen de här..

blazerturbo
28 juli · 631 Inlägg

Liten uppdatering.


Jag varit på lokalen idag.
Hade bestämt mig för att öppna upp bakaxeln för jag var nyfiken.
Jag var visste inte vad som finns i.
Fick en överraskning och riktig trevligt trots att den är bara 8.2.
Allting är renoverat och nytt.
Den har en Eaton differential Posi (Limited Slip).
Utväxling är 3.36 och det är helt okej.
Allt är rätt utrustning för att kunna klarar runt 400-500hk.
Så jag tänker inte ändra på något.
Jag har bestämt mig att måla bakaxeln, sätta dit nya bromsar och diffkåpa.
Ska beställa konverteringsats för flera bladfjädringar..
Kan bara bli bättre nu tills bakaxel säger annat😜

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-972a032109adbec096203b6472d24303.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-e002804daec0c61b4029b63562956a34.jpg

Fortsättning följer

☆Firebird 68 RAIII 400☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
blazerturbo
28 juli · 631 Inlägg

Cuefa skrev:
Ja knepigt med bakaxlar.
Kan man svetsa om å grejer finns det ju hur mycket som helst, men annars blir det tufft.
Och ska det vara period correct och stämma överens med resten av bilen dessutom?
Då har man att göra...

Jag väljer ju den enkla vägen att byta min slutkörda bakaxel till en begagnad likadan, förhoppningsvis lite mindre slutkörd, bakaxel på Jeepen...

Självklart kan man fixa allting med bakaxeln.
När det gäller ”period correct” och fanns det bara 10 bult  8.2 BOP till firebird 67 - 69.
Det är riktig svårt att hitta en sådan och ingen höjdare heller🤣
Tyvärr är jag inte fokus på period correct grejer eller 100% original bil..
Jag ville ha en sådan 12 bult bakaxel men kan bara drömma vidare😂
Tyvärr gäller också (cheva) bakaxel till camaro 67-68-69 de är så populära.
Allting har blivit uttömt som fanns på skrotarna förr.
Nästan bara rester kvar🙄

☆Firebird 68 RAIII 400☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
tommyhjortasen
29 juli · 990 Inlägg

Då det begav sig och jag körde Camaro -70, 355 LT1, bytte jag till en tolvbultad diffad orginalaxel, 4:11. Blev en aning surrig, om jag minns rätt gav jag femtusen kronor för den (1986), dyrt då.

blazerturbo
31 juli · 631 Inlägg

Jag måste sammanfatta lite historia om mitt pågående projekt 68:an. Från start till idag.
Det är för min egen skull och inget annat.

Jag hade aldrig trott att jag skulle kunna renovera den.
I stort sett stod den i en mörk lokal innan jag köpte den.
Allting var stökig och med fula avklippta bakskärmar på bilen.
Det är en risk att köpa när den består av delar och en rullbar kaross.
Tyvärr saknades det lite delar och inget stämde  när förra ägaren talade om att bilen var  ”komplett” och alla delar fanns🤔
Så jag fick jaga efter delar som saknades till bilen och det tog så lång tid att samla allt som behövdes….

Jag minns att 396 big block delar låg överallt och blocket låg på golvet i den mörka lokalen.
Jag minns att jag tänkte att det skulle vara omöjligt att få ihop den motorn.
Knappt några månader senare så kunde jag lämna motorn till en firma för att renovera den.
Det var lättare sagt än gjort😂

Jag ville ändå lefta efter Pontiac 400:a motor.
Det var tufft att veta att det inte är lätt hitta sådan, jag kunde knappt ens hitta kolvar till 396 big block.
Tills slut så Björn på camaro skroten hade en komplett pontiac 400:a och jag köpte den.
Jag hade tänkt att renovera den lite senare.. inte lätt det heller 🤣
Beslutade mig för att stoppa unden den och vänta.

Jag har jobbat mycket med plåten på bilen och det var svårt och tufft eftersom jag aldrig hade svetsat förut,  förutom att prova lite..

Knappt ett år senare, hittade jag en ram air III 400:a block. Det hade jag aldrig trott att jag skulle hitta!
Kunde inte ens tänka att den har suttit i en trans am 1970.
Jag har planerat för ram air III, den ska tillbaka till vara som ram air III till 100%.
Inte lätt att hitta resterande delar och tillbehör till RA III.
Men det får ta lite tid 😛

Min största dröm skulle vara en RA II firebird -68 och mäktiga rund portade topparna RAII.
Björn på camaro skroten berättade att han har hjälpt en bekant att hämta en firebird cab 68:a ifrån Belgien.
Den stod i ett hönshus i Belgien och den var i dåligt skick.
Men när bilen landade i Sverige och Björn hjälpte till att kolla vad det var för motor i osv så blev han förvånad att motorn var RAII och allting var matching number…
Trots att den stått i ett höns hus…. Ofattbart! 😂

Igår jag tog jag bilder på bilen.
Där kan man se utvecklingen på bilen mot när jag tog bild på den direkt efter köpet.
Jag har lagt flera hundra timmar på bilen för min egen skull.

Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-0f2bd6ce9ee9ef79802be7452ba6c572.jpg

Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-e22618ca52646d27b4fc9b13593c8e24.jpg


Fortsättning följer.

☆Firebird 68 RAIII 400☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
Cuefa Kungen av dagspendlande.
1 augusti · 4 335 Inlägg

Ja det är en sanslös resa Du gjort med bilen, den saken e klar! 👍🏼
Har varit (och är) ett nöje att följa din byggtråd! big_smile

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
blazerturbo
4 augusti · 631 Inlägg

Liten uppdatering.

Äntligen!
Jag har beställt en konverteringsats för flera bladfjädringar och ett par fästen för stötdämparna ifrån summit racing.
Kommer nästa vecka på måndag enlig DHL express.
Jag hoppas att grejerna är i bra kvalitet eftersom de inte var billiga heller😝
Har jobbat lite med höger dörr och fixat lite till.
Jag ska svetsa lite på kanten på dörren för att få fin och rak glipa senare.
Gamla färgen på taket var så galet hårt..
Mestadels bara kämpa och slipa ner.
Jag har lyckats ta bort allt förutom en  liten ”ö” av gammal färg. 🤣
Ska slipa ner sista färgen på taket men jobbigt!🤣

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-03178edc829575c1fb04df5dbf5092b4.jpg


Fortsättning följer

☆Firebird 68 RAIII 400☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
blazerturbo
4 augusti · 631 Inlägg

Cuefa skrev:
Ja det är en sanslös resa Du gjort med bilen, den saken e klar! 👍🏼
Har varit (och är) ett nöje att följa din byggtråd! big_smile

Tack👍🏻👍🏻👍🏻

☆Firebird 68 RAIII 400☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
blazerturbo
5 augusti · 631 Inlägg

Dagens uppdatering.

Idag jag har jobbat lite med högerdörren.
Speciellt med eftermarknadsdörren inte har en rak linje.
Jag fick använda en tjock rund metall och det funkade bra för ändamålet.
Det är inte färdig ännu.
Jag ska svetsa, slipa och justera lite på glipan mellan dörr och kaross.
Jag hade tänkt att provmontera min ram air luftfilterhållare till motorhuven.
Det är inte kul att det inte ens medföljde skruvar i satsen.
Jag har utforskat att det inte följer med några skruvar till ram air luftfiltersats🤣
Får köpa skruvar sedan 🤣
Det ska blir kul att montera och se den på motorhuven sedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-42fba4c98c82266e354407cd3c59897f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-821a025d665cf1938c60da2374d7cfc6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-63058dbead2a7a5b925a1472b00289aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-800b580152a8cfbc2318058b2afccaf3.jpg

Fortsättning följer

☆Firebird 68 RAIII 400☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
blazerturbo
8 augusti · 631 Inlägg

Liten uppdatering.

Äntligen.
Det kommer bli bra med nya konvertering-satsen.
Riktigt stora grejer och inte klena.
Det är äkta Amerikansk kvalitet 🇺🇸
Kommer snart en bild på innehållet i paket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-2dbf195f386ae420126b9e1965e5dc31.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-83a57fda9e042a52540a4dd175eb0f3a.jpg

Fortsättning följer

☆Firebird 68 RAIII 400☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
blazerturbo
9 augusti · 631 Inlägg

Liten uppdatering.

Jag har packat upp innehållet som jag köpt, en konvertering-sats.
Det är verklig av högsta kvalitet på dem.
Jag var förvånad över den ena plattan som håller ihop bladfjädring och stötdämpare.
Den är en biffig sak och verkligen inte klen.
Bara pinsamt på andra plattan som jag köpte av OER.
Den var bara tunn och ingen höjdare heller😅

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-bd9b15084815e02be2d1a014338a43c2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-36c463b317ea3849417b254b18e518d2.jpg


Fortsättning följer

☆Firebird 68 RAIII 400☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
blazerturbo
måndag 18:51 · 631 Inlägg

Dagens uppdatering

Äntligen!
Jag har besegrat den gamla färgen på biltaket.
Det var det jobbigaste som jag har gjort att ta bort gamla färger…
Jag har fixat med högerdörren och det blev bra med glipa mellan kaross och dörren!
Nu bara lite spackla och en del slipa som återstår..
Jag ska leta efter bra lackeringsfirma nu.
Det kommer verkligen bli svårt färgval för mig.
Jag har en stor vision i mitt huvud.
Som en djupaste svart färg och blank, som kontrast mot all krom på bilen..
Det är verkliga min stil😎
Haft mycket diskution om originalfärgen men den är inte bortvald.
Den är på andra plats på min färgval-lista.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-3d0b32073a12599d1dc4eedb9690a2a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-441bd084a78faf1a2288e8dd5e0cba4b.jpg

Fortsättning följer

☆Firebird 68 RAIII 400☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang