Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
  • 136 Följare
  • 323 332 Visningar
  • Uppdaterades senast idag 17:38
Inken
31 juli · 348 Inlägg

ja den ser defekt ut  ha ha,,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
UniCross
2 augusti · 465 Inlägg

Vonbackman skrev:
Haha, eller hur! Ja men längtan är lika stor hos mig om jag ska vara ärlig. 😅

Vet du vad, dagen efter tog jag ut bilen för en provkörning, hjälpte bytet tror du? Nej. Svar nej. Nu börjar irritationen sakta krypa fram. Något står absolut inte rätt till, jag misstänker att huvudbromscylindern jävlas, men farsan misstänker luft i systemet så jag ska lufta alla bromsarna på nytt för att utesluta problem med luft. Jag har svårt att tro att det verkligen är så det ligger till, men man vet aldrig.

Jag tänker göra såhär att jag ignorerar bromsarna för tillfället, och fokuserar på det jag länge velat göra, spackla och slipa, men det är väldigt lite svetsning kvar fram. Luftintaget under originalkylet ska göras om, anledningen är att jag tycker det ser dumt ut som det är nu, det ska vara en rundning i lodrätt riktning, alltså inte rakt som det är nu. Varför jag satte det rakt vet jag faktiskt inte, men det är väl bara att sätta kapen och åtgärda sitt misstag. 😅 dessutom kommer jag få göra om det vänstra hjulhuskanten, märkte av att när jag riktade frontläppen så drog det fram hjulhuset på högersidan, så jag har en större glipa mellan däck och hjulhuskanten. En sak jag verkligen ångrar när det kommer till detta bygget är att jag valde att testa mig fram via plåtformning och inte modellera, men när beslutet togs för att bygga bilen så var tanken att köra allt i plåt, kolfiberfasonerna är något som tillkommit i efterhand. Men men, det är lätt att vara efterklok. 😅

Såklart att de kan finnas luft i systemet, men har du bytt huvudcylindern? När jag började renovera mammas pv 52(?) så var de stora gropar i huvudcylindern som absolut inte kunde honas upp, så det var bara att inhandla en ny, nu har inget av de nya i bromsväg monterats då men allt är nytt hemma big_smile

Du får gärna slänga upp lite bilder på sånt du vill ändra på så vi kan komma med tips ju ifall du tycker de hjälper så du inte står där å kliar dig i skallen själv jämnt big_smile

Om man vill börja leka med lera, vart hittar man de då? Har funderat på en typ av breddning på min X5a men vill inte sätta kapen i den mer än vad jag tidigare gjort känner jag tongue

Haha ja visst är de lätt att vara efterklok, det är de lättaste big_smile

Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
MrCrankyface
2 augusti · 427 Inlägg

Annars är det väl rätt populärt med fogskum för att snabbt bygga upp stora former osv?
Tejpa eller skydda lacken på annat sätt, gör en form runtom, fyll på med fogskum i flera omgångar och använd sedan en såg och rasp för att forma allt.
Detta kan sedan spacklas och användas som gjut/plastningsform.
Känner igen mig med det där att börja med plåt och sen ångra sig lite, men gjort är gjort. lol

Hur tycker du det funkat med alla småsnitt i skärmkanter och dylikt, slår det sig mycket när du behöver svetsa igen så mycket eller funkar det?

Senast redigerat av MrCrankyface (2 augusti )

Volvo Amazon "131" (1965)
Vonbackman Bäckman
2 augusti · 883 Inlägg

UniCross skrev:

Vonbackman skrev:
Haha, eller hur! Ja men längtan är lika stor hos mig om jag ska vara ärlig. 😅

Vet du vad, dagen efter tog jag ut bilen för en provkörning, hjälpte bytet tror du? Nej. Svar nej. Nu börjar irritationen sakta krypa fram. Något står absolut inte rätt till, jag misstänker att huvudbromscylindern jävlas, men farsan misstänker luft i systemet så jag ska lufta alla bromsarna på nytt för att utesluta problem med luft. Jag har svårt att tro att det verkligen är så det ligger till, men man vet aldrig.

Jag tänker göra såhär att jag ignorerar bromsarna för tillfället, och fokuserar på det jag länge velat göra, spackla och slipa, men det är väldigt lite svetsning kvar fram. Luftintaget under originalkylet ska göras om, anledningen är att jag tycker det ser dumt ut som det är nu, det ska vara en rundning i lodrätt riktning, alltså inte rakt som det är nu. Varför jag satte det rakt vet jag faktiskt inte, men det är väl bara att sätta kapen och åtgärda sitt misstag. 😅 dessutom kommer jag få göra om det vänstra hjulhuskanten, märkte av att när jag riktade frontläppen så drog det fram hjulhuset på högersidan, så jag har en större glipa mellan däck och hjulhuskanten. En sak jag verkligen ångrar när det kommer till detta bygget är att jag valde att testa mig fram via plåtformning och inte modellera, men när beslutet togs för att bygga bilen så var tanken att köra allt i plåt, kolfiberfasonerna är något som tillkommit i efterhand. Men men, det är lätt att vara efterklok. 😅

Såklart att de kan finnas luft i systemet, men har du bytt huvudcylindern? När jag började renovera mammas pv 52(?) så var de stora gropar i huvudcylindern som absolut inte kunde honas upp, så det var bara att inhandla en ny, nu har inget av de nya i bromsväg monterats då men allt är nytt hemma big_smile

Du får gärna slänga upp lite bilder på sånt du vill ändra på så vi kan komma med tips ju ifall du tycker de hjälper så du inte står där å kliar dig i skallen själv jämnt big_smile

Om man vill börja leka med lera, vart hittar man de då? Har funderat på en typ av breddning på min X5a men vill inte sätta kapen i den mer än vad jag tidigare gjort känner jag tongue

Haha ja visst är de lätt att vara efterklok, det är de lättaste big_smile

Allt i bromsväg renoverades samma år som jag inköpte pvn, slangarna fram, hjulcylindrarna, huvudbromscylindern osv, allt förutom de bromsrör som var monterade under bilen och även trummorna, däremot byttes trummorna till bättre begagnade. Det är bara högre hjulcylindern som har bråkats. Men absolut kan det ju finnas luft i systemet precis som farsan säger, jag får helt enkelt lufta hela systemet och se om det hjälper. 😅

Aah förstår det, men du tänker isåfall plåtbreddning och inte typ kolfiberbreddare?
Isåfall kan jag rekommendera modellera, det torkar inte och man kan återanvända leran flera gånger, bara att värma upp på nytt så den blir lite mjukare 😅

Absolut, men ja som sagt, det som skall göras om är mer eller mindre bara luftintaget och vänster hjulhus för att få lite mer andrum mellan kant+däck. 😅

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
2 augusti · 883 Inlägg

MrCrankyface skrev:
Annars är det väl rätt populärt med fogskum för att snabbt bygga upp stora former osv?
Tejpa eller skydda lacken på annat sätt, gör en form runtom, fyll på med fogskum i flera omgångar och använd sedan en såg och rasp för att forma allt.
Detta kan sedan spacklas och användas som gjut/plastningsform.
Känner igen mig med det där att börja med plåt och sen ångra sig lite, men gjort är gjort. lol

Hur tycker du det funkat med alla småsnitt i skärmkanter och dylikt, slår det sig mycket när du behöver svetsa igen så mycket eller funkar det?

Ja många använder sig av fogskum, men nackdelen är att det kliar som fasen när man börjar slipa i det, ungefär lite som att ta i isolering. Jag följer en snubbe på youtube/instagram som breddar porschar och han använder sig av automotive clay, samma lera som biltillverkarna använder sig av när de gör conceptbilar, enkelt att forma, torkar aldrig och går att återanvända, lätt att åtgärda sina misstag.

Angående alla snitten i hjulhuskanterna så har jag beslutat mig för att inte svetsa igen helt, kommer punkta upp tills de är stadiga, sen spackla eftersom bilen kommer gjutas av i kolfiber 😅 vill försöka undvika så mycket värme som möjligt för att slippa spackla så mycket som möjligt. Men jag går faktiskt i funderingar på att testa automotive leran, så slipper man till och med att spackla, men kan vara kul att få köra en stund med, leran torkar ju inte och blir hård vilket kan vara en nackdel om man kör runt med bilen, det är ju trots allt tanken innan man börjar inhandla allt kolfiber

Senast redigerat av Vonbackman (2 augusti )

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
2 augusti · 883 Inlägg

Okej, en liten update angående bakljusen, det är dock en fråga.

Jag har kikat lite närmare angående ribborna och en typ slimmad ljusramp och föreställt mig i huvudet hur det skulle kunna se ut. Jag gillar det, men jag har nästan fastnat för en annan sak, detta skulle kunna vara något jag gör på egen hand för det finns inte en chans att det skulle gå att få tag på något liknande.

Jag såg en video på vad som sägs vara den dyraste nytillverkade hyperbilen i världen, nämligen Bugatti la voiture noire, bakljusen på den skulle kunna vara något som faktiskt hade passat in på pvns öppning med. Så frågan är om man skulle kunna försöka återskapa den typen av lykta bak, men ändå satsa på något i ribborna. Jag tänker isåfall blinkers och bromsljus, men vanliga ljuset i öppningen istället, alltså monterat på skärmens kant jag satte nu sist för att inte ha en vass kant i öppningen. Jag länkar en video.

Vad tror ni?
https://m.youtube.com/watch?v=DHvewgsDHsk

Det ser helt klart riktigt fränt ut 😅

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
UniCross
2 augusti · 465 Inlägg

Skärmarna fram på x5 är av plast, och "skärmbreddarna" bak är även plast också så hade inte blivit av plåt iallafall smile

De hade varit riktigt häftigt med en röd konturkant runt om breddarna bak och sedan blinkers och backljus på ribborna kanske? big_smile

BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Inken
2 augusti · 348 Inlägg

hur gå de me baklysena dåe har du hitte nått,,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Vonbackman Bäckman
2 augusti · 883 Inlägg

UniCross skrev:
Skärmarna fram på x5 är av plast, och "skärmbreddarna" bak är även plast också så hade inte blivit av plåt iallafall smile

De hade varit riktigt häftigt med en röd konturkant runt om breddarna bak och sedan blinkers och backljus på ribborna kanske? big_smile

Då föreslår jag lera så kan du åtgärda misstag utan några större ingrepp, bara att värma upp leran på nytt och forma om, även lägga till om man vill 😅 sen är det väl bara att gjuta utanpå den formen du lyckats skapa när du är nöjd, så slipper du kapa i onödan big_smile

Ja men exakt min tanke, tror det hade kunnat bli något. 😅 Kommer isåfall göras i epoxy resin, så får forma något som mall, och sen gjuta det i epoxy resin. Finns tusentals guider på youtube som visar hur man går tillväga med epoxy resin projekt 😅

Senast redigerat av Vonbackman (2 augusti )

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
2 augusti · 883 Inlägg

Inken skrev:
hur gå de me baklysena dåe har du hitte nått,,

Är lite inne på att göra egna, kolla videon jag länkade. Något i den stilen.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
UniCross
3 augusti · 465 Inlägg

Vonbackman skrev:

UniCross skrev:
Skärmarna fram på x5 är av plast, och "skärmbreddarna" bak är även plast också så hade inte blivit av plåt iallafall smile

De hade varit riktigt häftigt med en röd konturkant runt om breddarna bak och sedan blinkers och backljus på ribborna kanske? big_smile

Då föreslår jag lera så kan du åtgärda misstag utan några större ingrepp, bara att värma upp leran på nytt och forma om, även lägga till om man vill 😅 sen är det väl bara att gjuta utanpå den formen du lyckats skapa när du är nöjd, så slipper du kapa i onödan big_smile

Ja men exakt min tanke, tror det hade kunnat bli något. 😅 Kommer isåfall göras i epoxy resin, så får forma något som mall, och sen gjuta det i epoxy resin. Finns tusentals guider på youtube som visar hur man går tillväga med epoxy resin projekt 😅

Tackar och bockar för tips, skulle jag få för mig att göra nånting mer på bilen skulle de nog bli nån typ av breddning för gillar inte hur de ser ut ibak med originalbreddaren faktiskt, sen är de ingen som har samma fitment på en x5 som jag har heller så den är absolut inte byggd för de tongue

Ja de tror ja verkligen att de skulle kunna bli häftigt! big_smile

BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Vonbackman Bäckman
3 augusti · 883 Inlägg

UniCross skrev:

Vonbackman skrev:

UniCross skrev:
Skärmarna fram på x5 är av plast, och "skärmbreddarna" bak är även plast också så hade inte blivit av plåt iallafall smile

De hade varit riktigt häftigt med en röd konturkant runt om breddarna bak och sedan blinkers och backljus på ribborna kanske? big_smile

Då föreslår jag lera så kan du åtgärda misstag utan några större ingrepp, bara att värma upp leran på nytt och forma om, även lägga till om man vill 😅 sen är det väl bara att gjuta utanpå den formen du lyckats skapa när du är nöjd, så slipper du kapa i onödan big_smile

Ja men exakt min tanke, tror det hade kunnat bli något. 😅 Kommer isåfall göras i epoxy resin, så får forma något som mall, och sen gjuta det i epoxy resin. Finns tusentals guider på youtube som visar hur man går tillväga med epoxy resin projekt 😅

Tackar och bockar för tips, skulle jag få för mig att göra nånting mer på bilen skulle de nog bli nån typ av breddning för gillar inte hur de ser ut ibak med originalbreddaren faktiskt, sen är de ingen som har samma fitment på en x5 som jag har heller så den är absolut inte byggd för de tongue

Ja de tror ja verkligen att de skulle kunna bli häftigt! big_smile

Bara att köra på 😅

Får nog bli så då 😅 ska sätta mig ner och jaga blinkers då 😅 alternativt får man gjuta dom själv med 😅 men frågan är då, ska den täcka hela ribban eller lämna någon cm på varje sida? Känns nästan dom att man borde kunna hitta en ledramp som duger för just ribborna..

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
UniCross
4 augusti · 465 Inlägg

Vonbackman skrev:
Får nog bli så då 😅 ska sätta mig ner och jaga blinkers då 😅 alternativt får man gjuta dom själv med 😅 men frågan är då, ska den täcka hela ribban eller lämna någon cm på varje sida? Känns nästan dom att man borde kunna hitta en ledramp som duger för just ribborna..

Om du ändå skulle gjuta med resin så är det väl bäst att börja med en led strip som du själv kan klippa till i rätt längd tänker jag, sen kan du alltid 3d printa en "botten" som du fäster på ribban kanske? o sedan resin som "lyktglas", siluetten av baklamporna sen kommer se helt brutal ut, ingen kommer misstänka att de är en pv dem kör ikapp en molnig natt big_smile

BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
Vonbackman Bäckman
4 augusti · 883 Inlägg

UniCross skrev:

Vonbackman skrev:
Får nog bli så då 😅 ska sätta mig ner och jaga blinkers då 😅 alternativt får man gjuta dom själv med 😅 men frågan är då, ska den täcka hela ribban eller lämna någon cm på varje sida? Känns nästan dom att man borde kunna hitta en ledramp som duger för just ribborna..

Om du ändå skulle gjuta med resin så är det väl bäst att börja med en led strip som du själv kan klippa till i rätt längd tänker jag, sen kan du alltid 3d printa en "botten" som du fäster på ribban kanske? o sedan resin som "lyktglas", siluetten av baklamporna sen kommer se helt brutal ut, ingen kommer misstänka att de är en pv dem kör ikapp en molnig natt big_smile

Haha ja men precis, har dock ingen 3d printer, men det finns ju plastark i olika tjockleker man kan köpa och kapa till rätt höjd och bredd, men tanken med en 3d printer är ju absolut ingen dum idé. Ja exakt, det är något i den stilen som det är tänkt.

Eller hur! 😅

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Inken
5 augusti · 348 Inlägg

ok,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
UniCross
5 augusti · 465 Inlägg

Vonbackman skrev:

UniCross skrev:

Vonbackman skrev:
Får nog bli så då 😅 ska sätta mig ner och jaga blinkers då 😅 alternativt får man gjuta dom själv med 😅 men frågan är då, ska den täcka hela ribban eller lämna någon cm på varje sida? Känns nästan dom att man borde kunna hitta en ledramp som duger för just ribborna..

Om du ändå skulle gjuta med resin så är det väl bäst att börja med en led strip som du själv kan klippa till i rätt längd tänker jag, sen kan du alltid 3d printa en "botten" som du fäster på ribban kanske? o sedan resin som "lyktglas", siluetten av baklamporna sen kommer se helt brutal ut, ingen kommer misstänka att de är en pv dem kör ikapp en molnig natt big_smile

Haha ja men precis, har dock ingen 3d printer, men det finns ju plastark i olika tjockleker man kan köpa och kapa till rätt höjd och bredd, men tanken med en 3d printer är ju absolut ingen dum idé. Ja exakt, det är något i den stilen som det är tänkt.

Eller hur! 😅

Jag har 3d printer så om de är något jag kan hjälpa dig med så säg bara till!

De hade varit så roligt att få hjälpa dig med detta häftiga projekt! big_smile

BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
Vonbackman Bäckman
5 augusti · 883 Inlägg

UniCross skrev:

Vonbackman skrev:

UniCross skrev:

Om du ändå skulle gjuta med resin så är det väl bäst att börja med en led strip som du själv kan klippa till i rätt längd tänker jag, sen kan du alltid 3d printa en "botten" som du fäster på ribban kanske? o sedan resin som "lyktglas", siluetten av baklamporna sen kommer se helt brutal ut, ingen kommer misstänka att de är en pv dem kör ikapp en molnig natt big_smile

Haha ja men precis, har dock ingen 3d printer, men det finns ju plastark i olika tjockleker man kan köpa och kapa till rätt höjd och bredd, men tanken med en 3d printer är ju absolut ingen dum idé. Ja exakt, det är något i den stilen som det är tänkt.

Eller hur! 😅

Jag har 3d printer så om de är något jag kan hjälpa dig med så säg bara till!

De hade varit så roligt att få hjälpa dig med detta häftiga projekt! big_smile

Absolut gör jag det! 😅 tack för erbjudandet!

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
6 augusti · 883 Inlägg

Hmm. Okej.

Denna veckan har varit tuff, har inte lyckats komma igång något alls och det är ju tråkigt. Arbetslusten finns där men ibland så känner man bara ingen ork till att sätta igång, just sådana dagar avskyr jag, och hela denna veckan har varit just så.

Däremot har jag haft en hel del funderingar kring den så kallade vingen, man vill ju helst undvika att behöva plocka bort den, och försöka få den till en lastbåge kan sluta på 2 sätt.

1: Det kommer se dumt ut
2: Det finns ju alltid en risk att farbror blå kommer och säger att det är en vinge och den är olaglig=böter.

Hur gör man då för att undvika detta?
1: Antingen så skiter man i vingen vilket inte jag vill göra, den ska ju vara där, det ser så tomt ut utan den, många kanske tycker att den är lite väl överdriven medans andra, som jag, tycker att den är helt rätt.
2: Det går alltid med lite uppfinnaretankar få den så den går att fälla ner, in i karossen. Vad jag menar är då vingpelarna.
Om jag skulle fälla ner vingen i karossen så behöver det undre vingbladet plockas bort, eftersom från underkant av det undre vingbladet till ovankant på det övre vingbladet överskrider alltså 30mm. Jag skulle dessutom behöva forma det övre vingbladet till karossens form, det kanske hade förstört vingen det med, eller kanske blivit en förbättring. Det är ett svårt beslut att fatta, men det hade ju helt klart kunnat bli fränt.

Ifall man fäller ner vingen i karossen så skulle man isåfall drivit vingen med en elmotor, ett knapptryck som fäller upp den, i syfte för utställningar isåfall. Jag vet inte riktigt, vad tror ni? 😅 Hela projektet blir ju mer färdigt.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
6 augusti · 883 Inlägg

Idag, äntligen har jag fått gjort något!

Har undersökt bromsarna fram. Inte så konstigt att bromsen vill bråka med mig 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-6f8eb61a9599831282afc9a647c4315b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-c9c66e43b44211eb962b9e49e535893a.jpg
Som man kan se så är den högra trumman utsliten. Så jag har beställt 2 nya trummor och en bromsbacksats, byter båda sidor samtidigt, lika bra då vet man att båda är fräscha.

Har även fixat till urtaget fram under originalgrillen, får fixa till det sista innan jag spacklar upp fronten, det är lite plåt som ska på plats.

Och nu till det som jag och kanske många av er andra väntat på. Spacklingsjobb! Känner mig ganska nöjd med vänster framskärm så jag har spacklat upp en del och slipat, men det är mycket jobb kvar, jag gissar på lite drygt 1-2 dagar/skärm., stepsidesen tar nog inte mer än en dag per sida.https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-9f245ca373293be3d53551f8d54af400.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-e0bf3642636a1ffadb001c92a29e297b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-74be4c4b8355457c23fbf464e24d153e.jpg

Detta är kul, men energikrävande, det är nu man börjar se resultat. Längtar riktigt mycket till den dagen jag börjar gjuta allt i kolfiber, angående kolfibret så har jag bestämt mig för att köra på Red Reflective Carbon Fibre, kommer bli riktigt apfett. 😅

Googla på red reflective carbon fibre så ser ni vad jag menar. 😅

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
jarleb
6 augusti · 892 Inlägg

skulle satt på skiver foran smile  kjempefin prosjekt tråd

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang